41Hz AMP6

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hm, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik waarschijnlijk een basic foutje heb gemaakt hier of daar.

eigenlijk eens aan iemand laten zien en voelen wat er mis mee kan zijn.

Jan
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Wowly schreef:
Hm, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik waarschijnlijk een basic foutje heb gemaakt hier of daar.
Het zijn natuurlijk hectische tijden, dus je hebt toch niet 2 soorten voeding verwisseld? ;)

Afbeelding

Ps: symmetrische voeding
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

op te lossen met een simpele inschakel vertraging middels een relais op de luidspreker..
De thumb krijg je als de spanning zich aan het opbouwen is en het tiktiktik komt vaker voor als de spanning zich weer afbouwt op de componenten.
Voeden vanaf de trafo... gelijkrichtertje, klein elcotje (100u ofzo) om het relais te voeden en het relais aansturen met een transistortje met een elcotje en een paar weerstandjes op de basis.. Rc van 1 seconde lijkt me voldoende. Wordt de luidspreker pas na de thumb aangekoppeld en zodra de spanning van de trafo afgaat valt hij voor de tiktiktik weer af..
Hoor je mooi niks.. en dat wil je toch?
Te moeilijk? dan moet je lekker naar thumb-tiktiktik blijven luisteren :lol:

Kees
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb wat gevonden op het 41Hz forum voor de thumbs bij het opstarten.

"The only complain are power up/down pops, if the amp is not muted and unmuted manually. Thanks to ALEKA this problem is solved. Here is a graphic presentation of his circuit posted in the photo gallery:

It is based on a IC supervisor, like the MPU101 used by Jan in some amps, but here a resistor and a cap can be used to set the delay, even many seconds.

In the Truepath amp I connected +5V to J1-1, GND to J4-2 and Mute to J4-1, but the circuit is useable for all 41Hz amps.

It works really well . With 1000uF cap and 56K resistor, I get 8 sec delay on startup, as stated by Aleka, that is more than enough to avoid the pop due to 5V start up. On power down the 1000uF cap is enough to let the 5V supply to go down after VPP/VNN so that, again, there is no pops due to sudden 5V fall.

For the first time with a 41Hz amp, I can use just only one switch to power up/down an amp

Thanks again to Aleka for sharing this circuit. I hope that presenting it here again will help other members."

Schemaatje erbij:
Bijlagen
amp6unmute.jpg
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Kees, het tiktiktik komt voor als de versterker zwaar wordt belast/de volumepot word opengedraaid als de refmons spelen.

Ook komt het tiktiktik voor als ik de xbox aansluit (die wij gebruiken als dvd-speler) de xbox heeft een 2-aderig aansluitsnoer. Ik dacht dat het daarom mogelijk een soort van grounding-probleem was.

Misschien dat ik toch nog eens de achterzijde waarop de speakerterminals en dergelijk zijn gemonteerd een na moet kijken of het allemaal goed geisoleerd is gemonteerd (de input en output dan, de IEC zit zeker goed gemonteerd)

Jan
v-bro

Bericht door v-bro »

Digidoo schreef:
Bij deze italiaan (weet niet of ze ook naar het buitenland sturen, vast wel) hebben ze ook wel mooi spul: http://www.autocostruire.com/.

Is er niet ook zoiets als zelfbouwaudio.startpagina.nl ofzo?
Valt best tegen, heb zelf twee vierkanaals Tripath versterkers ooit daar gekocht, ze hebben alleen geen enkele error outputs benut van de chip, dus geen fout-LED mogelijkheden. Ik had gewaarschuwd moeten zijn door het feit dat ze een tweekanaals variant hadden ontworpen met een vierkanaals chip!? :? En dan nieteens parallel geschakeld! Dus twee kanalen stonden niets te doen!

Daarna las ik van een gerespecteerde member op DIYaudio zijn bevindingen met de "tubalizer", heb effe geen zin om 'm op te zoeken, maar daar zaten ook 'olifanten' in (geen 'bugs' meer te noemen... :idea: )

Blijf daar AJB weg.....
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Re: 41Hz AMP6

Bericht door Wowly »

Hallo heren, kuch kuch kuch (oud topic uit het stof halen doet)

Ik heb deze amp nu op mijn bouwradio zitten waar hij 2 x 4 HiVi b3sjes (li 4, re 4) mag aansturen. Alleen komt er niet al te veel geluid uit. helemaal als ik hem stereo aansluit. Ik heb nu alleen het linkse kanaal aangesloten om wat volume te creëren, maar heb het liefste stereo, en graag ook flink wat luider als het kan.

