Elysium Subs

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Welk model is het mooist? (foto's op pagina 4) Link

Rechthoekige kast
3
7%
Bolvorm
7
16%
Grote uitvoering van de Elysium kast
10
22%
Ei/Tulp vorm
22
49%
Anders... Beschrijving/tekening in het topic dan.
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 45

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door b_force »

Trouwens, je hebt vier woofers.
Waarom niet netjes vier woofers over de kamer verspreiden?
Of laat moeders dat iet toe? :twisted: :lol:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

hrscharft schreef:
elysium stand iets inkorten en Kloon er onder??
Nee geen optie. Dan had ik net zo goed een vloerstaander kunnen maken. Ik wilde juist een keer een hele kleine monitor.
De subs zijn ook alleen een aanvulling voor de laagte octaven. De subs zijn dus ook bedoeld om te blijven ook al zouden de Elysiums ooit vervangen worden. Daarom hoeven ze niet perse hetzelfde uiterlijk te hebben. Stel je voor dat ik over een tijdje bijv een LineArray wil proberen, dan blijven deze subs erbij.

@B_force
Ja heb ik ook aan gedacht. Dan moeten ze wel heel erg klein worden dan lukt het me wel. Maar ik zit dan een beetje met aansluiten. De bedoeling is 2 woofers per versterker. Als je naar onderstaande tekening kijkt dan zie je waar ze ongeveer zouden moeten komen. Dat is een lang stuk kabel wat ik ergens weg moet werken. Ben er niet onverdeeld enthousiast over.
4 subs plaatsing.jpg
Ik ga mijn keuze nu beperken tot de kloon en de tulp (dus de 2de vorm).
Morgen ga ik die laatste even uitwerken om te kijken wat de precieze inhoud is. Dan simulaties er tegen aan en beslissen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Oeps...
Ik heb de tulp uitgewerkt en de inhoud exact berekend. :cry:
Schermafbeelding 2012-02-17 om 4.03.01 PM.png
Dat is wel heel erg weinig.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Henkjan »

zo wordt de keuze voor je gemaakt :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
zo wordt de keuze voor je gemaakt :lol:
Hij kan ook kiezen om de behuizing van de tulp groter te maken, is snel al meer volume.

Hij zit toch niet vast aan een maat, het waren toch al relatief kleine jongens in verhouding tot de anderen.
Maak het maar eens 10% meer of groter in centimeters.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door b_force »

Een voetstuk eronder zetten en die mee laten doen aan het volume.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Elysium Subs

Bericht door hrscharft »

Beste vinculum

Edit, nogmaals en nogmaals overgelezen maar ik zat fout.

eens met bovenstaande beetje omhoog schalen richting grootste Rbinnen van 11 ofzo

kom je op 1,1^2 x pi x0,18 = 0.6 l voor een tussenschijf
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Afgelopen weekend heb ik dit project besproken met een aantal mensen waaronder mijn oom die het grootste deel van zijn leven een houtbewerkingsbedrijf heeft gehad. Met hem heb ik mijn zorgen omtrent de fabricage van de Tulpsubs besproken. Het is zeker mogelijk om dit te maken maar man wat een werk. Daarbij heb ik ook nagedacht over de schamele 2 liter inhoud.
Bij toeval ben ik op een variatie gestuit die misschien best eens zou kunnen gaan werken.
Feitelijk is het dezelfde vorm als de Elysium maar dan op zijn kant. En met een stuk er tussenuit.
Het grote voordeel is dat het voor mij goed te maken is en ik niet van anderen afhankelijk ben. Deze vorm heeft toch de aparte vormgeving van de Tulpsub maar in de stijl van de Elysiums. En een grotere inhoud.

