76 buis
Moderator: Beheerdersteam
-
palermaaudio
- Contacteer:
Re: 76 buis
@Anne,
dank voor de aanvulling. kun je mij de functie ook uitleggen van de aansluiting die je bij de gloei naar de hoogspanning hebt getrokken?
dank voor de aanvulling. kun je mij de functie ook uitleggen van de aansluiting die je bij de gloei naar de hoogspanning hebt getrokken?
De kathode van de 12HG7 komt op iets van +150V en de max.toegelaten spanning tussen gloeidraad en kathode is 100V.
Door de gloeidraad "op te tillen" naar een goeie 60V kan het er mee door zonder de 76 in het ongerede te brengen.
Wel ontkoppeld om langs daar geen brom binnen te brengen.
Anne
Door de gloeidraad "op te tillen" naar een goeie 60V kan het er mee door zonder de 76 in het ongerede te brengen.
Wel ontkoppeld om langs daar geen brom binnen te brengen.
Anne
-
palermaaudio
- Contacteer:
ok/ dit optillen heeft dan geen invloed op de 6,3 volt die naar de 76 en ez81 gaat?
en weer een nieuw schema.....
en weer een nieuw schema.....
Geen zorgen,de 76 mag 90V hebben,met de kathode op bijna nul is 60V in orde.De EZ81 vaart er wel bij
z'n kathode staat op ruim 300V en het verschil met de gloei is met 60V afgenomen,maakt niet veel mocht toch al tot 500V hebben.
De gelijkrichter op de gloeispanning voor de mini-buizen laten zitten
.
Anne
De gelijkrichter op de gloeispanning voor de mini-buizen laten zitten
Anne
-
palermaaudio
- Contacteer:
is het overigens nodig dat de anode voeding van de 6n16 4 elco van 470 heeft, of kunnen daar nog twee af?
Idd.lijkt wat overdreven,maar die versterker onderdrukt niks van de voeding.Zou kunnen dat 220µ ook best genoeg is,kwestie van uitproberen.Als de voedingsspanning wat hoger uitvalt kun je de 220ohm weerstanden groter nemen en tegelijk de Cs kleiner.
Anne
Anne
-
palermaaudio
- Contacteer:
nou ja ik laat ze maar op 470 zitten. maakt ook niet zoveel meer uit.
Wie weet waar ik een ingangsselectie schakelaar kan vinden. Het mooiste is de hij twee sporig is, zodat de plus en de min geschakeld worden. Er moeten 5 ingangen op komen.
Wie weet waar ik een ingangsselectie schakelaar kan vinden. Het mooiste is de hij twee sporig is, zodat de plus en de min geschakeld worden. Er moeten 5 ingangen op komen.
Wordt het geen stereo danHet mooiste is de hij twee sporig is, zodat de plus en de min geschakeld worden.
Anne
-
palermaaudio
- Contacteer:
Zie hier:nl3prc schreef:En is er ook bekend hoe groot die spleet zou moeten zijn.Pjotr schreef:I.d.d. Smoorspoelen voor DC voedingen hebben een luchtspleet.nl3prc schreef:Dus met andere woorden als er een lucht spleet wordt geplaatst zou het net als een single end ugt wel moeten werken.
http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/Transformer.html
onder Single ended transformer, 3e regel
kleine a = 0,4 maal wortel Fe
Aad
Laatst gewijzigd door Aaad op wo 07 mar 2012, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
palermaaudio
- Contacteer:
Ik ben vandaag begonnen met de achterplaat en de chinch aansluitingen die daar komen. Moeten de massa's van de vijf ingangen met elkaar verbonden worden? Of kan dit los blijven. In de sticky over brommende versterkers staat dat je beter kunt verbinden om aardlussen te vermijden. Maar ik denk dan juist dat je signalen van andere bronnen als vervuiling via de massa kunt binnenkrijgen. Wie kan mij hier advies over geven?
ps morgen even foto's van de opbouw tot zover.
ps morgen even foto's van de opbouw tot zover.
