Buizenversterker klinkt schel
Moderator: Beheerdersteam
Re: Buizenversterker klinkt schel
We doen toch wel veilig............................... 
Ja,ja... zit daar soms het zwaard van Democles voor iets tussen zitten
.
Als de potmeter op nul brom oplevert dan is dus die nul niet dezelfde als van de kathode (via 1k5).En zit er brom tussen massa-1k5 en massa-potmeter
.
Anne
Als de potmeter op nul brom oplevert dan is dus die nul niet dezelfde als van de kathode (via 1k5).En zit er brom tussen massa-1k5 en massa-potmeter
Anne
Nog een proefje: de koppel C's tussen de voorbuis en de SRPP buis losgemaakt en weg was de BROM. Twee andere nieuwe C's geplaatst zonder resultaat, maar alleen maar om de beide oude mosterd C's uit te sluiten. Toen een muzieksignaal op het rooster van de SRPP buis gezet, en hoewel dit veel zachter en zeker minder mooi klinkt was het wel bromloos. Mag ik daaruit concluderen dat het probleem zich ergens rond de eerste voorbuis bevindt?
Zoals reeds vermeld
,
AnneEn zit er brom tussen massa-1k5 en massa-potmeter.
Juist ja
Heb je zo wat suggesties Anne? Nee, laat ik straks/morgen maar eens een foto van dichtbij plaatsen, dat lijkt me een beter plan! 
Edit: Er rees straks bij mij een gedachte.
Is het mogelijk dat de roosters van de beide ongebruikte buishelften van de voor-6SN7 brom oppikken en dit doorgeven aan de andere helft? Kan het wezen dat door de ongebruikte soldeerlippen aan massa te verbinden dit de BROM teniet doet? Of is dit onzin?
Maar onzin bestaat niet tot het tegendeel is bewezen... 
Edit: Er rees straks bij mij een gedachte.
- RobertD
- Contacteer:
Van die ongebruikte buishelften kun je de pennen even kortsluiten, dan weet je snel genoeg of die de brom veroorzaken. (Ik betwijfel het, want al die onderdelen zweven).
Kijk even naar de verbinding die Anne bedoelt.
Is de massa van de potmeter wel goed aangesloten?
Is de massa van de potmeter wel goed aangesloten?
De potmeter ligt via een directe verbinding aan de ster Robert, de 1k5 kan ik nog iets anders aansluiten, misschien dat dat de oplossing is. Ik heb wel het idee dat we steeds dichter bij de oorzaak beginnen te komen.
Re: Buizenversterker BROMMMMMMMT
Vanavond de de potmeter losgemaakt en de massa opnieuw aan de steraarde gesoldeerd, twee nieuwe 1k5 weerstanden ook aan de steraarde gesoldeerd, zonder resultaat. De BROM blijft, wat ik ook doe. Ook de niet gebruikte pennen van de voorbuis kortsluiten helpt gewoon helemaal niks. Mijn vorige SE versterker en de beide PP's bromden een beetje aan het begin, maar na een paar wijzigingen was dat opgelost. Hier blijft het gewoon doorBROMMEN, zonder een greintje verbetering
.
Tsakkkkkkaaaaaaah Gevonden
En daar is ie weer
Vier 4.7 nF condensatortjes over de gloeien van de voorbuisjes geplaatst en, wat denken jullie? Probleem opgelost. Geen brommetje, met het flapoor aan de speakers gewoon helemaal compleet dood- cq. muisstil.
En daar is ie weer
Gefeliciteerd. Zo zie je maar weer. De aanhouder wint. 
Hoe kwam je op het idee om dat te gaan doen?
Hoe kwam je op het idee om dat te gaan doen?
Maar ik heb wel een paar keer op het punt gestaan om de hele zaak in de Urker haven, pardon, naar A.a.d.R. te smijten hoor TheoDe aanhouder wint.
Gisteravond was ik weer bezig met de gloei toen het me opviel dat bij losmaken van de ene zijde naar massa de brom eerst enorm toenam en toen weer afnam naar het vaste niveau van ratelbrom. Toen ik zostraks na het middageten even met de benen in de lucht op de bank dommelde/prakizeerde besloot ik om eens te zien wat er gebeurde wanneer ik het draadje naar massa verving door een C'tje. Toen ik deze daarop tussen de gloei en massa hield hoorde ik meteen duidelijk verschil. Toevallig had ik vier exact gelijke styroflex C'tjes van 4.7 nF uit een assortiment van Kent Electronics liggen en die er meteen tussen gesoldeerd et voilà. Alle BROM verdween als sneeuw voor de zon
Oef,heel blij voor je dat het zo werkt
Maar 't deugt voor geen kanten
.
Gloeidraad zat toch aan massa,toch brom langs daar,een lek in de buis,waarschijnlijk naar kathode.
Met de gloei niet aan massa kan er geen stroom van betekenis naar de kathode,enkel via de capacitieve koppeling gloei/kathode.Met een C naar massa komt langs daar ook niks meer binnen.Dat is wat Triode Dick ook wel doet ipv de gloei "op te tillen".Waarschijnlijk kun je de vier stuks 4n7 vervangen door één wat dikkere.
Dit probleem doet zich voor met een niet ontkoppelde kathode-weerstand samen met een twijfelachtige buis.
In de HF-10 zit ook een niet ontkoppelde kathode,komt daar toch zo niet voor.Betere buizen ?
In ieder geval,iets om in de gaten te houden,vroeger nooit tegen gekomen.
Anne
Maar 't deugt voor geen kanten
Gloeidraad zat toch aan massa,toch brom langs daar,een lek in de buis,waarschijnlijk naar kathode.
