Maximale grootte van bijlage is kleiner geworden?
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Maximale grootte van bijlage is kleiner geworden?
...en dat gaat dus al automatisch zodra je het toevoegd als bijlage.
Maar het punt van HJ gaat niet over dat de resolutie te hoog is ofzo maar over de opslagruimte die het inneemt en de bandbreedte die het verbruikt. Biede kost geld.
Ik snap zijn punt maar om een harde pixellimiet in te stellen vind ik niets. Als een foto uit een camera maar iets verkleind word scheelt al veel in de grootte. Een foto recht uit de camera is zonder problemen 1-2 mb. Maar verklein je het naar 1600*1200 (is al flink) dan is hij nog maar 200-500k. Dat scheelt aanzienlijk, zeker bij de hoeveelheid foto's die hier geplaatst worden. Ok 800px breed is miss 50-100k maar je moet niet overdrijven. Dan moet je foto's niet lokaal willen hosten (wat overigens wel een heel goed plan is!).
Maar het punt van HJ gaat niet over dat de resolutie te hoog is ofzo maar over de opslagruimte die het inneemt en de bandbreedte die het verbruikt. Biede kost geld.
Ik snap zijn punt maar om een harde pixellimiet in te stellen vind ik niets. Als een foto uit een camera maar iets verkleind word scheelt al veel in de grootte. Een foto recht uit de camera is zonder problemen 1-2 mb. Maar verklein je het naar 1600*1200 (is al flink) dan is hij nog maar 200-500k. Dat scheelt aanzienlijk, zeker bij de hoeveelheid foto's die hier geplaatst worden. Ok 800px breed is miss 50-100k maar je moet niet overdrijven. Dan moet je foto's niet lokaal willen hosten (wat overigens wel een heel goed plan is!).
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Re: Maximale grootte van bijlage is kleiner geworden?
Ik vind het zelf niet mooi om foto's in een artikel als bijlage te posten.
Het is veel mooier om ze in de tekst te zetten, en dan is 800 px best wel aardig vind ik.

Niet iedereen heeft een 24 inch scherm staan (ik wel
) en vaak worden er tablets en smartphones gebruikt.
Maar wat is er tegen om plaatjes tussen [tags] te plaatsen?
Ik beheer zelf een forum en moet eigenlijk niks hebben van mensen die mijn forumserver misbruiken om plaatjes te hosten (en misschien wel stiekem naar andere fora te linken).
Iedereen heeft gratis webruimte bij zijn provider waar je met ftp bij kunt. Sleep je plaatjes na resizen dus gewoon via ftp naar je eigen webruimte, of naar anders gehuurde/gekochte/geleende gratis webruimte.
Maar op je bureaublad een snelkoppeling via Netwerklocaties en je hoeft je afbeeldingen alleen maar met je Verkenner naar die map te slepen en ze staan al op Internet.
Het is veel mooier om ze in de tekst te zetten, en dan is 800 px best wel aardig vind ik.

Niet iedereen heeft een 24 inch scherm staan (ik wel
Maar wat is er tegen om plaatjes tussen [tags] te plaatsen?
Ik beheer zelf een forum en moet eigenlijk niks hebben van mensen die mijn forumserver misbruiken om plaatjes te hosten (en misschien wel stiekem naar andere fora te linken).
Iedereen heeft gratis webruimte bij zijn provider waar je met ftp bij kunt. Sleep je plaatjes na resizen dus gewoon via ftp naar je eigen webruimte, of naar anders gehuurde/gekochte/geleende gratis webruimte.
Maar op je bureaublad een snelkoppeling via Netwerklocaties en je hoeft je afbeeldingen alleen maar met je Verkenner naar die map te slepen en ze staan al op Internet.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Maximale grootte van bijlage is kleiner geworden?
En dat wordt dus met klem afgeraden. Als die website verdwijnt of als de afbeelding wordt verplaatst zit je met topics met rode kruisjes, waardoor niet meer duidelijk is waar het om gaat. Helaas bevinden zich al teveel van die waardeloos geworden topics (meestal de wat oudere) op het forum. Mooi is leuk, maar leesbaar houden is vele malen belangrijker. Het blijft een dringend verzoek om afbeeldingen als attachment bij het bericht te voegen, zodat topics ook later leesbaar blijven.sterremuur schreef:Maar wat is er tegen om plaatjes tussen [tags] te plaatsen?
Er bestaat helemaal geen harde pixellimiet. Henkjan stelt dat 800 pixels meestal groot genoeg is, wat je niet persé met hem eens hoeft te zijn. Hij geeft dat echter mee als richtlijn. Niet meer dan dat.Vinculum schreef:....
Maar het punt van HJ gaat niet over dat de resolutie te hoog is ofzo maar over de opslagruimte die het inneemt en de bandbreedte die het verbruikt. Biede kost geld.
Ik snap zijn punt maar om een harde pixellimiet in te stellen vind ik niets.
Persoonlijk zoem ik ook wel eens in op details, maar als dat niet gaat omdat een afbeelding niet groter is dan 1280 pixels ervaar ik dat niet als storend. Een afbeelding die een paar maal zo groot is dan dat is in elk geval overbodig, dus voor een andere afbeelding dan een enorm schema hoeft de standaard php-limiet van 2 GB feitelijk niet bereikt te worden.
Re: Maximale grootte van bijlage is kleiner geworden?
Die tegenstrijdigheid valt me ook al en tijdje op.
Laat alsjeblieft overal fotoos van zien, host ze hier zodat ze behouden blijven voor de gemeenschap, maar hou ze alsjeblieft wel klein, anders kost t teveel.
Zou het misschien handiger zijn om afbeeldingen in bepaalde categorieen na verloop van tijd weg te gooien, om zo ruimte te besparen ? Te koop/gevraagd, de kroeg afdelingen ?
