flinke massief houten plaat

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Wowly »

Vandaag een flinke essen plaat meegenomen voor 50 euri. 2,30 lang, ruim 50 cm breed en 5 cm dik. Volledig in het midden van de stam gezaagd (dosse?) aan beide kanten nog met schors. 2,5 jaar liggen drogen, minimaal (nou ja, voor een dergelijke plaat dan) scheluw en bol getrokken. Fantastisch!!

Helaas is de houttekening niet zo goed te zien zoals bij een acacia of eiken. Overigens zou een eiken plank van deze kwaliteit en afmetingen een veelvoud kosten, dus een ramp dat het essen is is dat niet :lol: .

Ik wil iedereen bedanken voor alle hulp die is geboden, echt super!!! bedankt!! Zal tzt eens een foto plaatsen.

jan
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Arno »

Gaaf! Volledig uit het midden van de stam gezaagd is zuiver kwartiers. Je hebt dan bij essen idd niet echt een wilde tekening, maar gewoon streepjes. Hoe wil je het gaan afwerken?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Wowly »

twijfel nog een beetje: wil het houten aspect graag benadrukken, maar het moet wel bestand zijn tegen de vochtigheid en verschillende soorten zeep/wax/lotion etc etc.

Zat eraan te denken om het geheel flink te lakken, maar weet het nog niet zo goed eigenlijk.
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Lars Oosterveen »

Maar nu ben ik dan wel benieuwd naar een foto!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door audiomanics »

Wowly schreef:
Zat eraan te denken om het geheel flink te lakken, maar weet het nog niet zo goed eigenlijk.
Dat is maar goed ook... Dit is, denk ik, wat je nodig hebt en wil gaan gebruiken:
Afbeelding

Kees
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Wowly »

Kees, is dit enigzins elastisch? Zo'n grote plaat zal n de loop der jaren toch wat willen werken, en als het (al is het maar minimaal) elastisch is dan blijft het netjes.

groetjes

jan
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Arno »

Als die plank inderdaad zuiver kwartiers is en dus 'radiaal' uit de stam gezaagd is, dan hoef je je niet zo veel zorgen te maken over het werken ervan.
Ook voor deze toepassing zou Osmo hardwax uitermate geschikt zijn. Wel de onderkant altijd dezelfde behandeling geven als de bovenkant.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Marp »

Verzegeld hout werkt toch sowieso niet meer? Dat zou nou net het grote verschil moeten zijn tussen een sealant en een ademende was- of laklaag.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door richard »

Marp schreef:
Verzegeld hout werkt toch sowieso niet meer? Dat zou nou net het grote verschil moeten zijn tussen een sealant en een ademende was- of laklaag.
Een relatieve dunne laklaag is nooit 100% vochtdicht. De luchtvochtigheid in een huis wisselt met de seizoenen, dus ook de vochtigheid van het hout. Een afsluitende laag zal de opname van vocht (en dus ook het drogen) hoogstens vertragen.
Bovendien moet je er in een badkamer op letten dat de vochtigheid van het hout zelf niet te hoog wordt, essen is redelijk gevoelig voor aantasting door schimmels (duurzaamheidsklasse 5).

Als het hout uit het midden van de stam komt (kwartiers) zou je fijne nerven en kleine spiegels kunnen zien, bij dosse gezaagd hout heeft het een wat duidelijker vlamtekening.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Wowly »

Het is bijna volmaakt kwartiers gezaagd, als je de schors ziet aan beide zijden zie je dat deze bijna haaks op elkaar staan.

