Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door BertDB »

mooi ray !
Volgens mij gaat het uitdrogen van de condensatoren ook best wel meevallen.
Staat er een specificatie op ivm temperatuur ?
Leuke opstelling trouwens dat voedingsblokje :twisted:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

BertDB schreef:
Staat er een specificatie op ivm temperatuur ?
105 graden, staat ook op de foto's in de startpost. ze kunnen dus wel wat hebben.
Overigens is het binnnen in de kast van de John Lynsley Hood versterker na een half uurtje een smakelijke 60 graden.
Tot op heden nog geen problemen mee gehad...
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door buisje »

Mooi hoor. Gaat goedkomen! Handig als je zelf kan draadtappen. Heb een SKF handtappenset van M3 tot M12 en gebruik die ook zeer regelmatig.

De diode specs nagekeken ziet er goed uit. Ik heb aan 40 ampere genoeg dus kan volstaan met 4 stuks. Eerst eens kijken welk type er origineel in zit (sony tan7b)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

buisje schreef:
Eerst eens kijken welk type er origineel in zit (sony tan7b)
Je had al een service manual ? (ik wel.. :wink: )
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door buisje »

Ja ergens liggen :D
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Rob Dingen »

BertDB schreef:
mooi ray !
Volgens mij gaat het uitdrogen van de condensatoren ook best wel meevallen.
Staat er een specificatie op ivm temperatuur ?
Leuke opstelling trouwens dat voedingsblokje :twisted:
Wat is daar de onderbouwing van?
De diodes 4 x 0,5V x5A is 10W schat het plaatje aluminium op 5c/w is 50 graden + de 40/50 graden in de versterker is al snel 90 a 100 graden.
Maar goed alles is klaar en niemand wil er aan want het zal wel meevallen.
Later kun je dit altijd nog meten en als je het niet vast kunt pakken zit je boven de 50 graden.

Rob
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Er komen twee digitale thermometers in te zitten !
Real time monitoring van de bedrijfstemperatuur. ben namelijk dol op kerstbomen als Accuphase, Luxman en Mcintosh.

Waarom moet altijd alles maar onderbouwd woden ?
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Rob Dingen »

ray5150 schreef:
Waarom moet altijd alles maar onderbouwd woden ?
Ik wil graag de achterligende gedachte weten kan ik ook nog wat leren, misschien zie ik iets over het hoofd.
Heb het echt niet uitgevonden maar dit is gewoon wat gezond verstand gebruiken.
Zal verder je topic niet vervuilen :-#

Rob
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Zo zonder onderbouw dreigt de boel in elkaar te zakken,zou niet graag X-kilo :?: op m'n kop krijgen :cry: .
Met de (hete?) zomer in 't vooruitzicht :kwijl: ,misschien toch maar zo doen.
Scheelt een hoop warmte,bijna de helft :^o .
Anne
Bijlagen
VdRy.JPG
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door BertDB »

Rob Dingen schreef:
ray5150 schreef:
Waarom moet altijd alles maar onderbouwd woden ?
Ik wil graag de achterligende gedachte weten kan ik ook nog wat leren, misschien zie ik iets over het hoofd.
Heb het echt niet uitgevonden maar dit is gewoon wat gezond verstand gebruiken.
Zal verder je topic niet vervuilen :-#

Rob
het zijn shottky diodes hé, spanningsval is dus niet 0,5V, maar (zoals Anne ook al aangaf) meer rond de 0,15V :sure:
Als ik dan jou rekensom verderzet kom je maar aan een temperatuurstijging van 15°
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Dat heb ik toch nooit beweerd :shock:
Dit zijn de grafiekjes waaruit de spanningsval en de warmteontwikkeling zijn af te leiden.
Anne

Even teruggekeken,heb wel zoiets geschreven :oops: .
Bijlagen
drp.JPG
wmt.JPG
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Rob Dingen »

BertDB schreef:
Rob Dingen schreef:
ray5150 schreef:
Waarom moet altijd alles maar onderbouwd woden ?
Ik wil graag de achterligende gedachte weten kan ik ook nog wat leren, misschien zie ik iets over het hoofd.
Heb het echt niet uitgevonden maar dit is gewoon wat gezond verstand gebruiken.
Zal verder je topic niet vervuilen :-#

Rob
het zijn shottky diodes hé, spanningsval is dus niet 0,5V, maar (zoals Anne ook al aangaf) meer rond de 0,15V :sure:
Als ik dan jou rekensom verderzet kom je maar aan een temperatuurstijging van 15°
Hoi BertDG

Zoals ik al zij gebruik ik ook skottky diodes en op de eerste pagina van dit topic staat het data blad van de gebruikte diodes zou zeggen kijk daar eens in.

