DIY rack versterker voor de bas

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hanselchen

DIY rack versterker voor de bas

Bericht door hanselchen »

Het doet me deugd dat er onder de zelfbouwers menig gitaristen verscholen zitten.
Ik heb het plan opgepakt om zelf eens een rack versterker te bouwen voor de bas (Ibanez SR300L &Fender Jazzbass LH).

Het preamp gedeelte (incl. een sobere toonregeling en send-return aansluiting) wil ik met buizen bouwen, het vermogensgedeelte met een UCD180 of 400, een "Hybride" uitvoering dus, zoals dit in vakjargon genoemd wordt.

Kwaliteit en een stabiele werking staat voorop, ik ben geen liefhebber van oneindig veel knoppen en settings.
Heeft iemand suggesties voor het voorversterker gedeelte?

Ik hoor het graag van julie.

Mvg. Hans.
ray5150

Re: DIY rack versterker voor de bas

Bericht door ray5150 »

Ik zeg Alembic FB2 !
David Gilmour en Roger Waters zijn er al een jaar of 40 errug blij mee !

http://moosapotamus.net/IDEAS/F2B/alembic.htm

http://www.alembic.com/prod/f2b.html
hanselchen

ray5150 schreef:
Ik zeg Alembic FB2 !
David Gilmour en Roger Waters zijn er al een jaar of 40 errug blij mee !

http://moosapotamus.net/IDEAS/F2B/alembic.htm

http://www.alembic.com/prod/f2b.html
En ik zeg bedankt voor de tip, Ray!
Het schema is mooi rechttoerecht aan, 2 versterkende trappen met daartussen de toonregeling.

Ik vraag me af, is deze preamp speciaal afgestemd voor de bas, of is dit een wijd toepasbare versterker voor alle soorten gitaren?
Maw. is de toonregeling speciaal afgestemd voor het gebruik van een bas (-gitaar)?

David Gilmour is namelijk een gitarist en Roger Waters een bassist (meen ik...), dit zet me namelijk ff aan het twijfelen.
Als ik verder google op "Alembic FB2", zie ik dat deze preamp voornamelijk met een bas (-gitaar) wordt gebruikt, wat weer duidt op een bas-preamp.

Als ik deze preamp wil uitbreiden met een send-return aansluiting, kan ik die dan het best vóór of achter deze preamp plaatsen? Ik dacht zelf zo van achter deze versterker, met achter de send-return een kathodevolger voordat het uitgangssignaal naar de eindversterker (extern of naar de interne UCD) gaat.
Zit ik goed?

Mvg. Hans
ray5150

Bericht door ray5150 »

hanselchen schreef:
David Gilmour is namelijk een gitarist en Roger Waters een bassist (meen ik...), dit zet me namelijk ff aan het twijfelen.
Als ik verder google op "Alembic FB2", zie ik dat deze preamp voornamelijk met een bas (-gitaar) wordt gebruikt, wat weer duidt op een bas-preamp.
Klopt, Alembic is dan ook primair een basgitaarmerk, ik heb wel eens gelezen dat in die van Gilmour de toonregeling is aangepast, lees andere condensatoren.
Het is gewoon een Fender ontwerp van meer dan 50 jaar oud.

hanselchen schreef:
Als ik deze preamp wil uitbreiden met een send-return aansluiting, kan ik die dan het best vóór of achter deze preamp plaatsen? Ik dacht zelf zo van achter deze versterker, met achter de send-return een kathodevolger voordat het uitgangssignaal naar de eindversterker (extern of naar de interne UCD) gaat.
Zit ik goed?
Dat ligt eraan wat voor effect je wilt gaan gebruiken, pedaaltjes werken op instumentniveau en kunnen het beste voor de preamp worden gezet.
19 inch apparatuur werkt gewoonlijk op lijn niveau en kan in principe tussen de preamp en UCD worden gezet.
Maar ik denk dat dat ook aan de in-en-uitgangs impendantie ligt van de betreffende apparaten.

Mischien dat iemand anders hier ook iets nuttigs over kan zeggen ?
hanselchen

ray5150 schreef:
hanselchen schreef:
Dat ligt eraan wat voor effect je wilt gaan gebruiken, pedaaltjes werken op instumentniveau en kunnen het beste voor de preamp worden gezet.
19 inch apparatuur werkt gewoonlijk op lijn niveau en kan in principe tussen de preamp en UCD worden gezet.
Maar ik denk dat dat ook aan de in-en-uitgangs impendantie ligt van de betreffende apparaten.

Mischien dat iemand anders hier ook iets nuttigs over kan zeggen ?
Ik ben alvast aan het inventariseren geslagen, om deze preamp op te bouwen.
De voeding wordt wat overgedimensioneerd naar een Ia max. van minimaal 8 mA, zodat er ook nog een ECC82 of aanverwant type kan worden gevoed.
Mocht het nodig of handig zijn, dan kan ik nog 2 kathode volgers of een extra trapje bouwen voor aan de uitgang, of een extra buffer voor de send-return.
Scheelt me achteraf het weer opnieuw opbouwen van een voeding.
Btw- De voeding wordt met een gelijkrichtbuis, 6x4, 6X5, AZ41 oid., vindt ik persoonlijk een "must" voor een preamp of een SE.

In de preamp zelf wil ik iets alternatiefs gebruiken, ik zit te denken aan de 5751 waarmee ik met hifi erg goede ervaringen heb, deze buis klinkt in mijn beleving erg mooi, de microfonie is nihil én de penbezetting is gelijk aan de ECC83 en aanverwanten.
In de toonregeling zet ik van die Ouderwetsche mosterd C'tjes en AB koolcomposiet weerstanden neer, krijgt 'ie meteen een old-skool look.

Vwb. de potmeters in de toonregeling, moeten dit Log of Lin modellen zijn?

Mvg. Hans
Plaats reactie