Nogmaals, stel een duidelijke grens, en zorg dat die te vinden is.
Verder, wat cru gesteld, niet iedere audioliefhebber op deze site is ook IT-techneut, en volgens mij moet dat ook niet nodig zijn.
Laat alsjeblieft overal fotoos van zien, host ze hier zodat ze behouden blijven voor de gemeenschap, maar hou ze alsjeblieft wel klein, anders kost t teveel.
Zou het misschien handiger zijn om afbeeldingen in bepaalde categorieen na verloop van tijd weg te gooien, om zo ruimte te besparen ? Te koop/gevraagd, de kroeg afdelingen ?
Nogmaals, stel een duidelijke grens, en zorg dat die te vinden is.
Verder, wat cru gesteld, niet iedere audioliefhebber op deze site is ook IT-techneut, en volgens mij moet dat ook niet nodig zijn.
Re: Maximale grootte van bijlage is kleiner geworden?
Wat een gezeur zeg, begin dan zelf een forum op een super Tera-server!
Ik vind die grote hoeveelheden Mega-foto's knap irritant, je bladert je scheel en een detail van een mooi schroefje geloof ik wel.
Schema's kan je met PrtSc maken en dan via Paint opslaan als .PNG.
Ik vind die grote hoeveelheden Mega-foto's knap irritant, je bladert je scheel en een detail van een mooi schroefje geloof ik wel.
Schema's kan je met PrtSc maken en dan via Paint opslaan als .PNG.
Re: Maximale grootte van bijlage is kleiner geworden?
De maximale bestandsgrootte is meer dan genoeg vind ik.
IK gebruik picture manager van office.
IK gebruik picture manager van office.
Re: Maximale grootte van bijlage is kleiner geworden?
Volgens mij loopt er helemaal niemand te verkondigen dat het teveel kostGijs schreef:Die tegenstrijdigheid valt me ook al en tijdje op.
Laat alsjeblieft overal fotoos van zien, host ze hier zodat ze behouden blijven voor de gemeenschap, maar hou ze alsjeblieft wel klein, anders kost t teveel.
Foto's groter dan 2mb slaan gewoon helemaal nergens op. Het hoeft geen afdrukkwaliteit te zijn
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Maximale grootte van bijlage is kleiner geworden?
ik heb net even een steekproef*) genomen: gesorteerd op grootte nemen de 1e 20% van de bijlagen ~80% van de ruimte in... dus let ajb op bij het plaatsen van foto's.
*) : in de afgelopen 2 maanden >6000 bijlagen die samen ~1.4GB aan schijf gebruiken....
*) : in de afgelopen 2 maanden >6000 bijlagen die samen ~1.4GB aan schijf gebruiken....
Re: Maximale grootte van bijlage is kleiner geworden?
Ook ik ben zeer tevreden met de service en de mogelijkheden op het forum! Foto's als attachment is prima voor mij, en het voordeel is idd dat oude topics altijd leesbaar blijven. Vind het maar knap irritant als ik op een ander forum een tekst met kruisjes lees.
Verder kan ik iedereen adviseren om DIT PROGRAMMATJE te downen.
Werk SUPER makkelijk om foto's te resizen. Je Selecteerd de foto's die kleiner moeten, rechter muisklik erop, dan staat er in dat menu "resize picture. Je klikt de gewenst grote aan en je hebt van de selecteerde foto een copie (het origineel blijft dus lekker groot) voor op het forum!
Gebruik het dagelijks, ben helemaal fan
Verder kan ik iedereen adviseren om DIT PROGRAMMATJE te downen.
Werk SUPER makkelijk om foto's te resizen. Je Selecteerd de foto's die kleiner moeten, rechter muisklik erop, dan staat er in dat menu "resize picture. Je klikt de gewenst grote aan en je hebt van de selecteerde foto een copie (het origineel blijft dus lekker groot) voor op het forum!
Gebruik het dagelijks, ben helemaal fan
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Maximale grootte van bijlage is kleiner geworden?
Behalve voor ons Mac gebruikers. Maar ook daar zijn een aantal mooie gratis apps voor (oa in the app store).bcvdb schreef:Verder kan ik iedereen adviseren om DIT PROGRAMMATJE te downen.
Je hebt wel gelijk hoor HJ. Dat is vrij fors, 1.4Gb in 2 maanden. Ik ben er ook meer op gaan letten nu. Sorry voor de eerdere fulltime uploads.
Re: Maximale grootte van bijlage is kleiner geworden?
Resizen is 1 ding. Vergeet ook niet dat de jpg compressie ook veel uitmaakt, De hoogste kwaliteit compressie is helemaal niet nodig. Normale kwaliteit is meestal meer dan goed genoeg en scheelt heel wat in file grootte.
Re: Maximale grootte van bijlage is kleiner geworden?
Vinculum schreef:Behalve voor ons Mac gebruikers. Maar ook daar zijn een aantal mooie gratis apps voor (oa in the app store).bcvdb schreef:Verder kan ik iedereen adviseren om DIT PROGRAMMATJE te downen.
Je hebt wel gelijk hoor HJ. Dat is vrij fors, 1.4Gb in 2 maanden. Ik ben er ook meer op gaan letten nu. Sorry voor de eerdere fulltime uploads.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Maximale grootte van bijlage is kleiner geworden?
Bijv:bcvdb schreef:Hahahah, maar ook voor apple zijn ze er idd, vriend van me heeft die... dus als iemand die ff wil posten?
http://www.macupdate.com/app/mac/13039/iresize
http://www.macupdate.com/app/mac/32728/ ... ge-resizer
http://www.thetechhub.com/2009/08/image ... -os-x.html