Rob
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Bedacht gisteren,wat laat,dat er nog wat te verbeteren valt :sure: .
D'r zijn vier wikkelingen met de juiste spanning.Door elke daarvan met een diode naar de plus én de min te verbinden,wordt de stroom over vier diodes verdeelt.Minder stroom betekend minder spanningsval en dan ook minder warmte :D .
Heb 't met schuine verbindingen getekend,dacht dat het er zo duidelijker uitziet :-s .
Anne
Bijlagen
w.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Merkwaardig, hoe jullie er toch steeds in slagen om de naam van de heer Schottky op een andere manier verkeerd te schrijven....

Maar goed, laat ik proberen de opmerkingen van Rob inhoudelijk te beantwoorden.
Juist omdat ik een hoop achterliggende theoretische kennis ontbeer neem ik juist een hoop beslissingen op basis van intuitie,
logisch nadenken, of, zoals jij het noemt, gezond verstand... dat kan soms goed uitpakken, en soms fout.
Vaak zijn er dan ook mensen als Bert, Anne en Pjotr die mij bijsturen als ik echt de bocht dreig uit te vliegen.
Rob Dingen schreef:
De diodes 4 x 0,5V x5A is 10W schat het plaatje aluminium op 5c/w is 50 graden + de 40/50 graden in de versterker is al snel 90 a 100 graden.
het laatste punt in jouw betoog volg ik niet helemaal, jij stelt dat als je twee objecten met een temperatuur van 50 graden naast elkaar zet er dan een totaal temperatuur van 100 graden zal ontstaan ?

Is er misschien iemand met een natuurkundige achtergrond die dit kan bevestigen of ontkennen ?
Rob Dingen schreef:
Heb even naar de data gekeken de A5 trekt ongeveer 2,5A per kanaal dus totaal 5A daar worden de diodes zeer warm van dus ook de aluminium plaat en je elco's die hierdoor dus veel sneller uitdrogen.
Hier een foto van mijn diodes in een AX200 die 10A per kanaal trekt en het koelprofiel word ongeveer 50 graden.
Ook de weerstand die ertussen zit gaat niet goed zoals ik zie op de foto 0,15 ohm bij 5A =0,75V bij 5A = 3,75W dus word ook heet.
Volgens mij maak je een denkfout, je schrijft dat een A5 een stroomverbruik van 2.5 Ampere per kanaal heeft. in totaal 5 Ampere voor twee kanalen.
De voeding is symmetrisch. dus loopt er zowel door de plus als min zijde een stroom van 1.25 A (per kanaal, dus totaal 2.5 A aan zowel de plus als minzijde)
In iedere voedingslijn zit een weerstand, van 0.15 Ohm , daar valt dan 0.38 Volt over. hetgeen een vermogen oplevert van 0.95 Watt per weerstand.

(voor mijn gevoel moet dit 1.85 Watt zijn, maar ik ben uitgegaan de bekende formule's. zie plaatje.)

Klopt dit of zit ik helemaal fout ? In dat geval bij voorbaat mijn welgemeende excuus.
calculator.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ja, maarre... Anne. ik heb gisteren de secundaire wikkelingen van de trafo's aan elkaar zitten solderen volgens dit schema :
Aleph%20Trafo.png
Aleph%20Nieuwe%20Voeding.png
(ps, ik kan nu kiezen tussen twee weerstanden van 0.3 / 5 watt paralel per rail, of 1 weerstand van 0.15 / 5 Watt, of 1 weerstand van 0.15 / 9 Watt per rail.
ik heb ze nu allemaal op voorraad... :D wat zou verstandiger zijn ? )