Ik heb 2 versies. Versie 1 heeft dezelfde buitenmaten als de Tulpsub maar nu met een inhoud van 3.5 liter per woofer. De buitenmaten zijn dan ongeveer (in cm) 35 hoog x 29 breed x 22 diep.
Straight Tulip Carbon.jpg
Straight Tulip Carbon - Woonkamer.jpg
Versie 2 is 10% hoger en breder maar dezelfde diepte. Dit levert een hele nette 4.4 liter op. De buitenmaten zijn dan ongeveer (in cm) 38 hoog x 28 breed x 22 diep.
Straight Tulip +10% Carbon.jpg
Straight Tulip Carbon 10% - Woonkamer.jpg
De afwerking is dezelfde als die van de Elysium. Carbon in het midden en matzwarte voor en achterkant.
Ook kan het eventueel in het Tulpsub wit met matzwart.
Straight Tulip 10% - Woonkamer.jpg
Mijn voorkeur zou denk ik toch de carbon versie zijn om in lijn te blijven met de speakers en de apparatuur. Ook vind ik dat carbon gewoon erg mooi! :D
De kleine versie vind ik mooier staan in de kamer maar ik moet nog simuleren wat het verschil is tussen de beide volumes. Het grootteverschil is maar 3cm in de hoogte maar op de tekening lijkt het vrij veel.

Mijn gevoel zegt dat dit een aardig compromis is. Wat jullie?
Bijlagen
Schermafbeelding 2012-02-21 om 12.05.22 PM.png
Schermafbeelding 2012-02-21 om 12.05.22 PM.png (14.62 KiB) 398 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Henkjan »

4½ liter blijft nog steeds erg weinig natuurlijk...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door hannesie »

Even een beetje meer een bierbuikje en dan de zwarte met carbon, ik zie het helemaal zitten,(staan) :lol:

Achter de drivers kun je toch wel iets meer ruimte creëren?
Ze worden dan wel iets breder, maar ook toch nog steeds vriendelijk van vorm.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Lnsadnoh »

Waanzinnig mooie tekeningen maak je ook!
Gebruik je Inventor daarvoor?
Of Sketch-up?
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Elysium Subs

Bericht door MH »

nice! al doet het me wel een beetje denken aan een wafel ijzer....
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

@Hondasnl
Thanx. Ik doe alles in Sketchup. Heelijk programma! Alleen al het tekenen van speakers vind ik erg leuk om te doen.


Maar......


Soms bevinden de beste ideeën zich vlak voor je neus. Ik keek nl rond in de kamer en probeerde me voor te stellen hoe het er uit zou komen te zien en toen kreeg ik ineens een goed idee.
Woonkamer2.jpg

Wij hebben daar dus een poef/voetenbank naast de bank staan (Ikea Bromma). Die is hol en we gebruiken de binnenkant niet. De bovenkant (zitdeel) is los en staat op 4 pootjes. De onderkant is niets meer dan een lege bak. Daar is dus 100 liter ruimte beschikbaar voor een flinke sub zonder dat iemand ziet dat hij er is!

Ik heb inmiddels gesproken met HJ en de SDX7's kan ik omruilen (had ze ook nog niet dus dat scheelt).

Het is niet zo fancy als de ontwerpen die hier voorbij zijn gekomen maar de performance is wel veel en veel beter. En ook niet onbelangrijk, het oogt veel rustiger in de kamer. De sub zal ook in de toekomst gewoon kunnen blijven of er nu kleine monitors staan of grote vloerstaanders. Ideaal dus!

De eitjes/tulpen/kloon optie is dus van de tafel. Het idee blijft leuk maar ga ik toch maar niet mee verder nu.

Omdat dit zo afwijkt van het originele plan zal ik een nieuw topic openen hiervoor.
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Elysium Subs

Bericht door Joland »

Grappig, ik heb zo'n joekel in de woonkamer staan (130 liter netto inhoud) en ik was dit topic juist aandachtig aan het volgen om te kijken wat voor compact dingetje je ging bouwen, zodat ik wellicht ook zoiets zou kunnen doen... :D

Wordt voor jouw doen ook wel weinig uitdagend ontwerp, zo'n stealth sub :wink: Maar ik ga je bouwtopic zeker volgen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Elysium Subs

Bericht door Arno »

Saai! :lol:


(maar wel verstandig :wink: )
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Helemaal mee eens!

Het is ook saai en niet uitdagend. Maar dit gaat wel precies doen wat ik er van verwacht. Afgronddiep en strak laag zonder dat het optisch een kermis word en de aandacht van de Elysiums weggehaald.

