de inhoud verkleinen zou ook keurig kunnen lukken met wat extra verstevigingen in de kast.Walt schreef:Kijkend naar de afmetingen van de units denk ik het grootste exemplaar nodig te hebben:
http://www.daytonaudio.com/media/resour ... -45925.pdf
Deze is ruim 22 liter, wellicht het volume wat verkleinen.
Ben benieuwd of Rumoh deze kasten kan leveren...
Groetjes Walter
3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo allemaal,
Nog even wat praktische vragen/aandachtspunten over deze kant en klare Dayton kastjes:
- Zoals Dre al aangeeft is extra bracing nodig, dit lijkt mij goed te doen, als het front eraf is kun je goed in de kast komen. Zelfs het filter is dan redelijk eenvoudig in de kast te zetten.
- Er zijn geen facetten naast de AMT, is dit acceptabel?
- De kast mist de hoek van 8 graden, dit is eventueel op te lossen met verschillende hoogte spikes.
- De basreflex zou aan de achterkant kunnen komen maar dat wordt boren en zagen in de piano lak, kan de reflex eventueel naar de voorkant verhuizen?
- Heeft iemand ervaring met het bestellen van dit soort grote objecten bij parts express?
Groetjes Walter
Nog even wat praktische vragen/aandachtspunten over deze kant en klare Dayton kastjes:
- Zoals Dre al aangeeft is extra bracing nodig, dit lijkt mij goed te doen, als het front eraf is kun je goed in de kast komen. Zelfs het filter is dan redelijk eenvoudig in de kast te zetten.
- Er zijn geen facetten naast de AMT, is dit acceptabel?
- De kast mist de hoek van 8 graden, dit is eventueel op te lossen met verschillende hoogte spikes.
- De basreflex zou aan de achterkant kunnen komen maar dat wordt boren en zagen in de piano lak, kan de reflex eventueel naar de voorkant verhuizen?
- Heeft iemand ervaring met het bestellen van dit soort grote objecten bij parts express?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Dre,
Deze kastjes staat ook op parts express, ik neem aan dat ik daar zou kunnen bestellen als ik een account aanmaak? Verzendkosten zullen wel hoog zijn, het zij zo.
De infresingen in de baffle heb ik al een idee voor om die zeer netjes te krijgen, met behulp van een zeer gewaarderd forumlid en meubelmaker gaat dit zeker goed komen
Zie de aanpak bij Amanda haar mix & match project.
Dre, als ik zo jouw post lees, sta jij niet negatief over deze Dayton kastjes, daar ben ik blij mee. Ik zou ook zeker de kasten intern verder versterken en goed dempen met bijv. Damping 10 en Damping 30.
Eén belangrijk nadeel is het ontbreken van facetten. Denk jij dat dit nadelig gaat zijn voor de AMT? De baffle is wel afgerond aan de zijkanten en bovenkant.
Jeroen: als jij denkt dat dit een onoverkoombaar punt is, dan zal ik van het plan afzien deze Dayton kastjes te proberen te kopen.
Groetjes Walter
Deze kastjes staat ook op parts express, ik neem aan dat ik daar zou kunnen bestellen als ik een account aanmaak? Verzendkosten zullen wel hoog zijn, het zij zo.
De infresingen in de baffle heb ik al een idee voor om die zeer netjes te krijgen, met behulp van een zeer gewaarderd forumlid en meubelmaker gaat dit zeker goed komen
Dre, als ik zo jouw post lees, sta jij niet negatief over deze Dayton kastjes, daar ben ik blij mee. Ik zou ook zeker de kasten intern verder versterken en goed dempen met bijv. Damping 10 en Damping 30.
Eén belangrijk nadeel is het ontbreken van facetten. Denk jij dat dit nadelig gaat zijn voor de AMT? De baffle is wel afgerond aan de zijkanten en bovenkant.
Jeroen: als jij denkt dat dit een onoverkoombaar punt is, dan zal ik van het plan afzien deze Dayton kastjes te proberen te kopen.
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
55 Hz -3dB is voor een gesloten monitor erg goed! Zou ik prima mee kunnen leven.
Echter vergeet niet dat 88dB zonder compentatie is voor bafflestep, je zult daar nog ongeveer 4 dB van af moeten halen bij een 2-wegje zoals deze.
Echter vergeet niet dat 88dB zonder compentatie is voor bafflestep, je zult daar nog ongeveer 4 dB van af moeten halen bij een 2-wegje zoals deze.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
zijn er geen dayton dealers in nederland?dre schreef:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Lijkt me niet zo'n nadeel hoor. De verzendkosten zijn wel hoog, vraag Amanda anders even.Walt schreef:Eén belangrijk nadeel is het ontbreken van facetten. Denk jij dat dit nadelig gaat zijn voor de AMT? De baffle is wel afgerond aan de zijkanten en bovenkant.
