eerste luidspreker bouw low budget

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
megasven

eerste luidspreker bouw low budget

Bericht door megasven »

he mensen ik heb een vraagje
ik heb een ipod touch en ik wil een mooi kastje gaan maken met twee speakertjes erin waar ik me ipod dan op aan kan sluiten
het kastje maken zou voor mij geen probleem zijn omdat ik bij een meubelmaker werk maar ik zou graag als jullie mij zouden willen helpen
wat hulp willen hebben met de speakers en elektronica want daar ben ik niet super goed in van wat ik zou moeten kopen en een schematje van hoe het zou moeten aangesloten worden ik zou het ook graag low budget willen houden en wel dat er nog lekker goed geluid uitkomt

alvast bedankt voor de mensen die me willen helpen
gr sven
JoostR

Re: eerste luidspreker bouw low budget

Bericht door JoostR »

Je hebt een versterker nodig, bijv. een TA2024 (zoek maar eens op ebay). Wat is je budget? En hoe groot mag de speaker max. zijn?
megasven

Bericht door megasven »

mijn budget is max 150 euro meer egt niet en speakers maximaal 15 cm
S3R

Bericht door S3R »

Met twee CT209 (Cheap-Trick, o.a. bij Strassacker) zit je aan 100,=
Koppel daar een tri-amp aan en je zit aan je budget.
Dan heb je losse onderdelen

Als je geïntegreerd wil gaan bouwen, kijk even op kratradio.
Een losse 2020 amp kost veertig euro.
Losse drivers zoals de Tangband W3 uit de CT209 heb je voor iets van 50,= in huis.
Bouw die drie onderdelen in een behuizing, houd de maten en filtering van de CT209 aan en je hebt wat leuks in handen.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

JoostR schreef:
Je hebt een versterker nodig
En leestekens!
Als je de tekst wat leesbaarder maakt dan zullen er miss ook meer mensen reageren.
Je zegt 15cm. Is dat breed, hoog of diep? 15 cm breed en 2m hoog?
En 150 euro is je budget. Is dat per speaker of voor een setje? Is dat incl. alles of alleen voor de units?

Graag iets meer info. Heb je al eens de zoekfunctie gebruikt? Probeer maar eens te zoeken op bijv Paasproject of heel recent een speaker met de Visaton FRS8. Er staan hier heel veel leuke (en goedkope) projecten.
megasven

Bericht door megasven »

okee ik zal het wat specifiker doen mijn budget is 150 euro en daar moet alles in zitten speakers verstekers kabeltjes enz behalfe hout
en de speaker mogen een diameter van 15 cm hebben maxiamaal
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

ok 15 cm unit. Dat laat nog een heleboel open. Want een 15cm speaker kan gerust in een kast van 2m hoog en/of meter breed. Dus waar komt het te staan? Is het voor in de woonkamer, op je bureau, aan de muur, etc? Dat geeft een beetje aan hoe groot het geheel mag zijn.
Qua budget moet je idd eerst je versterker(s) er af halen. Een kratradio is idd een goede optie en kost je inderdaad rond de 40 euro. Bedenk wel dat daar nog wel een kast omheen moet!
Ook ben je een standaard aantal onderdelen kwijt voor een speaker zoals schroeven, terminals, kabels, demping en eventueel een filter. Vooral het laatste zal het meeste geld kosten.
Je komt bijna automatisch in een breedbander ontwerp. Kijk bijv eens bij Rumoh.nl bij de kits zoals de needle. Die heb je vanaf zo'n 30 euro p/s. Dan zou je goed uitkomen in je budget. Maar dan heb je een vloerstaander. Is dat wat je wilt?
megasven

Bericht door megasven »

Ik wil hem graag ophange aan de muur en de breedte van de kast 60cm hoogte 30 en diepte 20cm maar de kast zelf make is geen probleem voor mij maar van wat voor speakers ik moet hebben en versteker en kabeltjes enzo dat snap ik nog niet egt daar zou ik dan graag hulp bij willen hebben Ook van hoe ik het zou moeten aansluiten
Joland

Bericht door Joland »

Ik begrijp waarom je zelf iets wil bouwen - anders was ik natuurlijk geen lid op dit forum. Ik vraag me alleen af of je voor € 150,- iets kunt bouwen dat beter is dan wat er te koop is.

