Kijk hier komen we verder mee bedanktAh!buis schreef:Wa we daar zien is volgens mij, een uit de kluiten (scherm) gewassen door slecht ingestelde oscillo, 100Hz brom van 1Vtt.Niks bijzonders gezien wat er uit komt = wat je hoort.
Dat iemand uit D.H. helderheid wil over o.a. SRPP is te verwachten![]()
Eindelijk weer 's een leergierig forumlid.
Ter bestudering een aanhangsel![]()
Anne
Buizenversterker klinkt schel
Moderator: Beheerdersteam
Re: Buizenversterker klinkt schel
Ha, dus de rest van het weledele forum wordt daar eventjes gekwalificeerd als niet-leergierig!Eindelijk weer 's een leergierig forumlid .
Dit heb ik een paar weken terug gepost, zou dit er op de één of andere manier mee te maken hebben? Ik heb nog een aantal 1000 volt schijfcondensators liggen, is het misschien een idee om de spanningvoerende delen via zo'n C aan massa te leggen? Of stel ik nu iets heel doms voor?Met het geluid is echt niks mis, de versterker klinkt echt boven verwachting zo mooi! Wat me wel opgevallen is, is de blauwe gloed in de beide buizen. Bij de ene is dat gewoon een continue gloed, maar in de andere buis beweegt het met een bepaald tempo. Zou de versterker gewoon last hebben van een hinderlijke oscillatie of zo? En kan ik dat zien op mijn scoop?
Mee eens Rein.PA4URK schreef:Ha, dus de rest van het weledele forum wordt daar eventjes gekwalificeerd als niet-leergierig!Eindelijk weer 's een leergierig forumlid .![]()
Maar sommige dingen zijn best wel moeilijk te volgen.
Nog een domme vraag misschien: Kan het te maken hebben met het ontbreken van de door Dick aangegeven eventuele tegenkoppeling?
- RobertD
- Contacteer:
Wanneer je spanningsvoerende delen aan massa gaat leggen via een condensator maak je gelijk ook een kortsluitpad voor het signaal. Ik denk dat je versterker dan iets té stil wordt, Rein.
Die blauwe gloed treedt op bij dit soort buizen op hoge spanningen, volgens mij is dat normaal.
Dat het met het signaal meebeweegt heb ik nog niet eerder gezien of gehoord, misschien dat anderen dat kennen?
Die blauwe gloed treedt op bij dit soort buizen op hoge spanningen, volgens mij is dat normaal.
Dat het met het signaal meebeweegt heb ik nog niet eerder gezien of gehoord, misschien dat anderen dat kennen?
Die blauwe gloed had ik ook vaak bij buizen die op 100 Mhz draaide in een buizen zender daar gebruikte ( Mis bruikte ) ik vaak een EL84 voor 'HF uit is dan iets van 3 watt.
Het vreemde is dat de ene buis het meebewegen wel heeft en de andere niet. De blauwe gloed is wel bij beiden aanwezig maar schijnt iets 807achtigs te zijn.
Ik heb ondertussen Triode Dick zelf ook even geconsulteerd en die wijt de brom net als Anne ook aan het ontbreken van de optilling van de SRPP trap. Dat ga ik dus z.s.m. veranderen. Leuk hè, zelfbouwbuizenaudio?
Ik heb ondertussen Triode Dick zelf ook even geconsulteerd en die wijt de brom net als Anne ook aan het ontbreken van de optilling van de SRPP trap. Dat ga ik dus z.s.m. veranderen. Leuk hè, zelfbouwbuizenaudio?
Je moet even in ogenshouw houden dat de 807 een tedrode is die zowel als modulator of als Hf eindbuis gebruikt kan worden tot zo'n 200 Mhz als ik het goed heb.
Maar hoe is overgens je voeding zelf is die wel goed vlak zonder te veel rimpel.
Maar hoe is overgens je voeding zelf is die wel goed vlak zonder te veel rimpel.
Wel nee,'t is meer zoiets als het verschil tussen inwikkelen uit voorzorg en een noodverbandHa, dus de rest van het weledele forum wordt daar eventjes gekwalificeerd als niet-leergierig!![]()
Die blauwe gloed is doordat er gasresten in de buis zitten (onvermijdelijk,vandaar de "getter")die ioniseren bij hoge spanning.
Dat het blauw beweegt komt,zoals ik al 's opmerkte,mogelijk door een magneetveld(trafo).Als je de eindbuizen van plaats verwisselt,wat dan?
