Anne
Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Zie hier,en nu naar bed
Anne
Anne
Helemaal duidelijk zo! Dank je wel...
(ps, Anne, kijk ook even in je postvakje van deze site, ik heb je een PB gestuurd. linksboven klikken.)
(ps, Anne, kijk ook even in je postvakje van deze site, ik heb je een PB gestuurd. linksboven klikken.)
Ach en wee..
Moord en brand...
Wel twee hele draadbruggen...
Maar ik vind hem goed...
Gaatjes geboord en boutjes geplaatst.
De moeren en ringen zijn tijdelijk, bij de definitieve montage komen er aluminium bussen overheen te zitten, zodat de elko plaat altijd recht zit.
Een plaatje voor het centrale massapunt gemaakt :
en even passen met een proefdruk van het netspannings-board :
Het liefst zou ik ook aluminum strips voor de positieve en negatieve kanten van de elko's gebruiken, maar dan hebben de weerstanden ertussen geen zin meer.
Als iemand een idee daarover heeft hoe dat op te lossen hoor ik dat graag.
Moord en brand...
Wel twee hele draadbruggen...
Maar ik vind hem goed...
Gaatjes geboord en boutjes geplaatst.
De moeren en ringen zijn tijdelijk, bij de definitieve montage komen er aluminium bussen overheen te zitten, zodat de elko plaat altijd recht zit.
Een plaatje voor het centrale massapunt gemaakt :
en even passen met een proefdruk van het netspannings-board :
Het liefst zou ik ook aluminum strips voor de positieve en negatieve kanten van de elko's gebruiken, maar dan hebben de weerstanden ertussen geen zin meer.
Als iemand een idee daarover heeft hoe dat op te lossen hoor ik dat graag.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Haha, ja twee teveel die je zo onder een zekering/condensator kunt leggen
Waarom al die weerstanden en niet gewoon een NTC?
Ziet er weer mooi uit Ray
edit:
Zo dus:

Waarom al die weerstanden en niet gewoon een NTC?
Ziet er weer mooi uit Ray
edit:
Zo dus:
vonk,vonk, knetter, knetter, BOEM !b_force schreef:Haha, ja twee teveel die je zo onder een zekering/condensator kunt leggen![]()
Hoogste tijd dat jij eens wat KEMA of NEN eisen gaat lezen over kruipafstanden bij netspanning....
(no offence...)
[plaatje niet zichtbaar ?]
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Die kruipafstand is nu toch ook helemaal niet groot?
Maar ik snap je punt, het wordt anders erg dicht op elkaar, daar heb je gelijk in.
Zie anders het linkje, dat zou dan wel moeten werken:
viewtopic.php?p=1534413#p1534413
edit:
Je kunt de pootjes van zo'n weerstand toch ook langer maken (net als een condensator)?
Is het probleem ook opgelost.
Een draadbrug met HV erop vind ik namelijk ook nou niet helemaal veilig.
Maar ik snap je punt, het wordt anders erg dicht op elkaar, daar heb je gelijk in.
Zie anders het linkje, dat zou dan wel moeten werken:
viewtopic.php?p=1534413#p1534413
edit:
Je kunt de pootjes van zo'n weerstand toch ook langer maken (net als een condensator)?
Is het probleem ook opgelost.
Een draadbrug met HV erop vind ik namelijk ook nou niet helemaal veilig.
Laatst gewijzigd door b_force op ma 20 feb 2012, 21:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Jonge,jonge,de grote werken
Om de plussen aan elkaar te zetten,waarom niet twee stroken printplaat met twee gaten.In het midden de koper wegvijlen en de weerstanden erover solderen
.
Wat de gelijkrichters betreft,geloof dat ik toch wel een beetje
,te benauwd ben geweest voor spanningspieken enz.Max.70V erover als het tot 100V mag,zou toch wel meevallen.
Een draadbrug minder
,draai K2 een kwart slag tegen de klok en dan de schakelkontakten recht naar de C van 47n
.
Anne
Om de plussen aan elkaar te zetten,waarom niet twee stroken printplaat met twee gaten.In het midden de koper wegvijlen en de weerstanden erover solderen
Wat de gelijkrichters betreft,geloof dat ik toch wel een beetje
Een draadbrug minder
Anne
De draadbruggen worden (natuurlijk) uitgevoerd met geisoleerd draad.
Ik zal de suggesties van Anne straks eens uitproberen.
En ik zal een plaatje fabrieken met een millimeter raster erin, zodat je de afstanden goed kunt zien en berekenen.
Ik zal de suggesties van Anne straks eens uitproberen.
En ik zal een plaatje fabrieken met een millimeter raster erin, zodat je de afstanden goed kunt zien en berekenen.
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 21 feb 2012, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze is met een raster van 1 millimeter erin verwerkt :
Met dat gedraaide relais komen de sporen toch dichter bij elkaar dan dat ik me had voorgesteld
.
