lafayette/bocama LA224b

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

vanmiddag bij het lezen van pa4urk (erg informatief!!) zijn topic over de bocama deze 2 tekeningen gevonden, hè hè eindelijk wat duidelijkere tekeningen dan de originele lafayete tekening die ik had. dit begrijp (nou ja?) ik tenminste.
ik vind de klank van de bocama wel heel leuk maar aangezien ik ook al bezig ben met de 6072 lineamp wil ik de bocama ombouwen tot alleen eindtrap.
maar waar kan ik de splitsing vinden in de tekening tussen de voor en de eindtrap?

sander
Bijlagen
EL84schema lafayette.gif
EL84schema lafayette.gif (19.06 KiB) 501 keer bekeken
Voeding lafayette.gif
Voeding lafayette.gif (16.73 KiB) 501 keer bekeken
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door TubeHead »

in princiepe na de eerste buis. Tweede buis is hard nodig als fase draaier.
Maar de tweede buis zijn bias instelling is nu ook afhankelijk van de eerste buis.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door PA4URK »

Dit is het schema dat ik gebruikt heb voor de bouw van de EL84 PP Sander. Ik heb zoveel mogelijk onderdelen en in ieder geval de drie trafo's uit de Bocama gebruikt voor de bouw van deze versterker. Een heel leuk project destijds met als resultaat een uitstekend klinkende versterker met een aparte look :lol: De splitsing tussen de voor en eindtrap zit bij de twee 50n koppel C's waar ik deze groene condensatoren toen voor heb gebruikt. Het schema is relatief eenvoudig zonder poespas en makkelijk na te bouwen.
Rein.
Bijlagen
KoppelC.jpg
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

misschien een stomme vraag, maar hoe moet ik de ingang dan zien?
die koppel c bij elkaar?

sander
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door PA4URK »

De ingang van het schema op het eerste rooster van de ECC83 waar 'IN' staat :wink:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door RobertD »

De twee triodes uit de ECC83 vormen de ingangstrap en de fasedraaier. Die tweede heb je gewoon nodig om de eindbuizen aan te sturen.
De eerste trap is DC gekoppeld met de tweede, dus die kun je ook niet missen want deze verzorgt de instelling voor de tweede (fasedraaiende) trap.

Je kunt de 6072 lijntrap hier best voor zetten, alleen zal het wellicht wat hard klinken.
Als alternatief kun je in plaats van de ECC83 ook een ECC82 gebruiken, dan is de overall versterking lager en heb je die voorversterker wat harder nodig.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

RobertD schreef:
De twee triodes uit de ECC83 vormen de ingangstrap en de fasedraaier. Die tweede heb je gewoon nodig om de eindbuizen aan te sturen.
De eerste trap is DC gekoppeld met de tweede, dus die kun je ook niet missen want deze verzorgt de instelling voor de tweede (fasedraaiende) trap.

Je kunt de 6072 lijntrap hier best voor zetten, alleen zal het wellicht wat hard klinken.
Als alternatief kun je in plaats van de ECC83 ook een ECC82 gebruiken, dan is de overall versterking lager en heb je die voorversterker wat harder nodig.
:goeie: :goeie: dank dank dank.
ik snap m,
ik heb al die tijd gedacht dat dit een ordinair" voorversterker en eindversterker deel was, maar het een kan dus niet zonder het ander.
het word echt tijd voor een goed basis kennis boek, (elektronica voor de oudere jongere) en een dikke ook :mrgreen:

sander
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door TheoK »

Ook in dit ontwerp zie ik 1 ontkoppeling voor beide EL84's.
Dit zie je heel veel. En toch als je beide apart ontkoppelt moet het beter gaan klinken
wordt er gezegd. Ik heb dat ervaren met mijn HF10. Het laag wordt beter.
Maar op de lafayette klinkt het absoluut niet verkeerd.
En dan rijst de vraag wat is nu beter?
Of zit het in combinatie buis,UGT?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door nl3prc »

RobertD schreef:
De twee triodes uit de ECC83 vormen de ingangstrap en de fasedraaier. Die tweede heb je gewoon nodig om de eindbuizen aan te sturen.
De eerste trap is DC gekoppeld met de tweede, dus die kun je ook niet missen want deze verzorgt de instelling voor de tweede (fasedraaiende) trap.