(ps2, de relais voor de softstart zijn nu ook binnen, ik heb er nog 4 kunnen lospeuteren....slechts 11 mm hoog. O:) )
RP610012.jpg
RP610012.jpg (33.45 KiB) 443 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Ray schreef,
Vaak zijn er dan ook mensen als Bert, Anne en Pjotr die mij bijsturen als ik echt de bocht dreig uit te vliegen.
Gelukkig zijn er dan ook weer forumleden die mij op de vingers kunnen tikken als ik maar weer 's uit de bocht ga :D .
Dat met het stroomverbruik zit wel mis.De versterker verbruikt tot 2,5A per kanaal,zonder signaal (of LS) gaat er geen stroom door de nul (midden).Tja,en wat er in gaat moet er weer uit,stroom van +34V zelfde als -34V,elk 2,5A.
In mijn schema had ik 2x0,33 ohm/4W(geeft ong.0,16ohm) voogesteld wegens voordelig te vinden bij EOO.
Twee versterkers = 5A x 0,16ohm=0,8V over de weerstand,geeft 5x0,8=4W.Met z'n tweeên kunnen ze 8W aan.
Met de diodes in een brug staan er steeds twee in serie met dezelfde stroom = dubbele warmte.Zoals m'n laatste voorstel is er maar één tussen trafo en gebruiker maar wel een tweede parallel,maar halve stroom per diode = koeler 8) .
Een plaatje ter verduidelijking :sure:
Anne
Bijlagen
Ulg.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
het laatste punt in jouw betoog volg ik niet helemaal, jij stelt dat als je twee objecten met een temperatuur van 50 graden naast elkaar zet er dan een totaal temperatuur van 100 graden zal ontstaan ?
Natuurlijk niet!! (geen aanval Ray)

De temperatuur van 50 graden zal binnen de kast sneller bereikt worden als deze niet zou ventileren. Als je een component van 50 graden in een geventileerde kast plaatst, zal die kast nooit of te nimmer die temperatuur van 50 graden halen. Hoe meer componenten van 50 graden je in diezelfde kast plaatst, hoe meer moeite de kast heeft om die warmte weg te voeren en hoe meer de temperatuur in de kast die 50 graden zal benaderen.

Een simpel voorbeeld: In je woonkamer heb je 1 radiator hangen, waarmee je het na lang stoken 20 graden hebt gekregen. Als je in dezelfde situatie een radiator erbij hangt, wordt het dan ook 40 graden warm in die ruimte? Nee dus. En nu komt er vast een slimmerik die mij erop attendeert dat een cv thermostaatgestuurd is, maar dat gaat hier niet op, want het is een laagtemperatuurverwarming.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Wowly »

Laat ik het zo zeggen: rob heeft aaaardig wat ervaring met die pass labs dingen....... Als we het dan toch over ervaring en gezond verstand hebben zou ik persoonlijk mijn oor goed te luister leggen bij hem. De werkende versterker die ik ooit bij hem heb gezien was top-notch uitgevoerd (super gematched etc etc) en gaf een onbeschofte hoeveelheid warmte (hitte?). Als ik mijn handen een meter boven de versterker hing straalde de warmte er nog flink op af. En dan was die versterker geheel open, zat geen afdekplaat op :shock: :shock: :shock: Ik denk dat als je de zaken die hij aangeeft met een korrel zout zou nemen er nog voldoende reden is om zijn adviezen irm warmteontwikkelingen etc etc te volgen. Wat heb je te missen als je het niet doet?

Hij klonk overigens ook fenomenaal, maar dat terzijde....
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Vinculum »

Wowly schreef:
gaf een onbeschofte hoeveelheid warmte (hitte?). Als ik mijn handen een meter boven de versterker hing straalde de warmte er nog flink op af.
Ik hoor Eneco al gniffelen en in de handen wrijven...

Mijn zwager kon op een warme zomerdag geen muziek luisteren omdat zijn versterker te warm werd. ](*,)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Rudy »

Rob heeft toch gelijk hoor.

1. De redenering is dat de omgevingstemperatuur in dit geval 50°C is ( wat het ook is in dit geval ... :not cool: )
2. Het vermogen te dissiperen is zoals je in de grafiek kunt aflezen 4W/diode bij 5A ( de redenering 5A*0.15V gaat nooit op in een gelijkrichter ), dus bij 4diodes -> ~16W.
3. Wetende dat zo een plaatje alu/koper een thermische weerstand heeft van grofweg ( effe rob zen voorbeeld, is en blijft zelfs een zeer optimistische gok ) 5°C/W , dit wil concreet zeggen dat het voorwerp, in dit geval het plaatje voor elke "watt" die word opgestookt het 5°C warmer word ten opzichte van de omgevingslucht. Dus 16x5°C/W -> das 80°C die bij de omgeving bijkomt. dus de plaat word 50 + 80°C => 130°C.
4. Niet alleen word de brug ook zo warm de elco GEEFT ook nog eens warmte af via deze plaat, dus het word nog erger.

