3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
zou mijn keuze ook zijn,anders 2 stuks 18cm per kant.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik zou willen pleiten om toch voor BR te gaan. In een drieweg kan de unit later alsnog aan de onderkant gefilterd worden, eventueel actief in combinatie met actieve subs. De respons wordt erg vlak in een BR-kast, het lage deel van de bafflestep wordt daarmee gecompenseerd. Verder is de huiskamer van Walter is nogal klein, 20m2, dus hij zal een eind komen. De pijp kan later trouwens altijd nog dichtgemaakt worden, mocht dat uiteindelijk beter blijken te zijn.markbakk schreef:8 kan prima. Je moet wel een goede relatie tussen de diepte, hoogte en hellingshoek zoeken. Een te ondiepe kast te schuin gaat visueel niet goed.dre schreef:5 graden?
dan is 8 wel erg veel.(visueel)
Iets heel anders: als je nu al weet dat je een huiskamer hebt van ca 50m2, je af en toe wat luider speelt en met 2 stuks 17cm-units al redelijk wat conusuitslag hebt gezien kan ik je nu voorspellen dat het met één AT 18cm niet goed gaat komen. Die unit krijgt het straks te zwaar voor z'n kiezen om optimaal te presteren. Plus zo'n systeem in een BR, dan komt het dempen wel nauw, je zit niet te wachten op poortoutput die je verfijnde driver niet bepaald helpt.
Ik zou gaan voor een paar gesloten tweewegsystemen, ondersteund door een paar dedicated subs die je elders (optimaal) in je kamer plaatst. Lijkt me de meest zekere weg om alles uit die AT's te halen.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Daar zat ik even misjeroen_d schreef:markbakk schreef:als je nu al weet dat je een huiskamer hebt van ca 50m2
Dat gaat met een goed gedimensioneerde gesloten kast ook prima toch?jeroen_d schreef:De respons wordt erg vlak in een BR-kast, het lage deel van de bafflestep wordt daarmee gecompenseerd.
Het gaat er mij om dat het in de hand houden van de poortoutput alleen lukt met een goed kast(dempings)ontwerp. En dan nog moet je meten (een heel gedoe) om zeker te zijn van je zaak. Je gaat toch niet met een Peerless SDSje aan de slag.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
De standaard QB3 afstemming werkt prima met de C-Quenze en met een standaard pijpje HP50 gaat het dan goed. Wellicht nog even op maat maken. Voordat de woofer echt in de problemen komt heb je dan poort ruis, maar dit speelt niet op normaal niveau.
Dat gaat echt heel goed en als je meer volume in het laag wilt, dan doe je de subs erbij en ontlast je de monitor van het laag, liefst actief gefilterd. Geen slecht idee toch? Het lijkt me een heel flexibele opzet.
Gesloten geeft echt te vroege afval, te weinig laag, dan ben je meteen tot een 3-weg gedwongen.
Dat gaat echt heel goed en als je meer volume in het laag wilt, dan doe je de subs erbij en ontlast je de monitor van het laag, liefst actief gefilterd. Geen slecht idee toch? Het lijkt me een heel flexibele opzet.
Gesloten geeft echt te vroege afval, te weinig laag, dan ben je meteen tot een 3-weg gedwongen.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
als je het actief gaat opossen lijkt het me inderdaad geen probleem.
maar omdat hij nu toch met een groot systeem speelt weet ik eigenlijk wel zeker dat het zonder subs tegen zal vallen.
vandaar dat ik denk dat het waarschijnlijk beter is om gelijk de woofers mee te nemen in het geheel.(gesloten uiteraard)
maar omdat hij nu toch met een groot systeem speelt weet ik eigenlijk wel zeker dat het zonder subs tegen zal vallen.
vandaar dat ik denk dat het waarschijnlijk beter is om gelijk de woofers mee te nemen in het geheel.(gesloten uiteraard)
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Paar goede cornersubs lijkt mij prima. En je moet de AT in een kastje van 7 liter netto durven stoppen.jeroen_d schreef:Gesloten geeft echt te vroege afval, te weinig laag, dan ben je meteen tot een 3-weg gedwongen.
BTW de bafflestep van zo'n smal kastje speelt pas vanaf op z'n hoogst 100Hz, +3dB bij ca. 250Hz.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo allemaal,
Denk dat ik dan toch voor de 2-weg basreflex optie QB3 ga zoals Jeroen aangeeft. Het is inderdaad maar 20m2 dus dat speel je al snel vol.
