Vifa XT-300 of XT25TG-30/04

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

CoenvanDongen
Contacteer:

Vifa XT-300 of XT25TG-30/04

Bericht door CoenvanDongen »

Ik heb even jullie kennis nodig..

Ik ben de vifa filigrans aan het maken en miste daar nog een stel tweeters voor. Volgens de bouwtekening had ik hiervoor nodig de vifa HT275/2...

..dus ik bel mijn lokale speakersuplier en vraag hem om deze tweeters.
deze heeft hij niet, maar het is gelijk een goede upgrade als ik zou gaan voor de vifa XT-300's
Prima ik koop deze en rijd naar huis.

Thuisgekomen bekijk ik mijn liefjes aandachtig en mij valt op dat het serienummer weggesneden is.. (?)
zie bijlage

Op de site heb ik even gesnuffeld en ik zie dat het stukje logo wat is overgebleven te zien is op de XT25TG-30/04
Dit is volgens de specificaties exact dezelfde tweeter alleen 20 euro goedkoper...
Ik vond het ook vrij lang duren voor hij weer terugkwam uit het magazijn en ik kreeg ze mee in een schamel plastic zakje...

Nu is mijn vraag..
Word ik hier nu genaaid waar ik bij sta? of zie ik iets over het hoofd?
Bijlagen
Picture 3.png
Picture 4.png
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Vifa XT-300 of XT25TG-30/04

Bericht door b_force »

Het mag duidelijk zijn dat het absoluut NIET netjes is om dat zo te doen!!! [-X [-X

Tegenwoordig worden enkel nog die XT25TG-30/04 gemaakt (en subtiele verschillen met iets andere type nummers).
Ik zou me persoon genaaid voelen voor die 20 euro.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Ik meen te herinneren dat de XT-300 ook een metalen frontplaat had (wat de hogere prijs enigszins rechtvaardigde).
Absoluut geen stijl dit :roll:

De XT25TG-30/04 is trouwens een bulk tweeter en komt in zakjes verpakt in piepschuim houdertjes binnen (de meeste tweeters eigenlijk). Niets mis mee hoor, alleen is het wel zo netjes als je het houdertje er dan ook bij krijgt.
CoenvanDongen
Contacteer:

Ja ik vind dit jammer om als eerste ervaring mee te krijgen bij het kopen van onderdelen. Ik moet ook werkelijk iedere cent omdraaien om dit te kunnen doen, aangezien ik nog volop student ben.

-edit- (zie latere post)

Nu is natuurlijk een tweede vraag.
Is dit idd wel een goede upgrade voor de HT275/2 in de vifa filigrans?
Ik vertrouw deze tip nu ook niet meer zo :s

-edit: even het dikgedrukte weggehaald, dat ziet er zo schreeuwerig uit :wink:
Laatst gewijzigd door CoenvanDongen op ma 27 feb 2012, 20:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Dat is geen fraaie actie van Speakerkits...

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dit is ook een beetje een probleem wat veroorzaakt wordt door Vifa zelf. Ze hebben eigenlijk maar 1 lijn luidsprekers: de industrielijn. De modellen voor de zelfbouw zijn omgestickerde en luxer verpakte industrielijn chassis. Alleen is Vifa een hoop zelfbouw modellen er uit aan het gooien en moet je als verkoper teruggrijpen op de industrie uitvoering! Maar dan moet je wel de prijs aanpassen!
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

heb je nog contact opgenomen met speakerkits?

Wowly
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik vind t nogal wat gespeculeer... op basis van een logo en een ontbrekend typenr concludeer je dat je een goedkoper model hebt gekregen??? ik ken die toko al 15 jaar, en heb ze nog nooit op onethisch handelen kunnen betrappen, en heb er ook nog nooit van gehoord van iemand anders (en met dik 1600 actieve leden op t forum zou je denken dat we dat wel gehoord zouden hebben).

