Volgens mij gaat het uitdrogen van de condensatoren ook best wel meevallen.
Staat er een specificatie op ivm temperatuur ?
Leuke opstelling trouwens dat voedingsblokje
Moderator: Beheerdersteam
105 graden, staat ook op de foto's in de startpost. ze kunnen dus wel wat hebben.BertDB schreef:Staat er een specificatie op ivm temperatuur ?
Je had al een service manual ? (ik wel..buisje schreef:Eerst eens kijken welk type er origineel in zit (sony tan7b)
Wat is daar de onderbouwing van?BertDB schreef:mooi ray !
Volgens mij gaat het uitdrogen van de condensatoren ook best wel meevallen.
Staat er een specificatie op ivm temperatuur ?
Leuke opstelling trouwens dat voedingsblokje
Ik wil graag de achterligende gedachte weten kan ik ook nog wat leren, misschien zie ik iets over het hoofd.ray5150 schreef:Waarom moet altijd alles maar onderbouwd woden ?
het zijn shottky diodes hé, spanningsval is dus niet 0,5V, maar (zoals Anne ook al aangaf) meer rond de 0,15VRob Dingen schreef:Ik wil graag de achterligende gedachte weten kan ik ook nog wat leren, misschien zie ik iets over het hoofd.ray5150 schreef:Waarom moet altijd alles maar onderbouwd woden ?
Heb het echt niet uitgevonden maar dit is gewoon wat gezond verstand gebruiken.
Zal verder je topic niet vervuilen![]()
Rob
Hoi BertDGBertDB schreef:het zijn shottky diodes hé, spanningsval is dus niet 0,5V, maar (zoals Anne ook al aangaf) meer rond de 0,15VRob Dingen schreef:Ik wil graag de achterligende gedachte weten kan ik ook nog wat leren, misschien zie ik iets over het hoofd.ray5150 schreef:Waarom moet altijd alles maar onderbouwd woden ?
Heb het echt niet uitgevonden maar dit is gewoon wat gezond verstand gebruiken.
Zal verder je topic niet vervuilen![]()
Rob
Als ik dan jou rekensom verderzet kom je maar aan een temperatuurstijging van 15°
het laatste punt in jouw betoog volg ik niet helemaal, jij stelt dat als je twee objecten met een temperatuur van 50 graden naast elkaar zet er dan een totaal temperatuur van 100 graden zal ontstaan ?Rob Dingen schreef:De diodes 4 x 0,5V x5A is 10W schat het plaatje aluminium op 5c/w is 50 graden + de 40/50 graden in de versterker is al snel 90 a 100 graden.
Volgens mij maak je een denkfout, je schrijft dat een A5 een stroomverbruik van 2.5 Ampere per kanaal heeft. in totaal 5 Ampere voor twee kanalen.Rob Dingen schreef:Heb even naar de data gekeken de A5 trekt ongeveer 2,5A per kanaal dus totaal 5A daar worden de diodes zeer warm van dus ook de aluminium plaat en je elco's die hierdoor dus veel sneller uitdrogen.
Hier een foto van mijn diodes in een AX200 die 10A per kanaal trekt en het koelprofiel word ongeveer 50 graden.
Ook de weerstand die ertussen zit gaat niet goed zoals ik zie op de foto 0,15 ohm bij 5A =0,75V bij 5A = 3,75W dus word ook heet.
Gelukkig zijn er dan ook weer forumleden die mij op de vingers kunnen tikken als ik maar weer 's uit de bocht gaVaak zijn er dan ook mensen als Bert, Anne en Pjotr die mij bijsturen als ik echt de bocht dreig uit te vliegen.
Natuurlijk niet!! (geen aanval Ray)ray5150 schreef:het laatste punt in jouw betoog volg ik niet helemaal, jij stelt dat als je twee objecten met een temperatuur van 50 graden naast elkaar zet er dan een totaal temperatuur van 100 graden zal ontstaan ?
Ik hoor Eneco al gniffelen en in de handen wrijven...Wowly schreef:gaf een onbeschofte hoeveelheid warmte (hitte?). Als ik mijn handen een meter boven de versterker hing straalde de warmte er nog flink op af.
En nu schrijf je :Rudy schreef:Voor je inschakelweerstanden van je transfo kan je simpeler 2 weerstanden in serie zetten van 10 a 20wat, dit maakt je layout wat simpeler.Deze kunnen gewoon dicht bij elkaar staan, de warmte afgift in deze situatie is niet belangrijk. Deze weerstanden hebben nogal de neiging om stuk te gaan omdat ze zeer kortstondig bijzonder hard van temperatuur veranderen, en das nou net de zwakte van alle componenten.
Tussen 10 en 20 Watt zit niks, tenminste, niet dat ik weet.Rudy schreef:- in je inschakelvertraging heb je nu 2 x 10W zitten per transfo, dit is niet voldoende.
De elko's op een kookplaat zettendus de diode's op de bodemplaat monteren.