Volgens mij hadden we niet door dat je het zo gaat aanpakken. Ik in ieder geval niet. Dit lijkt me een uitstekend idee, een basis van 18mm MDF, daarop 8mm berken multiplex en dan weer 4mm MDF. Dan nog een brace halverwege in de kast tussen tweeter en woofer en het gaat een hele goede kant op.Walt schreef:Hallo Jeroen,
Waarom zou zo'n opbouw beter zijn dan mijn vorige voorstel? Moeten er soms minimaal 3 platen op elkaar verlijmd worden?
Als ik nu bijv. de zijplaat neem en deze van 18mm MDF maak, met hierop dan een iets kleinere plaat van 8mm berken en daar weer op 4mm MDF, komt dat dan niet op bijna hetzelfde neer? Wandikte is dan totaal 30mm en 3 lagen. Groot voordeel dat de buitenkast nog steeds puur 18mm MDF is.
De grote 30mm wanddikte hoeft geen extra liters te kosten. Door het hogere gewicht kan ik de zandkamer kleiner maken of helemaal laten vervallen. Buitenmaten kunnen dan blijven als de ACAD. Moet dan alleen even kijken in de buurt van de 18H52, hier kunnen de zijwanden niet veel dikker zonder de luchtstroom te gaan hinderen.
Groetjes Walter
Zit je vast aan die 18mm MDF? Ik heb eens een kast gebouwd met iets dunnere materialen. Denk nog eens over dit voorstel: 12 mm MDF als buitenkast, van binnen bekleden met 4mm bitumen en dan de binnenkant 8 mm berken multiplex. Dikker is niet altijd beter om een goed dempend paneel te krijgen. De binnenbekleding van multiplex moet wel overal verlijmd zitten, de binnenkast moet een solide geheel vormen. Desnoods te bereiken door extra hoeklatten te verlijmen met het geheel. Stevige hoeken heeft ook flinke impact op de sterkte. Alleen op de baffle 18mm houden voor de afronding en eventuele facetten.
De kast die ik ooit zo heb gebouwd, in wezen het bekende 6-kantje, was de doodste ooit.
Waarom dunner soms beter is dan dikker: een groot deel van de kasttrilling zit op de buitenkant. De driver slaat op de baffle trillingen aan. Die planten zich voort over de buitenkant van de kast. Als die 18mm dik is werkt de demping van het paneel minder goed. Het voorkomen van buigen van de panelen door de binnendruk is ook afdoende met een wat dunnere wand als je voor bracing zorgt.
Maar goed, de dunnere versie is ook een beetje speculatie op basis van een ervaring die ik ermee heb gehad. Ik zou ook heel veel vertrouwen hebben in een 8mm berken multiplex binnenkast en een 18 mm MDF buitenkast met daartussen een laag van 4mm bitumen. Wordt heel vaak niet gedaan, het is niet heel gemakkelijk bouwen (zacht uitgedrukt!!!) maar het levert wel een mooi resultaat.