Waar zouden we graag meer van willen weten?
Moderator: Beheerdersteam
Hoi allemaal,
Ik zou dus een verhaaltje maken over afkortingen en zo. Ga ik ook wel doen maar mijn bovenkamer bleef er over door jengelen dat het plan eigenlijk maar zo zo was. Verzet van mij daartegen is zinloos, bovendien heeft achteraf gezien, die bovenkamer wel een beetje gelijk.
Wat er gaat komen begint bij waarom zelfbouwen, vervolgens in het kort langs diverse systemen, het bouwen, begrippen waarvan ik vind dat ze van belang zijn voor boxenbouw, iets over versterkers, de keuze van een ontwerp, budget en tips.
Er zullen een aantal begrippen in eerste instantie niet worden genoemd, omdat ik van mening ben, dat ze weinig met boxenbouw te maken hebben.
Aangezien ze wel interessant kunnen zijn zou het als een appart hoofdstuk kunnen worden toegevoegd. Dit om te voorkomen dat het basisverhaal te ingewikkeld wordt. Maar dat stukje laat ik graag over aan een andere vrijwilliger.
Kortom het gaat ff duren.
Sietse
Ik zou dus een verhaaltje maken over afkortingen en zo. Ga ik ook wel doen maar mijn bovenkamer bleef er over door jengelen dat het plan eigenlijk maar zo zo was. Verzet van mij daartegen is zinloos, bovendien heeft achteraf gezien, die bovenkamer wel een beetje gelijk.
Wat er gaat komen begint bij waarom zelfbouwen, vervolgens in het kort langs diverse systemen, het bouwen, begrippen waarvan ik vind dat ze van belang zijn voor boxenbouw, iets over versterkers, de keuze van een ontwerp, budget en tips.
Er zullen een aantal begrippen in eerste instantie niet worden genoemd, omdat ik van mening ben, dat ze weinig met boxenbouw te maken hebben.
Aangezien ze wel interessant kunnen zijn zou het als een appart hoofdstuk kunnen worden toegevoegd. Dit om te voorkomen dat het basisverhaal te ingewikkeld wordt. Maar dat stukje laat ik graag over aan een andere vrijwilliger.
Kortom het gaat ff duren.
Sietse
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Prima technisch verhaal over de filters. Petje af! Alleen mis ik een belangrijk punt: de toepasbaarheid! Ik denk niet dat als een leek dit leest (en ook alles gesnapt heeft), dat ie dan weet hoe hij voor een bepaalde speaker een filter moet gaan samenstellen. Op de oren van die leek zou ik in dit geval niet echt willen vertrouwen om een goed filter te krijgen.sietse schreef:Hoi allemaal,
Het verhaal over filters ligt nu bij de redaktie.
Er komt nog een verhaal over de betekenis van allerlei afkortingen en nog wat andere zaken. Beide verhalen horen eigenlijk bij elkaar heb ik vandaag bedacht. Beter laat dan nooit....niet dan... ja toch... ?
![]()
't lijkt wel werk
Ga je dat nog behandelen in het andere verhaal?
Hallo Deepspace,
Dank voor het kompliment.
Ik kom er in het nieuwe verhaal denk ik nog wel aan voorbij.
Maar het is nu eenmaal zo, dat het eigenlijk niet te doen is om de toepasbaarheid bij allerlei speakers en kastontwerpen aan te geven. Zoals ik aan het eind schreef, kan dat van geval tot geval verschillend zijn. Ik denk dat als iemand z'n speakerkeuze en box heeft gemaakt, hij/zij aan de slag kan. En als het een beetje tegenvalt kan experimenteren en een beetje houvast heeft aan dat verhaal. Heeft voor mij ook nu nog wel eens gewerkt.
En ervaring doe je op met uitproberen en daarbij is "er de tijd voor nemen" een schone zaak.
Ik wil de oren van een ander niet onderschatten. Ik hecht er meer waarde aan dan aan meetapparatuur.
Sietse
Dank voor het kompliment.
Ik kom er in het nieuwe verhaal denk ik nog wel aan voorbij.
Maar het is nu eenmaal zo, dat het eigenlijk niet te doen is om de toepasbaarheid bij allerlei speakers en kastontwerpen aan te geven. Zoals ik aan het eind schreef, kan dat van geval tot geval verschillend zijn. Ik denk dat als iemand z'n speakerkeuze en box heeft gemaakt, hij/zij aan de slag kan. En als het een beetje tegenvalt kan experimenteren en een beetje houvast heeft aan dat verhaal. Heeft voor mij ook nu nog wel eens gewerkt.
En ervaring doe je op met uitproberen en daarbij is "er de tijd voor nemen" een schone zaak.
Ik wil de oren van een ander niet onderschatten. Ik hecht er meer waarde aan dan aan meetapparatuur.
