Thomann "t.bone micplug"?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Candisa

Thomann "t.bone micplug"?

Bericht door Candisa »

Hoi,

Wij zijn ons aan het oriënteren voor een RTA-setje wat kan gebruikt worden met een laptop/netbook.
Het doel is: eenvoudig, goedkoop, doet-wat-het-moet zonder poespas.

Een goeie meetmicrofoon is natuurlijk belangrijk, ik denk dat we voor de prijs en de geroemde prestaties niet moeten twijfelen en gewoon een Behringer ECM8000 halen?

Rest nog een interface om die microfoon te verbinden met de laptop, iets wat een fantoomvoeding levert aan de microfoon en het gemeten geluid betrouwbaar omzet in een digitaal signaal wat via USB de laptop kan ingestuurd worden.
Een vaak bewandeld pad is de M-audio Fasttrack, maar dat is toch weer een los kastje wat veel meer kan dan waarvoor wij het nodig hebben en een gedoe met kabels...

Nu kwamen we dit tegen: the t.bone MicPlug.
Heerlijk eenvoudig: gewoon een staafje wat je langs de ene kant rechtstreeks in de microfoon plugt en langs de andere kant via een USB kabel aan de computer hangt... En het is nog eens spotgoedkoop ook!

Iemand ervaring hiermee?

Isabelle
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Thomann "t.bone micplug"?

Bericht door b_force »

Normaal antwoord ik altijd wel uitgebreid en geduldig, maar deze vraag is de laatste tijd al een paar keer gesteld.

Dus bij deze zeg ik, zoek eerst eventjes wat rond :wink:
meiborg

Bericht door meiborg »

Wat Bart bedoeld, o.a. ik heb hem :mrgreen: . Valt prima mee te meten, geen twee kanaals metingen. Ik vind hem heel handig, kan nu heel eenvoudig mijn meet setje meenemen.

Mvg Reinder
Candisa

Bericht door Candisa »

Wel, ik had al wat gegoogled, en ZBA topics verschijnen daar over het algemeen vrij snel, dus waarschijnlijk zoek ik verkeerd...

Twee-kanaals-metingen lijkt me niet noodzakelijk. De bedoeling is een goedkoop, eenvoudig meet-setje samen te stellen, 1 microfoon, 1 laptop en niets meer dan enkel het strikt noodzakelijke kwaad er tussenin...

Moeten er speciale dingen gedaan worden vooraleer er betrouwbare metingen kunnen uitgevoerd worden met zo een "micplug" dingetje (calibreren?), of is het echt gewoon inpluggen in microfoon en laptop, meetsoftware opstarten en meten maar?

Isabelle
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik meen me te herinneren dat de frequentie responsie ervan niet helemaal geschikt is.
Dat weet ik alleen niet helemaal meer zeker (maar is wel te vinden :) )

Sowieso kun je volgens mij geen impedantie metingen doen.
Voor passieve filters is dat onhandig.
meiborg

Bericht door meiborg »

Kalibreren is wel beter, heb ik met dit kabeltje gedaan.

Mvg Reinder
Candisa

Bericht door Candisa »

Ok, dat kalibreren kan dus met een stukje kabel met een 3.5mm jack er aan (een jack naar RCA kabel waar de katten zich op hebben uitgeleefd kan als donor dienen) waar langs de andere kant een XLR-fiche en 2 weerstandjes aan worden geknutseld... Geen probleem, kost ook al niets en zit op een paar minuutjes in elkaar...

Impedantiemetingen zouden op termijn ook wel handig zijn, wat heb je daarvoor precies nodig en wat mist deze "micplug" dus?

Ik zal al heel blij zijn als ik RTA-metingen kan uitvoeren.
Het eerste project wat aan metingen zal onderworpen worden is sowieso een vol-actief gefilterd project, namelijk het caraudio-project in de Saab... Dit puur om de 8 kanalen in balans te brengen en de ergste euvels in de akoestiek en drivers op te sporen, zodat ze doelgericht kunnen worden aangepakt, zonder puur op het gehoor te moeten klooien tot het goed zit...

Daarna volgt er echter wel een home-audio project waar er wat passieve filtering bij zal komen kijken, dus iets uitgebreidere meetmogelijkheden zijn dan waarschijnlijk wel wenselijk...

Isabelle
Candisa

Bericht door Candisa »

Ik heb vandaag een mailtje gestuurd naar Thomann met de vraag of de hoofdtelefoon uitgang puur een monitor-uitgang is voor de microfoon, of effectief een uitgang is langs waar er via de laptop roze ruis naar het audio-systeem gestuurd kan worden...