Voor je met onder spanning van gloeicircuits begint zou ik toch liever weten wat er mis is.De wikkelingen van de trafo van 6,3V zijn ,op de max.stroom na,onderling uitwisselbaar.Mag geen verschil geven,anders is er iets mis mee.
Anne
Ingewikkeld hoor, dat noodverband
Gisteravond heb ik in een doldrieste bui de beslissing genomen om de gloeibedrading en de massarailtjes te verwijderen en deze onontbeerlijke spaghetti nieuw en beter aan te brengen
.
Daarbij ga ik de 807 en de voorbuis aan dezelfde gloeiwikkeling hangen en de SRPP trap aan de overgebleven wikkeling met inachtneming van de door jullie aangedragen massavoorstellen en de door Triode Dick in zijn schema genoemde 'optilling' van de gloeispanning met die spanningsdeler en elco. Die elco is volgens Dick essentieel om BROM te voorkomen en dat wil ik ook graag uittesten. Het is eigenlijk jammer dat de versterker zo klein is van binnen want het is best proppen allemaal en dat komt de BROM waarschijnlijk ook niet ten goede.
Verder rijst de vraag wat beter is: van de 807 doorlussen naar de 6SN7 of vanaf de gloeibron afzonderlijk naar beide buizen? Er hangt trouwens aan deze trafo nog een 5 volt gloei niks te doen, kan ik daar niks mee?
Gisteravond heb ik in een doldrieste bui de beslissing genomen om de gloeibedrading en de massarailtjes te verwijderen en deze onontbeerlijke spaghetti nieuw en beter aan te brengen
Daarbij ga ik de 807 en de voorbuis aan dezelfde gloeiwikkeling hangen en de SRPP trap aan de overgebleven wikkeling met inachtneming van de door jullie aangedragen massavoorstellen en de door Triode Dick in zijn schema genoemde 'optilling' van de gloeispanning met die spanningsdeler en elco. Die elco is volgens Dick essentieel om BROM te voorkomen en dat wil ik ook graag uittesten. Het is eigenlijk jammer dat de versterker zo klein is van binnen want het is best proppen allemaal en dat komt de BROM waarschijnlijk ook niet ten goede.
Verder rijst de vraag wat beter is: van de 807 doorlussen naar de 6SN7 of vanaf de gloeibron afzonderlijk naar beide buizen? Er hangt trouwens aan deze trafo nog een 5 volt gloei niks te doen, kan ik daar niks mee?
De afgelopen dagen heb ik de versterker onder handen genomen. De gloeibedrading compleet verwijderd en opnieuw aangelegd met de SRPP trap aan de ene gloei en de voorbuizen en 807's aan de beide andere. Verder de gloei van de SRPP trap 'opgetild' en zoals het schema van Triode Dick voorstelde via twee weerstanden en de spanningsdeler en elco aan aarde en de HS gelegd. De massarail van de voeding heb ik compleet verwijderd en daarvoor in de plaats heb ik alle massa aansluitingen consequent naar de centrale steraarde gelegd. Vanavond de spanning er weer op gezet en opnieuw dezelfde rotratelbrom. Omdat ik de ene gloeizijde nog niet aan massa had gelegd, dacht ik de oplossing te hebben, maar neen hoor. De rotratelbrom veranderde wel in een rotbrom, maar dat was dan ook alles. Op de LS aansluitingen en de anode zie ik met de scoop nog steeds die rare zooi en met de voorbuizen er uit verdwijnt de herrie uit de speakers en is alleen nog een zachte zoem te horen met het flapoor tegen diezelfde speakers. Iemand nog ideeën voor ik de hele zooi in de Urker haven smijt?

- RobertD
- Contacteer:
Niet smijten, want dan heb je er niets meer aan.
Doe nog eens wat detail foto's, ook van de bovenkant. Is er nog iets over de opstelling op te merken?
( En als je gaat smijten heb ik wel een prullenbak voor je
)
Doe nog eens wat detail foto's, ook van de bovenkant. Is er nog iets over de opstelling op te merken?
( En als je gaat smijten heb ik wel een prullenbak voor je
- RobertD
- Contacteer:
Ter overweging:
heb je alle gloeiwikkelingen op de een of andere manier met massa verbonden?
Kun je de gloei van de SRPP en/of de ingangstrap met DC voeden?
heb je alle gloeiwikkelingen op de een of andere manier met massa verbonden?
Kun je de gloei van de SRPP en/of de ingangstrap met DC voeden?
