Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ach ja, mijn fout, ik ga het direkt veranderen... :oops:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

En aangepast. (ik zou er ook 3 in serie kunnen zetten...)
Aleph-Soft-Start.png
Alleen kom ik net achter dat deze relais uitverkocht zijn... :cry: deze wilde ik graag omdat ze maar 11 mm hoog zijn... (en goedkoop :wink: )
net een mailtje gestuurd met de vraag of ze nog binnenkomen op korte termijn, anders moet ik iets anders zoeken en de hele layout weer omgooien...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

anders moet ik iets anders zoeken en de hele layout weer omgooien...
Ja,(zucht) het leven is een strijd :-&
Omdat je toch de hergebruiker bij uitstek bent,heb je niet meer van die mooie lichtblauwe weerstanden die Philips in de hoogspanning en focuscircuits in KTVs toepaste? Die kunnen tegen hoge spanningen :D .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Omdat je toch de hergebruiker bij uitstek bent,heb je niet meer van die mooie lichtblauwe weerstanden die Philips in de hoogspanning en focuscircuits in KTVs toepaste? Die kunnen tegen hoge spanningen
Ik moet eerlijk melden dat ik de laatste 15 jaar geen CRT meer uitelkaar getrokken heb... :hide:

Wel is de voeding nu helemaal klaar :
IMG_0832.JPG
IMG_0833.JPG
Nog nooit zoveel tijd gestoken in het aan elkaar knopen van een paar diode's en elco's... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Het zijn me dan ook DIODES en ELKO's :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ralph »

Grappig, hierbij meld de orginele bouwer van de versterker zich. Ik zal dit draadje nog eens rustig doorlezen maar laat ik het zo zeggen. De epoxylijm en zwevende ophanging was niet de oorspronkelijke staat ...

Leuk om te zien dat iemand het weer oppakt.

Ralph
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ralph »

en het draadje door gelezen te hebben zie ik dat het goed was (oa) dit oude spul op te ruimen en er een ander gelukkig mee te maken. Ben benieuwd hoe het eindresultaat klinkt want buiten de warmte-afgifte gaf het een fenomenaal geluid op een paar DIY Dynaudio Nuances.

Ralph
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

ralph schreef:
De epoxylijm en zwevende ophanging was niet de oorspronkelijke staat ...
Je maakt me nieuwsgierig, leg eens uit ? bedoel je dat na jou iemand anders zich op deze versterker heeft uitgeleefd ?
Wel leuk dat je dit volgt, ik zal mijn best doen om je niet teleur te stellen. O:)
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Ray5150

Je bouwt geweldig mooi met goede onderdelen maar de diodes op de aluminium plaat en weer op de elco's gaat fout.
Heb even naar de data gekeken de A5 trekt ongeveer 2,5A per kanaal dus totaal 5A daar worden de diodes zeer warm van dus ook de aluminium plaat en je elco's die hierdoor dus veel sneller uitdrogen.
Hier een foto van mijn diodes in een AX200 die 10A per kanaal trekt en het koelprofiel word ongeveer 50 graden.
Ook de weerstand die ertussen zit gaat niet goed zoals ik zie op de foto 0,15 ohm bij 5A =0,75V bij 5A = 3,75W dus word ook heet.
Zoals je ziet op de foto had ik 2x 0,22 ohm 10W parallel staan en die werden veel te heet die heb ik later vervangen door een smoor spoel.

Rob
[attachment=0]diode klein.jpg]
Bijlagen
diode klein.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door democles »

Schroef er een plaat van teflon of dat bruine mica [pertinax]onder,zo te zien is er nog ruimte,probleem opgelost :mrgreen:

De gaten uitmeten met een beetje boetseerklei van de action :mrgreen:

Mooi werk, Ray :wink:
Laatst gewijzigd door democles op wo 07 mar 2012, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ralph »

Het was even zoeken maar ik heb wel een foto van de bouw ooit gemaakt (2002) maar het eindresultaat heb ik teruggevonden op een site van de DIY audio 2004, tijdje geleden http://www.home.zonnet.nl/blu_line/DSC00382.html.