Sietse
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Het is zeker per ontwerp weer anders, maar misschien is een verhaal hoe je van ontwerp naar filterkeuze komt wel handig. Er zijn natuurlijk geen harde vuistregels voor, maar er zijn wel veel tips die je kunt geven, een aanknopingspunten die je kunt gebruiken als steun naar de zoektocht naar een mooie oplossing. Puur probeerwerksietse schreef:Hallo Deepspace,
Dank voor het kompliment.
Ik kom er in het nieuwe verhaal denk ik nog wel aan voorbij.
Maar het is nu eenmaal zo, dat het eigenlijk niet te doen is om de toepasbaarheid bij allerlei speakers en kastontwerpen aan te geven. Zoals ik aan het eind schreef, kan dat van geval tot geval verschillend zijn. Ik denk dat als iemand z'n speakerkeuze en box heeft gemaakt, hij/zij aan de slag kan.
Mee eens, maar persoonlijk heb ik liever wat houvast voordat ik ga beginnen, i.p.v als het eigenlijk al te laat isEn als het een beetje tegenvalt kan experimenteren en een beetje houvast heeft aan dat verhaal. Heeft voor mij ook nu nog wel eens gewerkt.
En ervaring doe je op met uitproberen en daarbij is "er de tijd voor nemen" een schone zaak.
Mijn eigen oren vertouw ik maar beperkt. Probleem is dat die dingen heel snel wennen aan een bepaalde sound. Je kan er gewoon volledig langs liggen en het toch goed vinden klinken. Als je dan uiteindelijk gaat meten en optimaliseren realiseer je je uitendelijk toch wel vaak dat dat achteraf een nog beter resultaat geeft. Zeker als je niet veel ervaring hebt.Ik wil de oren van een ander niet onderschatten. Ik hecht er meer waarde aan dan aan meetapparatuur.![]()
Het probrobleem met experimenteren is ook nog dat het geen goedkoop grapje is. Om een beetje aan de gang te kunnen moet je een flinke verzameling componenten hebben. Ook al neem je goedkope componenten is het nog een duur grapje. Voor mij een duidelijke rede om metingen te doen en vervolgens simulaties. Ik ben echter zeker wel van mening dat je er heel veel van kan leren door te experimenteren.
(misschien is het het leeftijdsverschil waardoor ik eerder geneigd ben tot het gebruik van technologie, dan een brute force experimenteer attack
Laat ik je vooral niet tegenhouden. Vele handen maken licht werk.deepspace schreef:Het is zeker per ontwerp weer anders, maar misschien is een verhaal hoe je van ontwerp naar filterkeuze komt wel handig. Er zijn natuurlijk geen harde vuistregels voor, maar er zijn wel veel tips die je kunt geven, een aanknopingspunten die je kunt gebruiken als steun naar de zoektocht naar een mooie oplossing. Puur probeerwerk
Voor de rest, ergens in je leven zul je erop een of andere manier aan moeten beginnen. En daar heb ik geen handleiding voor.
Dat is hobby......?
Waar zou ik graag wat meer over willen weten?
Om weer helemaal tot de basis van dit topic te komen:
Ik zou graag ALLES willen weten over breedbandige magnetostatische speakers. (planar speakers)
Ik zou graag ALLES willen weten over breedbandige magnetostatische speakers. (planar speakers)
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Waar zou ik graag wat meer over willen weten?
Alles is wel heel veelrho schreef:Om weer helemaal tot de basis van dit topic te komen:
Ik zou graag ALLES willen weten over breedbandige magnetostatische speakers. (planar speakers)
Als we dan toch bezig zijn: eletrostaten zijn ook nog wel erg intressant
@ sietse: Ik wacht eerst maar even jou volgende stukje af. Als ik me geroepen voel en de tijd kan opbrengen wil ik misschien wel wat schrijven indien nodig.
Je moet idd ooit eens beginnen met je Hobby. Ik ben zelf ook nog niet zo heel lang bezig, maar ik denk dat het "beginnen" tegenwoordig andes gaat dan "vroeger". Het ligt natuurlijk ook helemaal aan de persoon, hoe deze begint aan een hobby
Zelfbouwen van magnetostaten is waarschijnlijk wel erg leuk, maar ik doelde eerst op de toepassingen van magnetostaten. Ik hoor dingen zoals dipole, monopole, semi-dipole, dipole met een baffle aan slechts 1 kant,...
Wat zijn de voordelen, nadelen, sterke punten van bepaalde modellen en/of merken, zwaktes van de anderen, hoe kombineer je ze best met een lagetonen conus-luidpsreker,.... noem maar op.
Wat zijn de voordelen, nadelen, sterke punten van bepaalde modellen en/of merken, zwaktes van de anderen, hoe kombineer je ze best met een lagetonen conus-luidpsreker,.... noem maar op.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Tja, als ik wat suggesties zou mogen aandragen?