Misschien moet ik hem maar naar A.a.d.R. smijten in plaats van in de haven Robert
Even alles op een rijtje:
1. Alle gloeien liggen nu aan één zijde aan massa
2. De gloei van de SRPP trap ligt conform het schema van Dick aan massa
3. De voortrap en de 807's liggen aan dezelfde gloei
4. De SRPP ligt aan een eigen aparte gloei
5. Met de voorbuizen er uit is er weinig meer te bemerken van de BROM
6. Met het rooster van de voorbuis aan massa - dus de volumepot uitgeschakeld - blijft de BROM
7. Tegenkoppeling aanbrengen laat de versterker op een verschrikkelijke manier fluiten en piepen
8. Alle voedingsmassa's lopen nu rechtstreeks naar het sterpunt zonder dat er tussenin iets extra is vastgemaakt
9. De 110 uF na B+++ heb ik verhoogd naar 220 uF
10. Op de hele hoogspanning is geen enkel rimpeltje te ontdekken, ook niet op B+
11. Na de UGT gaat het fout: daar zie ik een knots van een vreemd signaal op de anodespanning en op de LS uitgang
12. Het geluid dat de versterker produceert met een MP3 aangesloten is onverminderd bovengemiddeld goed
RARARA, hoe kan dit?
Even alles op een rijtje:
1. Alle gloeien liggen nu aan één zijde aan massa
2. De gloei van de SRPP trap ligt conform het schema van Dick aan massa
3. De voortrap en de 807's liggen aan dezelfde gloei
4. De SRPP ligt aan een eigen aparte gloei
5. Met de voorbuizen er uit is er weinig meer te bemerken van de BROM
6. Met het rooster van de voorbuis aan massa - dus de volumepot uitgeschakeld - blijft de BROM
7. Tegenkoppeling aanbrengen laat de versterker op een verschrikkelijke manier fluiten en piepen
8. Alle voedingsmassa's lopen nu rechtstreeks naar het sterpunt zonder dat er tussenin iets extra is vastgemaakt
9. De 110 uF na B+++ heb ik verhoogd naar 220 uF
10. Op de hele hoogspanning is geen enkel rimpeltje te ontdekken, ook niet op B+
11. Na de UGT gaat het fout: daar zie ik een knots van een vreemd signaal op de anodespanning en op de LS uitgang
12. Het geluid dat de versterker produceert met een MP3 aangesloten is onverminderd bovengemiddeld goed
RARARA, hoe kan dit?
Uitgangstrafo al eens een kwart slag gedraaid?
Tegenkoppeling zal waarschijnlijk net verkeerd om aangesloten zijn. Dan krijg je meekoppeling ipv tegenkoppeling.
Tegenkoppeling zal waarschijnlijk net verkeerd om aangesloten zijn. Dan krijg je meekoppeling ipv tegenkoppeling.
Bedankt voor je inbreng Sevenup, maar de UGT kan er maar op één manier in, namelijk zoals in de originele configuratie toen het nog een Relyon was. Maar daar ga ik vanavond toch nog eens naar kijken voor de zekerheid. Hoe sluit ik de tegenkoppeling verkeerd aan, dus verkeerd om? Ik had hem als test vanaf de LS 8 ohm naar de kathode van de voorbuis aangebracht zoals in het schema.
- RobertD
- Contacteer:
Wanneer je de tegenkoppeling goed aansluit, dan zal de totale versterking van de versterker afnemen. (Het geluid wordt zachter.)
Let erop dat je de "min" aansluiting van de luidsprekeruitgang aan massa legt om de tegenkoppeling goed te laten functioneren.
De polariteit omdraaien gaat in de regel het makkelijkst aan de primaire zijde van de transformator. De twee uiteinden van de primaire wikkeling moeten dan verwisseld worden.
Let erop dat je de "min" aansluiting van de luidsprekeruitgang aan massa legt om de tegenkoppeling goed te laten functioneren.
De polariteit omdraaien gaat in de regel het makkelijkst aan de primaire zijde van de transformator. De twee uiteinden van de primaire wikkeling moeten dan verwisseld worden.
Dus het eind waar nu de anodekap zit komt aan de ingang HS en andersom? Ga ik morgenavond ook even doen Robert. In het schema staat een R van 82 K voor de tegenkoppeling, maar hoe kritisch is dat? Is het mogelijk dat hierdoor de rare oscillatie (want daar houdt ik het voorlopig op bij gebrek aan meer voor de hand liggende oorzaken) ook vandaan komt?De polariteit omdraaien gaat in de regel het makkelijkst aan de primaire zijde van de transformator. De twee uiteinden van de primaire wikkeling moeten dan verwisseld worden.