Wat zou ik kunnen doen? Als non-electronicus denk ik aan mogelijke opties:
- andere versterker erop zetten, bijvoorbeeld een cheapo scooterversterkertje: probleem: = 12v
- zou de belasting van de 4 hivi-tjes te groot zijn voor de versterker? kan ik dit veranderen?
- ? meer oplossingen heb ik niet :oops:

groetjes

jan
v-bro

Bericht door v-bro »

Dit versterkertje is in staat pijnlijk hard geluid uit de Boominator te toveren, dus lijkt me dat het ergens onderweg verkeerd is gegaan. De speaker belasting verdenk ik niet, eerder input bekabeling of iets dergelijks. Heb je foto's? Heb je een schemaatje van hoe je alles aangelsoten hebt?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hey Jan,

Als je alle speakers in serie hebt gezet kan het kloppen wat je zegt. Het beste is om ze serie/parallel te zetten. Dit wil zeggen dat je 2 paartjes parallel zet en die weer met elkaar in serie. Op deze manier hou je de originele impedantie.
Dit zou in principe hard genoeg moeten gaan, al verlies je in de buitenlucht wel veel druk. Ik weet niet of je nog een oude autoradio hebt liggen, dan zou je eens kunnen proberen of die wel hard genoeg gaat.

Anders kunnen we wel even kijken als ik je de TC's af kom geven (had helaas vandaag niet voldoende tijd over).

Groeten,
Mischa
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Bij de Amp6/Amp32 heb ik gemerkt dat je het liefst een lekkere elcobank (2200 uF per A) achter de voeding wilt hebben en daarbij het liefst een normale (gel) accu als voeding.
Oplaadbare NiMH batterijen hebben er al flink moeite mee en normale batterijen trekken het niet meer.
Ik vermoed dat het het fenomeen 'tik tik tik' komt omdat de batterijen te weinig stroom kunnen leveren.
Is ook eigenlijk logisch wanneer je bedenkt dat per versterkerhelft (N.b. van 1 uitgang) een belasting van 2 ohm wordt gezien ^^.

Het gebruiken van een gelaccu en bufferelco's heeft bij mij in ieder geval een gigantisch verschil uitgemaakt. Het kan ook een stuk luider zonder schreeuwerig te worden.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ik sluit de versterker aan via de 220. Maar idd, een paar elco's is een goed idee, behalve dat dat niet meer in het behuizingkje past ben ik bang :oops:

Ik zal de speakers in ieder geval anders aan elkaar zetten volgens mischa's plan
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Aah ik zie nu pas dat je 4 :!: BS3's per kant hebt :mrgreen:
In serie zal er inderdaad niet veel uitkomen, te weinig spanning voor.
Maar bij 4 ohm belasting is het nog steeds nodig om een paar elco's erbij te zetten.
Het formaat hoeft trouwens niet groot te zijn, bij 16V zijn ze een stuk kleiner.
Bijvoorbeeld deze: http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2768
25.6x26 mm ^^
v-bro

Bericht door v-bro »

Wat is dan de spanning, wat voor voeding heb je? Zomaar het advies geven om er een dikke elco aan te plakken is wat kort door de bocht, als er een SMPS aan hangt kan dat zelfs nadelig zijn.

AMP32, in basis de zelfde versterker doet het met 660uF prima, hoewel bij een lineaire voeding meer capaciteit haast altijd beter is, dat is wel waar.

Als jij vier 8 ohm speakers in serie hebt aangesloten kun je inderdaad niet al te veel geluid verwachten, hoewel het getik wat hierboven staat eerder overcurrent beveiliging is. Dat is dan dus juist een te zware belasting, waardoor het er eerder op lijkt dat jij ze allemaal parallel hebt gezet.

Te weinig voeding/capaciteit oftewel inkakkende spanning resulteert in een soort geluid wat lijkt alsof je in een badeendje knijpt, maar dan heel hard.

Zoals ik eerder vroeg, foto's aansluitschema etc. De reacties hierboven duiden allemaal op een nogal gissend gedoe van weliswaar behulpzame forummers.

Bedenk je dat ik van deze AMP6 er een paar honderd heb gebouwd, dat doe ik geblinddoekt en achter mijn rug als het moet, zonder documentatie. Het is aan jou om verder voor mijn hulp te kiezen, plaatjes en informatie graag anders haak ik af.
v-bro

Bericht door v-bro »

P.S. Welke AMP6 heb je? die met regulator en gelijkrichter en 15000uF elco? Of de AMP6-BASIC?
v-bro

Re:

Bericht door v-bro »

Wowly schreef:
Zo, de ALPS bleu zit erin, de weerstanden die nodig zijn om een potmeter te gebruiken zijn omgesoldeerd, de draden zijn helemaal op lengte gemaakt en afgewerkt met krimpkous waar nodig, de aan uit knop (sleep) in werkend gemaakt en ik heb natuurlijk wat foto´s gemaakt om het resultaat te showen. Dit is after all een showcase niet :P

Ik ga hem nu laten inspelen en dan nog eens vergelijken.

