Beginner meetset

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Beginner meetset

Bericht door r.ladage »

Heren,

Heb al een beetje rond gelezen hier en op basis daarvan heb ik een beginners meetset voor mezelf samengesteld.
Deze wil ik hier even posten met als vraag of ik iets vergeet of ergens een grote fout maak.

USB audio:
M-audio Fast Track mkII
48V fantoom voeding en de mogelijkheid tot kalibreren

Microfoon:
Behringer ECM8000 Condensator Microfoon

Statief:
Bax IVA02 microfoonstatief

XLR Kabel (10M)
Klotz M5N10 Neutrik XLR 3P - XLR 3P microfoonkabel 10 meter

Kalibratie kabel:
Klotz JBPP001 jack 2p - jack 2p 15 cm patchkabel

Denk dat ik met dit setje toch uit de voeten moet. Ik besef dat het niet allemaal top of the bil is.
Maar ik ben maar een beginner :)

Totale kosten == € 200 rond :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginner meetset

Bericht door Pjotr »

Dat noem jij een beginners meetset? :mrgreen: Dat is best al een redelijk goed setje waar je ook als gevorderde goed mee uit de voeten kunt.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Beginner meetset

Bericht door John P »

Ik zou er sowieso een Arta-meetboxje bij maken. Dit scheelt heel veel tijd en fouten tijdens het meten. Kijk ook eens naar dit topic:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 44&t=15264
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Beginner meetset

Bericht door markbakk »

Wat ook handig is: een aparte meetversterker. Anders moet je telkens je audioset uit elkaar slopen. Het mooist is een kleine eindtrap.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Beginner meetset

Bericht door r.ladage »

Ik heb zelf nog een TA2024 2x15W versterkertje liggen.
Is deze goed genoeg (om mee te beginnen) of zeg je dan: Hé meet dan niet! :)

Die ARTA box brengt me een beetje in de war omdat ik niet thuis ben in de elektronica.
Wat ik bijvoorbeeld zie is een mic amp. Dat zit bij mij ingebakken in de Fast Track.
Ik zie niet echt hoe ik dat moet gaan aansluiten?

Ik zie wel potentie om de TA2024 erbij te vrotten in de ARTA box. Dat versimpeld de aansluitingen op de box.
Ik zit dus alleen met die uitgang voor naar de microfoon versterker waar ik geen raad mee weet.

Kan iemand mij hier nog wat duidelijkheid in verschaffen?

edit:
Dit zou allemaal prachtig passen in: deze behuizing
(moet een beetje opschieten met bestellen, want als ik deze week bestel krijg ik nog een verjaardag cadeau van Conrad :) )

In het artikel van de ARTA box hebben ze het over zener diodes van 4.1V, Ik kan echter allen 3.9V of 4.7V vinden. Welke van deze moet je dan hebben?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginner meetset

Bericht door Pjotr »

r.ladage schreef:
Ik heb zelf nog een TA2024 2x15W versterkertje liggen.
Is deze goed genoeg (om mee te beginnen) of zeg je dan: Hé meet dan niet! :) ?
Klasse-D kan wel als je alleen responsie wilt meten met 1 kanaal. Wil je verder met meten dan levert het toch wel te veel storing op in de meet set-up. Bovendien is die TD2024 gebalanceerd uit en dat gaat niet werken als je 2-kanaals wilt meten. Kun je beter iets van een lineair LM3875 klasse-AB achtig iets nemen.

Ikzelf gebruik het kitje van Dantimax, 2x18V 35VA trafo er aan en gaan met die banaan: http://electronics.dantimax.dk/Kits/Pre ... 64722.html

http://electronics.dantimax.dk/Kits/Pre ... index.html
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Beginner meetset

Bericht door r.ladage »

kijk, kijk, kijk .... ik voel een projectje aankomen hahaha.

Doel je op een transformator als deze, of meer zoiets?
En dan even over dat kitje. Er staat dat je alleen nog een power transformer en een heatsink nodig hebt.
Welke heatsink heb jij hiervoor gebruikt?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginner meetset

Bericht door Pjotr »

Ik heb een oude Slot-A koeler gebruikt die nog in de rommelbak lag :D Zie hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1512125 Daar zit het fannetje er nog op maar eigenlijk heb je dat niet nodig met meten. Zo warm wordt het dan niet. Ik heb het er op zitten omdat ik ook langdurig woofers er mee inspeel.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Beginner meetset

Bericht door r.ladage »

Kan je me ook vertellen wat ik aanmoet met de mic amp van de ARTA box aanmoet?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginner meetset

Bericht door Pjotr »

r.ladage schreef:
Kan je me ook vertellen wat ik aanmoet met de mic amp van de ARTA box aanmoet?
Wat bedoel je? Zit toch geen mic amp in? Voor de microfoon heb je toch je M-audio Fast Track?
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Beginner meetset

Bericht door mtb »

De ECM8000 gebruik ik ook al jaren, maar de meeste elektretjes direkt op je mic-ingang doen er niet voor onder.
Er kunnen slechten bij zijn, maar gewoon een paar proberen.
Zie ook http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=13334 voor een relatieve meetmethode waar je in de praktijk meer aan hebt.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Beginner meetset

