UCD dubbel Stereo

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
harryeng

UCD dubbel Stereo

Bericht door harryeng »

Als voorbereiding op mijn actief filter, heb ik mijn twee UCD400 monoblokken uitgebreid naar twee stereo blokken. 8)

Deze keer weinig audiofiele verbeteringen. Wel heb ik toch weer alle prints aangepast :lol:
Ik heb geleerd dat kabel erg gevoelig is voor storingen, dus heb ik deze kast zo ingedeeld dat kabels niet hoeven te kruisen. Om dit te bereiken, heb ik op de voeding en de UCD steeds de helft van de aansluitingen opnieuw gesoldeerd aan de achterkant va de printen.

Verder heb ik een extra printje toegevoegd zodat ik de versterker extern met 12VDC kon aanschakelen.

Let even niet op de XLR aansluitingen. Deze heb ik zolang provisorisch aangesloten met de originele Hypex bekabeling totdat ik mijn actief filter heb.

Groeten, Harry.
Bijlagen
Niets te zien aan de voorkant!
Niets te zien aan de voorkant!
achterkant.jpg
De kast van de bovenkant
De kast van de bovenkant
Laatst gewijzigd door harryeng op di 03 feb 2009, 8:21, 2 keer totaal gewijzigd.
harryeng

Bericht door harryeng »

Ik weet dat deze kast niet echt koelribben nodig heeft, maar zo blijven ze gelijk met al mijn andere kasten. Het is een Hifi2000 kast, maar met 4mm aluminium bodem, top en achterkant. (en binnen afscheidingen).

Deze keer voor de dure Nextgen connectors gegaan, vooral omdat deze het aansluiten van de interne kabels vereenvoudigd door connector aansluitingen die je in de richting van de kabels kan buigen.

Hoe het klinkt? Fantastisch! Ik had dat helemaal niet verwacht. Natuurlijk klinken de UCD's goed, maar ik had geen verbetering verwacht met bi-amping. Tenslotte hebben deze versterkers een hele hoge demping. Nou ja, ik zal eens gaan meten of ik er achter kan komen wat er nu anders is. Ik ben in ieder geval blij, en ben benieuwd hoe het gaat klinken als ik volledig actief ga filteren!

Groeten, Harry
dre

Bericht door dre »

welke trafo`s heb je erin?
harryeng

Bericht door harryeng »

dre schreef:
welke trafo`s heb je erin?
Ik ben lui geweest deze keer... :oops: Nadat ik voor mijn pre en mijn Alephs de trafo's speciaal heb laten wikkelen, heb ik nu twee keer de TR400 trafo's van Hypex genomen.

De voeding lijkt mischien wat overdone, maar als classe A bouwer vindt ik het nog altijd maar een iel voedinkje.

Maar ja, hij doet het goed!

Harry
dre

Bericht door dre »

wat mankeerd er aan de trafo`s dan?
van mij hadden ze wel een tandje zwaarder gemogen,maar ze raden ze niet voor niets aan .
harryeng

Bericht door harryeng »

Met de trafo's is niets aan de hand. Alleen is dit niet helemaal wat ik zelfbouwaudio noem. Het is meer een bouwpakket, waar je alleen je best hoeft te doen op een goede kast.

Ik zelf zou de trafo de helft zwaarder nemen voor een standaard versterker, met een digitale versterker heb ik nog nooit verschillende trafo's geprobeert. Een digitale versterker is algemeen wel wat gevoeliger voor de voeding, vandaar dat ik een wat zwaardere trafobank genomen heb.

Ik ben trouwens begonnen met monoblokken met beide een mono supply die de helft aan capaciteit had. Deze klonken wat minder, maar daar was ook de afscherming minder, de bekabeling minder dik, en de connectors niet verguld. Wie de schuldige was? Geen idee. Kunnen natuurlijk ook mijn subjectieve oren geweest zijn.
Paul

Bericht door Paul »

ik denk dat je je absoluut geen zorgen over de voeding hoeft te maken hier...

bij een 180 va trafo & 1 oude hg voeding (4 slitfoils) op 2 ucd 400 modules kon ik horen dat het op hoog volume minder werd, met 1 500 va trafo & 1 voeding hoorde ik eigenlijk nauwelijks verschil met dual mono :roll:
harryeng

Bericht door harryeng »

Paul schreef:
bij een 180 va trafo & 1 oude hg voeding (4 slitfoils) op 2 ucd 400 modules kon ik horen dat het op hoog volume minder werd, met 1 500 va trafo & 1 voeding hoorde ik eigenlijk nauwelijks verschil met dual mono
Een overgedimensioneerde voeding heeft uiteindelijk twee voordelen (die ik dan belangrijk vindt):
  • 1. Hij heeft voldoende oververmogen om de grote attacks in de muziek juist weer te geven. Dit hangt erg af van de speakers die je hebt. Paul heeft mooie dipolen, die sowieso al een goed dynamisch gedrag vertonen. Mijn ervaring is dat het punt van maximaal resultaat hier snel bereikt is.
  • 2. Dit is een reden die ik eigenlijk belangrijker vindt: een voeding ontkoppelt de versterker van de wisselspanning. Als je naar de mechanismes kijkt die dit doen, zal je zien dat de restrimpel een resultante is van capaciteit, en stroom. Hoe groter de stroom, hoe groter de restrimpel. Dit heb ik zelf altijd goed kunnen horen (op mijn installatie). Het is vooral een zwartere achtergrond die je merkt. Ik zet de kleinere voedingen nu in voor de nieuwe kanalen, geschikt voor een tweeter met een hogere opbrengst.
Ik ben nu trouwens bezig mijn tweede groundsound actief filter in elkaar te zetten. Hopelijk einde van de week klaar.

Groeten, Harry
Gesloten