Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ach ja, mijn fout, ik ga het direkt veranderen... 
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
En aangepast. (ik zou er ook 3 in serie kunnen zetten...)
Alleen kom ik net achter dat deze relais uitverkocht zijn...
deze wilde ik graag omdat ze maar 11 mm hoog zijn... (en goedkoop
)
net een mailtje gestuurd met de vraag of ze nog binnenkomen op korte termijn, anders moet ik iets anders zoeken en de hele layout weer omgooien...
Alleen kom ik net achter dat deze relais uitverkocht zijn...
net een mailtje gestuurd met de vraag of ze nog binnenkomen op korte termijn, anders moet ik iets anders zoeken en de hele layout weer omgooien...
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ja,(zucht) het leven is een strijdanders moet ik iets anders zoeken en de hele layout weer omgooien...
Omdat je toch de hergebruiker bij uitstek bent,heb je niet meer van die mooie lichtblauwe weerstanden die Philips in de hoogspanning en focuscircuits in KTVs toepaste? Die kunnen tegen hoge spanningen
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik moet eerlijk melden dat ik de laatste 15 jaar geen CRT meer uitelkaar getrokken heb...Ah!buis schreef:Omdat je toch de hergebruiker bij uitstek bent,heb je niet meer van die mooie lichtblauwe weerstanden die Philips in de hoogspanning en focuscircuits in KTVs toepaste? Die kunnen tegen hoge spanningen
Wel is de voeding nu helemaal klaar :
Nog nooit zoveel tijd gestoken in het aan elkaar knopen van een paar diode's en elco's...
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Het zijn me dan ook DIODES en ELKO's
Anne
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Grappig, hierbij meld de orginele bouwer van de versterker zich. Ik zal dit draadje nog eens rustig doorlezen maar laat ik het zo zeggen. De epoxylijm en zwevende ophanging was niet de oorspronkelijke staat ...
Leuk om te zien dat iemand het weer oppakt.
Ralph
Leuk om te zien dat iemand het weer oppakt.
Ralph
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
en het draadje door gelezen te hebben zie ik dat het goed was (oa) dit oude spul op te ruimen en er een ander gelukkig mee te maken. Ben benieuwd hoe het eindresultaat klinkt want buiten de warmte-afgifte gaf het een fenomenaal geluid op een paar DIY Dynaudio Nuances.
Ralph
Ralph
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Je maakt me nieuwsgierig, leg eens uit ? bedoel je dat na jou iemand anders zich op deze versterker heeft uitgeleefd ?ralph schreef:De epoxylijm en zwevende ophanging was niet de oorspronkelijke staat ...
Wel leuk dat je dit volgt, ik zal mijn best doen om je niet teleur te stellen.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Hoi Ray5150
Je bouwt geweldig mooi met goede onderdelen maar de diodes op de aluminium plaat en weer op de elco's gaat fout.
Heb even naar de data gekeken de A5 trekt ongeveer 2,5A per kanaal dus totaal 5A daar worden de diodes zeer warm van dus ook de aluminium plaat en je elco's die hierdoor dus veel sneller uitdrogen.
Hier een foto van mijn diodes in een AX200 die 10A per kanaal trekt en het koelprofiel word ongeveer 50 graden.
Ook de weerstand die ertussen zit gaat niet goed zoals ik zie op de foto 0,15 ohm bij 5A =0,75V bij 5A = 3,75W dus word ook heet.
Zoals je ziet op de foto had ik 2x 0,22 ohm 10W parallel staan en die werden veel te heet die heb ik later vervangen door een smoor spoel.
Rob
[attachment=0]diode klein.jpg]
Je bouwt geweldig mooi met goede onderdelen maar de diodes op de aluminium plaat en weer op de elco's gaat fout.
Heb even naar de data gekeken de A5 trekt ongeveer 2,5A per kanaal dus totaal 5A daar worden de diodes zeer warm van dus ook de aluminium plaat en je elco's die hierdoor dus veel sneller uitdrogen.