Persoonlijk mis ik nog steeds een korte uitleg over de basis werking van een luidspreker, en waar in hoofdlijnen de aandachtspunten zitten. Dit is denk ik voor 99 procent van jullie al oude koek natuurlijk, maar iemand die van scratch af aan wil beginnen zou denk ik best geholpen zijn (ehh ik dus
Tot nu toe vind ik de meeste info terug in allerlei linkjes naar andere sites, (dikwijls in het engels) en concluderend uit een heleboel ervaringen van diverse bouwers... Het zou mooi zijn als al die info daar waar mogelijk rechtstreeks op deze site te vinden zouden zijn. Met de nadruk op zo mogelijk natuurlijk!
Wat ik ook graag zou willen weten is de werking van de baffle, en waarom je wel of niet het beste alle units kan bevestigen op één plaat? Moet je bijvoorbeeld een driver rechstreeks op het MDF schroeven, of moet je daar een rubberen ring tussen doen? Ik noem maar iets.
Verder zou ik het best leuk vinden om wat ontwerpen te zien van mensen die iets meer doen met een luidspreker, een andere vorm of zo..
Laatste suggestie: Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ook zelfstandig met de drivers zelf bezig zijn, dan wel proberen om zoiets zelf te bouwen..
Ik ben heel benieuwd!
Groetjes,
Jasper Joppe Geers
Persoonlijk mis ik nog steeds een korte uitleg over de basis werking van een luidspreker, en waar in hoofdlijnen de aandachtspunten zitten. Dit is denk ik voor 99 procent van jullie al oude koek natuurlijk, maar iemand die van scratch af aan wil beginnen zou denk ik best geholpen zijn (ehh ik dus
Tot nu toe vind ik de meeste info terug in allerlei linkjes naar andere sites, (dikwijls in het engels) en concluderend uit een heleboel ervaringen van diverse bouwers... Het zou mooi zijn als al die info daar waar mogelijk rechtstreeks op deze site te vinden zouden zijn. Met de nadruk op zo mogelijk natuurlijk!
Wat ik ook graag zou willen weten is de werking van de baffle, en waarom je wel of niet het beste alle units kan bevestigen op één plaat? Moet je bijvoorbeeld een driver rechstreeks op het MDF schroeven, of moet je daar een rubberen ring tussen doen? Ik noem maar iets.
Verder zou ik het best leuk vinden om wat ontwerpen te zien van mensen die iets meer doen met een luidspreker, een andere vorm of zo..
Laatste suggestie: Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ook zelfstandig met de drivers zelf bezig zijn, dan wel proberen om zoiets zelf te bouwen..
Ik ben heel benieuwd!
Groetjes,
Jasper Joppe Geers
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Wat Jasper vraagt, zit er dacht ik aan te komen. Maar het kost veel tijd voor Edo om de boel om te zetten naar HMTL. FF geduld dus.
Sark heeft veel gecopieerd uit een boekje van mij. Daar staan de antwoorden vast bij. Dat boekje ligt nog bij Sark en dus ben ik het overzicht betreffende dat soort info er in, even kwijt.
Een en ander staat ook al bij de artikelen op de frontpage.
Sietse
Sark heeft veel gecopieerd uit een boekje van mij. Daar staan de antwoorden vast bij. Dat boekje ligt nog bij Sark en dus ben ik het overzicht betreffende dat soort info er in, even kwijt.
Een en ander staat ook al bij de artikelen op de frontpage.
Sietse
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Als je het mij vraagt: Ik heb alle tijd hoor! 
Nog een idee wat misschien makelijk te realiseren is: een soort woordenboek met alle (meest voorkomende) termen en afkortingen.
Ik kom gaandeweg een heleboel termen tegen die ik zelf wel kan herleiden, maar tegelijkertijd mij niks zeggen. Als iemand bijvoorbeeld wil weten wat een bafflestep is of wat F3 betekent, dan zou het voor mij handig zijn als dat allemaal terug te vinden zou zijn in een soort lijst met termen en begrippen...
Is dit een idee?? Als je zoiets zou moeten opzetten denk ik eigenlijk aan een apart draadje op het forum, met alle termen in alfabetische volgorde.
Nou weet ik niet of dat dat forumtechnisch te doen zou zijn, of dat je zelfs elke pagina met termen een letter van het alfabet als naam zou kunnen geven.
Ik wil er zelf ook met alle plezier aan meewerken natuurlijk, alhoewel ik alleen maar een lijst met begrippen kan samenstellen en nog niet echt durf te verklaren!
Uiteraard kan iedereen dan die lijst nalopen en bekijken of de verklaring per term de spijker op de kop is.
