En als dat niet gaat, waarom niet
Kort vraagje over transistor als schakelaar
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Kort vraagje over transistor als schakelaar
Ik vroeg me af ik onderstaand schema ook compleet uit kon voeren met BC547's
Lijkt mij dat de BC's alleen dienen als schakelaars...
Re: Kort vraagje over transistor als schakelaar
T3 is een PNP transistor. T1, T2 en T4 zijn NPN transistoren. T4 kan je ook uitvoeren als een bc547 naar mijn idee. Denk dat de 2n1613 een iets zwaardere uitvoering is.
Pfoe.. Transistoren dat is lang geleden.
Pfoe.. Transistoren dat is lang geleden.
Ja dat dacht ik dus ook. Die T4 kan 800mw schakelen, dat haalt een BC547 niet, maar dat hoeft hier ook niet 
Die PNP hoopte ik eigenlijk ook te kunnen vervangen door een BC547... Misschien het schema iets aanpassen? Daar laat mijn kennis me in de steek
Die PNP hoopte ik eigenlijk ook te kunnen vervangen door een BC547... Misschien het schema iets aanpassen? Daar laat mijn kennis me in de steek
Waarom wil je het aanpassen, die transistoren kunnen nooit duur zijn?
- Soundexcel
Dat is inderdaad centen werk. Zou ik me niet druk om maken...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Misschien moet hij 100km rijden voor die ene tor!Soundexcel schreef:Dat is inderdaad centen werk. Zou ik me niet druk om maken...
- Soundexcel
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Maar dan komt er op zijn minst nog 0,44 euro overheen!Soundexcel schreef:Daar hebben we internet voor uitgevonden....
Als het voor mij was, geen probleem. .....
Maaaar. Ik wil dit schakelingetje gaan maken met een aantal 1e-2e jaars vmbo klassen. En als 1 van de drie anders is, gaat dat natuurlijk gehaaid een keer fout. Plus als alles 1 tor is bestell ik er 500 en klaar, alles in 1 zak. Geen omkijken meer naar. plus we hebben verschillende docenten en een overvol magazijn. Dus dat gaat dan gegarandeerd een keer door elkaar lopen.
Ik had eerst een schakeling met verschillende C's erin.... Die waren even groot alleen andere waarde, na een half jaar heb ik voor 4,7uf/16v versie de 100v versie besteld zodat die zichtbaar groter was
dat bleef ook maar fout gaan. Het is voor praktijkorientatie, dus we krijgen ook meisjes en jongens die het niet intereseert... Moet oversimpel!
Heb er liever nu wat meer werk mee zodat het zeker niet fout kan...
Als het echt met een 557 moet dan is dat natuurlijk zo
Maaaar. Ik wil dit schakelingetje gaan maken met een aantal 1e-2e jaars vmbo klassen. En als 1 van de drie anders is, gaat dat natuurlijk gehaaid een keer fout. Plus als alles 1 tor is bestell ik er 500 en klaar, alles in 1 zak. Geen omkijken meer naar. plus we hebben verschillende docenten en een overvol magazijn. Dus dat gaat dan gegarandeerd een keer door elkaar lopen.
Ik had eerst een schakeling met verschillende C's erin.... Die waren even groot alleen andere waarde, na een half jaar heb ik voor 4,7uf/16v versie de 100v versie besteld zodat die zichtbaar groter was
Heb er liever nu wat meer werk mee zodat het zeker niet fout kan...
Als het echt met een 557 moet dan is dat natuurlijk zo
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Sorry, maar dat noem ik toch echt de weg van de minste WEERSTAND. 
"like"ds23man schreef:Sorry, maar dat noem ik toch echt de weg van de minste WEERSTAND.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
HAHA, ze moeten dus wel de kleurcodes van weerstanden kunnen onderscheiden maar hoeven niet te kunnen lezen? Ik snap nu helemaal niets meer van het onderwijs van tegenwoordig!

Ik print het schema uit met de waardes die erbij horen. Voor de weerstanden zet ik hier de kleurvolgorde bij.
Die kleuren die springer er wel uit. Maar die kleine lettertjes
Ja het is raar maar waar
Die kleuren die springer er wel uit. Maar die kleine lettertjes
Ja het is raar maar waar
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Kleine lettertjes...ik ben nu bijna 45 en moet nu pas moeite doen om de tekst op een to92 tor te lezen....
Waar gaan we heen met de jeugd van tegenwoordig.........
Waar gaan we heen met de jeugd van tegenwoordig.........
Vier transistors om een LEDje aan en uit te doen
,zo gaan de kinderen nog denken dat elektronika moeilijk is
.
Die schakeling is wel zo dat de "uit" voorrang heeft
De NPN kunnen zonder meer een BC547 zijn. Om te voorkomen dat er verwarring mogelijk is,neem dan voor de PNP een BCY70 (50c bij ome Dick).Die zit in een metalen TO-18 behuizing,de BCs in een TO-92 kunststof.
Ook een BC177 is een PNP metaal.
Anne
Die schakeling is wel zo dat de "uit" voorrang heeft
De NPN kunnen zonder meer een BC547 zijn. Om te voorkomen dat er verwarring mogelijk is,neem dan voor de PNP een BCY70 (50c bij ome Dick).Die zit in een metalen TO-18 behuizing,de BCs in een TO-92 kunststof.
Ook een BC177 is een PNP metaal.
Anne
Was het ouderwetse flip-flop schakelingetje niet goed genoeg?
En waarom zo "moeilijk" ,laat R5 en R6 vallen en zet de konppen tussen bais en emitter
Anne
In het eerste schakelingetje van bcvdb vormen T2 en T3 de flip-flop en dat heeft wel degelijk een geheugen functie. W.b.t. de schakelaars tussen basis en emitter heb je gelijk, dat kan ook.Ah!buis schreef:de oorsprongkelijke schakeling heeft toch geen geheugenfunktie
![]()
En waarom zo "moeilijk" ,laat R5 en R6 vallen en zet de konppen tussen bais en emitter.
Anne
En nu ik er nog eens naar kijk is R3 met 470 ohm wel erg aan de lage kant, die kan best 4K7 tot 10K zijn. Idem voor R6.
Nou je het zegt,idd
had helemaal niet op de ingevulde cijfers gelet,was niet ondrwerp van de vraag
En de voeding 4,5...15V , een zener van 6,8V zal veel werk hebben bij 4,5V
.
Anne
En de voeding 4,5...15V , een zener van 6,8V zal veel werk hebben bij 4,5V
Anne
Heb ik aan gedacht, maar de opdracht moet eigenlijk 2 lesuurtjes duren, dus de flipflop is te eenvoudigPjotr schreef:Was het ouderwetse flip-flop schakelingetje niet goed genoeg?
Ik wil er iets meer soldeerwerk in zetten
Dus wat makkelijk is gaan we dan maar nodeloos ingewikkeld maken?bcvdb schreef:Heb ik aan gedacht, maar de opdracht moet eigenlijk 2 lesuurtjes duren, dus de flipflop is te eenvoudigPjotr schreef:Was het ouderwetse flip-flop schakelingetje niet goed genoeg?
Ik wil er iets meer soldeerwerk in zetten
Hahaha nee helemaal niet. Maar de les moet wel 2 uur duren. Als ik 2 torretjes laat solederen en 4 weerstandjes zijn we na 30 minuutjes klaar.
Dus niet overdreven moeilijk
Maar ook niet te eenvoudig. Heb ook wel overwogen andere schakelingetjes te doen, maar vond deze wel geinig met een Ledje.