TL-Resonator
Moderator: Beheerdersteam
TL-Resonator
Ik las in de K&T van feb/ma een vergelijkingstest tussen verschillende boxvarianten voorzien van dezelfde breedband. De versie TL-Resonator wekte mijn belangstelling. Van alle behuizingtypen ging deze zeer diep met volgens hun een extreem gecontroleerd laag.
Waar kan ik meer informatie vinden over dit type behuizing? Ik vermoed dat het een zeer lange basreflexpoort bevat die vlak bij de driver eindigt. Het is volgens mij geen TL met Helmholzresonator. Is hier een berekeningsprogramma voor en welke type drivers zijn hier geschikt voor (Qts?).
Alvast bedankt, op het internet kon ik zo niets vinden en ook niet op dit forum.
Waar kan ik meer informatie vinden over dit type behuizing? Ik vermoed dat het een zeer lange basreflexpoort bevat die vlak bij de driver eindigt. Het is volgens mij geen TL met Helmholzresonator. Is hier een berekeningsprogramma voor en welke type drivers zijn hier geschikt voor (Qts?).
Alvast bedankt, op het internet kon ik zo niets vinden en ook niet op dit forum.
Re: TL-Resonator
Ik denk dat ik hem al begrijp. Tijdens zoeken naar een plaatje kwam ik erachter dat er gewoon een Transmission Line bedoeld wordt. Plaatje in K&T is van een soort PicoLino.
Een TL (TML) is natuurlijk een resonator. Tekst in K&T bracht me op verkeerde been, dacht dat het een voor mij nieuwe variant was.
Een TL (TML) is natuurlijk een resonator. Tekst in K&T bracht me op verkeerde been, dacht dat het een voor mij nieuwe variant was.
Re: TL-Resonator
Dit is de winnaar uit de K&T test. Goed gedocumenteerd. Ga hem in de komende tijd bestuderen.
Wie meer informatie over heeft over dit principe (berekeningswijze, bouwvoorbeelden etc.) gaarne posten. Ben aan het bekijken of deze bouwwijze geschikt is voor een Peerless HDS 106 PPB (Qts 0,5 en Sd 54 qcm).
http://www.hifi-selbstbau.de/index.php? ... &Itemid=74
Wie meer informatie over heeft over dit principe (berekeningswijze, bouwvoorbeelden etc.) gaarne posten. Ben aan het bekijken of deze bouwwijze geschikt is voor een Peerless HDS 106 PPB (Qts 0,5 en Sd 54 qcm).
http://www.hifi-selbstbau.de/index.php? ... &Itemid=74
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: TL-Resonator
Over transmissielijnen is wel het e.e.a. te vinden:
http://zelfbouwaudio.nl/index.php?optio ... 4&Itemid=2
http://brinesacoustics.com/Articles.html
http://www.quarter-wave.com/
http://www.t-linespeakers.org/
Het ontwerp waarnaar je verwijst heeft wat weg van een MLTL (mass loaded transmission line), maar volgens dat artikel is hij echter berekend als een bassreflex systeem. In dit artikel vind je een beknopte uiteenzetting van diverse systemen.
http://zelfbouwaudio.nl/index.php?optio ... 4&Itemid=2
http://brinesacoustics.com/Articles.html
http://www.quarter-wave.com/
http://www.t-linespeakers.org/
Het ontwerp waarnaar je verwijst heeft wat weg van een MLTL (mass loaded transmission line), maar volgens dat artikel is hij echter berekend als een bassreflex systeem. In dit artikel vind je een beknopte uiteenzetting van diverse systemen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TL-Resonator
Aangezien dit een beproefd ontwerp is voor de fountek zal het wel werken, echter met een kleinere peerless zou ik het niet zo aanpakken.
Dat het als een resonator werkt kun je zien in de poortoutput curve. Deze laat wat pieken zien, maar niet zoals een TL dat hoort te doen. Daar heb je plateaus hoger en lager, dit zijn wat pieken. Ik verwacht dat het komt door de (lengte)resonantie van het relatief lange basreflex kanaal. Het is een beetje een overgangsconstructie, en een TL met voorkamer is dat in feite ook. Een TL (eventueel tapse) kanaal loopt ononderbroken van dicht naar open. Dat is in mijn ogen 1 (lucht)massa-veer systeem. Dit resonator type is meer zoals een mass loaded TL of TL met voorkamer; 2 massaveren.
