hulp met meten Wharfedale speakers

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Hallo allemaal.
Ik ben gloednieuw in het speakerbouw wereldje en vind het prachtig om hier op het forum rond te dwalen tussen de projecten!

Ik ben enthousiast geraakt en heb ook een aantal speakers gekocht voor mijn eerste project, namelijk:
4x Vifa 21WP-250
4x Wharfedale 1751
2x Tweeters (deze wil ik graag kiezen als ik meer weet over de wharfedale units)

De Wharfedale's specificaties kan ik nergens vinden.

Nu is mijn vraag:
Kan iemand mij helpen om deze speakers door te meten met mij?
Ik woon in Dordrecht, maar ik ben niet te beroerd om een eindje te rijden.


omdat ik al gezien heb dat jullie hier van foto's houden hierbij mijn wharfedale speakers.
Bijlagen
Wharfedale 1751
Wharfedale 1751
Laatst gewijzigd door CoenvanDongen op ma 12 mar 2012, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Dan moet ik toch zelf maar aan de slag.

Kan iemand mij wijzen op een makkelijke handleiding om mijn speakers te meten? Ik kan er aardig wat in het engels vinden, maar mijn engels is te slecht om daar mee uit de voeten te kunnen.

en misschien nog wel een belangrijkere vraag: Kan ik mijn kast ook ontwerpen zonder al deze gegevens?
de gegevens die ik wel heb zijn:
150 watt
6-8 ohm
6,5 inch
Ik wil ze enkel gebruiken voor het midden gebied, de bas wil ik de vifa's laten doen


Wie helpt mij met mijn eerste stapjes? ;)
Laatst gewijzigd door CoenvanDongen op wo 14 mar 2012, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door Henkjan »

Hallo Coen, welkom hier.

Heb je al spullen om mee te meten? Zoals een fatsoenlijke microfoon?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door b_force »

Misschien is het eerst handig om te vertellen wat je er mee van plan bent.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Henkjan schreef:
Hallo Coen, welkom hier.

Heb je al spullen om mee te meten? Zoals een fatsoenlijke microfoon?
Ik heb een
- "superlux" condensator microfoon
- Presonus firewire soundcard
- Macbook

Kan ik daar mee uit de voeten? Ik heb tot nu toe alleen maar software voor windows gezien namelijk :?
b_force schreef:
Misschien is het eerst handig om te vertellen wat je er mee van plan bent.
Ik wil een speaker maken een beetje zoals deze:
http://www.troelsgravesen.dk/C17mk4.htm
maar dan met mijn wharfedale speakers rond de tweeter
en aan de zijkanten de 21WP-250 voor het laag.

Als dit een idee is wat onmogelijk goed kan gaan klinken. Fluit me dan gerust terug!
Ik ben ook maar in een oriëntatie-fase
Laatst gewijzigd door CoenvanDongen op vr 16 mar 2012, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Na veel surfen en zoeken ben ik toch maar voor de makkelijke manier gegaan.. Ik heb ze even afgeleverd bij speakerland in Oss, zodat hun ze even kunnen doormeten.

Zodra ik wat meer gegevens heb en een concept heb uitgetekend ben ik terug :rock:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door markbakk »

CoenvanDongen schreef:
Ik heb tot nu toe alleen maar software voor windows gezien namelijk :?
Het enige betaalbare pakket voor OSX is Fuzzmeasure.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Zow... 150,- dollartjes en ik zie dat ik hiervoor mijn osx moet updaten.

dankjewel voor de tip! Ik moet daar alleen even voor sparen ;)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door bas focal m180 »

CoenvanDongen schreef:
Na veel surfen en zoeken ben ik toch maar voor de makkelijke manier gegaan.. Ik heb ze even afgeleverd bij speakerland in Oss, zodat hun ze even kunnen doormeten.

Zodra ik wat meer gegevens heb en een concept heb uitgetekend ben ik terug :rock:
moest pb zij
gr Bas
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door markbakk »

markbakk schreef:
Het enige betaalbare pakket voor OSX is Fuzzmeasure.
Slordig van me. Ik vergat REW v5.0... Ik start ook altijd de PC met ARTA ](*,) ](*,)
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Kijk dat zijn betere prijzen, ik hoef alleen maar 5x "hallo" te posten op hun forum.

Deze ga ik dan uitproberen bij het designen van de fiters :D

Thanx!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door b_force »

Ik heb je een PB gestuurd, misschien kun je daar wat mee :wink:
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Ik heb mijn speakertjes door laten meten en de t/s parameters in de pocket, namelijk:
RDC 5.70 Ohm
SD: 58.00 cm2

Qm: 2.81
Qe:0.45
Qt:0.39
fs:40.43 Hz
VAS: 3.10 l
Mms: 23.63g
Rms: 2.32kg/s
Cms: 0,66 mm/N
B*L: 8.36 Tm
No: 0.04%
SPL: 78.42db 1W/1m
SPL: 79.89db
2.83 V/m

Nu heb ik ze in uni-box ingevoerd en vroeg mij af of ik dit juist heb gedaan.
Unibox vraagt namelijk bijvoorbeeld om Qms en Qes waar ik vervolgens de Qm en Qe heb ingevuld.
Een aantal dingen kon ik ook niet invullen volgens mij, zoals de Xmax, Le, etc..
in de bijlage heb ik een screenshot van unibox gemaakt.

Dus mijn vraag is: Heb ik het juist ingevuld?
en zien de uitkomsten bij de vented box er een beetje bouwbaar uit?

