3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Ken je dit artikel al Walter? http://www.earsc.com/pdfs/engineering/u ... amping.pdf

Hierin wordt uitgelegd dat, zodra je een vervormbare tussenlaag hebt, dat deze optimaal trillingsenergie absorbeert als hij tussen twee lagen in zit. De panelen raken hier extra energie kwijt ten opzichte van de situatie dat je de massaplaat niet hebt ingeklemd. Je ziet dit terug in de metingen van Martin HSI. Je kunt je verder voorstellen dat als de tussenlaag slechts elastisch is dat hij gewoon mee beweegt zonder veel energie te absorberen. Als hij niet alleen elastisch (dus vervormbaar), maar ook nog zwaar is dan krijg je het beste effect.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Bij deze een herziene opzet voor de kast.

Uitgangspunt 12 liter reflex voor de C-Quenze, reflex circa 50mm diameter lengte 150mm. -3dB punt volgens LSP CAD met een optimale QB3 afstemming is circa 58Hz dus hier zullen later zeker nog subwoofer bij gaan komen.

Op de tekening kun je de 12mm opdikplaten zien zitten. Gaat dit werken als ik deze samenstel uit 4mm bitumen met hierop 8mm berken multiplex? Vraag me wel af of dit stevig te verlijmen is? Uiteraard komen deze 12mm opdikplaten ook op de zijwanden van de bovenkast.

In de woofer kamer zit nu een extra dwarsschot voorzien van 4 grote 70mm gaten.

Het front is 3x18mm dik maar dit is alleen bovenaan echt nodig. Daaom zitten er grote uitsparingen in de tweede en derde frontplaat om niet onnodig liters te verliezen.

De AMT zit in zijn aparte kamer die gevormd wordt door de eerste en tweede 18mm frontplaat. De kamer is dan 36mm diep terwijl 30mm nodig is. Het verschil wil ik uitvullen met laagjes bitumen.

Groetjes Walter
Bijlagen
18H52_AMT_rev1.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Inmiddels de testkast wat verbeterd, klinkt niet eens zo gek nu! Tweeter nu in fase gezet en demping aan weerkanten van de tweeter geplakt om reflecties wat te verminderen. Het vilt achter de tweeter is nu een klein beetje plat gedrukt zodat dit bijna als gesloten kamer werkt denk ik.

Tweeter lijkt nog wel iets te hard te spelen, Jeroen, welke weerstand en condensator waarde moet ik pakken om de tweeter circa 2dB terug te nemen?

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0634.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Net even mijn oude vertrouwde Behringer 8024 RTA gepakt. Inderdaad lijkt de AMT zelf 4-5dB te luid te spelen... Er is een forse bult zichtbaar op het RTA display. Overname mid - tweeter lijkt niet dramatisch, geen grote dip zichtbaar.

Jeroen, zou 12 ohm in serie en 2.2mH parallel in de goede richting komen?

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0636.JPG
IMG_0637.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Gewoon een L-pad Walter. Je hebt nu 4.7ohm voor de 4ohm tweeter staan, dat geeft bijna 7 dB demping met een totale weerstand van 8.7ohm die het filter ziet.

Doe eens een impedantiemeting van de tweeter, kan gewoon met een LCR-meter. Kijken of hij inderdaad 4 ohm is. De 2510 van dre bleek 7.1ohm te zijn.

Wat die opdikking betreft: je hebt een binnenkast van 1 geheel nodig. Met uitzondering van de baffle ter hoogte van de woofer wellicht. Dit betekent dat je goed moet nadenken over de opbouw. Bijvoorbeeld als je de 8 mm zijpanelen aan de binnenkant aanbrengt is het handig als je daar de bracing al tussen hebt gezet. Zoals je nu hebt getekend gaat het niet optimaal werken. Alle 8mm multiplex platen moeten met elkaar in verbinding staan.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Net even de boel omgesoldeerd nu met 1.72uF, 2.2mH en 12 ohm.

(ik dacht dat ik bijna alle mogelijk condensator waarden wel had, maar 1.8uF dus niet)

De RTA on axis meeting is nu een stuk vlakker, klinkt ook beter :mrgreen:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0640.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Volgens de datasheet meet de AMT bijna vlak 6.5 ohm, zie attachment. Komt goed met de AMT van Dre overeen, zal technisch denk ik bijna dezelfde tweeter zijn.

Met de 4.7 ohm weerstand kom ik dan op 4.7 dB verzwakking. Nu heb ik 12 ohm in serie gezet geeft 9dB verzwakking, nu is het veel beter in balans.

Volgens de datasheet van de AMT heeft deze 97dB rendement, het woofertje een krappe 88dB dus 9dB aanpassing lijkt mij logisch.