Jeroen: als jij denkt dat dit een onoverkoombaar punt is, dan zal ik van het plan afzien deze Dayton kastjes te proberen te kopen.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik probeer het eerst via forumsponsor Rumoh, hij heeft 3 Dayton kastjes in de webshop staan. Net niet diegene die ik nodig hebt maar wellicht is er toch aan te komen. Even afwachten dus.
Wel grappig, als ik zelf met 18mm MDF aan de gang ga komen er golven van (weliswaar zeer opbouwend!) commentaar, Dayton kastjes lijkt iedereen wel over te spreken
Zal je zien dat ik er straks niet aan kan komen...
@Wouter, die 55Hz is in reflex, gesloten gaat minder laag.
Groetjes Walter
Wel grappig, als ik zelf met 18mm MDF aan de gang ga komen er golven van (weliswaar zeer opbouwend!) commentaar, Dayton kastjes lijkt iedereen wel over te spreken
Zal je zien dat ik er straks niet aan kan komen...
@Wouter, die 55Hz is in reflex, gesloten gaat minder laag.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
inderdaad walter,iedereen heeft het opgegeven met je! 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
En wellicht terecht!
Grappig trouwens, ik zie nu pas dat Troels de 18H52 ook in een Dayton kastje heeft gezet met dezelfde inhoud, circa 22 liter, echter dan het rechthoekige model i.p.v. de gekromde zijden:
http://www.troelsgravesen.dk/AT-SW.htm
Ik vraag me wel af wat voor reflex afstemming hier is gekozen omdat Jeroen en ik beide rond 13 liter uitkomen.
Hoe dan ook zal Troels vast geen half werk hebben geleverd... Hij heeft het over verrassend diepe bas tot aan 40Hz. Klinkt goed!
Groetjes Walter
Grappig trouwens, ik zie nu pas dat Troels de 18H52 ook in een Dayton kastje heeft gezet met dezelfde inhoud, circa 22 liter, echter dan het rechthoekige model i.p.v. de gekromde zijden:
http://www.troelsgravesen.dk/AT-SW.htm
Ik vraag me wel af wat voor reflex afstemming hier is gekozen omdat Jeroen en ik beide rond 13 liter uitkomen.
Hoe dan ook zal Troels vast geen half werk hebben geleverd... Hij heeft het over verrassend diepe bas tot aan 40Hz. Klinkt goed!
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Troels: "The 18H52 driver used here is made to my specifications and is proprietary to Jantzen Audio."
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Denk jij dat de TS parameters dan ook erg afwijken? In hoeverre kennen wij dan eigenlijk de T/S parameters van de units die wij gaan krijgen?
Ik heb net de kast van Troels gesimuleerd in AJ-horn en LSP CAD. De performance komt aardig in de richting van wat Troels omschrijft. Wel krijg ik een iets langere poort uit de programma's voor een vlakke afstemming, maar dat is niet raar, doorgaans moet je de poort wat korter kiezen dan de simulaties aangeven.
Groetjes Walter
Denk jij dat de TS parameters dan ook erg afwijken? In hoeverre kennen wij dan eigenlijk de T/S parameters van de units die wij gaan krijgen?
Ik heb net de kast van Troels gesimuleerd in AJ-horn en LSP CAD. De performance komt aardig in de richting van wat Troels omschrijft. Wel krijg ik een iets langere poort uit de programma's voor een vlakke afstemming, maar dat is niet raar, doorgaans moet je de poort wat korter kiezen dan de simulaties aangeven.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Het kan best, je gaat wat verder af van de QB3 afstemming en meer richting extended bass shelve zoals in de Basis van Marcus. Het geeft iets hogere group delay, maar als je juist niet voor vlak kiest kan het laag mooi diep gaan en rustig klinken. Geen garantie! 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik zou je alleen aanraden niet het onderste uit de kan te willen, met de Kapton spreekspoel drager. Er komt straks toch een sub bij?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Als ik de Dayton kastjes kan krijgen dan komen deze bovenop de Eton kasten, die kunnen prima als sub werken.
Toch denk ik niet zelfs als standalone die C-Qeuze units er zo snel doorheen te blazen.
Groetjes Walter
Als ik de Dayton kastjes kan krijgen dan komen deze bovenop de Eton kasten, die kunnen prima als sub werken.
Toch denk ik niet zelfs als standalone die C-Qeuze units er zo snel doorheen te blazen.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
wel met een extreem lage afstemming......
en daar gaat het zeker niet beter van klinken.
en daar gaat het zeker niet beter van klinken.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
He verdorie, maak me niet zo aan het twijfelen!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
als je een slome speaker wil moet je dat doen.
kijk maar eens naar de group delay als je gesimuleerd hebt.
kijk maar eens naar de group delay als je gesimuleerd hebt.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Vandaag wezen kijken in de bouwmarkt, inderdaad vrij crappy hout.