En dat het niet meer in een doosje zit komt tegenwoordig helaas steeds vaker voor, zie ook de uitleg van ds23man.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

De "problemen" met Vifa zelfbouw chassis weet ik uit eigen hand, kwam wekelijks bij Martin van Speaker&co groningen ( R.I.P.) over de vloer.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
ik vind t nogal wat gespeculeer... op basis van een logo en een ontbrekend typenr concludeer je dat je een goedkoper model hebt gekregen??? ik ken die toko al 15 jaar, en heb ze nog nooit op onethisch handelen kunnen betrappen, en heb er ook nog nooit van gehoord van iemand anders (en met dik 1600 actieve leden op t forum zou je denken dat we dat wel gehoord zouden hebben).

En dat het niet meer in een doosje zit komt tegenwoordig helaas steeds vaker voor, zie ook de uitleg van ds23man.
Dat je niks hoort is absoluut geen garantie dat er niks gebeurt.
Ik heb ook al meerdere iets minder fijne ervaringen gehad.
Echter gewoon nooit gemeld.

Het is en blijft geen nette actie van Speakerkits om het op zo'n manier te doen.
Het is uiterst dubieus dat een sticker eraf is gehaald en een tweeter wordt verkocht die op dit moment uit productie is.

Ik begrijp dus niet waarom deze nu ineens in bescherming wordt genomen, terwijl men over andere winkeltjes wel vrij mag spreken en men daar nooit een punt van maakt.

edit:
Aan de sticker te zien is het sowieso niet de oude VIFA XT-300
Ook is er inderdaad een versie geweest met aluminium frontplaat.
Deze was ook iets duurder meen ik me te herinneren.
http://www.vifa.de/chassis/vifa/pdf/DBXT300V-4.pdf
Laatst gewijzigd door b_force op zo 26 feb 2012, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
CoenvanDongen
Contacteer:

@henkjan

mjah... speculeren..
Ik kan mij niet voorstellen dat je het logo wegsnijd als er gewoon XT-300 had gestaan.

@wowly

hij is woensdag pas weer open dus dan bel ik hem even.

@b_force

vanwege die sticker zag ik het ook, in de tijd van de xt-300 waren de logo's zwart wit en nu hebben ze er een kleurtje bij

..ik reageer misschien een beetje boos, maar ik heb altijd als voornemen dat ik winkelpersoneel 100% vertrouw in hun adviezen en voel me op deze manier behoorlijk beetgenomen.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

De bottomline is gewoon dat je moet melden aan je klant dat bepaalde dingen niet meer leverbaar zijn en dat je een vervanger krijgt. Maar nog even wat anders: de 275/2 is 8 ohm en de xt25 4!!!! Dat komt niet goed met je filter!

Overigens heb ik hier 2 zgan 275/2 liggen, in originele doos. Alleen gebruikt voor wat meetwerk.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb nog eens al mijn oude catalogi nagekeken.
De oude XT300 had inderdaad destijds een heel andere sticker, dus dit is sowieso een nieuwer type.
Overigens komt de naam "XT300" waarschijnlijk van Intertechnik af (om een of andere reden hernoemen die Duitsers alles).
Ik een oude catalogus (2002) van Vifa die ik heb wordt hij namelijk gewoon ook XT25TG-30-04 genoemd.

Als ik deze zo zie, is dat volgens mij gewoon dezelfde als:
http://www.rumoh.nl/nl/vifa/1368-vifa-xt25tg-3004.html

Coen, ik snap je frustratie wel, ik zou woensdag tijdens het telefoongesprek het alleen wel wat subtieler brengen. :wink:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Ik begrijp dus niet waarom deze nu ineens in bescherming wordt genomen, terwijl men over andere winkeltjes wel vrij mag spreken en men daar nooit een punt van maakt.
over andere winkeltjes wordt niet meteen in vetgedrukte chocoladeletters geschreven dat ze oplichters zouden zijn.... dat is een zeer zware beschuldiging waar vooralsnog geen bewijs voor is. onschuldig tot schuld bewezen is, ook al heeft de verdachte de schijn tegen
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Zat net eens even te neuzen op de site van Audio Components, vifa importeur: er staan veel oude ontwerpen op waarvan de drivers aaaalang niet meer te krijgen zijn, en dat zonder waarschuwing!