De binnenkast 12mm delen met elkaar verbinden gaat hem niet worden, zo nauwkeurig ga ik dat niet pas krijgen. Mijn huidige opzet lijkt veel op de Termino aanpak, is ook niet verkeerd toch? Ik doe dan 18mm MDF, hierop plaatjes van 8mm berken en daarop 4mm bitumen.

Groetjes Walter
Bijlagen
25.7 SPL.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hmm,

Zit nog eens te kijken naar die QB3 afstemming, -3dB bij 60Hz is niet echt vet. Is er een manier om meer laag uit de 18H52 te ontlokken?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Kast van 13 liter afgestemd op 50 Hz.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Daar zit ik nu bijna op, namelijk 12 liter, met wat demping erin kom ik wel aan 13 liter virtueel. Welk -3dB punt kom jij dan op?

Zit nog eens bij Troels te neuzen:

http://www.troelsgravesen.dk/AT-SW.htm

Hier is circa 20 liter inhoud toegepast.

Deze kast zou ik in principe ook kunnen overnemen maar dan met de AMT tweeter. Qua maten past hij goed op de Eton kasten.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Ik weet niet hoe LSPcad aan die resultaten komt, maar winISD en AJHorn geven ongeveer dezelfde resultaten. Ik heb hier 14.4 liter ingevuld, ervan uitgaande dat het dempingsmateriaal het virtuele volume ca. 20% doet toenemen.
Bijlagen
Walter.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

En dit is waar winISD beta mee komt voor optimale afstemming.
Bijlagen
winISD.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Bedankt voor de grafieken Jeroen!

Als ik het goed begrijp zal ik met mijn 12 liter kast virtueel een 14 liter kast hebben door het effect van demping en hiermee ongeveer -3dB op 50-55Hz kunnen halen.

Dan is het nog steeds geen basmonster, maar volgens mij dan wel prima stand alone bruikbaar (zonder subs) zeker voor vocale muziek, jazz etc.

Ik heb hier even de WAF gepolst en de voorkeur gaat uit naar 1 slanke kast zoals mijn laatste ontwerp en dus niet 2 losse op elkaar staande kasten als nu met de Eton/Accuton.

Dan lijkt het erop dat het ontwerp richting een eindresultaat gaat, zit nog wel met de vraag of mijn 'Termino' achtige opbouw met ingelijmde 12mm platen voldoende zal zijn.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ik zit erover te denken het 18mm MDF te vervangen door 18mm berken multiplex. Dat ziet er fraai uit en behoeft afgezien van een blanke lak geen verder afwerking. Aan de binnenkant dan 8mm MDF oplijmen en 4mm bitumen.

Wat denken jullie hiervan?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

goed berkenmultiplex vind je niet bij de bouwmarkt........
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Dre,

Kan jij wel makkelijk aan hoogwaardig 18mm berken komen? Met een zooi stroken 20cm breed x 122cm hoog zou ik zeer geholpen zijn. Daarmee is nagenoeg de hele kast te maken.

GroetjesWalter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

ik heb geen idee welke merken goed berken leveren......
voor dat soort vragen moet je bij arno zijn.

maar berken is wel heel zacht en dus erg kwetsbaar.....
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hmmm, ik ben er nog steeds niet uit. Heb zelf al vele kasten gemaakt maar is nooit echt mooi geworden...

Ik ga Arno nog eens PM-en om te kijken of ik de bouw van de kasten niet geheel bij zijn bedrijf kan uitbesteden.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

misschien moet je het eens leuk gaan vinden...... 8-[
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Dre,

Het ziet ernaar uit dat ik de kastjes wel zelf ga maken, ik zit nog te twijfelen tussen een MDF of een berken buitenkast. MDF is makkelijk te verwerken maar lastig netjes af te werken. Met berken moet ik nauwkeuriger gaan werken, dat wordt lastig met de beperkte gereedschappen die ik heb.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

laten zagen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Wat voor mij ook een oplossing zou kunnen zijn, is gebruik maken van 'kant en klare' kasten van Dayton zoals Amanda volgens mij ook had gedaan, bijv. deze:

http://www.daytonaudio.com/index.php/lo ... black.html

http://www.daytonaudio.com/media/resour ... -45933.pdf

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Kijkend naar de afmetingen van de units denk ik het grootste exemplaar nodig te hebben:

http://www.daytonaudio.com/media/resour ... -45925.pdf

Deze is ruim 22 liter, wellicht het volume wat verkleinen.

Ben benieuwd of Rumoh deze kasten kan leveren...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Nee hoor, je verliest hooguit 2 liter, dat is echt de max. 14 liter netto is genoeg. Kleinere kast is meteen veel steviger naar verhouding.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door markbakk »

dre schreef:
maar berken is wel heel zacht en dus erg kwetsbaar.....
Berkenmultiplex is best hard. Stuk harder dan vuren en grenen in elk geval. Als je het blank wil afwerken moet je wel redelijk voorzichtig zijn, maar dat is altijd zo met hout.
Gesloten