Je kunt de 6072 lijntrap hier best voor zetten, alleen zal het wellicht wat hard klinken.
Als alternatief kun je in plaats van de ECC83 ook een ECC82 gebruiken, dan is de overall versterking lager en heb je die voorversterker wat harder nodig.
Zou dan een ECC81 niet beter op zijn plaats zijn.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door RobertD »

ECC81 zou ook kunnen, maar die heeft weer een vrij hoge mu.
Wat ook heel goed kan is de 6072, maar dan moet je er nog meer zien te scoren.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

RobertD schreef:
ECC81 zou ook kunnen, maar die heeft weer een vrij hoge mu.
Wat ook heel goed kan is de 6072, maar dan moet je er nog meer zien te scoren.
zijn deze dan 1 op 1 te vervangen of word mn schema dan weer anders?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door nl3prc »

Zo te zien in mijn boekje zijn 6072 ECC83 ECC82 en ECC81 gelijkwaardig als het gaat om de behuizing en pin aansluitingen.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

nl3prc schreef:
Zo te zien in mijn boekje zijn 6072 ECC83 ECC82 en ECC81 gelijkwaardig als het gaat om de behuizing en pin aansluitingen.
oke daar zou ik dan wel wat mee kunnen proberen.
dank!

ben net deze site http://www.dhtrob.com/ aan het doorlezen, zeer de moeite waard. de functie van het fase draaien is me nu helemaal duidelijk,
ga snel nog even verder lezen :-$

sander
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Ah!buis »

Waar heb ik dat schema hierboven nog gezien :?
Gevonden :o http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15439
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

da's ook sterk :-s

ik houd voor mijn eigen duidelijkheid mijn schema aan, het andere ga ik wel volgen, ik had het andere topic al wel gelezen maar mij was de overeenkomst nooit opgevallen

de terug koppeling van de 16 ohm aansluiting uit de ugt is het nou beter om die wel of niet te maken zoals in het schema staat, niet dat ik die aansluiting nodig heb.

sander
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Ah!buis »

Trek je van dat ander schema niet te veel aan,de waarde van de onderdelen zijn in jou schema hoopvoller.
Zou wel de twee weerstanden na de 50nF condensatoren 470k nemen ipv 250k voor beter laag.
Ook de tegenkoppeling is hier wat beter.As je geen 16ohm uit hebt dan de 15k verkleinen naar 10k en aan de 8ohm uit.
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

ik gebruik de ugt (en de trafo) van de bocama en volgens mij heeft die een 16 ohm uitgang dus dan de 15k laten zitten

heb ook begrepen (meen uit het topic van pa4urk)(http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=175) dat die 50n beter 0,47uf kon worden?

sander
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

de afgelopen dagen bezig geweest met de omlijsting, ben wel tevreden tot nu toe.


ben ook alvast op zoek naar de diverse onderdelen,
als ik 1 watt voor de weerstanden aanhoud (tenzij anders vermeld) zit ik dan goed?

kan alleen de 130 ohm 5 watt weerstand nergens vinden, is dit een afwijkende maat ???

sander
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Ah!buis »

1/2W is zat,voor de twee 100k aan de anodes 1W.
Die 130 ohm,da's andere koek.Geeft elke eindbuis 270 ohm 2W,gebruik de elko voor een van de twee en voeg voor de ander eenzelfde toe.De kathodes niet meer aan elkaar !
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

TheoK schreef:
Ook in dit ontwerp zie ik 1 ontkoppeling voor beide EL84's.
Dit zie je heel veel. En toch als je beide apart ontkoppelt moet het beter gaan klinken
wordt er gezegd. Ik heb dat ervaren met mijn HF10. Het laag wordt beter.
Maar op de lafayette klinkt het absoluut niet verkeerd.
En dan rijst de vraag wat is nu beter?
Of zit het in combinatie buis,UGT?
da's hetzelfde als dit verhaal dus?
ik zal het veranderen in de tekening

sander

nog even wat plaatjes van de nieuwe behuizing
Bijlagen
DSCF2061.JPG
DSCF2062.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door TheoK »

Hmmmmmm Mooi framepje.
Krijg de neiging om mijn lafayette ook te slopen.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

ondertussen de trafo's uit de bocama gehaald en in zijn nieuwe kooitje gelegt.

is dit nu een logische opstelling??
het voedings gedeelte links en de rest rechts.
dit is overigens niet de uiteindelijke bovenplaat, die moet nog binnenkomen.

sander
Bijlagen
DSCF2134.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door TheoK »

Deze keuze kun je doen Sander.
Maar de trafo in het midden zoals mijn HF10 is ook een optie.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door PA4URK »

Of zó? :sure: :lol: Precies andersom :rofl:
Bijlagen
Bijna af.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Ah!buis »

Of andersandersom :rofl:
Anne
Bijlagen
RVSO.jpg
Plaats reactie