spreekspoel repareren??

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
henk
Berichten: 8
Lid geworden op: za 09 apr 2005, 15:56
Locatie: leeuwarden

spreekspoel repareren??

Bericht door henk »

Geachte zelfbouwers....

Gister heb ik 2 B&W DM220 speakers opgehaald
Deze speakers hebben een soft-dome tweeter = B&W TP26

De tweeter bestaat uit een magneetdeel en een plaatje met daarop de spreekspoel bevestigd aan de soft-dome....
vanaf de spreekspoel lopen 2 hele kleine draadjes naar de aansluitpunten, nu is 1 van deze draadjes ter hoogte van de spreekspoel gebroken...

- kan ik dit repareren?? (anders: is er iemand in de omgeving leeuwarden die dit kan/wil??)

- zijn er eventueel vervangende spreekspoeltjes hiervoor??
- heeft iemand mischien zo'n tweeter over/te koop??

hopelijk kan iemand helpen.... want de speaker die het nog wel doet klinkt écht heel fijn!

groeten,

Henk
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Ik heb ooit een Philipstweeter met afgebroken aansluitdraadjes gesoldeerd, wel eerst de isolerende lak van de aansluitdraden verwijderen. Ook zijn er elektrisch geleidende lijmen in de handel, maar ik weet niet af dat een oplossing is in jouw situatie.

Maar de breuk moet niet te dicht bij de spreekspoel zitten (in het bewegende deel), anders wordt het wel erg moeilijk.

Maar mocht het niet lukken; bij een aantal luidsprekerfabrikanten is het plaatje met de dome los verkrijgbaar, of dat bij B&W zo is weet ik niet.
henk
Berichten: 8
Lid geworden op: za 09 apr 2005, 15:56
Locatie: leeuwarden

Bericht door henk »

Het is gelukt!!

Het draadje was idd. precies op het bewegende deel gebroken :(
Ik heb de spoel ca. 0,3cm afgewikkeld om extra ruimte te creëren en een nieuw stukje draad gelegd van aansluiting naar spoel...

De isolerende lak is echt ^&*&^% maar een aansteker doet wonderen, en die draadjes zijn écht dun...

Gevolg is dat door het solderen de ene kant van de tweeter nu iets hoger ligt...ringetjes aan de andere kant zorgen er nu voor dat ze recht ligt!

het is wel een echte diy oplossing maar ik hoor geen verschil tussen de 2 tweeters dus ik ben er blij mee!!

Nu nog de filters voorzien van goede condensatoren en het zijn weer toppie speakers!!

Bedankt in ieder geval voor de tip ik zal eens even naar B&W surfen

Nu ga ik weer lekker luisteren!!

Groeten,
Henk
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”