Hier een foto van mijn diodes in een AX200 die 10A per kanaal trekt en het koelprofiel word ongeveer 50 graden.
Ook de weerstand die ertussen zit gaat niet goed zoals ik zie op de foto 0,15 ohm bij 5A =0,75V bij 5A = 3,75W dus word ook heet.
Zoals je ziet op de foto had ik 2x 0,22 ohm 10W parallel staan en die werden veel te heet die heb ik later vervangen door een smoor spoel.
Rob
[attachment=0]diode klein.jpg]
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Schroef er een plaat van teflon of dat bruine mica [pertinax]onder,zo te zien is er nog ruimte,probleem opgelost 
De gaten uitmeten met een beetje boetseerklei van de action
Mooi werk, Ray
De gaten uitmeten met een beetje boetseerklei van de action
Mooi werk, Ray
Laatst gewijzigd door democles op wo 07 mar 2012, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Het was even zoeken maar ik heb wel een foto van de bouw ooit gemaakt (2002) maar het eindresultaat heb ik teruggevonden op een site van de DIY audio 2004, tijdje geleden http://www.home.zonnet.nl/blu_line/DSC00382.html.
De versterker was oorspronkelijk dual mono opgebouwd met de kleine caps (veel) en een gescheiden gedeelte voor de trafo's. De trafo's heb ik omwikkeld met mu-metaal.
Onder de caps waren op de bodem de gelijkrichters gemonteerd. Deze heeft zo 4-5 jaar prima gedraaid totdat 1 van de soldeerlassen op de onderste laag het begaf, toch te veel mechanische stress blijkbaar. Om dit te corrigeren moest werkelijk de gehele versterker uit elkaar en daarbij draaide nogal wat tapjes van de vierkantstaf waarmee de bodemplaat en de koelprofielen aan elkaar zaten dol. Uiteindelijk gebeurde met de versterker wat wel vaker gebeurt. Het werd een reparatie, een lange termijnproject, een stofvanger, een grote presse papier, you name it.
Tijdens een laatste reparatiepoging heb ik de kast in elkaar gezet met het meest eenvoudige voorhanden, epoxy, ik was het mechanische een beetje zat. Vervolgens gingen we verhuizen kwam er een kind en heb ik voor "een appel en ei" wat oude spulletjes overgedaan.
Ralph
De versterker was oorspronkelijk dual mono opgebouwd met de kleine caps (veel) en een gescheiden gedeelte voor de trafo's. De trafo's heb ik omwikkeld met mu-metaal.
Onder de caps waren op de bodem de gelijkrichters gemonteerd. Deze heeft zo 4-5 jaar prima gedraaid totdat 1 van de soldeerlassen op de onderste laag het begaf, toch te veel mechanische stress blijkbaar. Om dit te corrigeren moest werkelijk de gehele versterker uit elkaar en daarbij draaide nogal wat tapjes van de vierkantstaf waarmee de bodemplaat en de koelprofielen aan elkaar zaten dol. Uiteindelijk gebeurde met de versterker wat wel vaker gebeurt. Het werd een reparatie, een lange termijnproject, een stofvanger, een grote presse papier, you name it.
Tijdens een laatste reparatiepoging heb ik de kast in elkaar gezet met het meest eenvoudige voorhanden, epoxy, ik was het mechanische een beetje zat. Vervolgens gingen we verhuizen kwam er een kind en heb ik voor "een appel en ei" wat oude spulletjes overgedaan.
Ralph
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Zou me over de warmte niet te veel zorgen maken
In rust 2x2A en piek 2x2,5A (boven 30W).Dus normaal 4x0,15=0,6V geeft 2,4W.
En de diodes zijn schottkys
,door de kleine spanningsval worden ze veel minder heet.
Anne
In rust 2x2A en piek 2x2,5A (boven 30W).Dus normaal 4x0,15=0,6V geeft 2,4W.
En de diodes zijn schottkys
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Wel type schottky's ?
Zoek nog wat voor in me sony
Zoek nog wat voor in me sony
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Hoi Anne
Ik gebruik ook schottkys en die profielen worden toch echt 50 graden.