Alle massa's van de ingangen aan elkaar,later kun je aan de buitenkant niet zien welke wel of niet verbonden zijn.
Die allemaal aan de massa van de kathode van de (eerste) voorversterker.Mag daar aan het chassis of bij de ingangen,maar wel de enige waar het chassis kontakt maakt.
Verbinden met andere toestellen dan met één massa aan beide uiteinden verbonden bij een kanaal en de andere maar aan één uiteinde,hindert niet welk.Als je de draad in elkaar wringt,zoals de gloeidraadverbindingen,kan twee kanten aan massa vermoedelijk ook geen kwaad.
Anne
Die allemaal aan de massa van de kathode van de (eerste) voorversterker.Mag daar aan het chassis of bij de ingangen,maar wel de enige waar het chassis kontakt maakt.
Verbinden met andere toestellen dan met één massa aan beide uiteinden verbonden bij een kanaal en de andere maar aan één uiteinde,hindert niet welk.Als je de draad in elkaar wringt,zoals de gloeidraadverbindingen,kan twee kanten aan massa vermoedelijk ook geen kwaad.
Anne
-
palermaaudio
- Contacteer:
-
palermaaudio
- Contacteer:
Oke nog een voor de duidelijkheid. Wat is het beste: zie tekeningAh!buis schreef:Alle massa's van de ingangen aan elkaar,later kun je aan de buitenkant niet zien welke wel of niet verbonden zijn.
Anne
Als je de masa's ook wil schakelen blijft alleen oplossing B over.
De uitgang van de schakelaar wordt dan de massa van de ingang.Die gaat naar de kathode-kant van de voorversterker en het chassis.
Anne
De uitgang van de schakelaar wordt dan de massa van de ingang.Die gaat naar de kathode-kant van de voorversterker en het chassis.
Anne
-
palermaaudio
- Contacteer:
en wat zou je mij adviseren? Ik wil graag voorkomen dat via de massa leksignaaltjes van andere bronnen kunnen komen
Dat volledig scheiden van de aansluitingen geeft wel als gevolg dat het schakelen niet geruisloos gaat.Zo'n voorheen "zwevend" toestel heeft misschien een ander massa-potetiaal,geeft krassen ploppen klikken bij het schakelen.
Zelf nooit zoiets gedaan,maar lijkt me goed om de massa's elk met bijv.100k aan de voorversterker-massa te verbinden.
Zo voorkom je verschillen.Die weerstand wordt door de keuzeschakelaar overbrugt voor het ingeschakelde toestel,speelt dan verder niet mee.
Anne
Zelf nooit zoiets gedaan,maar lijkt me goed om de massa's elk met bijv.100k aan de voorversterker-massa te verbinden.
Zo voorkom je verschillen.Die weerstand wordt door de keuzeschakelaar overbrugt voor het ingeschakelde toestel,speelt dan verder niet mee.
Anne
-
palermaaudio
- Contacteer:
-
palermaaudio
- Contacteer:
-
palermaaudio
- Contacteer:
over weerstanden gesproken, wat voor weerstanden kan ik het beste gebruiken in mijn 76 schema. Kunnen dit 1/2 watter koolweerstanden zijn? Bij dickbest kun je namelijk een assortiment kopen met deze weerstanden.
Meestal is 1/2W voldoende.Als je er een hele verzameling van hebt kun je in geval van nood er alijd twee in serie (parallel) zetten
.
Anne
Anne
-
palermaaudio
- Contacteer:
vandaag maar even de bovenfrees ter hand genomen. Alle buisjes zijn binnen. Zo moet het dus gaan worden ongeveer.
Ziet er heel fraai uit,wordt nog mooier als ze gloeien
Maar eh,moet er geen knoppie voor de koptelefoon en ingangskeus
.
Anne
Maar eh,moet er geen knoppie voor de koptelefoon en ingangskeus
Anne