Met de gloei niet aan massa kan er geen stroom van betekenis naar de kathode,enkel via de capacitieve koppeling gloei/kathode.Met een C naar massa komt langs daar ook niks meer binnen.Dat is wat Triode Dick ook wel doet ipv de gloei "op te tillen".Waarschijnlijk kun je de vier stuks 4n7 vervangen door één wat dikkere.
Dit probleem doet zich voor met een niet ontkoppelde kathode-weerstand samen met een twijfelachtige buis.
In de HF-10 zit ook een niet ontkoppelde kathode,komt daar toch zo niet voor.Betere buizen ?
In ieder geval,iets om in de gaten te houden,vroeger nooit tegen gekomen.
Anne
Dat was een hele bevalling........................
Heel mooi, dat je het probleem hebt opgelost

Heel mooi, dat je het probleem hebt opgelost
Dank, dank vrienden
. En dat zonder hechtingen of het gebruik van een tang Demaocles
En voor Anne: Als we niet via Kampen naar Genemuiden gaan, dan maar via Zwartsluis
Het werkt en daar gaat het om. Aan de Sovtek 6SN7 buisjes kan het niet liggen, want die heb ik al eens vervangen door twee anderen zonder resultaat. De 807 van Zaerix heb ik op de Dag van de Amateur voor nieuw gekocht, maar misschien dat ik daar eens een paar anderen voor moet proberen? Ik kan me nog voor de kop slaan die mooie RCA 807's zo te hebben verkocht destijds 
Ik wil helemaal niet naar Genemuiden
En heerlijk dat het werkt
kun je eindelijk weer rustig slapen
Maar ik blijf met de vraag zitten,waarom was zo'n kunstgreep nodig
buis,trafowikkeling,bedrading ...
Daar gaat MIJN nachtrust
.
Anne
En heerlijk dat het werkt
Maar ik blijf met de vraag zitten,waarom was zo'n kunstgreep nodig
Daar gaat MIJN nachtrust
Anne
Jaja, lig jij nu maar eens wakker. En we verwachten hier binnen afzienbare tijd een definitieve oplossing/oorzaak!
Vooreerst gaat het brombeest eerst in de kast om te luisteren hoe hij op de Soundcolumns klinkt.
Vooreerst gaat het brombeest eerst in de kast om te luisteren hoe hij op de Soundcolumns klinkt.
En dat doet ie ook Theo! De klank is echt uitstekend op de BNS'en met een goede verdeling over de beide speakers. Het geluid komt ook daar vandaan waar je het vandaan verwacht. Met mijn oor aan de beide speakers hoor ik een heel zachte zoem, maar dat is verwaarloosbaar
.
Toch is er wat met de ene eindbuis zoals ik een paar weken terug ook al aangaf en wat Anne ook denkt. In de beide buizen is de 807-blauwe gloed te zien, maar in de ene beweegt er constant iets. Bij meer volume wordt de beweging ook heftiger, maar zoals ik al zei is er klankmatig niks mis. Morgen zal ik de beide buizen eens even van plaats verwisselen om te zien wat dat doet. Hier even een foto zoals ie nu in de kast staat
.
Toch is er wat met de ene eindbuis zoals ik een paar weken terug ook al aangaf en wat Anne ook denkt. In de beide buizen is de 807-blauwe gloed te zien, maar in de ene beweegt er constant iets. Bij meer volume wordt de beweging ook heftiger, maar zoals ik al zei is er klankmatig niks mis. Morgen zal ik de beide buizen eens even van plaats verwisselen om te zien wat dat doet. Hier even een foto zoals ie nu in de kast staat
Ziet er mooi uit Rein. En nu er van genieten.
IK vind dat BNS speakers sowieso zeer goed spelen op buizenversterkers.
IK vind dat BNS speakers sowieso zeer goed spelen op buizenversterkers.
Inderdaad Theo, het zijn 'oudjes', maar ik ben er heel tevreden mee.

Zou Anne nog geslapen hebben vannacht?Maar ik blijf met de vraag zitten,waarom was zo'n kunstgreep nodig buis,trafowikkeling,bedrading ...
Daar gaat MIJN nachtrust.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Lees nu het verhaal pas, gefeliciteerd dat het werkt Rein, maar wat vaag...de C zit alleen over de gloei, die verder helemaal los hangt en alleen aan de trafo?
Denk het wel. Of hij heeft er nachtmerries van gehad.PA4URK schreef:Zou Anne nog geslapen hebben vannacht?
Inderdaad Barry, heel vreemd, maar het werkt. En daar gaat het om immers? De gloei aan één zijde aan massa liet de ratel verdwijnen, maar de BROM niet. De C'tjes hebben alle problemen opgelost...Lees nu het verhaal pas, gefeliciteerd dat het werkt Rein, maar wat vaag...de C zit alleen over de gloei, die verder helemaal los hangt en alleen aan de trafo?
ZzzzzZzzzzzZzzzzzzZzzzzz
Dit oudje heeft slecht geslapen en is niet tevreden
.
Gelukkig zondag,wat kunnen uitslapen
.
Barry wil blijkbaar ook weten wat er aan de hand is.Maar ben bang dat 't bij gissen blijft
.
Ach ja,na zo diep in de put zelfs met keilneigingen
,is het niet belangrijk hoe maar dat ie het doet
.
Anne
Gelukkig zondag,wat kunnen uitslapen
Barry wil blijkbaar ook weten wat er aan de hand is.Maar ben bang dat 't bij gissen blijft
Ach ja,na zo diep in de put zelfs met keilneigingen
Anne