Elysium Subs

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Welk model is het mooist? (foto's op pagina 4) Link

Rechthoekige kast
3
7%
Bolvorm
7
16%
Grote uitvoering van de Elysium kast
10
22%
Ei/Tulp vorm
22
49%
Anders... Beschrijving/tekening in het topic dan.
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 45

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Elysium Subs

Bericht door wouter »

Ik kom niet helemaal goed over.

Ik bedoel niet dat je de sub hoort, ik bedoel dat je van de sub bepaalde frequenties (lees een half oktaaf) gewoon niet meer zult horen. En dat gaat geen fraai geluid op leveren. Het is maar een gok maar ik heb het eigenlijk altijd zo geconstateerd.
mivoc kamerresonanties.PNG
Hier (ter illustratie)trouwens optimaal, als corner woofer ingezet. Dat was 90 graden gedraaid en in kamer lengte. Zo kan het ook zijn:
mivoc cornerwoofer 1.JPG
En daar zie je dat rond 30 Hz eigenlijk niets te redden valt, die komt er gewoon niet op die positie. Bij jouw stealth idee verwacht ik zo'n dal breder en in een belangrijker gebied.

Mijn subs zijn 12,5 cm diep en daardoor kan ik heel goed zoeken naar plekken waar deze goed samengaat met de luisterplek(ken). Je sub op de luisterplek zetten en rondlopen-kruipen ( :rofl: ) werkt op zich ook altijd goed. Waar je de sub lekker hoort zal de sub over het algemeen ook goed staan zodat het op de bank lekker klinkt.
Laatst gewijzigd door wouter op za 25 feb 2012, 10:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Elysium Subs

Bericht door EppeRRR »

Is het geen optie dan om ze onder de tafel te maken of onder het tv kastje te maken?
Onder de tafel heb je ook nog de ruimte om te richten, onder het tv kastje zou wel het effect van het hangende kastje verdwijnen.

suc6
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door b_force »

@wouter

Ik vind je punt hier niet helemaal terecht.
Het is niet fout, maar het is zo ontzettend afhankelijk van de ruimte dat je daar geen algemeen oordeel over kunt geven.
Hoe dat uit zal pakken kun je ook niet zomaar voorspellen, daar is de som van de staande golven veel te complex voor.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Elysium Subs

Bericht door wouter »

Ik geef heel duidelijk aan dat het een gok van me is, maar zeker een sub vlak bij je plaatsen in de vrije ruimte heb ik nog geen goede ervaringen mee gehad. Ik heb vanalles ooit gebouwd, van plat onder de bank onder de luisterplek tot weet ik veel waar... Maar die opstelling die ik daar zie lijkt me niet optimaal, verre van zelfs. Mijn plaatjes laten een beetje zien dat ik weet waar het over gaat, niet over pieken maar grote gebieden zonder laag. En dat krijg je vooral wanneer je dingen in vrije ruimte hebt/luistert. Een dipool sub zou zelfs niet zo maar ingezet kunnen worden denk ik.

Het ging me erom dat van een goed idee af gestapt werd met het idee dat een grote sub het wel beter zou doen. Daar moest gewoon even op gereageerd worden :wink:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Elysium Subs

Bericht door Arno »

Als je nou ook meteen een nieuw kastje maakt, dan kun je je subs daar bij laten passen. Dat lijkt me een stuk eenvoudiger dan iets maken dat bij de frontluidsprekers past.
Even iets geks ter illustratie :)
Bijlagen
vin.png
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Elysium Subs

Bericht door MichaelB »

Volgens mij mocht 'ie geen meubelstukken gaan maken... :rofl:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Re: Elysium Subs

Bericht door Paul »

Arno schreef:
Als je nou ook meteen een nieuw kastje maakt, dan kun je je subs daar bij laten passen. Dat lijkt me een stuk eenvoudiger dan iets maken dat bij de frontluidsprekers past.
Even iets geks ter illustratie :)
mooi!!!

Ook omdat (eigen ervaring) op 3m muur 2 monitors, 1 meubel én 2 subwoofers erg druk en rommelig oogt. Inzet als cornerwoofer is optisch prettiger denk ik.. (maar dit meubel t allermooiste wat ik voorbij heb zien komen in het topic)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Elysium Subs

Bericht door Arno »

MichaelB schreef:
Volgens mij mocht 'ie geen meubelstukken gaan maken... :rofl:
Nou, hij weet waar mijn werk woont :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Arno schreef:
MichaelB schreef:
Volgens mij mocht 'ie geen meubelstukken gaan maken... :rofl:
Nou, hij weet waar mijn werk woont :mrgreen:
Ik kan jou niet betalen joh. ;)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Elysium Subs

Bericht door Arno »

Vinculum schreef:
Arno schreef:
MichaelB schreef:
Volgens mij mocht 'ie geen meubelstukken gaan maken... :rofl:
Nou, hij weet waar mijn werk woont :mrgreen:
Ik kan jou niet betalen joh. ;)
Da's waar. :P
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door hannesie »

Arno schreef:
Vinculum schreef:
Arno schreef:
Nou, hij weet waar mijn werk woont :mrgreen:
Ik kan jou niet betalen joh. ;)
Da's waar. :P
:rofl: :rofl: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Ik wil ooit wel proberen of ik een ander meubel mag maken want ik kom ruimte te kort. Ik moet eigenlijk 3 fullsize apparaten kwijt en 2 verborgen. En plaats voor een nixie klokje en troepjes van mijn vrouw (kaarsendingen en zo).
Integratie met subs gaat me nu te ver.
Default optie is de grote stealth sub maar ik ga toch even kijken naar 2 kleine doosjes voor in de hoek. Iets van 20 of 25 breed/lang/hoog. Vind het feit dat ik zo dicht bij een dergelijk formaat sub zit niet lekker.