Mijn excuses als ik er een zooitje van gemaakt heb :P
Bijlagen
Picture 2-1.png
Picture 3-1.png
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Het probleem is denk ik vooral dat ik heel veel cijfertjes heb, waarvan ik niet weet wat ik ermee kan.
Ik dacht dat ik ze gewoon klakkeloos in kon vullen in een speakerbox-calculator en dat daar dan een hoeveelheid liters en baspijp-grootte uit kwam rollen.
Helaas schiet ik bij een kleine andere benaming of een missend getal al behoorlijk in de stress.

Ik heb al behoorlijk wat wikipedia pagina's en forums afgestruind om erachter te komen welke van mijn cijfers ik waar kan invullen, maar ik kom er niet achter.

wie o wie kan mij op weg helpen :D
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door markbakk »

Heb de Wharfedales even in de simulatie gegooid. Met de TSP die jij aangaf rolt er een gesloten kastje uit van 1,5 à 2 liter per unit. Fc zit zo rond de 70Hz, Qtc circa 0,7. Een basreflex wordt wat ingewikkelder (de poort moet erg lang worden). Ik zou aansturen op een kast van circa 5 liter per unit, die je luchtig vult met BAF. De reflexpoort (per kast/unit) 30mm in doorsnede en circa 200mm lang. Je zult zien dat het al lastig wordt om zo'n pijpje in de kast 'op te bergen'. Maar je zou deze response (per unit) moeten kunnen krijgen. Heel laag rendement, maar gaat dan ook heel diep. Met twee parallel zit je aan 86dB/2,83V, dat is acceptabel.
Wharfedale.jpg
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

bedankt voor je hulp!

5 liter per unit zou betekenen dat ik mijn speaker (15cm) amper kwijt kan, laat staan een basreflexpijp van 200 mm .. toch?
Dat zou dan voor 2 units, een kast moeten worden van (LxBxH) 10x20x50 (=10.000cm3=10 liter)
Dat lijkt mij toch een behoorlijk klein kastje voor een speaker.

klopt mijn gedachtengang hier?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door markbakk »

Je kunt 'm best groter maken, maar het levert je weinig op qua 'meer' of 'dieper' laag. Sowieso zit je al redelijk aan de grenzen qua mechanische eigenschappen, om de range 60-100Hz een beetje op niveau weer te geven moeten de units behoorlijke uitslagen maken. En dat wordt alleen maar slechter wanneer je de kast groter maakt en lager afstemt. Wat is er trouwens mis aan vijf liter voor een 5"-chassis?
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

de driver is 18,5 cm in diameter :s
..dus als ik die voorop wil bevestigen zit de speaker al aan 18 bij 18 dan kan ik 15cm de diepte in om aan 5 liter te komen,
mijn speaker is al 7,5 cm diep dus dan hou ik 7,5 cm over om een baspijp van 20 cm erbij te proppen :rofl:

een gesloten kast van 1,5 tot 2 liter is ook een optie zei je, maar als ik strak om de speaker een kast bouw waar hij klem inzit, zit ik al aan de 2,5 liter :rofl:
Met andere woorden.. ik heb dus een behoorlijk lastig drivertje uitgekozen.

Toch wil ik er graag wat leuks mee maken, want ik heb er niet voor niks 4 in mijn bezit en ze klinken heel erg mooi in mijn wharfedale's

Wat is de veiligste optie zijn waarbij ik het beste uit mijn speakers kan halen?

1. gesloten kasten maken voor beide drivers, maar dan +/- 3 liter per driver

2. beide drivers in een basreflex kast stoppen van +/- 15 liter en een basreflex pijp.

in de bijlage heb ik een tekeningetje over wat er in mijn hoofd spookt ;)
of zijn er nog ander opties die ik kan overwegen?
Bijlagen
Picture 7.png
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door markbakk »

CoenvanDongen schreef:
de driver is 18,5 cm in diameter
Klopt die Sd van 58cm2 dan wel? Een normale 7"-driver heeft zo rond de 120-130cm2, zelfs een 5" zit normaal gesproken rond de 80. En klopt Vas ook?
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Ik heb dit pdf-je terug gehad van speakeland na het meten van mijn speakers.
Lijkt me sterk dat het niet klopt toch?
Bijlagen
ts wharfd.pdf
(4.15 KiB) 145 keer gedownload
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door jeroen_d »

Het kan niet kloppen. Bij een Sd van 58cm2 hoort een effectieve conusdiameter van 8,6cm. Meet maar na, jouw conus is veel groter. Ook de Vas van 3,1 liter is extreem laag, dat getal zou ik zeker aan twijfelen. Bij een verkeerde Vas gaat heel de kastberekening verkeerd.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

jeroen_d schreef:
Het kan niet kloppen. Bij een Sd van 58cm2 hoort een effectieve conusdiameter van 8,6cm. Meet maar na, jouw conus is veel groter. Ook de Vas van 3,1 liter is extreem laag, dat getal zou ik zeker aan twijfelen. Bij een verkeerde Vas gaat heel de kastberekening verkeerd.
hoi Jeroen bedankt voor je info.
Ik zal even vragen of er misschien iets is misgegaan met de t/s
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Er is inderdaad iets fout gegaan met het opmeten
Dus moet ik weer even geduld hebben met het ontwerpen :(

Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door Henkjan »

als de Sd verkeerd is opgegeven, klopt van de berekende parameters idd geen bal. maar zolang de impedantie curves goed zijn (en bewaard) dan is geen nieuwe meting nodig, moet je alleen een goede waarde van Sd hebben en de rest wordt weer uitgerekend
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hulp met meten Wharfedale speakers

Bericht door CoenvanDongen »

Ow oke ik had het idee dat de hele boel opnieuw zou moeten.
Ik ga dit even overleggen ;)
Plaats reactie