Eerste stappen in de meetwereld

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door mischa72 »

Tsja Bart, dat ligt er een beetje aan. Is een audioversterkerker een stroomversterker of een spanningsversterker?

Volgens mij maakt het niet veel uit, je hebt voor te meten niet meer nodig dan een paar watt, maximaal. Bij zo'n laag vermogen maakt het volgens mij geen f#ck uit of je te weinig spanning ter beschikking hebt of dat je de voeding leegtrekt.

Correct me if I'm wrong. 8-[

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Pjotr »

Klopt Mischa, met een LM3875 en een 2x18V heb je prik zat met lage vervorming om zelfs onder de 2 ohm speakers nog op 2,83V nominaal goed te kunnen meten. Waarom daar een LM3886 tegenaan gegooid moet worden is mij niet helemaal duidelijk, een LM3875 is eigenlijk geschikter.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door b_force »

Ik weet ook niet waarom dat "moet" en waar dat überhaupt vandaan komt.
Ik heb dat nooit gezegd in elk geval.
Een LM1875/76 of LM3875/86 lijken me nog de beste opties.
Qua prijs maakt het trouwens bijna niets uit.
Meeste geld gaat toch in de voeding zitten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Pjotr »

Een LM1875 is gewoon te krap als je ook laag-ohmige speakers wilt meten en komt de spike protectie te snel in.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Marp »

Een LM3886 is mijn keuze, simpelweg omdat ik die heb liggen. Ooit bewust gekocht omdat de LM3875 niet voor 4 Ohm werd gespecifieerd. Voorlopig koop ik niets meer, maar moest ik nu een trafo kopen dan werd het waarschijnlijk een 2x18V/1A voor 13,98 of voor 5,- meer een 2A. Voor meten lijken beiden me volstaan. Voor experimenteren met filtering op de computer biedt de tweede wat meer headroom.

Dat ik eerder de TDA1520's wilde gebruiken was omdat dan slechts 1x 12V tot 35V nodig is. Zo'n trafo vind je nog wel eens terug in afgedankte apparaten. Maar het wordt nu dus een paartje LM3886 (of een LM4870).

Ps: wat maakt een LM3875 geschikter dan een LM3886?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door mischa72 »

Dat was exact wat ik dacht Mario. Dit is ook de reden waarom ik mijn meetversterker met de LM3875 bouw. Niet omdat hij meer of minder geschikt zou zijn, maar omdat ik hem heb liggen.

Voor meetdoeleinden zal ook de LM3875 niet in protectie gaan bij 4 of 2 ohm speakers. Je meetburst is gewoon te kort om de chip zo te laten opwarmen dat de protectie erin gaat.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:
Ps: wat maakt een LM3875 geschikter dan een LM3886?
Ha Marp,

De LM3875 doet het beter bij lage voedingsspanning. Onder de 20V railspanning gaat de LM3886 beduidend meer vervormen. Bij een 2x18V/35VA is de onbelaste voedingsspanning 25V en bij maximum uitsturing zakt die naar 18V. Ook al is de LM3875 een kleiner versterker je kunt hem dan toch verder zonder vervorming (clippen) uitsturen dan een LM3886 met zo'n voedingstrafo. Maar goed, die LM3886 kun je rustig gebruiken hoor, mits je er maar op let.

Bij mijn versterkertje heb ik met driehoekjes aangegeven wat de maximale vervormingsvrije uitsturing is:
Front.jpg
Die is tot op zekere hoogte min of meer evenredig met de speakerimpedantie
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door mischa72 »

Hey Peter,

Zie ik het goed? Moet je omprikken tussen je referentie en de te meten unit? Geen kritiek, alleen een vraag.

Een erg mooi kastje trouwens, ziet er zeer profi uit.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Pjotr »

Bij de standaard ARTA meetjig zit er een schakelaar in om om te schakelen tussen direct meten voor de responsie en impedantie meten met meetweerstand dan wel kalibreren. Ik heb i.p.v. die schakelaar er een extra aansluitklem op gemaakt zoals je ziet.

Eigenlijk zou er nog een klein kalibratieschakelaartje op moeten om bij kalibreren beide kanalen van de geluidskaart parallel te zetten. Maar dat bleek helemaal niets uit te maken en niet nodig. Heb dat kastje trouwens een jaar gelden hier al eens gepost: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1512125
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Pjotr »

Hier nog even het aansluitschema zoals ik het gedaan heb:
Meetamp.gif
Responsie metingen in ARTA (of STEPS) met de zwarte en rode klem en impedantie metingen met LIMP met de zwarte en gele klem. Als je een LM38xx versterker met 18V trafo gebruikt zijn de zenerdioden zoals in het LIMP manual niet nodig, die heb je alleen ter bescherming nodig met een > 50W versterker.

Wil je het echt puristisch doen met impedantie metingen dan kun je nog een klein kalibratieschakelaartje toevoegen:
Meetamp-+-Cal-schakelaar.gif
Maar nodig is het niet. Let wel op, kalibreren voor impedantie metingen doe je in beide gevallen ZONDER aangesloten speaker.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door mischa72 »

Zeer verhelderend Peter !! Dank je.

De uitgangsindicatie heb je met een LM391x gedaan?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Pjotr »

mischa72 schreef:
De uitgangsindicatie heb je met een LM391x gedaan?

Groeten,
Mischa
Ja, ik heb de LM3915 genomen met vaste 3 dB stapjes. Het lijkt luxe maar moet zeggen dat ik er veel gemak van heb.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door mischa72 »

Nou ja, als je eenmaal bezig bent zoiets moois te maken, is het eigenlijk geen luxe meer, maar iets wat er gewoon bij hoort.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
De LM3875 doet het beter bij lage voedingsspanning. Onder de 20V railspanning gaat de LM3886 beduidend meer vervormen. Bij een 2x18V/35VA is de onbelaste voedingsspanning 25V en bij maximum uitsturing zakt die naar 18V. Ook al is de LM3875 een kleiner versterker je kunt hem dan toch verder zonder vervorming (clippen) uitsturen dan een LM3886 met zo'n voedingstrafo. Maar goed, die LM3886 kun je rustig gebruiken hoor, mits je er maar op let.
De ratings van de LM3875 en LM3886 zijn gegeven bij 8 c.q. 4 Ohm. Zou het verschil er nog zijn als de LM3875 eveneens bij 4 Ohm werd bekeken? Of heeft een meting uitgewezen dat de LM3675 het bij een lage voedingsspanning en onder een gelijke belasting beter doet?

Hoe dan ook, als ik het goed begrijp kan ik dus beter uitkijken naar een trafo tussen 20-25 VAC.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:
Hoe dan ook, als ik het goed begrijp kan ik dus beter uitkijken naar een trafo tussen 20-25 VAC.
Een 22V moet het goed doen maar dan wel een 50VA anders zakt ie nog te veel in bij continue belasting met meten van vervorming met STEPS b.v. Overigens sta je dan met 2 ohm woofers wel erg veel vermogen in de LM zelf weg te kachelen. Een steviger koelprofiel is dan geen luxe.

Heb je geen 2x 18V liggen om het te proberen?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Marp »

Ik heb enkel een te kleine printtrafo van 2x 18V liggen. Mocht een zwaarder exemplaar op mijn pad komen dan zal ik die eens proberen.
Plaats reactie