Ik heb trouwens de maten van de frontplaat van de AMT doorgekregen van Tony, deze is maar liefst 150mm x 100mm dus zijn aardig grote jongens.
Groetjes Walter
Denk dat ik dan toch voor de 2-weg basreflex optie QB3 ga zoals Jeroen aangeeft. Het is inderdaad maar 20m2 dus dat speel je al snel vol.
Ik heb trouwens de maten van de frontplaat van de AMT doorgekregen van Tony, deze is maar liefst 150mm x 100mm dus zijn aardig grote jongens.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
en 4 corner subs. 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dat is waar, als je zeker weet dat je voor cornersubs gaat, dan kun je ervoor kiezen om de gesloten box variant te nemen. Als je dan niet de 7 liter variant neemt maar juist de wat grotere Bessel afgestemde variant (netto 13.3 liter), dan heb je al een bepaalde natuurlijke afval. Deze slappe afval, in combinatie met de bafflestep, kan je combineren met een eerste orde hoogdoorlaat elektrisch om te komen tot een 2de orde akoestische afval in het overnamegebied (dit is gebleken in de praktijkervaring). Beneden het overnamegebied wordt dan de afval 3de orde en is de midwoofer extra beschermd.markbakk schreef:Paar goede cornersubs lijkt mij prima. En je moet de AT in een kastje van 7 liter netto durven stoppen.jeroen_d schreef:Gesloten geeft echt te vroege afval, te weinig laag, dan ben je meteen tot een 3-weg gedwongen.
BTW de bafflestep van zo'n smal kastje speelt pas vanaf op z'n hoogst 100Hz, +3dB bij ca. 250Hz.
Maar dit alles is ook mogelijk als je in eerste instantie geniet van de BR variant, later gaat uitbreiden met een echt goede sub aanvulling zoals goed afgestemde cornerwoofers, inclusief bijbehorende DSP om de looptijdverschillen met de monitors op te heffen, en als je eenmaal zover bent kan je de AT/AMT box dichtmaken en eerste orde elektrisch filteren (wat je dan natuurlijk ook via de DSP doet, je kan dan trouwens elke gewenste curve realiseren).
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Duidelijk, met circa 14 liter basreflex kan ik dus nog alle kanten op. Denk dat dit hem dan gaat worden.
Ik probeer trouwens bij Mundorf meer info los te krijgen over de AMT 25-7, hoop dat dit gaat lukken. De exacte maten van de frontplaat zijn in ieder geval 102x150mm.
Nu wordt het dan wachten op de C-Quenze units... Wellicht kan ik al eerder aan de kasten beginnen en de infresingen voor de 18H52 later in de baffle aanbrengen. De AMT units heb ik net betaald dus die zullen vrij spoedig hierheen komen.
Groetjes Walter
Ik probeer trouwens bij Mundorf meer info los te krijgen over de AMT 25-7, hoop dat dit gaat lukken. De exacte maten van de frontplaat zijn in ieder geval 102x150mm.
Nu wordt het dan wachten op de C-Quenze units... Wellicht kan ik al eerder aan de kasten beginnen en de infresingen voor de 18H52 later in de baffle aanbrengen. De AMT units heb ik net betaald dus die zullen vrij spoedig hierheen komen.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
ga je die kast echt uit 18mm mdf opbouwen?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Waarom niet, is lekker goedkoop en snel. Mooie afwerking zal het toch niet worden.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
zo`n slap kassie zal het laag niet ten goede komen.......
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Walt, je kunt bij de houthandel toch panelen op maat lagen zagen voor een paar euro? Kan zelfs bij de gamma. Hoef je nog nauwelijk zaagwerk te verrichten. En probeer dan eens de truuk om te bouwen met bv 12mm multiplex als binnenkast en 8 of 9 mm MDF als buitenlaag. Je zult verbaasd zijn. Een mooie interne brace halverwege de hoogte van de kast met ruime openingen zal ook niet misstaan. Dit soort zaken doen het geluid veel goed om alle kastklank effectief weg te halen. Bitumen is eigenlijk niet meer nodig. Intern bekleden met Pritex is dan voldoende.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
En als je hem nou zo opbouwt? De zijkanten plak je dan over met hpl en op de bovenkant gaat een dun plaatje mdf van een mm of 3 om van de naden af te komen. Voor, boven en achter kun je dan netjes schilderen.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Of, als je het filter nou heel netjes maakt, dan kun je ook helemaal los gaan en het filter in het zicht betrekken 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Onlangs heb ik het gedaan, overmaat besteld en weg gefreest/geschuurd en met 1 mm MDF (Quartel Modelbouw) ga ik de bovenzijde bekleden en rondom weg (kopieer)frezen...