Wat voor mij een beetje van belang is: Zoals ik nu op het forum kom, merk ik dat het is opgezet door mensen die al een tijdje met zelfbouw bezig zijn. Ik vind het qua opzet en toegankelijkheid nog wel voor verbetering vatbaar.. No offense natuurlijk!!!!!
Het is nu nog een beetje teveel materie voor de gevorderde DIY...
Zoals ik het zie, mensen die nog nooit een luidspreker zelf gebouwd hebben zouden met behulp van dit forum direct antwoord moeten kunnen vinden op hun vragen, en als gevolg daarvan kort daarna blij kunnen zijn met hun eerste DIY project!
Hopelijk kunnen jullie hier iets mee??
Groetjes,
JJ
Nog een idee wat misschien makelijk te realiseren is: een soort woordenboek met alle (meest voorkomende) termen en afkortingen.
Ik kom gaandeweg een heleboel termen tegen die ik zelf wel kan herleiden, maar tegelijkertijd mij niks zeggen. Als iemand bijvoorbeeld wil weten wat een bafflestep is of wat F3 betekent, dan zou het voor mij handig zijn als dat allemaal terug te vinden zou zijn in een soort lijst met termen en begrippen...
Is dit een idee?? Als je zoiets zou moeten opzetten denk ik eigenlijk aan een apart draadje op het forum, met alle termen in alfabetische volgorde.
Nou weet ik niet of dat dat forumtechnisch te doen zou zijn, of dat je zelfs elke pagina met termen een letter van het alfabet als naam zou kunnen geven.
Ik wil er zelf ook met alle plezier aan meewerken natuurlijk, alhoewel ik alleen maar een lijst met begrippen kan samenstellen en nog niet echt durf te verklaren!
Uiteraard kan iedereen dan die lijst nalopen en bekijken of de verklaring per term de spijker op de kop is.
Wat voor mij een beetje van belang is: Zoals ik nu op het forum kom, merk ik dat het is opgezet door mensen die al een tijdje met zelfbouw bezig zijn. Ik vind het qua opzet en toegankelijkheid nog wel voor verbetering vatbaar.. No offense natuurlijk!!!!!
Het is nu nog een beetje teveel materie voor de gevorderde DIY...
Zoals ik het zie, mensen die nog nooit een luidspreker zelf gebouwd hebben zouden met behulp van dit forum direct antwoord moeten kunnen vinden op hun vragen, en als gevolg daarvan kort daarna blij kunnen zijn met hun eerste DIY project!
Hopelijk kunnen jullie hier iets mee??
Groetjes,
JJ
Het zou enorm schelen als jij of eventueel anderen zouden kunnen helpen met het omzetten van tekst naar HMTL. Dat zou Edo een beetje ontlasten, want sommige artikelen met plaatjes en formules vreten tijd.Jasper schreef:Ik wil er zelf ook met alle plezier aan meewerken natuurlijk,
Dus alle hulp is welkom.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Ik zou met alle plezier willen helpen, alleen werk ik met een Apple Mac..
Het vervelende is dat een Windows machine anders omgaat met lettertypen dan een Mac, en in het geval van formules zou dat een ramp worden. Tenzij het gewoon plaatjes worden..
Ik kan wel bijvoorbeeld die formules omzetten naar JPG, afgaande op voorbeeldjes van Henk, Edo, Sietse of wie nog meer..
(Kan ik ze nog in de stijl van de website bouwen ook!)
Ik zou zeggen: Roept u maar!
Groet,
JJ
Het vervelende is dat een Windows machine anders omgaat met lettertypen dan een Mac, en in het geval van formules zou dat een ramp worden. Tenzij het gewoon plaatjes worden..
Ik kan wel bijvoorbeeld die formules omzetten naar JPG, afgaande op voorbeeldjes van Henk, Edo, Sietse of wie nog meer..
(Kan ik ze nog in de stijl van de website bouwen ook!)
Ik zou zeggen: Roept u maar!
Groet,
JJ
Het zegt mij helaas niet zoveel. Maar even afwachten wat Edo er van vindt. Formules als plaatjes tussen de tekst lijkt mij geen probleem. Het gaat uiteindelijk om een leesbaar verhaal.
Als er meer mensen kunnen helpen met omzetten kan ik misschien ook zaken aanleveren die ik nu buiten beschouwing laat. Bovendien is het misschien verstandig om als groepje overleg te kunnen hebben over wat wel of niet een zinvol artikel is.
Ik kan sommige zaken niet zo spannend vinden, terwijl anderen dat nou juist wel vinden.
Sietse
Als er meer mensen kunnen helpen met omzetten kan ik misschien ook zaken aanleveren die ik nu buiten beschouwing laat. Bovendien is het misschien verstandig om als groepje overleg te kunnen hebben over wat wel of niet een zinvol artikel is.
Ik kan sommige zaken niet zo spannend vinden, terwijl anderen dat nou juist wel vinden.
Sietse
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