Zou de plank, als deze gesealed is, met bijvoorbeeld de plastic coating van Rustin, nog van binnen uit kunnen gaan schimmelen?

groetjes

Jan
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door richard »

Wowly schreef:
Zou de plank, als deze gesealed is, met bijvoorbeeld de plastic coating van Rustin, nog van binnen uit kunnen gaan schimmelen?
Als het hout voldoende droog is zal het niet gaan schimmelen. Gevaarlijker wordt het als er vocht in kan trekken door lekkages o.i.d.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door dre »

ik zou ook de osmo optie nemen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Wowly »

heb ff gekeken naar die hardwax, ziet er goed uit (zijdemat, slagvast etc etc), kan alleen het woordje wax niet zo goed plaatsen. Ik he dan het idee dat ik het eens in de zoveel jaar opnieuw moet aanbrengen, al krijg ik dat idee niet als ik de specs zie.

groetjes

jan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door dre »

Wowly schreef:
heb ff gekeken naar die hardwax, ziet er goed uit (zijdemat, slagvast etc etc), kan alleen het woordje wax niet zo goed plaatsen. Ik he dan het idee dat ik het eens in de zoveel jaar opnieuw moet aanbrengen, al krijg ik dat idee niet als ik de specs zie.

groetjes

jan
opnieuw aanbrengen moet je met lak eerder als met hardwax.
het is gewoon een heel harde wax met een oplosmiddel,en het oplosmiddel verdampt en er blijft een kogelharde laag achter.

en een goed eindresultaat is veel makkelijker te bereiken al met lak.
tevens krijg je geen vergeling.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Wowly »

dre schreef:

en een goed eindresultaat is veel makkelijker te bereiken al met lak.
tevens krijg je geen vergeling.
Geen vergeling? Hoe kan dat dan? De Uvstralen zullen hier toch voor zorgen?
En wat bedoel je met "al met lak"? "dan met lak"?

Heb je trouwens nog een mooi adresje voor die lak?

groetsels

jan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door dre »

de wax geeft inderdaad geen vergeling en er zit ook gewoon uv bescherming in.

ik heb het bij baptist besteld.
als je echt het fijne er van wil weten moet je maar even contact met arno opnemen,die werkt er regelmatig mee.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Wowly »

Ik zie dat het waterafstotend is, is het dan te gebruiken bij een wastafel zonder dat het hout eronder ervan lijdt? Dat het bijvoorbeeld niet donkerder wordt of vlekkerig bijvoorbeeld? Arno?

groetjes

jan
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Arno »

Om te beginnen, essen vergeelt als een malle. Daar kun je van alles opsmeren met uv-filters, en dat zal het wel wat vertragen, maar geel wordt het. Als je dat niet wilt, dan moet je geen essen gebruiken.

Over de afwerking: Het grote voordeel van Osmo Hardwax is juist dat als het door de jaren heen op bepaalde plekken wat dun zou worden, dan kun je dan heel makkelijk bij kunt werken. Het gaat immers niet bladderen, dus het is een kwestie van lichtjes opruwen met een lapje scotchbrite en dan kun je er weer overheen met Osmo.
Verder ben ik wel benieuwd hoe 'ruw' je die plank nu gaat laten.

Er is trouwens nog een heel mooi produkt voor als je een onbehandelde look wilt houden, en dat is Trae Lyx Naturel. Een watergedragen twee-componenten polyurethaan lak van projectkwaliteit.
GuidoTensen
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 22 apr 2024, 17:36

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door GuidoTensen »

Also je dit draadje gelezen hebt dit is wat ik van hout weet hout is een emotioneel materiaal een andere behandeling aan een kant is wachten op ellende
Een grote variatie in vochtigheid/warmte is wachten op ellende dit alles natuurlijk niet met groen hout dat moet nog ontgiften en drogen en weer terug naar de conditie van jouw situatie dus net als het nemen van een hond goed over nadenken of je aan deze voorwaarden wil voldoen
Guido
GuidoTensen
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 22 apr 2024, 17:36

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door GuidoTensen »

Altijd olie gebruiken geen vergeling en alle minerale oliën hebben hun eigen uitstraling leuk om mee te experimenteren bv rijstolie heel neutraal ongekookte lijnolie heel veel kleur nooit geen olijfolie gebruiken is net als wd 40 niet gebruiken
Plaats reactie