Kast is van 22 mm MDF en voorplaat + 8 mm MDF
Kast is van 22 mm MDF en voorplaat + 8 mm MDF
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Bij deze een wat nauwkeurigere opzet. Nu met 3 dubbeldik front om grote facetten te kunnen toepassen:
Wellicht nog een extra horizontaal schot met grote gaten erin in de speakerkamer, dan moet het toch een aardig stijve kast zijn.
Groetjes Walter
Wellicht nog een extra horizontaal schot met grote gaten erin in de speakerkamer, dan moet het toch een aardig stijve kast zijn.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
ik wil je echt sterk aanraden om het 18mm mdf echt dikker uit te voeren,plak er bv 6mm berkenmultiplex op.
het laatste wat je wil met zulke mooie units is een mee gonzende kast,dat verpest het hele project.......
ik denk dat je bij ons in noordwijk bij de formido het hele pakket voor leuk geld kunt laten maken.
ik ben zelfs bereid om het bij je langs te brengen.
maar voer a.u.b. de kast steviger uit!
het laatste wat je wil met zulke mooie units is een mee gonzende kast,dat verpest het hele project.......
ik denk dat je bij ons in noordwijk bij de formido het hele pakket voor leuk geld kunt laten maken.
ik ben zelfs bereid om het bij je langs te brengen.
maar voer a.u.b. de kast steviger uit!
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Walter: consequent blijven: bij de super stevige kast (gezien het werkgebied van de woofers) van Marcus vond je dat zelfs de tussenschotten nog van braces zouden moeten worden voorzien. Terwijl het daar om resonanties zou gaan die ver boven het werkingsgebied van de woofers liggen.
In een midkast slaat de midwoofer golflengtes tot slechts 10cm aan. Dan ga je daar toch niet een standaard kastje van 18mm MDF voor gebruiken?
In een midkast slaat de midwoofer golflengtes tot slechts 10cm aan. Dan ga je daar toch niet een standaard kastje van 18mm MDF voor gebruiken?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Als ik nog een horizontaal schot toevoeg alsmede 4mm bitumen rondom, dan lijkt 18mm mij ruim voldoende sterkte, de grootste overspanning is dan circa 20cm.
Groetjes Walter
Als ik nog een horizontaal schot toevoeg alsmede 4mm bitumen rondom, dan lijkt 18mm mij ruim voldoende sterkte, de grootste overspanning is dan circa 20cm.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
gewoon vol blijven houden walter! 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Dre,
Ik wil de basis van de kast graag in 18mm MDF houden, dit kan ik namelijk makkelijk bij de Gamma krijgen in 20cm brede stroken, die stroken zijn ook allemaal exact even breed dus op die manier bespaar ik een hoop zaagwerk, kijk maar eens naar mijn kastontwerp, bijna alle lange platen zijn 20cm breed, ook de zijwanden. Als jullie echt denken dat 18mm te dun is kan ik eventueel 8-10mm berken plaatjes aan de binnenzijde tegen de wanden lijmen.
Toch lijkt mij 18mm MDF met max. 20cm overspanning en ook nog eens 4mm bitumen wel afdoende.
Groetjes Walter
Ik wil de basis van de kast graag in 18mm MDF houden, dit kan ik namelijk makkelijk bij de Gamma krijgen in 20cm brede stroken, die stroken zijn ook allemaal exact even breed dus op die manier bespaar ik een hoop zaagwerk, kijk maar eens naar mijn kastontwerp, bijna alle lange platen zijn 20cm breed, ook de zijwanden. Als jullie echt denken dat 18mm te dun is kan ik eventueel 8-10mm berken plaatjes aan de binnenzijde tegen de wanden lijmen.
Toch lijkt mij 18mm MDF met max. 20cm overspanning en ook nog eens 4mm bitumen wel afdoende.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
dus je bouwt liever een matige kast omdat je dan naar de gamma kan......
het mdf bij de gamma is ook nog eens light mdf,bijna het meest waardeloze wat je kan krijgen.......
weet je wat:veel plezier!
het mdf bij de gamma is ook nog eens light mdf,bijna het meest waardeloze wat je kan krijgen.......
weet je wat:veel plezier!