Ik kreeg als reactie dat het puur een monitor-uitgang is.
Ik begrijp dus even niet hoe dat calibreren kan met dat kabeltje, want eigenlijk vorm je dan toch gewoon een loop van de uitgang naar de ingang van de microfoonversterker?

Om zowel RTA-metingen te kunnen doen als een signaal vanuit de laptop naar het audio-systeem te krijgen, raadt men mij de M-audio Fast Track MK2 aan...
De kostprijs ligt natuurlijk wel meteen wat hoger: €79,-. Maar ik zie dat deze wel naast een XLR-microfoonaansluiting en een stereo-RCA-uitgang ook een 6,3mm jack aansluiting heeft die bruikbaar is als lijn-ingang, maar ook als gitaar-ingang...
Dat laatste is dan weer interessant aangezien Xenia 2 gitaren heeft en ikzelf ook al een tijdje overweeg om een basgitaartje aan te schaffen...

Isabelle
meiborg

Bericht door meiborg »

Tja ik kan er prima mee meten, zie resultaten in mijn topics. Ik gebruik daarbij ook de uitgang op de mic plug. In die zijn denk ik dat degene die je heeft terug gemaild of dènkt dat het niet kan, of denkt dat hij zo meer verdient ;).

Mvg Reinder
Candisa

Bericht door Candisa »

Dus die hoofdtelefoon-aansluiting is geen direct-monitor aansluiting, maar effectief een line-out?
Laat ons hopen dat dat dan niet iets is wat ze recent veranderd hebben, want als dat klopt, is het dus wel een interessant dingetje.

Na calibratie gewoon betrouwbare metingen mee uit te voeren?

Isabelle
markbakk

Bericht door markbakk »

Die 3,5mm TRS is volgens mij alleen een monitoruitgang, de T-bone heeft alleen een A/D-omzetter. De gemiddelde PC heeft een voor amplitudemetingen voldoende nauwkeurige D/A aan boord, je gebruikt dus de line-out/headphone-out van je PC en de T-bone als ingang.
meiborg

Bericht door meiborg »

De uitgang van de mic plug staat in win7 afzonderlijk vermeld als uitgang, ik meer emee en dit ziet er prima uit. Ik kan je er niet meer over vertellen, ik heb hem as is overgenomen van Ronkel.

Ik zou zeggen lees bovenstaande topic nog eens zorgvuldig door, ik denk dat alle antwoorden op je gestelde vragen er wel afdoende in aan bod komen. Zie ook de kalibratie meting.

Mvg Reinder
Bijlagen
file.jpeg
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Hier een review in het Duits, uit mijn verkooptopic. Daar hebben ze het ook over een line-out.

Misschien bedoelen ze bij Thomann dat de koptelefoon-uitgang bedoeld is voor monitoring, maar dat het in feite gewoon een line-out is waarop je dan in de Windows mixer de input van de mic moet doorlussen naar de headphone-out?
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik kreeg met ARTA deze stick ook niet goed aan de gang. Met Holmimpuls doet hij het echter prima.

Mvg Reinder
markbakk

Bericht door markbakk »

Na lezen van een review waarin staat dat de monitor-uitgang latency vertoont ben ik ook om. Latency bestaat tenslotte doorgaans bij de gratie van AD/DA-omzetting. :-#
meiborg

Bericht door meiborg »

:mrgreen: true that (spoken in real 1337 talk)
Candisa

Bericht door Candisa »

Mijn Duits is niet zo fantastisch en dat van Google Chrome is blijkbaar ook vrij roestig...
Maar begrijp ik het goed dat de hoofdtelefoonuitgang weliswaar wel als lijnuitgang kan gebruikt worden, maar wel zéér mid-heavy is, waardoor er bij het calibreren flink wat gecorrigeerd moet worden in vergelijking tot wanneer een andere geluidskaart als bron wordt gebruikt?

Ik denk ook te begrijpen dat er bij meerdere metingen na elkaar ook flink wat hoog lijkt weg te vallen tegenover de eerste meting die je met de combinatie micplug + ecm8000 uitvoert?

Isabelle
Candisa

Bericht door Candisa »

Ik denk dat we de aankoop maar even gaan uitstellen: het enige dat in het eerste jaar gemeten zou moeten worden is de caraudio setup en aangezien die per definitie mobiel is, hoeven we daarvoor niet per sé onze eigen meet-rig hebben...

