3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Zou het nog een idee zijn om de AMT en C-Quenze in een vlakke test baffle van 20cm breed te zetten en dan te meten welke baffle hoek het beste is?
Of gewoon praktisch die 8 graden aanhouden, ik heb daar zelf best goed gevoel bij.
Bruut idee van die 90 graden buis dwars door de filterkamer. Lijkt me wel wat.
Groetjes Walter
Zou het nog een idee zijn om de AMT en C-Quenze in een vlakke test baffle van 20cm breed te zetten en dan te meten welke baffle hoek het beste is?
Of gewoon praktisch die 8 graden aanhouden, ik heb daar zelf best goed gevoel bij.
Bruut idee van die 90 graden buis dwars door de filterkamer. Lijkt me wel wat.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
I.p.v. een gebogen type zou ik ook een circa 20cm lange buis verticaal kunnen plaatsen in de onderplaat van de bovenkast. De buis komt dan met zijn opening uit in de filterkamer maar die is volledig open aan de achterzijde. Zou dit werken? Waarschijnlijk moet ik de buis dan nog iets meer inkorten t.o.v. de theoretische lengte i.v.m extra toegevoede massa lucht in de filter kamer.
Groetjes Walter
I.p.v. een gebogen type zou ik ook een circa 20cm lange buis verticaal kunnen plaatsen in de onderplaat van de bovenkast. De buis komt dan met zijn opening uit in de filterkamer maar die is volledig open aan de achterzijde. Zou dit werken? Waarschijnlijk moet ik de buis dan nog iets meer inkorten t.o.v. de theoretische lengte i.v.m extra toegevoede massa lucht in de filter kamer.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
met jouw filters gaat dat niet werken...... 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Een test kast is natuurlijk het beste. Je kunt dan twee zaken doen: optimale helling bepalen en ook lengte van de poort bepalen. Een gebogen poort die heel netjes op de panelen aansluit kan niet gewijzigd worden qua lengte, dus je moet hem van te voren afstemmen in een test kast. Ook voor de tweeter lijkt het me handig om te testen met de behuizing erachter in combinatie met demping.
Je kunt de buis verticaal plaatsen, is een optie. Veel mooier is een plexiglas plaat waar de gebogen buis op uitkomt, die afneembaar is zodat je nog kan tunen aan het filter. Ik zou zeggen, maak nu een kast die echt mooi is, dat verdienen deze units!
Je kunt de buis verticaal plaatsen, is een optie. Veel mooier is een plexiglas plaat waar de gebogen buis op uitkomt, die afneembaar is zodat je nog kan tunen aan het filter. Ik zou zeggen, maak nu een kast die echt mooi is, dat verdienen deze units!
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Als het echt mooi moet worden dan is Arno nodig!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Walt schreef:Als het echt mooi moet worden dan is Arno nodig!
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
goed gespaard walter?
of heeft arno een hijskraan nodig?
of heeft arno een hijskraan nodig?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Bij deze de herziene versie van de kast met het idee van de verticale poort. Tevens nu een baffle hoek van 8 graden i.p.v. 10 graden.
Plexiglas wou ik eerst ook voor de Accuton kastjes, maar het is nog veel makkelijker om aan het filter te prutsen zonder plaat, dus ik wilde het filter compartiment eigenlijk gewoon open houden.
Groetjes Walter
Plexiglas wou ik eerst ook voor de Accuton kastjes, maar het is nog veel makkelijker om aan het filter te prutsen zonder plaat, dus ik wilde het filter compartiment eigenlijk gewoon open houden.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
ik zou de achterzijde recht houden,scheelt weer in reflecties en het is mooier.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Dre,
Laat ik het zo zeggen, mocht Arno tijd hebben om te helpen met deze kastjes, dan heb ik hier uiteraard het nodige voor over.
Ik vind trouwens een parallele baffle en achterplaat mooier. Met rechte achterkant oogt het wat lomper.
Groetjes Walter
Laat ik het zo zeggen, mocht Arno tijd hebben om te helpen met deze kastjes, dan heb ik hier uiteraard het nodige voor over.
Ik vind trouwens een parallele baffle en achterplaat mooier. Met rechte achterkant oogt het wat lomper.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
grapje walter!Laat ik het zo zeggen, mocht Arno tijd hebben om te helpen met deze kastjes, dan heb ik hier uiteraard het nodige voor over.
niet altijs zo serieus!
hij gaat nog wat minder ver achterover,dus dan wordt het inderdaad wat beschaafder.
heb je toevallig al over de afwerking nagedacht?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo dre,
Als ik de kast zelf ga maken wordt het gewoon MDF met een laagje matte zwarte verf. Ik heb niet de ervaring om te fineren of te lakken.
