inschakelvertraging met ne555. Met Print
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: inschakelvertraging werkt niet helemaal lekker
1.1va is trouwens wel weinig. Hoeveel vermogen vraagt de spoel van het relais?
Ik heb hem gewoon op de gloeiwikkeling aangesloten, geen probleem.
Ik heb hem gewoon op de gloeiwikkeling aangesloten, geen probleem.
Om even terug te komen op het elko-probleem.Ik denk dat die 1000µF niet te best is.Of het nog zo is weet ik eigenlijk niet maar vroeger was een elko goed als de waarde niet meer afweek dan -50%...+100%.Dan kan die 1000 net zo goed(slecht)500µF zijn.Met twee parallel is de kans dat ze ale twee -50% zijn niet zo groot.
Dan een 555 is natuurlijk een betere manier.Zou 'm wel omgekeerd gebruiken,relais tussen uitgang(pin3) en +.
De uitgang is sterker met naar massa trekken dan naar de plus.De parallel-schakeling R+D(ook andersom) moet dan naar de + en de C naar massa.
Anne
Dan een 555 is natuurlijk een betere manier.Zou 'm wel omgekeerd gebruiken,relais tussen uitgang(pin3) en +.
De uitgang is sterker met naar massa trekken dan naar de plus.De parallel-schakeling R+D(ook andersom) moet dan naar de + en de C naar massa.
Anne
Even een korte topic-kaping tussendoor:
Als je 3 relais aan wil sturen met die 555, is het zeker wel verstandig om een bc547b ertussen te gebruiken?
Als je 3 relais aan wil sturen met die 555, is het zeker wel verstandig om een bc547b ertussen te gebruiken?
Heb even gekeken. Relais is +- 400mW
Dus met I = P/U komen we op een verbruik van 80mA.
Trafo is 1,1VA die levert dus 1,1/U is 183mA...
Ik hou dus 100 mA over mijn 555 en de duoled. Dat moet genoeg zijn toch?
Wss is die 100mA die ik over hou bij de andere schakeling te weinig met een 1000uF erachter. En dan nog de hele schakeling met LM317...
Denk dus dat de 555 nu al voorkeur heeft terwijl hij niet eens binnen is
Zal tegen die tijd even een schema maken hoe ik het aansluit... als het dan allemaal werkt is het misschien wel een optie om hier een printje voor te maken... Ik zie dat erg veel mensen een inschakelvertraging maken, allemaal op een eigen goede manier.
Maar aan componenten ben je met je 555 timer nog geen euro kwijt (zonder je relais, met douled) Met relaistje kom je op 5 euro. En dan gewoon 6,3 of 6 volt voeden.
Lijkt mij dat er mensen zijn die hier wel oren naar hebben. Heb de print van Sophia Elektric zien gaan voor 25 euro. Terwijl die niets meer of minder doet...
Dus met I = P/U komen we op een verbruik van 80mA.
Trafo is 1,1VA die levert dus 1,1/U is 183mA...
Ik hou dus 100 mA over mijn 555 en de duoled. Dat moet genoeg zijn toch?
Wss is die 100mA die ik over hou bij de andere schakeling te weinig met een 1000uF erachter. En dan nog de hele schakeling met LM317...
Denk dus dat de 555 nu al voorkeur heeft terwijl hij niet eens binnen is
Zal tegen die tijd even een schema maken hoe ik het aansluit... als het dan allemaal werkt is het misschien wel een optie om hier een printje voor te maken... Ik zie dat erg veel mensen een inschakelvertraging maken, allemaal op een eigen goede manier.
Maar aan componenten ben je met je 555 timer nog geen euro kwijt (zonder je relais, met douled) Met relaistje kom je op 5 euro. En dan gewoon 6,3 of 6 volt voeden.
Lijkt mij dat er mensen zijn die hier wel oren naar hebben. Heb de print van Sophia Elektric zien gaan voor 25 euro. Terwijl die niets meer of minder doet...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Met die 80mA ga je uit van 5V relais?
Ik zou eerder 9V of 12V nemen, kost het je maar 33mA per relais.
Als je ook nog eens "zuinige relais" uitzoekt (er bestaan 100mW relais), kun je er heel wat meer gebruiken.
Even verder brainstormen hoor, maar wil je het echt mooi (en zuinig doen), neem dan een microcontroller.
Attiny45 (evt met Arduino bootloader).
Een NE555 vind ik overigens ook een mooie oplossing (of dus een Schmitt Trigger met een opamp)
Ik zou eerder 9V of 12V nemen, kost het je maar 33mA per relais.
Als je ook nog eens "zuinige relais" uitzoekt (er bestaan 100mW relais), kun je er heel wat meer gebruiken.
Even verder brainstormen hoor, maar wil je het echt mooi (en zuinig doen), neem dan een microcontroller.