Dan heb ik net even een simpel testje uitgevoerd met een 5W en 10W weerstand die ik beide 3W laat verbruiken en even de temperatuur van gemeten.
De 5W weerstand werd al snel 80 graden en de 10W weerstand 60 graden je snapt wel als dat heel de avond aanstaat nog wel wat hoger word en dit alles zeer dicht bij de elko's.
iedereen kan dit soort testjes zelf thuis doen ook met de diodes doe er je voordeel mee zeker als je zoveel tijd in het bouwen steekt en het later weer moet veranderen net zoals ik.
Rob
Wil er geen halszaak van maken maar wat advies geven over de dingen die ik zelf al meegemaakt heb.Ah!buis schreef:Zou me over de warmte niet te veel zorgen maken![]()
In rust 2x2A en piek 2x2,5A (boven 30W).Dus normaal 4x0,15=0,6V geeft 2,4W.
En de diodes zijn schottkys,door de kleine spanningsval worden ze veel minder heet.
Anne
Ik gebruik ook schottkys en die profielen worden toch echt 50 graden.
Dan heb ik net even een simpel testje uitgevoerd met een 5W en 10W weerstand die ik beide 3W laat verbruiken en even de temperatuur van gemeten.
De 5W weerstand werd al snel 80 graden en de 10W weerstand 60 graden je snapt wel als dat heel de avond aanstaat nog wel wat hoger word en dit alles zeer dicht bij de elko's.
iedereen kan dit soort testjes zelf thuis doen ook met de diodes doe er je voordeel mee zeker als je zoveel tijd in het bouwen steekt en het later weer moet veranderen net zoals ik.
Rob
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
buisje schreef:Wel type schottky's ?
Zoek nog wat voor in me sony
STPS80H100TV van STmicroelectronics.
(datasheet staat in de startpost.)
@rob dingen, het verschil met jouw versterker is wel dat bij jou de weerstanden onder de elco's zitten, en bij mij erboven.
Aangezien warmte voornamelijk opstijgt, zal dat probleem bij mij waarschijnlijk kleiner zijn.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Hoi Ray5150
Dat is nog niet eens het probleem zo vind het gewoon niet fijn als weerstanden 100 graden worden Pass gebruikt niet voor niets meerdere 3W weerstanden parallel om dit probleem uit de weg te helpen.
Zoals je op de foto van jou ziet zit de weerstand via koper aan je elco net zoals het aluminium waar de diodes op zitten allemaal zeer goed warmte geleidend.
Rob
Dat is nog niet eens het probleem zo vind het gewoon niet fijn als weerstanden 100 graden worden Pass gebruikt niet voor niets meerdere 3W weerstanden parallel om dit probleem uit de weg te helpen.
Zoals je op de foto van jou ziet zit de weerstand via koper aan je elco net zoals het aluminium waar de diodes op zitten allemaal zeer goed warmte geleidend.
Rob
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik dacht altijd dat aluminium een slechte geleider was.
Maar ik zie dat je het zowel voor je massa vlak als voor je diodes gebruikt.
Is aluminium wel gewoon goed te gebruiken?
Maar ik zie dat je het zowel voor je massa vlak als voor je diodes gebruikt.
Is aluminium wel gewoon goed te gebruiken?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Diamant geleidt warmte een stuk beterSoundexcel schreef:Ik dacht altijd dat aluminium een slechte geleider was.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Heel fijn brons of koper moet je er nog een bewaker ook naast gaan zetten in verband met brons en koper dieven.
En je hebt er een heftruck of takel bij nodig om de boel te verplaatsen.
En je hebt er een heftruck of takel bij nodig om de boel te verplaatsen.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Aluminium word tegenwoordig ook veel gebruikt door elektriciteitsbedrijven/netbeheerders in hun (dikke) 3 fasen grondkabels.Soundexcel schreef:Ik dacht altijd dat aluminium een slechte geleider was.
Maar ik zie dat je het zowel voor je massa vlak als voor je diodes gebruikt.