Ook een beetje slordig...............
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
over andere winkeltjes wordt niet meteen in vetgedrukte chocoladeletters geschreven dat ze oplichters zouden zijn.... dat is een zeer zware beschuldiging waar vooralsnog geen bewijs voor is. onschuldig tot schuld bewezen is, ook al heeft de verdachte de schijn tegen
Ach, het is een opwelling van emotie, dat snapt iedereen toch wel lijkt me.

Dat vind ik minder erg dan consequent vertellen dat bepaalde winkels niet deugen, terwijl daar amper correcte ervaringen mee zijn.

Ik vind het in elk geval nogal opvallend dat deze firma ineens in bescherming wordt genomen, terwijl er over andere winkels van alles gezegd mag worden.
Dat betekent overigens nog niet dat ik denk dat het zo juist is.
Zoals ik al zei, had het wat subtieler gemogen, maar het lijkt me duidelijk dat men in emotie soms wat minder tactisch over kan komen.

Het is en blijft uiterst dubieus om zo je spullen te verkopen en dat schept argwaan (terecht!).

(slaat sowieso nergens op om 20 euro meer te betalen voor een paar oudere XT300, aangezien het praktisch dezelfde tweeter is)
Laatst gewijzigd door b_force op zo 26 feb 2012, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
CoenvanDongen
Contacteer:

Mijn excuses voor de chocolade letters. Dat komt nogal rottig over idd.

ds23man schreef:
De bottomline is gewoon dat je moet melden aan je klant dat bepaalde dingen niet meer leverbaar zijn en dat je een vervanger krijgt. Maar nog even wat anders: de 275/2 is 8 ohm en de xt25 4!!!! Dat komt niet goed met je filter!

Overigens heb ik hier 2 zgan 275/2 liggen, in originele doos. Alleen gebruikt voor wat meetwerk.
Ik zou die dan graag willen hebben als je die weg wil doen, maar ik wacht even af tot woensdag.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

CoenvanDongen schreef:
Mijn excuses voor de chocolade letters. Dat komt nogal rottig over idd.

ds23man schreef:

Ik zou die dan graag willen hebben als je die weg wil doen, maar ik wacht even af tot woensdag.
Ik heb ze even opgezocht en voor de goede orde het zijn de 275d/2.
CoenvanDongen
Contacteer:

ds23man schreef:
Ik heb ze even opgezocht en voor de goede orde het zijn de 275d/2.
Heb je enig idee wat het verschil is tussen de 275/2 en de 275d/2 ?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Moet ik even opzoeken, zo uit mijn hoofd is de d/2 lager inzetbaar
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

http://shop.speakerenco.nl/product_info ... rdoc80ase4

http://shop.speakerenco.nl/product_info ... cts_id=821

De D/2 heeft een extra kamer achter het membraam zodat de resonantiefreq. lager is en daardoor lager inzetbaar.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

@ds23man

Daardoor ook een andere Qts (door impedantie piek).
Dus ook niet zomaar 1 op 1 te vervangen.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

b_force schreef:
@ds23man

Daardoor ook een andere Qts (door impedantie piek).
Dus ook niet zomaar 1 op 1 te vervangen.

Dat is zo, maar een halvering van impedantie werkt slechter uit!
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

De scheidingsfreq van de Filigran's ligt op 2500hz, dat de resonantiepiek van de d/2 uitvoering op 630hz ligt i.p.v. 1000 zal filtertechnisch weinig uitmaken..... Overigens werd de /2 uitvoering in dit ontwerp gebruikt omdat deze 5 euro goedkoper was en dat telt mee in speakerset prijs! De D/2 zat in de duurdere ontwerpen.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

b_force schreef:
Ach, het is een opwelling van emotie, dat snapt iedereen toch wel lijkt me.
dat snappen de meesten wel lijkt me, ik in ieder geval wel. Het is wat anders dit op het www te posten. Bedrijven zijn hierin kwetsbaar en ik als mod zal hiervoor waken. Dit soort gegevens worden gecached op verschillende plaatsen en zullen lang zichtbaar blijven. Lijkt me niet wenselijk als er (onverhoopt) een vergissing in het spel is.

We zullen wel zien. goed om te zien dat er hier al hulp geboden wordt. Ik waardeer dat zeer en vind dat ook een sterk punt van dit forum. Hulde!!

Wowly
Plaats reactie