Tegenkoppeling mag er pas in als de rest in orde is,geeft anders alleen verwarring.
Geen(bijna) met de voorversterkerbuis eruit,dus de SRPP erin
.
Geen brom op B+++
dan komt dat ook niet via de koppel-C naar de SRPP
Volumeregelaar op nul en steeds brom,komt dus erna.
Wat gebeurt er met de loper(potm) tegen de kathode(bij 1k5),behalve de plof bij het aansluiten
.
Het te versterken signaal komt de buis binnen tussen rooster en kathode.Met die twee aaneen kan de brom niog enkel uit de buis zelf komen.Bromt het nog dan is 't de buis (als de rest van het verhaal klopt),zoniet dan kwam het via de kathode binnen en is het nog steeds een MASSA-probleem
.
Anne
Geen(bijna) met de voorversterkerbuis eruit,dus de SRPP erin
Geen brom op B+++
Wat gebeurt er met de loper(potm) tegen de kathode(bij 1k5),behalve de plof bij het aansluiten
Het te versterken signaal komt de buis binnen tussen rooster en kathode.Met die twee aaneen kan de brom niog enkel uit de buis zelf komen.Bromt het nog dan is 't de buis (als de rest van het verhaal klopt),zoniet dan kwam het via de kathode binnen en is het nog steeds een MASSA-probleem
Anne
- RobertD
- Contacteer:
Wanneer je rooster en kathode van de (ingangs) buis met elkaar verbindt, loop je dan niet het risico dat je buis veel te veel stroom gaat trekken? Het rooster is dan immers niet meer negatief t.o.v. de kathode.
Is het niet beter om dat te proberen met een condensator van pakweg 1 of 2uF ?
Ja de instelling van de buis wordt flink verstoort vandaar de vermelde plof
Maar met 47k aan de anode kan de stroom lang niet te groot worden voor een 6SN7.
Een condensator zou beter zijn,maar voor je het weet zet ie die er dan weer tussen met een flink stuk draad en pikt daarlangs weer brom op
.
Anne
Maar met 47k aan de anode kan de stroom lang niet te groot worden voor een 6SN7.
Een condensator zou beter zijn,maar voor je het weet zet ie die er dan weer tussen met een flink stuk draad en pikt daarlangs weer brom op
Anne
Wat bedoel je met die PLOF Anne? Die rare scoopbeelden op de anode?Geen(bijna) met de voorversterkerbuis eruit,dus de SRPP erin .
Geen brom op B+++ dan komt dat ook niet via de koppel-C naar de SRPP
Wat gebeurt er met de loper(potm) tegen de kathode(bij 1k5),behalve de plof bij het aansluiten .
Het te versterken signaal komt de buis binnen tussen rooster en kathode.Met die twee aaneen kan de brom niog enkel uit de buis zelf komen.Bromt het nog dan is 't de buis (als de rest van het verhaal klopt),zoniet dan kwam het via de kathode binnen en is het nog steeds een MASSA-probleem .
Anne
Kan de buis, in dit geval de 807's, voor rare bromtoestanden zorgen? Ik zou in dat geval dus eigenlijk twee andere buizen moeten testen om ook deze oorzaak uit te sluiten.
Wanneer ik de draad die vanaf de volumepot naar het rooster van de eerste voorbuis loopt loskoppel, ontstaat er een enorme herrie, daarom leg ik het rooster even aan massa. Maar kan dat dan kwaad?Wanneer je rooster en kathode van de (ingangs) buis met elkaar verbindt, loop je dan niet het risico dat je buis veel te veel stroom gaat trekken? Het rooster is dan immers niet meer negatief t.o.v. de kathode.
He, wat zoek je het ver en niks losnemen.De bedoeling is gewoon even proberen of de brom het uit de ingang of de buis komt.Met een schroevendraaier of zo bij de buisvoet de aansluitingen rooster en kathode aan elkaar.Op het moment dat je dat doet krijg je even een plop te horen.
Anne
Anne
Zojuist heb ik de wijze raad van onze geliefde Anne opgevolgd zoals het een leergierig leerling betaamd. Het rooster en de kathode van de ingangsbuis aan de voet kortgesloten waarbij het PLOPJE ook geconstateerd werd en weg was de BROM. Wat kunnen we nu concluderen Anne? Dat er nog steeds iets met de MASSA mis is?
- Bijlagen
-
- 862440-de-jongen-met-de-schok-op-het-stopcontact.jpg (44.27 KiB) 299 keer bekeken