Ik snap Wouters punt maar ik heb niet de luxe om te schuiven, zeker niet met zo'n grote. 2 kleine dozen kan ik 50 cm op en neer schuiven maar dan houdt het op.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door hannesie »

Je kunt anders wel even mijn Blanda Subs/corners even proberen voor het effect.

Dan weet je een beetje waar je naar toe gaat en wat je kunt verwachten.

Alleen even het crossoverpunt wijzigen lijkt mij, voor de minidsp.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Elysium Subs

Bericht door k.p. »

Dit is inderdaad prima te testen met andere subjes als deze maar op dezelfde plek staan. Zelf zou ik ook niet snel meer kiezen voor een mega sub en al zeker niet als je de uitkomst niet kent. Met een tactisch geplaatste kleine sub kun je soms wel een gelijke diepgang bereiken op de luisterplek als een grote sub die niet ideaal staat. Als je enige plaatsings mogelijkheden hebt kun je ook veelal beter laag krijgen. Dit kan dan nog eens significant verbeterd worden met meerdere subjes.

In hoogtijdagen heb ik 5 losse subs aangesloten gehad waarvan gasten vaak maar 1 of 2 konden vinden als ze rond keken. Misschien kun jij ook wel goed subjes verstoppen. Misschien zal de opstelling met de 4 subjes zoals je eerder in een boven aanzicht liet zien wel goed werken. De achterste twee zou je dan samen kunnen schakelen zodat er maar 1 kabel naar achteren hoeft. Vooral met de voorste subjes kun je dan nog schuiven.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Elysium Subs

Bericht door wouter »

Ik zeg 'op naar pasen' en subjes verstoppen i.p.v. eitjes :rofl:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Snelle voorzet.
Cubism - Woonkamer.jpg
Net zo saai als de stealth maar dan kleiner en miss wat beter integreerbaar. Degene links in de hoek zou redelijk verborgen zijn achter het gordijn. Voordat ik daar gelijk verschrikte reacties op krijg, het gaat dan om dit hoekje:
Photo 27-02-12 13 43 24 (HDR).jpg
Is dus meer naast het gordijn.

Kastje zelf is 25x25x25 met een downfiring woofertje ofzo.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door hannesie »

Als je hem dan wit maakt met een houten rand eronder, verdwijnt hij in de achtergrond.
Je hebt dan wel door de hoeken versterking van je laag tonen, maar met DSP is dat makkelijk in te regelen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

hannesie schreef:
Als je hem dan wit maakt met een houten rand eronder, verdwijnt hij in de achtergrond.
Je hebt dan wel door de hoeken versterking van je laag tonen, maar met DSP is dat makkelijk in te regelen.
Zoiets?
Bijlagen
cubism - woonkamer2.jpg
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Elysium Subs

Bericht door Luukvdk »

Als de vrouw des huizes een planten liefhebber is, kun je de opstaande kanten van de subjes een cm of 25 verhogen en er een grote plant in zetten.
Dan vallen ze niet meer op. Lijken het gewoon hoge plantenbakken op mooie pootjes.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Elysium Subs

Bericht door TubeHead »

Luukvdk schreef:
Als de vrouw des huizes een planten liefhebber is, kun je de opstaande kanten van de subjes een cm of 25 verhogen en er een grote plant in zetten.
Dan vallen ze niet meer op. Lijken het gewoon hoge plantenbakken op mooie pootjes.
Dit vind ik serieus geen slecht plan. Zorgt gelijk voor het nodige massa ook. :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Henkjan »

Luukvdk schreef:
Als de vrouw des huizes een planten liefhebber is, kun je de opstaande kanten van de subjes een cm of 25 verhogen en er een grote plant in zetten.
Dan vallen ze niet meer op. Lijken het gewoon hoge plantenbakken op mooie pootjes.
briljant idee :goeie: en ook geen vieze vingers meer vanwege het aandrukken van de aarde, gewoon die chinese trommels van de Bührmester CD opzetten :rock:
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Elysium Subs

Bericht door Luukvdk »

En in het gunstigste geval ook nog een beetje demping van de bladeren in de ruimte.

Er loopt dat toch al een draadje naar de plantenbak, kan er direct een mooi halogeen lampje door de plant naar boven schijnen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Haha, ook nog inhoudelijk commentaar? :-s



;)
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Elysium Subs

Bericht door Luukvdk »

Zorgen dat het water voor de planten niet je kast hout gaat voeden.
Het wordt waarschijnlijk wel MDF met z'n grootste vijand, Vocht. :twisted:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Henkjan »

MDF? nee joh, gewoon egalisatiemortel pakken :rock:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”