Voor 159,- heb je deze Sony voor aan de muur:
http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/C ... 09069.html

Of voor nog minder, 119,- heb je dit ding, alleen is deze draagbaar ipv voor aan de muur:
http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/D ... 79391.html

Voor ietsje meer (179,-) zou je ook dit kunnen hebben, kan je je iPod als afstandbediening gebruiken en ook nog draadloos muziek afspelen vanaf andere apparaten in je huis, bijvoorbeeld je PC.
http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/N ... 07839.html

Ik snap de uitdaging om zelf wat te bouwen, en waarschijnlijk dat je qua geluidskwaliteit nog wel een beter resultaat zou kunnen krijgen, maar de bovenstaande apparaatjes zijn wel erg goedkoop ten opzichte van wat ze kunnen... Daar ga je als zelfbouwer qua prijs absoluut niet tegenop bouwen.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Mee eens. Zelfbouw loont meestal pas vanaf een bepaald budget. Zelf bouwen is puur voor de hobby, voor de fun. Of als datgene wat je wil echt niet te koop is (voor een normaal bedrag).

Overigens is optie 2 alleen een dock, geen speaker. Dus dat zou vrij zinloos zijn.
megasven

Bericht door megasven »

ja daarom ik vind het ook leuk om zelf dingen te bouwen enzo of iemand moet gewoon ff zeggen wat ik moet kopen en dan meschien een schema van hoe ik het in elkaar moet zetten dan lukt het me wel en of ik nog ergens op moet letten met de ombouw maar als iemand voor een laag prijsje twee boxen een verstreker enzo ergens vind die ik kan kopen enzo en kabeltjes enzo en een schema lukt het me wel
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Leestekens zijn verplicht.
:regels:
r.ladage

Bericht door r.ladage »

hahaha! Ik heb mensen weinig leestekens zien gebruiken, maar helemaal niet is ook een openbaring :)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

megasven schreef:
he mensen ik heb een vraagje
ik heb een ipod touch en ik wil een mooi kastje gaan maken met twee speakertjes erin waar ik me ipod dan op aan kan sluiten
het kastje maken zou voor mij geen probleem zijn omdat ik bij een meubelmaker werk maar ik zou graag als jullie mij zouden willen helpen
wat hulp willen hebben met de speakers en elektronica want daar ben ik niet super goed in van wat ik zou moeten kopen en een schematje van hoe het zou moeten aangesloten worden ik zou het ook graag low budget willen houden en wel dat er nog lekker goed geluid uitkomt

alvast bedankt voor de mensen die me willen helpen
gr sven
Ha sven, welkom hier.

Even een ongevraagde tip: mensen willen je hier best helpen, daar staat echter een vaak onuitgesproken tegenprestatie tegenover. Je moet je op een of andere manier een beetje willen verdiepen in de materie. Dat kan zijn dat je blijk geeft dat je investeert om er meer over te weten te komen of dat je eens gaat luisteren naar zelfbouwspeakers van anderen of van de zelfbouwwinkels.

Gewoon vragen doe me effe een voorstel voor een setje vooral niet te duur zodat ik het kan bouwen dankejewel doei maar weer is niet zo motiverend weetjewel en dan vooral ook niet teveel moeite doen om het netjes op te schrijven een lange zin neer te pleuren zodat het nog moeilijker wordt te lezen voor mensen die je desondanks toch nog willen helpen gezien alle tips die je al hebt gekregen enz enz :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”