Er moet véél meer aandacht besteed worden aan natuurlijke ventilatie binnen in de kast, enorm veel gaten in de bodemplaat ( vooral dicht bij de koellichamen ) en een bovenplaat die meer gaten heeft dan alu. Een stalen net zoals soms gebruikelijk is is een beter oplossing dan een alu plaat.

Als de binnentemperatuur zakt gaat je elektronica enorm veel langer mee.

Ter info.
- een weerstand van 10W is dat bij een ongeving van 25°C, niet bij 50°C.
- bij 50Hz en 5A ben je beter af met een silicium gelijkrichter. ( kwa warmte dan toch )
- de levensduur van elco's word bepaald door de warmte van de omgevingslucht, is deze 2.000 uur bij 105°C, dan is deze tot 60.000h bij 20°C ( kan je in de datasheet vinden ). Je hebt er dus alle baat bij om de omgevingslucht zo koel mogelijk te houden.
- in je inschakelvertraging heb je nu 2 x 10W zitten per transfo, dit is niet voldoende.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ja, maar Rudy,
Rudy schreef:
Voor je inschakelweerstanden van je transfo kan je simpeler 2 weerstanden in serie zetten van 10 a 20wat, dit maakt je layout wat simpeler.Deze kunnen gewoon dicht bij elkaar staan, de warmte afgift in deze situatie is niet belangrijk. Deze weerstanden hebben nogal de neiging om stuk te gaan omdat ze zeer kortstondig bijzonder hard van temperatuur veranderen, en das nou net de zwakte van alle componenten.
En nu schrijf je :
Rudy schreef:
- in je inschakelvertraging heb je nu 2 x 10W zitten per transfo, dit is niet voldoende.
Tussen 10 en 20 Watt zit niks, tenminste, niet dat ik weet.
4 x 20 Watt gaat niet passen op de print, vrees ik.

Heb wel een nieuw idee, de softstart en de diode's van plaats verwisselen, dus de diode's op de bodemplaat monteren. geeft veel meer koeling.
en de softstart boven op de elco's of de trafo's. moet ik nog even uitwerken.

Het boren van meer gaten stond al op het programma.

IMG_0842.JPG

eventueel met een paar plakken 8 mm aluminium ertussen.
IMG_0841.JPG
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 15 mar 2012, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

dus de diode's op de bodemplaat monteren.
De elko's op een kookplaat zetten :shock: ,warmte stijgt toch :o ,liever erboven :? .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Wat ook nog kan, is de diode's op de grote koelblokken monteren.
IMG_0845.JPG
Ik zet ze liever niet aan de achterkant, dan komen ze te dicht bij de audio-ingangsconnectoren, met het oog op instraling.


Hoe ik het ook doe, warm word het toch... :(
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Rudy »

Ray,

Op zich kwa warmte is het beste op de koelplaat zelf, omdat de warmte die vanuit je koelelementen naar binnen komt die is er en kan je niet vermijden, maar door je diodes daarop te monteren gaat er toch ook een groot stuk van dat vermogen/warmte richting buitenkant behuizing.

In verband met die weerstanden, ik gebruik in de praktijk of 2 stuks 10W of 4 stuks 5W en dat gaat zeer goed, ook op lange termijn.
Maar !!! Dit is steeds met transfo's 220...330VA en met elco's 22000uF per rail. Dit steeds met een delay van ~0.5s.
Dit zijn dan ook meestal versterkers die een relatief laag verbruik hebben bij nullast.

In jou geval is het toch "veiliger" om deze weerstanden iets te overdimensioneren.
Niemand zegd dat je die dingen niet tegen elkaar aan mag duwen of boven elkaar monteren, de warmte ontstaat maar een zeer beperkte tijd dus naar warmteafgift toe moet je eigenlijk op niets letten.

De gaten in je bodemplaat zijn ideaal gezien geplaats op de plaats waar nu de papieren plakband zit.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Voor die serieweerstanden had ik ook al gewaarschuwd,ze moeten tegen een flinke (korte) klap kunnen.
2x10W genoeg of niet,zul je vlug genoeg merken :twisted: .
Wat de warmte van de gelijkrichters betreft,valt wel mee :sure: .Is 15 tot 20W en als je het doet zoals m'n laatste voorstel nog geen 10W.Maar de versterker zelf staat ernaast met 75W per versterker-helft :o :( .
Het enige waar je op zou moet letten is dat er geen (weinig) warmtegeleiding is van diode-koelplaat naar elko's.Bijv.de verbinding tussen de elko's met een andere strip onder de koelplaat.
Anne
Plaats reactie