Attiny45 (evt met Arduino bootloader).
Een NE555 vind ik overigens ook een mooie oplossing (of dus een Schmitt Trigger met een opamp)
Ja ik ga uit van 5 volt.
Heb even gekeken en je hebt ook relais die idd maar 200mW zijn. Die had ik achteraf beter kunnen kopen. Maar helaas.
Ook met 400mW haal ik het makkelijk.
Heb voor 5 volt gekozen omdat ik dan gewoon 6/6,3 volt gelijk kan richten, hou je nog maar 5 volt over... Is het makkelijkst.
Maar de relais keuze is straks aan ieder voor zich als ze willen...
Heb even gekeken en je hebt ook relais die idd maar 200mW zijn. Die had ik achteraf beter kunnen kopen. Maar helaas.
Ook met 400mW haal ik het makkelijk.
Heb voor 5 volt gekozen omdat ik dan gewoon 6/6,3 volt gelijk kan richten, hou je nog maar 5 volt over... Is het makkelijkst.
Maar de relais keuze is straks aan ieder voor zich als ze willen...
Oke, dan ga ik hem naar de massa laten schakelen...Ah!buis schreef:Om even terug te komen op het elko-probleem.Ik denk dat die 1000µF niet te best is.Of het nog zo is weet ik eigenlijk niet maar vroeger was een elko goed als de waarde niet meer afweek dan -50%...+100%.Dan kan die 1000 net zo goed(slecht)500µF zijn.Met twee parallel is de kans dat ze ale twee -50% zijn niet zo groot.
Anne
Ik wilde overigens de ledschakeling ook toepassen. Ik denk dat ik daar niets aan hoef te veranderen he?
Alleen vervang ik het voorste deel van de schakeling (met de 2 stuks BC547) door de 555 timer...
Ik dacht zelf dat het zo zou moeten werken... of ziet iemand al een mega blunder ?
p.s. Wat vinden jullie van mijn paint skills?
Het enige nadeel van een 'universeel' printje is dat iedereen het eigenlijk voor een andere toepassing wil gebruiken. Ik wil de timer gebruiken om signaal relais vertraagd in te laten schakelen om kabouter minidsp plop weg te laten. En vooral om de signaalrelais sneller af te laten vallen dan de minidsp uitschakelt.
Dan kun je wel een universeel printje maken, maar de een wil 2 relais aansturen en de ander wil er 3 of 4.
Dan kun je wel een universeel printje maken, maar de een wil 2 relais aansturen en de ander wil er 3 of 4.
Ja daar heb je idd een goed punt. Misschien is het mogelijk meerdere printjes te ontwerpen. Voor de meest gangbare toepassingen. De basis is dan gelijk.
Dus 1 printje voor inschakelvertraging. Dat is veel gebruikt.
En 1 printje voor signalen.
Of wel alleen voor de inschakelvertraging en evt uitbreiden met een optie voor vertraagd afvallen. Dan wordt de toepassing alweer iets breder. Als je voor de relais de pcb relais pakt van omron bijv. Die heb je in de zelfde afmeting in vele uitvoeringen. Voor signaal. Voor vermogen. 1 x enkel 1 x wissel 2 wissel enz.
Voelt hier iemand iets voor? Of is dit te omslachtig?
Dus 1 printje voor inschakelvertraging. Dat is veel gebruikt.
En 1 printje voor signalen.
Of wel alleen voor de inschakelvertraging en evt uitbreiden met een optie voor vertraagd afvallen. Dan wordt de toepassing alweer iets breder. Als je voor de relais de pcb relais pakt van omron bijv. Die heb je in de zelfde afmeting in vele uitvoeringen. Voor signaal. Voor vermogen. 1 x enkel 1 x wissel 2 wissel enz.
Voelt hier iemand iets voor? Of is dit te omslachtig?
Re: inschakelvertraging met ne555. Universele print maken?
Als het echt een universeel iets is, en ook te begrijpen voor een leek als ik voel ik er wel voor. Ligt natuurlijk ook een beetje aan de prijs van het geheel.
Moet ik een beetje in deze richting denken
http://www.djuke.nl/nl/producten?page=s ... egory_id=1
Ik denk dat het vrij universeel wordt maar je kunt nooit iets maken voor iedereen. Het wordt wel iets anders als wat je in je link hebt staan.Zweitse schreef:Als het echt een universeel iets is, en ook te begrijpen voor een leek als ik voel ik er wel voor. Ligt natuurlijk ook een beetje aan de prijs van het geheel.
Het idee is dat als je een apparaat aanzet er na een bepaalde tijd een relais schakelt. Di kan zijn om de hoogspanning op de buizen te zetten. Of om signaal te schakelen.
Dat is iig mijn idee...