De versterker was oorspronkelijk dual mono opgebouwd met de kleine caps (veel) en een gescheiden gedeelte voor de trafo's. De trafo's heb ik omwikkeld met mu-metaal.
Onder de caps waren op de bodem de gelijkrichters gemonteerd. Deze heeft zo 4-5 jaar prima gedraaid totdat 1 van de soldeerlassen op de onderste laag het begaf, toch te veel mechanische stress blijkbaar. Om dit te corrigeren moest werkelijk de gehele versterker uit elkaar en daarbij draaide nogal wat tapjes van de vierkantstaf waarmee de bodemplaat en de koelprofielen aan elkaar zaten dol. Uiteindelijk gebeurde met de versterker wat wel vaker gebeurt. Het werd een reparatie, een lange termijnproject, een stofvanger, een grote presse papier, you name it.
Tijdens een laatste reparatiepoging heb ik de kast in elkaar gezet met het meest eenvoudige voorhanden, epoxy, ik was het mechanische een beetje zat. Vervolgens gingen we verhuizen kwam er een kind en heb ik voor "een appel en ei" wat oude spulletjes overgedaan.

Ralph
Bijlagen
aleph9.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Zou me over de warmte niet te veel zorgen maken O:)
In rust 2x2A en piek 2x2,5A (boven 30W).Dus normaal 4x0,15=0,6V geeft 2,4W.
En de diodes zijn schottkys :D ,door de kleine spanningsval worden ze veel minder heet.
Anne
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door buisje »

Wel type schottky's ?

Zoek nog wat voor in me sony
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Anne
Ah!buis schreef:
Zou me over de warmte niet te veel zorgen maken O:)
In rust 2x2A en piek 2x2,5A (boven 30W).Dus normaal 4x0,15=0,6V geeft 2,4W.
En de diodes zijn schottkys :D ,door de kleine spanningsval worden ze veel minder heet.
Anne
Wil er geen halszaak van maken maar wat advies geven over de dingen die ik zelf al meegemaakt heb.
Ik gebruik ook schottkys en die profielen worden toch echt 50 graden.
Dan heb ik net even een simpel testje uitgevoerd met een 5W en 10W weerstand die ik beide 3W laat verbruiken en even de temperatuur van gemeten.
De 5W weerstand werd al snel 80 graden en de 10W weerstand 60 graden je snapt wel als dat heel de avond aanstaat nog wel wat hoger word en dit alles zeer dicht bij de elko's.
iedereen kan dit soort testjes zelf thuis doen ook met de diodes doe er je voordeel mee zeker als je zoveel tijd in het bouwen steekt en het later weer moet veranderen net zoals ik.

Rob
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

buisje schreef:
Wel type schottky's ?

Zoek nog wat voor in me sony

STPS80H100TV van STmicroelectronics.

(datasheet staat in de startpost.)

@rob dingen, het verschil met jouw versterker is wel dat bij jou de weerstanden onder de elco's zitten, en bij mij erboven.
Aangezien warmte voornamelijk opstijgt, zal dat probleem bij mij waarschijnlijk kleiner zijn.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Ray5150

Dat is nog niet eens het probleem zo vind het gewoon niet fijn als weerstanden 100 graden worden Pass gebruikt niet voor niets meerdere 3W weerstanden parallel om dit probleem uit de weg te helpen.
Zoals je op de foto van jou ziet zit de weerstand via koper aan je elco net zoals het aluminium waar de diodes op zitten allemaal zeer goed warmte geleidend.

Rob
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Soundexcel »

Ik dacht altijd dat aluminium een slechte geleider was.
Maar ik zie dat je het zowel voor je massa vlak als voor je diodes gebruikt.