Wat ik stiekum wel erg mooi vind is het HPL dat Arno had gebruikt voor de plankjes van mijn audio rack. Helaas begreep ik dat dit HPL alleen netjes is aan te brengen met de juiste ervaring en gereedschappen zoals een kantenfrees.
Groetjes Walter
Als ik de kast zelf ga maken wordt het gewoon MDF met een laagje matte zwarte verf. Ik heb niet de ervaring om te fineren of te lakken.
Wat ik stiekum wel erg mooi vind is het HPL dat Arno had gebruikt voor de plankjes van mijn audio rack. Helaas begreep ik dat dit HPL alleen netjes is aan te brengen met de juiste ervaring en gereedschappen zoals een kantenfrees.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
nou,dat is niet zo enorm lastig hoor!
geen mooi fineertje of zo iets?
maak eerst maar eens een mooie tekening op je werk!
geen mooi fineertje of zo iets?
maak eerst maar eens een mooie tekening op je werk!
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Laatst gewijzigd door dre op zo 04 mar 2012, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Heel fraai, zo ga ik het nooit krijgen in ieder geval.
Gelukkig heeft een lelijke afwerking geen invloed op de klank.
Groetjes Walter
Gelukkig heeft een lelijke afwerking geen invloed op de klank.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
oke,fineer hou je dus niet van! 
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Leuk consept walt , houd er rekening mee dat te veel naar achter over laten hellen van de AMT de verticale bundeling erg vroeg inzet door zijn grote membraam maar natuurlijk is zijn rendement hoog en valt er nog het een en ander te corrigeren om nog uitstekend hoog te halen , maar mischien een snelle meting wat ie doet onder een verticale hoek kan je wel vertellen wat mogelijk is .
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
bij mij gaat dat ook goed,ik heb volgens mij 7 graden.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dat is goede info Dre, met 8 graden zit ik redelijk safe denk ik. Kastje is ook maar 90cm hoog dus tweeter zit onder oorhoogte, dus dan is een iets grotere hoek juist gunstig denk ik.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
lijkt me dan geen probleem!
ga je net als bij mij de achterzijde van de tweeter openmaken?
ga je net als bij mij de achterzijde van de tweeter openmaken?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
5dre schreef:ik heb volgens mij 7 graden.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Dre,
Volgens Tony is de AMT 25-7 al open aan de achterzijde van zichzelf. Denk dat ik hem in een zeer klein zwaar gedempt kamertje ga zetten, zoiets als in de schetsen al is aangegeven.
Groetjes Walter
Volgens Tony is de AMT 25-7 al open aan de achterzijde van zichzelf. Denk dat ik hem in een zeer klein zwaar gedempt kamertje ga zetten, zoiets als in de schetsen al is aangegeven.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
5 graden?
dan is 8 wel erg veel.(visueel)
dan is 8 wel erg veel.(visueel)
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Tweeter onder oorhoogte? Dan zeker een grote hoek aanhouden, anders zit je nog steeds fout met de akoestische uitlijning, de woofer loopt des te eerder akoestisch weg van de tweeter dan.Walt schreef:Dat is goede info Dre, met 8 graden zit ik redelijk safe denk ik. Kastje is ook maar 90cm hoog dus tweeter zit onder oorhoogte, dus dan is een iets grotere hoek juist gunstig denk ik.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
8 kan prima. Je moet wel een goede relatie tussen de diepte, hoogte en hellingshoek zoeken. Een te ondiepe kast te schuin gaat visueel niet goed.dre schreef:5 graden?
dan is 8 wel erg veel.(visueel)
Iets heel anders: als je nu al weet dat je een huiskamer hebt van ca 50m2, je af en toe wat luider speelt en met 2 stuks 17cm-units al redelijk wat conusuitslag hebt gezien kan ik je nu voorspellen dat het met één AT 18cm niet goed gaat komen. Die unit krijgt het straks te zwaar voor z'n kiezen om optimaal te presteren. Plus zo'n systeem in een BR, dan komt het dempen wel nauw, je zit niet te wachten op poortoutput die je verfijnde driver niet bepaald helpt.
Ik zou gaan voor een paar gesloten tweewegsystemen, ondersteund door een paar dedicated subs die je elders (optimaal) in je kamer plaatst. Lijkt me de meest zekere weg om alles uit die AT's te halen.