Bericht door r.ladage »

Pjotr schreef:
r.ladage schreef:
Kan je me ook vertellen wat ik aanmoet met de mic amp van de ARTA box aanmoet?
Wat bedoel je? Zit toch geen mic amp in? Voor de microfoon heb je toch je M-audio Fast Track?
Dat is dus precies wat ik bedoel. Ik heb dat dus via de Fast Track. In die ARTA box zit het echter wel in het ontwerp.
Kan ik die gewoon negeren? Of gebeuren er "bewerkingen" op die mic amp poort die je nodig hebt bij je meting?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Beginner meetset

Bericht door markbakk »

Je kunt ook simpel het meetschakelingetje bouwen uit de LIMP-manual. Nog veel simpeler dan het andere meetkastje. Eventueel beetje uitbreiden met schakelaar om meetweerstand te bypassen, meetmicrofoon gewoon gebalanceerd in houden. Zo werk ik ook, gaat prima!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginner meetset

Bericht door Pjotr »

r.ladage schreef:
Dat is dus precies wat ik bedoel. Ik heb dat dus via de Fast Track. In die ARTA box zit het echter wel in het ontwerp.
Kan ik die gewoon negeren? Of gebeuren er "bewerkingen" op die mic amp poort die je nodig hebt bij je meting?
In de ARTA meetbox heb ik mij niet verdiept dus daar kan ik weinig over zeggen. Gewoon zoals Mark zegt, dat versterkertje in een kastje klussen en en dan gelijk het meetcircuitje uit het Limp manual er bij zetten. Dat is wat ik min of meer ook gedaan heb.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beginner meetset

Bericht door b_force »

Een TA2024 is niet te gebruiken als meetversterker omdat deze gebrugd is.
Daardoor kun je niet (zomaar) impedanties meten.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Beginner meetset

Bericht door r.ladage »

Oké. Ik heb de LIMP schakeling bekeken en daar haal ik het volgende uit.
Ik ben heeel erg visueel ingesteld, dus heb even mijn paint skills aangesproken :)
schakeling.png
Dit is wat ik maakte van de meest simpele LIMP schakeling.
Dan als schakelaar gewoon deze

Iets zegt me dat het me weer is gelukt om het LIMP schema te over simplificeren haha
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Beginner meetset

Bericht door markbakk »

Dat is 'm niet helemaal. De 27Ohms-weerstand (vermogensweerstand, 10W) moet in serie met de te meten luidspreker aan de uitgangen van de versterker. Daarnaast moet je van de twee ingangen van je soundcard meetprobes maken die je aan weerszijden van de 27Ohms-weerstand vastmaakt. Daarvoor zijn de spanningsdelers (2x2 weerstanden en 2 zenerdiodes), die zorgen ervoor dat je je soundcard niet sloopt met het uitgangssignaal van je versterker. Kijk maar naar plaatje 3.2 en 3.3 van de LIMP-manual.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Beginner meetset

Bericht door r.ladage »

We hebben het hier dus puur over een impedantie meting.
Hiervoor heb ik die Fast Track ook helemaal niet nodig.

Heb 1x uit en 2x in op een geluidskaart nodig + versterker + meetweestand en spanningsdelers.

Ik heb op mijn laptop een line in en een mic in. Zijn deze allebei hiervoor te gebruiken?
Hoe maak ik meetprobes van die ingangen?
Hoe kom je achter de input impedance van je geluidskaart.

ik :oops: me wel een beetje.
Kom volgens mij over als een domme koe.
Maar wil het wel graag leren.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Beginner meetset

Bericht door markbakk »

De line-in is wel te gebruiken (moet stereo zijn). Wss. minijack (3,5mm TRS). Wel, neem een oude/goedkope hoofdtelefoon met een beetje robuuste draden en knip de oortjes af. Soldeer bij beide draden over de kerndraad naar de mantel een 820Ohm-weerstand en daaraan parallel de besproken zenerdiodes in serie (let op, goed aansluiten, google dat maar ;) ). Vervolgens aan de kerndraad een 8k2-weerstand die je weer soldeert aan de 27Ohm-weerstand (aan beide kanten van die vermogensweerstand komt dus een ingang van de geluidskaart). Verder twee robuuste draden solderen aan de 27Ohmsweerstand met daaraan banaanstekkers. Je kunt de zaak in een kastje inbouwen of met krimpkous afwerken, maar hoe dan ook, klaar is je meetbrug. Aansluiten doe je door de meetbrug (van banaanstekker tot banaanstekker) tussen de + van je eindversterker en de + van je luidspreker op te nemen.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Beginner meetset

Bericht door r.ladage »

Zo moeten we dus een beetje in de buurt komen?
Bijlagen
schakelingv2.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginner meetset

Bericht door Pjotr »

Idd. Overigens zijn die zeners alleen nodig als je met een > 50W versterker gaat meten. Met dat Dantimax kitje en een 2x 18V trafo als versterker zijn die helemaal niet nodig en doen ze ook niks.
Plaats reactie