Marantz CD5000 CDM12 probleem

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Bart-Jan

Marantz CD5000 CDM12 probleem

Bericht door Bart-Jan »

Na succesvolle modificatie van een Philips CD751 ben ik erg enthousiast geworden over het geluid van de gekke TDA1549 die Philips slechts korte tijd in productie heeft gehad. Echter ziet het ding er niet uit en schiet mijn eigen bouw behuizing niet zo op... Echter er is een mooie oplossing voor mijn probleem: een Marantz CD5000 heeft ook deze mooie DAC. Nadat ik er 3 via Marktplaats gekocht heb, werkt er slechts eentje van :shock:
Snel dus 2 nieuwe VAM1202 laser/drive units gekocht om te proberen er hernieuwd leven in te blazen. Na een half uurtje prutsen heb ik de eerste CD speler omgebouwd en die draait nu. Maar soms blijft het ding nog steeds hangen, net zoals voor de nieuwe laser unit. Ik wil heel erg graag erin geloven dat zo'n unit ook moet 'indraaien', net als vele andere electrische en mechanische delen. Maar te vaak hoor ik de laser nog zoeken naar de juiste track en soms is hij het spoor helemaal bijster.

Mijn vraag: zijn er zaken aan de Eco short loader PCB (zoals het ding genoemd wordt door Philips) die ik moet controleren/kan afstellen? Of moet ik misschien het asje waar de laser overheen schuift smeren? Of heeft iemand andere tips?

Ik heb de service manual van de Philips CD753 (dat intern exact hetzelfde is), maar daarin wordt (uiteraard) niet verteld wat te doen bij een slecht werkende CDM12 unit...
dre

Re: Marantz CD5000 CDM12 probleem

Bericht door dre »

het asje smeren is bijna altijd de oorzaak van het stotteren......

eerst even reinigen en daarna insmeren met een beetje siliconenspray op een wattenstaafje.

niet inspuiten,dan heb je gelijk een zwembad! :mrgreen:
Bart-Jan

Bericht door Bart-Jan »

Nou, mijn probleem met het transport is (deels) opgelost met hulp van Dre, maar nu dient zich een nieuw probleem aan:

De eerste TDA1549 DAC had na modificatie een zwaar vervormd geluid op 1 kanaal. Deze was ook vele malen luider dan het andere kanaal, dat nog wel normaal was. Ik heb rechtstreeks een 0.33uF papier in olie condensator op de uitgang van de DAC aangesloten en dat ging mijn buizenbak in.

De tweede TDA1549 DAC doet vaak niets (geeft geen signaal door) en soms zomaar vanuit het niets werkt het ding wel weer.

Het lijkt erop dat ik de reden heb gevonden van de zeer korte periode waarop deze bijzondere DAC in productie was. Meer info is oa. hier te vinden (halverwege de pagina ongeveer):
http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFEREN ... a1549.html

Zou het temaken kunnen hebben met de voedingsspanning? De 7805 werd gloeiend heet, omdat deze de hele speler voorziet van de 5v. Ik heb hem losgekoppeld, zodat de originele 7805 enkel de DAC voedt, terwijl er 2 andere in zitten voor andere gebruikers.
Elke hulp wordt gewaardeerd! Ik hoop echt dat ik 1 van beide spelers goed aan het werk krijg; als hij draait, klinkt hij fantastisch!!!
Bart-Jan

Bericht door Bart-Jan »

Bij gebrek aan reaktie ben ik aan het prutsen gegaan; ik heb de spannings regelaar vervangen voor een nieuwe en de condensatoren voor een betere kwaliteit. Nu gaat de speler na 2x proberen aan. Maar toch blijft dit raar. Schijnbaar is de DAC dus toch gevoelig voor het ingangs voltage. Heeft iemand hier een idee over?
audiotube

Bericht door audiotube »

Hallo Bart-Jan ik zou je wel kunnen helpen en Lampizator zegt in zijn verhaal dat de Dac moet worden voorzien van een eigen 7805. Wanneer er van een 7805 teveel stroorm wordt gevraagd en hij erg heet wordt schakelt hij automatisch af vanwege een interne temp. beveiliging. Je zou de bestaande 7805 dan kunnen voorzien van een koelplaatje. Wat ook het nogal heet worden van een 7805 veroorzaakt is oscillatie en dit kan je goed zien op een oscilloscoop. Dit kan je eventueel oplossen door een condensatortje van 100nF over de uitgang te plaatsen bijvoorbeeld. Verder is het mooiste zoals Lukasz omschrijft een buisje in de speler te plaatsen welke als kathodevolger is geschakeld zodat je vanuit de speler laagohmig je versterker in gaat. Natuurlijk is het wel zaak dat je de juiste uitgangen van de dac gebruikt dus die van de interne opamp en je ook de condensator die in de terugkoppeling zit verwijdert. Ik hoop dat je met deze info uit de voeten kunt en hoor graag weer van je bevindingen. Groetn Johan. :mrgreen:
avdboom

Bericht door avdboom »

Ik volg het op de voet, ik heb ook een CD5000 vie MP gekocht (die gelukkig blijkbaar) probleemloos werkt, met als doel nu naar te luisteren, en op termijn te modificeren.

Als jij by the way nog een afstandsbediening over hebt (aangezien je er 3 hebt gekocht) en er van af wilt PM me dan ff ;-)
Plaats reactie