Ik heb de kunstof plug bij de voltageregulator gehouden zoals ik hem heb aangebracht. Zo komt ook het schroefje niet in spanning te staan. Deze is namelijk aan de onderzijde aan te raken....

Enfin, fotoo´s!
Ah, de vorige pagina laat e.e.a. zien.... Okay...

Zo zou ik het niet gebouwd hebben, want je kan er voor geen meter meer bij en met zo'n dikke brommende transformator er vlak naast, oeioeioei... Ach ja, als het werkt is het mooi...

Alleen dat blijkt dus ook niet helemaal het geval.

Welke waardes gain weerstanden heb je er in gesoldeerd eigenlijk?

Wat voor DC weerstand meet je aan de outputs als hij uit staat?
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Okay, was mij niet bewust dat er meerdere versies van de amp6 in omloop zijn :oops: (op de website van 41Hz krijg je alleen de amp6-basic te zien).
Bij deze versie zit al een redelijke bufferelco achter de voeding, extra bijplaatsen heeft dan geen zin.
Zomaar het advies geven om er een dikke elco aan te plakken is wat kort door de bocht, als er een SMPS aan hangt kan dat zelfs nadelig zijn.
Wat kan er dan nadelig zijn voor het plaatsen van een capaciteit achter een SMPS?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi mannen,bedankt voor alle hulp; ik waardeer dat zéér! baal er een beetje van dat ik nu er niet meteen mee ande slag kan :x Veel andere klussen te doen. Probeer er binnekort wat mee te doen. Dus als ik niet meteen results plug; sorry daarvoor.

groetjes

jan
v-bro

Bericht door v-bro »

Een capacitieve belasting aan een SMPS, tja wel eens van cos phi gehoord? Hoge frequentie.... vinden ze gewoon niet lekker, is ook niet nodig want de capaciteit wordt immers immens snel weer opgeladen.

Rustig aan Jan, ik hou het wel in de gaten als je weer wat post...
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo, ik heb vanochtend ( had géén zin in een bepaald klusje en heb het uitgesteld met wat hobby-en) de HiVi speakertjes via het schema van Mischa (2 parallel,daarna serie) aangesloten; anderhalf uur later (moest wat spulletjes zoeken in dozen (90+ dozen vanwege de verhuizing) was ik ermee klaar: results: NADA!! Geen enkel verschil, met 2 kanalen zeer snel in de beveiliging, met één kanaal dezelfde geluidssterkte als voorheen.

Vervolgens heb ik de versterker opengemaakt om te kijken wat er aan elco's kan worden bijgezet; volgens mij zit er al een flinke in. Ik heb wat foto's bijgevoegd zodat jullie kunnen zien of er onregelmatigheden te zien zijn.

Ik heb sterk de indruk dat de versterker gewoon niet harder kan.

groetje

Jan
Bijlagen
2012-03-10 13.05.46.jpg
2012-03-10 13.06.13.jpg
2012-03-10 13.07.19.jpg
2012-03-10 13.08.52.jpg
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik kan eigenlijk niet goed terugvinden hoeveel Watt deze zou moeten zijn. Ik heb zelf zo'n Tripath 2x12W staan en die gaat best hard. Ik kan hem meebrengen als je wil?

Groeten,
Mischa
v-bro

Bericht door v-bro »

Ah meer foto's...

Dit versterkertje is in staat de kopjes van de tafel af te laten trillen met de juiste luidsprekers, dus er is echt iets mis mee lijkt me. Nou zal hij dat met deze speaker belasting niet doen, dat was met een testje wat ik had gedaan met PA subs en topjes. Maar er moet zeker fatsoenlijk herrie mee te produceren zijn!

Nou gaat het met het inbouwen al gauw mis en ook al zegt het niet altijd alles vind ik het er erg rommelig uit zien allemaal.

Om dit ook te onderzoeken heb je het je zelf al ontzettend onhandig gemaakt door alle draden in het board vast te solderen. Ik gebruik zelf overal stekkertjes voor, voor signaal inputs of lampjes en jumpers gebruik ik meestal headers. Van die vergulde. Goedkoop, makkelijk en laten je nooit in de steek. De pinnen in het board, de sockets op de draadjes. Kun je daar lekker op solderen, en met krimpkousje er om heb je best een mooi stekkertje.

Dan de speaker outputs en power met schroef terminals.

Mocht je het versterkertje nou enorm goed kennen en er al velen gebouwd hebben dan is er niks mis met draadjes direct in het board solderen, maar nu zit je met de gebakken peren!