Groetjes Bart
Wordt het een group-buy Bart?
Als de prijs ook voor mij interessant wordt dan wil ik ook wel mee doen.
Als de prijs ook voor mij interessant wordt dan wil ik ook wel mee doen.
Groupbuy zou mooi zijn. Dan houden we de prijs van de print laag.
Ikwil er zowieso wel 4.
Als een paar meer mensen dit willen wordt het interresant. Maar ik moet dan wel weten of het schema voor iedereen te gebruiken is.
Ikwil er zowieso wel 4.
Als een paar meer mensen dit willen wordt het interresant. Maar ik moet dan wel weten of het schema voor iedereen te gebruiken is.
Dus eigenlijk een soort anti plop schakeling! Moet je deze apart voeden, en als ik het signaal wil schakelen heb ik er dan twee nodig, zowel voor het linker als ook voor het rechter kanaal?
Hoe het voor het signaal verhaal telt weet ik niet zeker.
Maar de vertraging is in te stellen door een rc combinatie. Ik kan me voorstellen dat we iets maken waarbij je verschillende potmeters kunnen kiezen om zo een groot bereik in tijd te pakken. En dus in kunt stellen tussen 0,5 en 60 sec. De kortere tijden voor de signaal vertraging. Langere tijden voor het schakelen van spanningen.
Als we de print uitvoeren met 2 relais kun je er altijd zelf voor kiezen of je ze beide wilt gebruiken...
Ik ben benieuwd wat iemand uit de print-buissines hier van denkt? En wat een printje gaat kosten als we er 20+ van laten maken?
Maar de vertraging is in te stellen door een rc combinatie. Ik kan me voorstellen dat we iets maken waarbij je verschillende potmeters kunnen kiezen om zo een groot bereik in tijd te pakken. En dus in kunt stellen tussen 0,5 en 60 sec. De kortere tijden voor de signaal vertraging. Langere tijden voor het schakelen van spanningen.
Als we de print uitvoeren met 2 relais kun je er altijd zelf voor kiezen of je ze beide wilt gebruiken...
Ik ben benieuwd wat iemand uit de print-buissines hier van denkt? En wat een printje gaat kosten als we er 20+ van laten maken?
Het hoeft niet duur te zijn: http://iteadstudio.com/store/index.php? ... Path=19_20bcvdb schreef:Hoe het voor het signaal verhaal telt weet ik niet zeker.
Minimum order 8. Price 15,-cobaltjeh schreef:Het hoeft niet duur te zijn: http://iteadstudio.com/store/index.php? ... Path=19_20bcvdb schreef:Hoe het voor het signaal verhaal telt weet ik niet zeker.
15 dollar per stuk neem ik aan dan?
Nee neem bijvoorbeeld de 10cm x 10cm dan heb je 10 stuks voor 25 dollar. (en wat verzendkosten)

Ik heb daar momenteel een print in bestelling staan, op aanraden van een aantal forumers.
Ben dus erg benieuwd hoe ze er uit gaan zien. Want ik vind het echt erg! goedkoop.
Ik heb daar momenteel een print in bestelling staan, op aanraden van een aantal forumers.
Ben dus erg benieuwd hoe ze er uit gaan zien. Want ik vind het echt erg! goedkoop.
Idd ja!! Zal me er eens in verdiepen...
In het groen heb je er 10 voor 25,-
In het groen heb je er 10 voor 25,-
En 2 Layers
Dit gaat volgens mij iets moois brengen
Dit gaat volgens mij iets moois brengen
Mooi getekend met die 555
maar wel met de diode over de C
Die moet over de R ,de richting klopt wel
.
Omdat de IC nogal gevoelig is voor spanningspieken,is het aan te raden (niet verplicht) om de pin 3 te beginnen met een diode en dan pas het (relais+diode).Pijltje richting pin 3.
Anne
Die moet over de R ,de richting klopt wel
Omdat de IC nogal gevoelig is voor spanningspieken,is het aan te raden (niet verplicht) om de pin 3 te beginnen met een diode en dan pas het (relais+diode).Pijltje richting pin 3.
Anne
Zodra ik een layout heb zal ik deze posten!
Re: inschakelvertraging met ne555. Met Print
Zoooooooo... na een avond tutorials kijken ben ik een heel eind gekomen!
Onder staat het schema alvast. Ik sta altijd open voor op en aanmerkingen. Heb hem thuis even snel opgebouwd en hij werkte iig!
De print layout komt spoedig!!
Onder staat het schema alvast. Ik sta altijd open voor op en aanmerkingen. Heb hem thuis even snel opgebouwd en hij werkte iig!
De print layout komt spoedig!!
Re: inschakelvertraging met ne555. Met Print
Schema is niet zichtbaar, maar een andere vraag, welke tutorials heb je gekeken?