Verity Audio Parsival kloon

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door hannesie »

jeroen_d schreef:
Mijn conclusie is gewoon dat ik ook een Audio Technology Flex Unit wil. :D
Ik ook wel. :sure: :kwijl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

goed gesproken! :lol:

ik heb gisteren ook deze speaker beluisterd en moet zeggen dat het middengebied buiten dat het enorm veel laat horen echt heel natuurlijk klinkt.
plaatsing was goed en het gaf een mooi gedetaileerd en dynamisch plaatje,echt een heel fraaie speaker.
van het laag had ik niet een te hoge verwachting,de woofer zat tenslotte aan de verkeerde kant. :mrgreen:
maar ook dit was van zeer hoge kwaliteit.

in ieder geval heeft audio technology bij mij nu wel een zeer goede indruk achter gelaten,de eerste ontmoeting viel me tegen maar nu! 8)
ik zou in ieder geval zonder twijfel ook voor deze units kiezen als ze binnen het concept zouden vallen.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo,

Wat een enthousiaste verhalen! Ik ben natuurlijk heel benieuwd hoe het straks hier gaat klinken. Jullie leggen, waarschijnlijk wel terecht, veel accent op de AT units, maar het is natuurlijk wel een totaalresultaat waar je naar luistert. Het filter van Jeroen zal daar zeker een flinke bijdrage aan leveren, maar ook de kasten zijn niet zomaar van een stuk MDF gemaakt. De wanden bestaan uit: (van binnen naar buiten) een laag Twaron weefsel in epoxy, een sandwich plaat van multiplex, rubber en weer multiplex (8,8 en 8 mm), weer een laag Twaron weefsel in epoxy en tenslotte 9 mm MDF. Intern is gebraced met MDF die ook weer met Twaron en epoxy bedekt is om de braces stevig aan de wanden te binden.
Tenslotte denk ik, maar dat weet ik niet zeker, dat de aluminium ringen ook nog iets positiefs doen. Bijv. dempen.
De fraaie afwerking heb ik te danken aan een voorbereider/spuiter die het leuk vindt om iets moois af te leveren. :goeie: Zo mooi kan ik zoiets echt niet.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

over het ontwerp/afwerking van de kast geen klachten hoor! :wink:

al is de piano van jeroen net ietsje fraaier afgwerkt! :mrgreen:

het klinkt echt als een klok! 8)
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

dre schreef:
over het ontwerp/afwerking van de kast geen klachten hoor! :wink:

al is de piano van jeroen net ietsje fraaier afgwerkt! :mrgreen:

het klinkt echt als een klok! 8)
Ja, dat die piano nog mooier is, had ik ook al opgemerkt. Als ik dat had gewild, was het spuiten veel duurder geworden dan ik er voor over had.

Leobus
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

was maar een grapje! :lol:

ze zijn echt prachtig!
maar als je ze beluisterd hebt,maakt het uiterlijk geen bal meer uit!
erg fraai!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Voor wat het waard is, hierbij de respons zoals ie nu is op 15 graden. Totaal, individuele drivers (woofer opgeteld alsof ie aan de voorkant zou zitten) en impedantie.
Bijlagen
Prototype.png
Impedantie.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Ook nog het afstraalgedrag, met werkelijke onderlinge niveau's op 15, 30, 45 en 60 graden. Ongeveer 10dB daarboven het gemiddelde van de respons op die 4 hoeken.
Bijlagen
afstraalgedrag.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door markbakk »