Ook gaat het gauw mis met de aarding. Onder andere omdat ondanks dat ik dit meerdere malen heb aangegeven bij de eigenaar van 41hz de boards een aantal schroef gaten hebben die aan de massa verbonden zijn op de boards. Ik gebruik daarom zelf ALTIJD isolerend bevestigings materiaal. En ik gebruik ALTIJD silicone pads onder de chip, want ook die wil je niet op de kast laten geleiden.

Je moet als je klaar bent een probe op de kast kunnen houden en op de massa op het board en dan moet het niet piepen....

Om jouw probleem verder te analiseren raad ik aan de hele boel los te solderen en het board even netjes op de labvoeding te zetten en er aan te gaan meten eerst.

Snelle testjes die al een hoop zeggen is zonder spanning op de print de weerstand op de outputs, moeten minstens 20K meten en links/rechts vrijwel identiek. Dan als de versterker aan staat moeten de outputs netjes rond de nul volt DC zitten.

Veel gemaakte fouten met in de beveiliging schieten zijn slecht gesoldeerde clamping diodes. Die zwarte vrij grote SMD diodes zijn dat. Die zorgen er voor dat de outputs niet boven of onder de voedingsspanning kunnen slingeren. Fets (die in de outputs van de chip zitten) hebben nogal eens de neiging om onder belasting wat na te slingeren en dan gaan ze stuk. Hier voor zitten die diodes op de outputs, om dat op te vangen. Die staan dus in sper richting vanaf de 12V spanning naar de vier outputs en vanuit de massa in geleidende richting. Heel typische fout is om deze met een heel dikke druppel soldeer te solderen die vaak enkel aan de diode zit en niet (goed) op het board, waardoor de geleiding minimaal is. Dan gaat het dus mis.

Doe eens even de bovenstaande metingen en kom dan nog eens terug. En als je het boardje netjes uitgebouwd hebt post nog eens wat betere foto's van het gehele board.

De klachten die er nu in zitten geeft nog heel veel hoop, er lijken nog geen componenten stuk, dus geef niet op! Als je mij helpt jou te helpen dan verwacht ik dat dit goed komt!
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Kijk, da's fijn!!

Ik zal hem eens loshalen en je testen uitvoeren. Allenig: kheb geen lavoeding. Is er iemand in de buurt van Eindhoven van wie ik hem kan lenen?

Heb er al zin an!

jan
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

je hebt geen labvoeding nodig Jan !!

Een 12V voeding is voldoende. Ik heb mijn TA2020 op een 12V 2A adapter draaien.

Groeten,
Mischa
v-bro

Bericht door v-bro »

Ik raad altijd aan met het bouwen van een schakeling om te beginnen ZONDER de dikke buffer elco en gewoon een goede DC voeding over een 47R 5W weerstand of een 5W wauto soffitten gloeilampje aan te sluiten. Dat laatste is nog het mooiste want dan zie je hoeveel stroom er loopt door hoe fel het lampje brandt.

Dit werkt bijna net zo goed als een lab voeding....

Nu die dikke elco er al op zit zou ik je niet zomaar aanraden hem er af te solderen, want die dikke snap in poten hebben een hele smak hitte nodig en dat geeft kans op schade aan het board.

We weten al dat de versterker op zich werkt en geen rook produceert nog, dus laten we nu eerst maar proberen via de achterdeur het probleem te vinden....

Eigenlijk geeft het desolderen van je kabeltjes al best wat kans op schade. Als je dit wilt beperken zou ik aanraden eens wat chipquik te kopen, want dan kun je het allemaal qua temperatuur wat lager houden en dat maakt het vrij maken van de gaatjes ook razend makkelijk!

Voor headers en stekkertjes etc. kun je overigens ook altijd uitstekend terecht in oude computer rommel.... Maar wat ik al zei is het niet al te duur om nieuw te kopen ook, ik koop altijd van die 36-pin strips en die kun je als een chocoladereep in stukjes breken/knippen voor het gewenste aantal pinnen. Die heb je in enkele rij en dubbele rij strips.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Neem voor de pinnen de vergulde en voor de sockets liefst die met ronde gaatjes van metaal en niet die plastic vierkante gaatjes want die zijn veel slechter!

En voor de speakers/voeding:
Afbeelding

En gebruik dan netjes ferrules!
Afbeelding
v-bro

Bericht door v-bro »

mischa72 schreef:
je hebt geen labvoeding nodig Jan !!

Een 12V voeding is voldoende. Ik heb mijn TA2020 op een 12V 2A adapter draaien.

Groeten,
Mischa
Tja je hebt om auto te rijden ook geen krik en reserve wiel nodig, toch heb je het maar beter wel bij je....
Plaats reactie