We zouden heel graag nog dit jaar een groter huis bijkopen, want hier hebben we echt niet de plaats om aan vrijetijdsbesteding te doen, los van voor de TV/audio-set hangen en achter de computer te zitten.
Eens we een groter huis bijgekocht hebben, zouden we sowieso 1 ruimte willen voorzien voor Xenia's hobby die ik ook wil gaan delen: muziek maken... én opnemen.
We zouden daar dus meteen een ruimte hebben waarvan de akoestiek in orde gemaakt wordt (de repititie-/opnameruimte), én een apart controle-hok binnen/naast die ruimte waar randapparatuur staat, inclusief een computer en fatsoenlijke meer-kanaals audio-interface met fantoomvoeding (want dat hebben we sowieso ook nodig voor de drum-overhead-microfoons)...

De meetmicrofoon en calibratie-kabel zullen we sowieso nodig hebben, dus op die micplug zal het niet komen, maar blijkbaar moet je toch al naar andere middelen grijpen op uitgebreidere metingen te doen en ik vind het zonde om spullen te kopen die misschien 2 keer per jaar gebruikt zullen worden, hoe goedkoop ook...

PS.: Zou een Behringer ECM8000 ook niet bruikbaar zijn als bvb. overhead-microfoon? Dat zijn namelijk ook praktisch altijd staaf-vormige condenser-microfoons met fantoomvoeding en je zou gaan denken dat een microfoon die nauwkeurig genoeg is om metingen te doen, zéker nauwkeurig genoeg zal zijn om symbalen op te nemen?

Isabelle
wdd

Bericht door wdd »

Behringer specifieert niet hoeveel die mic kan verdragen bij hogere geluidsdruk -zoiets als n% vervorming bij X dBSPL, noch wat de max SPL is dat deze aankan. Dit zou zeker bij drums wel een probleem kunnen zijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mijn ervaring met de Behringer (en direct vergelijkbare meetmics) is dat ie bij een SPL van boven de 100dB wel behoorlijk gaat comprimeren en vervormen. Maar goed, dat is niet zo relevant bij normale responsiemetingen die je normaliter op of onder de 90 dB SPL doet.
markbakk

Bericht door markbakk »

Candisa schreef:
Zou een Behringer ECM8000 ook niet bruikbaar zijn als bvb. overhead-microfoon?
Tadaaaa!!!

Overigens kun je ook even doorsparen voor een DPA4091. Ook een geweldige meetmicrofoon...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja de bekende mod. Het valt trouwens niet mee om die mic uit elkaar te krijgen. Het frontkapje zit behoorlijk goed vast gelijmd. Verder slaat zijn opmerking over noisy zener diodes nergens op in dit verband. Het kapseltje zelf ruist 100x meer. De ruisvloer ervan ligt ergens tussen de 30 dBA en 40 dBA, Een goede DPA ligt rond de 20 dBA.
markbakk

Bericht door markbakk »

Pjotr schreef:
Het frontkapje zit behoorlijk goed vast gelijmd.
Daarom heeft'ie 'm ook moeten vervangen door wat eigenbouwkoper :mrgreen:
Alleen de Linkwitzmod zou wellicht genoeg moeten zijn. Die 4091 specificeert DPA zelf op 26dB(A), voor overhead drum goed stil genoeg trouwens. Voor de bekende 'echte' 4007 geven ze 24dB(A) op. Dat is zo'n €500 per dB...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wat hij daar doet IS de Linkwitz mod :mrgreen:

Grappige is dat op het printje van de ECM al de benodigde aansluitingen daarvoor zitten. Ik heb dat zelf destijds ook al eens gedaan.

He kapje is er wel goed af te krijgen. Daarvoor moet je een houten blokje maken met een gat er in waarin precies het frontkapje past te bescherming. Dat zet je dan goed vast in de bankschroef. Als je dan met kracht aan het mic huis probeert te draaien springt dat kapje op een gegeven moment los. Pas dan wel op want de draadjes aan het kapseltje zijn erg kort en fragiel. Die trek je dan snel stuk. Het bestaande kapseltje is dan te modificeren volgens Linkwitz.
Candisa

Bericht door Candisa »

Die DPA 4091 kost wel eventjes €500,-, of kijk ik zo verkeerd?

Een beetje modificeren, daar ben ik niet vies van, maar kun je een ECM8000 zodanig modificeren dat die beter wordt als overhead (wat zijn trouwens de nadelen om deze gewoon standaard te gebruiken als overhead?), maar nog steeds bruikbaar is als meetmicrofoon?

Isabelle
Plaats reactie