Is aluminium wel gewoon goed te gebruiken?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door markbakk »

Soundexcel schreef:
Ik dacht altijd dat aluminium een slechte geleider was.
Diamant geleidt warmte een stuk beter :mrgreen: . Maar aluminium geleidt een factor 4 tot 15 beter dan ijzer (afhankelijk van het soort ijzer dan). Minder goed dan (rood)koper maar beter dan messing en brons.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door nl3prc »

Heel fijn brons of koper moet je er nog een bewaker ook naast gaan zetten in verband met brons en koper dieven. :shock:
En je hebt er een heftruck of takel bij nodig om de boel te verplaatsen. 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Soundexcel schreef:
Ik dacht altijd dat aluminium een slechte geleider was.
Maar ik zie dat je het zowel voor je massa vlak als voor je diodes gebruikt.

Is aluminium wel gewoon goed te gebruiken?
Aluminium word tegenwoordig ook veel gebruikt door elektriciteitsbedrijven/netbeheerders in hun (dikke) 3 fasen grondkabels.
Heeft twee grote voordelen : gezien de hoge prijs van koper is dat een stuk goedkoper, en de kabel is ook een stuk lichter in gewicht.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

En de grotere verliezen in zo'n kabel :cry: ,maar ja,wie het breed heeft .... :P .
Maar,terzake :( .Heb het datablad 's bekeken in verband met de verliezen versus stroom van die diodes.Ziet er naar uit dat je zo'n 2W tot 2,5W per diode kan verwachten.Da's met 8 diodes toch nog heel wat :o .
Omdat bij een brug steeds twee diodes in serie staan kun je de helft voorkomen met gewoon dubbelfasig gelijkrichten.
Ik weet dat heb ik op het randje genoemd,door mijn moeilijke kijk op mogelijk misgaan,maar is het eigenlijk toch niet zo krap.
Komt ongeveer overeen om 500V~ gelijk te richten naar 700V= met 1N4007 ,en dat wordt ook gedaan.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Oei, ik heb al drie dagen geen foto's geplaatst, dat kan natuurlijk niet... :lol:

Ik had het plan opgevat om wat meer ruimte in de kast te creeren, dat moest natuurlijk makkelijk uit te voeren zijn en mocht niks kosten.
nou ja, een paar slapeloze uren gingen er overheen...

Eerst wilde ik een bredere bodemplaat gaan maken, toen ik me realiseerde dat ik dan ook de bovenplaat en de achterwand zou moeten aanpassen heb ik dat plan gauw verworpen.

De uiteindelijke oplossing is even eenvoudig als geniaal.. :-& we halen de frontplaat een stuk naar vooren, 40 mm maar liefst. :shock:

En aldus een paar uur uitmeten, boren en tappen later, voila!

IMG_0774.JPG
IMG_0823.JPG
IMG_0824.JPG
IMG_0826.JPG
IMG_0835.JPG
IMG_0836.JPG
IMG_0837.JPG
IMG_0838.JPG
IMG_0839.JPG
IMG_0840.JPG

Aan de bovenkant komt een zwart gespoten stuk aluminium hoek-profiel van 40 mm om de ruimte tussen frontplaat en bovendeksel op te vullen.
De zij en onderkanten blijven open, da's lekker luchtig... :wink:
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 11 mar 2012, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Henkjan »

een uitbouw aan de versterker, komt er ook nog een schuifpui? :rofl:

btw: kan je die foto's een beetje meer compressie meegeven (en mss wat kleiner) zo is deze post alleen >6MB ....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
een uitbouw aan de versterker, komt er ook nog een schuifpui? :rofl:
Ja, dat is nog een 's wat anders dan MDF of karton... :mrgreen:
Henkjan schreef:
btw: kan je die foto's een beetje meer compressie meegeven (en mss wat kleiner) zo is deze post alleen >6MB ....
Ga ik doen.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Gijs »

Pure overkill :rock:

wordt ik erg blij van :kwijl:
Plaats reactie