"If you can't hide it, show it" was het uitgangspunt van dit project maar wat blijkt? "I can hide it!" En goed ook!
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Elysium Subs

Bericht door EppeRRR »

Denk dat dit nog wel de beste oplossing is :D

Wel genoeg foto's plaatsen he, is een excuus om zo'n poef in de woonkamer te zetten :D
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Elysium Subs

Bericht door Candisa »

Misschien niet het meest originele "ontwerp", maar na het bijna wanhopig zitten zoeken naar vormen die enerzijds elegant en niet te groot ogen en anderzijds makkelijk te fabriceren zijn en voldoende literinhoud bieden, lijkt me dit een zéér verstandige beslissing!

CSS Trio12 gesloten, of belachelijk laag getuned gepoort?

Isabelle
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Candisa schreef:
na het bijna wanhopig zitten zoeken
Haha ja je hebt gelijk. Ik werd er ook beetje wanhopig van. Je loopt toch steeds tegen de wetten der natuurkunde aan.
Een monitor ontwerpen is niet heel moeilijk, een vloerstaander ook niet. Maar een losse sub die bij beide moet passen is echt lastig. De standaard kubus is gewoon het meest efficiënt. He is alleen zo uber saai. En wat je ook doet, het geeft altijd een rommelig beeld met 4 kasten met afwijkende vorm.

Deze optie is zeker saai maar doordat het volledig stealth is ben je wel van alle problemen af. Er veranderd helemaal niets aan het interieur en de aanblik naar je set is veel rustiger. Alle aandacht gaat nu naar wat daar staat, in dit geval de Elysiums.

Wat betreft de invulling weet ik het nog niet zeker. Ik denk aan 2x CSS SDX10 in een gesloten kast van 100 liter met een LT erachter. WinISD geeft een F3 van 18Hz @108dB dus met roomgain zal dat nog iets zakken... Whoohoo! :rock:
Maar goed dat word een ander topic.
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Lars Oosterveen »

Kun je niet zo`n sub maken zoals Joland heeft staan?
Kussen er op en de wanden bekleden en je hebt een (grote) poef.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Lars Oosterveen schreef:
Kun je niet zo`n sub maken zoals Joland heeft staan?
Kussen er op en de wanden bekleden en je hebt een (grote) poef.
Dat is toch precies wat ik doe? Alleen maak ik gebruik van iets wat ik al heb. Ik vervang alleen de loze onderkant.
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Lars Oosterveen »

Omgekeerd gezien wel inderdaad.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Elysium Subs

Bericht door hrscharft »

2x sdx10 8-[ :goeie:

ik heb er hiero 1tje staan in 38 liter zonder lt en daar heb in een kamer van zon 30 m^2
al echt meer dan zat aan.
Been erg benieuwd naar et resultaat.

Gr,

Harm.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Elysium Subs

Bericht door wouter »

Wellicht ben ik de enige, maar das helemaal niet zo'n goed idee!!

2 subs zo voor je en vlak bij de andere geluidsbronnen was een prima opzet.

Een grote sub midden in je kamer waar je vlak naast zit... Grote kans dat tussen 25 en 75 een groot dal zit op de luisterplek die je niet kan bijregelen. Ik heb het te vaak niet zien werken en ga daarom nooit meer zomaar grote subs adviseren zonder te weten waar die komt.

Ik heb een 180 liter sub gehad op een plek waar echt op de luisterplek geen sublaag merkbaar was. Alleen met vette boost, en dat klonk traag en levenloos.

sorry :wink:

Afbeelding

Kun je nu weer verder...
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Dat is wel mijn angst ja. Vrouwlief zit letterlijk naast de poef. Ik vrees dat zij wegdreund terwijl ik aan de andere kant van de bank het maar vind tegenvallen.
Het idee van volledig stealth trekt me wel zodat het beeld rustig blijft. Ook qua diepgang en druk zal het moeilijk te verslaan zijn. Mijn vrees is het Bose effect. Duidelijke separatie tussen sub en de rest.
Tuurlijk, tonen onder de 100hz zijn niet richtingsgevoelig maar verschil in volume door wisselende afstand tot de sub hoor je wel.

Zucht. Toch even afwijken van mijn eisen en eens kijken naar 2 kleine kubusjes. Miss met bijv CSS Trio8 in downfiring ofzo? Ga binnenkort wel weer wat simuleren en dan alle voors en tegens vergelijken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”