Wat mij wel opvalt (ook in de datasheets van Skaaning/AT zelf) is de toch wel flinke dip bij 500Hz bij alle 4"-units, zowel de C-quenze als de FlexUnits. AT meet neem ik aan op een IEC-baffle. Jeroen meet die dip ook, maar die meting is 'in box'. Mij is een en ander toch een beetje een raadsel.
Wel leuk dat we ons zo maar weer kunnen bekeren tot polyprop-conussen. Het is net alsof we eind jaren '80 leven. :mrgreen:
Gekkigheid natuurlijk. Die AT-chassis zijn erg goed. Ze staan ook op mijn 'to do'-lijstje.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Ronkel »

jeroen_d schreef:
Ook nog het afstraalgedrag, met werkelijke onderlinge niveau's op 15, 30, 45 en 60 graden. Ongeveer 10dB daarboven het gemiddelde van de respons op die 4 hoeken.
Dat ziet er best netjes uit!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Is het filter inmiddels nog hetzelfde, of zijn er nog verbeteringen doorgevoerd? :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Ik heb nog wat kleine verbeteringen doorgevoerd. Het laag is verbeterd door te filteren met 8.2mH en 100uF. Het hoog is verbeterd door de 1.5mH te vervangen door een 1mH foliespoel. Het midden was al perfect. :D
filter4.0.png
Dankzij Walter heb ik vandaag de beschikking over tritec ferrobar spoelen, zodat ik voor de 8.2mH geen spoelen meer hoef samen te stellen. Het filter ziet er nu wat compacter uit.
filteropbouw4.0.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

lijkt me niet al te veel meer nodig! :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

De bijbehorende plaatjes. Dit keer zonder smoothing.
respons4.0.png
impedantie4.0.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Dat is een luxe filtertje geworden, mooie componenten. Die serie condensator voor de mid is werkelijk een monster qua grootte. Zou deze condensator bijdragen aan de vermelde uitzonderlijk goede klank van de mid? Misschien leuk om deze eens te vervangen door een eenvoudig type om te zien of dit verschil maakt...

EDIT: in hoeverre acht jij een foliespoel parallel voor de tweeter een verbetering t.o.v. een simpele luchtspoel met dunne draad?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Ik geloof niet dat een foliespoel een hoorbare verbetering geeft, maar leobus had deze in zijn voorraad zitten. Dat is mooi, dan hoeft hij geen nieuwe te kopen. De 1mH dempt de tweeter iets beter bij 1kHz (-15dB in plaats van -13.5dB ten opzichte van het referentieniveau. Verder wordt het gebied van 3-5kHz een beetje gelift (0.3dB). Het resultaat is een verfijnder hoog zonder dat de magie verdwijnt. Ook de group delay van de tweeter wordt beter gelijk aan die van de midwoofer in het overgangsgebied.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

dus de tweeter klinkt nu een beetje minder dun?
niet dat ie dun klonk,maar hij mocht van mj een beetje `voller`klinken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Ik weet niet precies wat je bedoelt, heel lastig te omschrijven dit soort dingen. Maar het liften van het tweeter niveau, dat had ik na jullie bezoek van de week geprobeerd, gaf niet de verbetering die ik zocht (het midden was iets te nadrukkelijk aanwezig). Deze laatste tweak, met de 1mH spoel, doet het wel heel goed, betere integratie van de drivers, zonder voorkennis zou je geen clou hebben over de overgangsfrequentie.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

lastig omschrijven inderdaad :mrgreen:

ik miste een beetje het open en dynamische in het hoog.

maar wij zijn dan ook wel erg verwend. :rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

he dubbel post..... :roll:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Ja, het is geen AMT. :mrgreen: Maar toch wel heel erg mooi hoor, die scanspeak 7100. Zeker nu met dit filter.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

en het was al prachtig! 8)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door hannesie »

Ik ben benieuwd wat Leobus er van vindt, hij kon afgelopen donderdag nog niet erg geloven dat het zo mooi geworden was.
Hij was uiteraard wel erg nieuwsgierig. :roll:

En nu dan nog beter, hij weet niet wat hem overkomt denk ik. :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Wordt die gecombineerde condensator voor de tweeter nog vervangen door een enkele van een standaard waarde of blijft het zo? Misschien dat de door Dre geliefde Intertechnik Tri-Reference het hier leuk zouden doen?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door hannesie »

Die Reference zit er hier ook in, best lekker. :kwijl:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”