Is aluminium wel gewoon goed te gebruiken?
Heeft twee grote voordelen : gezien de hoge prijs van koper is dat een stuk goedkoper, en de kabel is ook een stuk lichter in gewicht.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
En de grotere verliezen in zo'n kabel
,maar ja,wie het breed heeft ....
.
Maar,terzake
.Heb het datablad 's bekeken in verband met de verliezen versus stroom van die diodes.Ziet er naar uit dat je zo'n 2W tot 2,5W per diode kan verwachten.Da's met 8 diodes toch nog heel wat
.
Omdat bij een brug steeds twee diodes in serie staan kun je de helft voorkomen met gewoon dubbelfasig gelijkrichten.
Ik weet dat heb ik op het randje genoemd,door mijn moeilijke kijk op mogelijk misgaan,maar is het eigenlijk toch niet zo krap.
Komt ongeveer overeen om 500V~ gelijk te richten naar 700V= met 1N4007 ,en dat wordt ook gedaan.
Anne
Maar,terzake
Omdat bij een brug steeds twee diodes in serie staan kun je de helft voorkomen met gewoon dubbelfasig gelijkrichten.
Ik weet dat heb ik op het randje genoemd,door mijn moeilijke kijk op mogelijk misgaan,maar is het eigenlijk toch niet zo krap.
Komt ongeveer overeen om 500V~ gelijk te richten naar 700V= met 1N4007 ,en dat wordt ook gedaan.
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Oei, ik heb al drie dagen geen foto's geplaatst, dat kan natuurlijk niet...
Ik had het plan opgevat om wat meer ruimte in de kast te creeren, dat moest natuurlijk makkelijk uit te voeren zijn en mocht niks kosten.
nou ja, een paar slapeloze uren gingen er overheen...
Eerst wilde ik een bredere bodemplaat gaan maken, toen ik me realiseerde dat ik dan ook de bovenplaat en de achterwand zou moeten aanpassen heb ik dat plan gauw verworpen.
De uiteindelijke oplossing is even eenvoudig als geniaal..
we halen de frontplaat een stuk naar vooren, 40 mm maar liefst.
En aldus een paar uur uitmeten, boren en tappen later, voila!
Aan de bovenkant komt een zwart gespoten stuk aluminium hoek-profiel van 40 mm om de ruimte tussen frontplaat en bovendeksel op te vullen.
De zij en onderkanten blijven open, da's lekker luchtig...
Ik had het plan opgevat om wat meer ruimte in de kast te creeren, dat moest natuurlijk makkelijk uit te voeren zijn en mocht niks kosten.
nou ja, een paar slapeloze uren gingen er overheen...
Eerst wilde ik een bredere bodemplaat gaan maken, toen ik me realiseerde dat ik dan ook de bovenplaat en de achterwand zou moeten aanpassen heb ik dat plan gauw verworpen.
De uiteindelijke oplossing is even eenvoudig als geniaal..
En aldus een paar uur uitmeten, boren en tappen later, voila!
Aan de bovenkant komt een zwart gespoten stuk aluminium hoek-profiel van 40 mm om de ruimte tussen frontplaat en bovendeksel op te vullen.
De zij en onderkanten blijven open, da's lekker luchtig...
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 11 mar 2012, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
een uitbouw aan de versterker, komt er ook nog een schuifpui?
btw: kan je die foto's een beetje meer compressie meegeven (en mss wat kleiner) zo is deze post alleen >6MB ....
btw: kan je die foto's een beetje meer compressie meegeven (en mss wat kleiner) zo is deze post alleen >6MB ....
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ja, dat is nog een 's wat anders dan MDF of karton...Henkjan schreef:een uitbouw aan de versterker, komt er ook nog een schuifpui?![]()
Ga ik doen.Henkjan schreef:btw: kan je die foto's een beetje meer compressie meegeven (en mss wat kleiner) zo is deze post alleen >6MB ....
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Pure overkill
wordt ik erg blij van
wordt ik erg blij van