Het enige wel mooie waren verlijmde 18mm dikke beuken panelen (zoals gebruikt in Marcus zijn overhauling) in de maten 25x120, 30x120, 40x120 en 50x120.
Op zich is hiermee wel iets moois te maken maar met 25cm breedte krijgt de kast gelijk veel inhoud.
Eventueel een optie zou dan kunnen zijn een vrij grote kast circa 25cm breed, 110cm hoog en 34cm diep. De netto inhoud is dan circa 55 liter. Dat zou de optie bieden de Eton 11-581 in de zijwanden te verwerken als ingebouwde sub...
Groetjes Walter
Het enige wel mooie waren verlijmde 18mm dikke beuken panelen (zoals gebruikt in Marcus zijn overhauling) in de maten 25x120, 30x120, 40x120 en 50x120.
Op zich is hiermee wel iets moois te maken maar met 25cm breedte krijgt de kast gelijk veel inhoud.
Eventueel een optie zou dan kunnen zijn een vrij grote kast circa 25cm breed, 110cm hoog en 34cm diep. De netto inhoud is dan circa 55 liter. Dat zou de optie bieden de Eton 11-581 in de zijwanden te verwerken als ingebouwde sub...
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
De volgende Dayton kasten kan ik aankomen:
http://www.daytonaudio.com/index.php/lo ... black.html
De frontafmeting is lekker hoog zodat er naast de C-Quenze 18H52 en de AMT ook plaats is voor een mooie afgeronde reflexbuis type Intertechnik JetSet 70.
Enige probleem van deze kast is dat de inhoud maar liefst 28 liter is. Voor maximale diepgang zoals het ontwerp van Troels met de 18H52 is ongeveer 22 liter genoeg.
Er is dus 6 liter 'teveel' welke bijv. als filterkamer kan worden ingezet. Heeft iemand een geniaal idee hoe dit kastje op te delen met 1 of meerdere schotten? Door de gekromde zijwanden en het verticale inwendige schot is dit niet zo eenvoudig:
http://www.daytonaudio.com/media/resour ... -45911.pdf
Alle tips zijn welkom, eventueel zou ik ook de wanden kunnen opdikken om het aantal liters te verkleinen, maar ook hier geeft de kromming in de zijwanden een probleem met het oplijmen van vlakke platen.
Groetjes Walter
http://www.daytonaudio.com/index.php/lo ... black.html
De frontafmeting is lekker hoog zodat er naast de C-Quenze 18H52 en de AMT ook plaats is voor een mooie afgeronde reflexbuis type Intertechnik JetSet 70.
Enige probleem van deze kast is dat de inhoud maar liefst 28 liter is. Voor maximale diepgang zoals het ontwerp van Troels met de 18H52 is ongeveer 22 liter genoeg.
Er is dus 6 liter 'teveel' welke bijv. als filterkamer kan worden ingezet. Heeft iemand een geniaal idee hoe dit kastje op te delen met 1 of meerdere schotten? Door de gekromde zijwanden en het verticale inwendige schot is dit niet zo eenvoudig:
http://www.daytonaudio.com/media/resour ... -45911.pdf
Alle tips zijn welkom, eventueel zou ik ook de wanden kunnen opdikken om het aantal liters te verkleinen, maar ook hier geeft de kromming in de zijwanden een probleem met het oplijmen van vlakke platen.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
een extra setje woofers lijkt de mooiste optie!
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Dre,
Ik heb al aan Jeroen gevraagd of MTM een optie is, maar Jeroen gaf aan beter voor MT te gaan, dit lijkt mij ook een zuiverdere optie en scheelt een bak geld natuurlijk.
Groetjes Walter
Ik heb al aan Jeroen gevraagd of MTM een optie is, maar Jeroen gaf aan beter voor MT te gaan, dit lijkt mij ook een zuiverdere optie en scheelt een bak geld natuurlijk.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
ach,jeroen had het ook niet over 22 liter...... 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dat is het punt niet, ik ben gewoon niet zo kapot van het geluid van een MTM d'Appolito systeem. Het is bovendien niet nodig als je later voor 3-weg gaat. Alleen maar omdat je een kant-en-klaar kastje wil kopen, voor minimaal 500,- aan extra drivers uitgeven, ik begrijp het niet meer.
Zoals je al aangaf, laat dan zagen, en voor dat geld kun je het ook nog mooi aan een spuiter afleveren.
Zoals je al aangaf, laat dan zagen, en voor dat geld kun je het ook nog mooi aan een spuiter afleveren.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
het is toch grappig als je zo`n duur project op gaat starten en geen flauw benul hebt waar je mee bezig bent! 