Of te wel, een hybride resonator straightline bla bla
Ik zou met die peerless een goede contructie maken die past bij de driver. Als TL is wat mij betreft de meest veilige weg 2x Sd naar 1x Sd (Sd = bewegend oppervlakte) met als lengte 1/4 van de golflengte van de resonantiefrequentie (Fs). Dit is niet de meest compacte mogelijkheid, daarvoor moet er gesimuleerd worden (wil ik best voor je doen). Mocht je diepgang willen met controle dan is dit wel een veilige keuze.
Dat het als een resonator werkt kun je zien in de poortoutput curve. Deze laat wat pieken zien, maar niet zoals een TL dat hoort te doen. Daar heb je plateaus hoger en lager, dit zijn wat pieken. Ik verwacht dat het komt door de (lengte)resonantie van het relatief lange basreflex kanaal. Het is een beetje een overgangsconstructie, en een TL met voorkamer is dat in feite ook. Een TL (eventueel tapse) kanaal loopt ononderbroken van dicht naar open. Dat is in mijn ogen 1 (lucht)massa-veer systeem. Dit resonator type is meer zoals een mass loaded TL of TL met voorkamer; 2 massaveren.
Of te wel, een hybride resonator straightline bla bla
Ik zou met die peerless een goede contructie maken die past bij de driver. Als TL is wat mij betreft de meest veilige weg 2x Sd naar 1x Sd (Sd = bewegend oppervlakte) met als lengte 1/4 van de golflengte van de resonantiefrequentie (Fs). Dit is niet de meest compacte mogelijkheid, daarvoor moet er gesimuleerd worden (wil ik best voor je doen). Mocht je diepgang willen met controle dan is dit wel een veilige keuze.
Re: TL-Resonator
Wouter,
Bedankt voor je reactie. Ik ben bezig alles aan het te bestuderen ook de sites die Mark aangaf.
Ik begin wel erg enthousiast te raken over het originele ontwerp van de Maxi-Al met de Dynavox/Fountek FW146 hierbij wordt de kast wel groter dan bij gebruik van een Peerless maar hij is goedkoper, heeft ook een zeer lage vervorming en het is zoals je zei een beproeft ontwerp. Het rendement is dankzij groter membraan oppervlak ook beter.
Dat betere rendement kan ik wel gebruiken want ik wil het aankoppelen aan een hoorn!
Ik wil hem daarvoor filtreren bij 3000Hz dat moet makkelijk kunnen met 3e orde filter. Ik zag hier http://www.xenophonics.net/fountek/aether.htm alleen dat membraan resonanties bij 8kHz met Zobel weg gefilterd moeten/kunnen worden.
Wat me bij de FW146 opviel is de hoge Rms van 1,42 kg/s geeft dit detailverlies en klopt deze waarde wel?
Behalve dat de FW146 in een TL-resonator erg laag gaat is de vervorming K2 en K3 ook lager dan andere kastontwerpen.
Ik blijf verder studeren, ga niet over één nacht ijs.
Bedankt voor je reactie. Ik ben bezig alles aan het te bestuderen ook de sites die Mark aangaf.
Ik begin wel erg enthousiast te raken over het originele ontwerp van de Maxi-Al met de Dynavox/Fountek FW146 hierbij wordt de kast wel groter dan bij gebruik van een Peerless maar hij is goedkoper, heeft ook een zeer lage vervorming en het is zoals je zei een beproeft ontwerp. Het rendement is dankzij groter membraan oppervlak ook beter.
Dat betere rendement kan ik wel gebruiken want ik wil het aankoppelen aan een hoorn!
Ik wil hem daarvoor filtreren bij 3000Hz dat moet makkelijk kunnen met 3e orde filter. Ik zag hier http://www.xenophonics.net/fountek/aether.htm alleen dat membraan resonanties bij 8kHz met Zobel weg gefilterd moeten/kunnen worden.
Wat me bij de FW146 opviel is de hoge Rms van 1,42 kg/s geeft dit detailverlies en klopt deze waarde wel?
Behalve dat de FW146 in een TL-resonator erg laag gaat is de vervorming K2 en K3 ook lager dan andere kastontwerpen.
Ik blijf verder studeren, ga niet over één nacht ijs.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TL-Resonator
Ach, die Rms waarde valt wel mee maar is wel opvallend voor een 13 cm speaker. Misschien een alu spreekspoeldrager...
Maar verliezen en vervorming, ben de tonale afstemming, afstraling axiaal en onder hoeken en het uitslingergedrag belangrijker gaan vinden
Maar verliezen en vervorming, ben de tonale afstemming, afstraling axiaal en onder hoeken en het uitslingergedrag belangrijker gaan vinden