Zo kun je idd mooi hokjes tellen
Anne
Zo kun je idd mooi hokjes tellen
Anne
ray5150 schreef:Dat is mischien niet zo'n gek idee. ik dacht eerst om twee stukjes aluminium te verbinden met een strookje plexiglas, maar ik denk dat dit mechanisch een stuk sterker is.Ah!buis schreef:Om de plussen aan elkaar te zetten,waarom niet twee stroken printplaat met twee gaten.In het midden de koper wegvijlen en de weerstanden erover solderen.
Maar dan wel etsen en niet vijlen...
Idee even uitgewerkt, ik vind het wel wat hebben...
Ik moet alleen nog even de afstand van de elko's erin verwerken.
Zit dat centrale massapunt wel precies in het midden van de plaat, ivm vereffeningsstromen
Maar zonder gekheid, die printjes over de elko's is wel een mooie oplossing, je zou voor een robuster aanzicht misschien 2 weerstanden parallel kunnen zetten.
Maar zonder gekheid, die printjes over de elko's is wel een mooie oplossing, je zou voor een robuster aanzicht misschien 2 weerstanden parallel kunnen zetten.
Je bedoelt dat gat ? dat zat er al in voordat ik het op maat zaagde...MxTheo schreef:Zit dat centrale massapunt wel precies in het midden van de plaat, ivm vereffeningsstromen![]()
Ik had niks anders wat zou passen en had geen zin om een stuk te gaan kopen.
Straks zie je er niks meer van want er komen een stel gelijkrichters overheen te zitten.
Dat kan, ja. of het echt zin heeft zou ik niet kunnen zeggen. Het moet er wel een beetje "strak" uitzien.MxTheo schreef:Maar zonder gekheid, die printjes over de elko's is wel een mooie oplossing, je zou voor een robuster aanzicht misschien 2 weerstanden parallel kunnen zetten.
Vette diode's, Jonguh !!
Wederom mijn dank aan Ronald (Duck Twacy) voor het beschikbaar stellen van deze monsters.
Wederom mijn dank aan Ronald (Duck Twacy) voor het beschikbaar stellen van deze monsters.
-
Duck Twacy
Ha ha, als er maar mooie muziek uit gaat komen 
Ze passen netjes op de massaplaat:
Nu is het zaak om eens uit te vogelen hoe ik dat het beste op de trafo's kan koppelen :
Dit is enigzins volgens de manier die Ah!buis voorstelde, alleen is het punt dat op de tekening van Anne het maar met 1 trafo uitgevoerd was.
ik zal er dus twee (zeer waarschijnlijk) paralel moeten schakelen, de vraag is hoe dat het beste uitgevoerd kan worden :
Zou dit een praktisch alternatief zijn, of doe ik iets niet goed ? :
[ps, ik kon niet het juiste symbool in eagle vinden, de dubbel anode en kathode leken er het meeste op.
]
Nu is het zaak om eens uit te vogelen hoe ik dat het beste op de trafo's kan koppelen :
Dit is enigzins volgens de manier die Ah!buis voorstelde, alleen is het punt dat op de tekening van Anne het maar met 1 trafo uitgevoerd was.
ik zal er dus twee (zeer waarschijnlijk) paralel moeten schakelen, de vraag is hoe dat het beste uitgevoerd kan worden :
Zou dit een praktisch alternatief zijn, of doe ik iets niet goed ? :
[ps, ik kon niet het juiste symbool in eagle vinden, de dubbel anode en kathode leken er het meeste op.
Best om het bij het eerste voorstel te houden
Daar zet je twee wikkelingen van dezelfde trafo parallel,zolang je de juiste fase aanhoud,geen bezwaar.
Maar bij het tweede zet je wikkelingen van verschillende (al zullen ze wel dezelfde zijn
) trafos paralel.
Als er een klein verschil is krijg je vereffeningsstromen en bij het aansluiten moet je ook nog de richting van de primaire in de gaten houden om de fase niet om te keren,liever niet
.
Anne
Daar zet je twee wikkelingen van dezelfde trafo parallel,zolang je de juiste fase aanhoud,geen bezwaar.
Maar bij het tweede zet je wikkelingen van verschillende (al zullen ze wel dezelfde zijn
Als er een klein verschil is krijg je vereffeningsstromen en bij het aansluiten moet je ook nog de richting van de primaire in de gaten houden om de fase niet om te keren,liever niet
Anne
De oplossing stond in de datsheet van de trafo... 
Volgens mij is dit wat jij bedoelde, zodat de wikkelingen in de juiste fase staan ?
Ik heb ook gelijk het voedings-schema wat eenvoudiger en en duidelijker gemaakt :
Volgens mij is dit wat jij bedoelde, zodat de wikkelingen in de juiste fase staan ?
Ik heb ook gelijk het voedings-schema wat eenvoudiger en en duidelijker gemaakt :
Misschien beter om de groundrail gescheiden te houden tot de laatste C's en daar koppelen?
Daarom staat er een stip bij de wikkeling.Volgens mij is dit wat jij bedoelde, zodat de wikkelingen in de juiste fase staan ?
Zou betekenen de alu-plaat voor driekwart in de lengte doorzagenMisschien beter om de groundrail gescheiden te houden tot de laatste C's en daar koppelen?
Vermoedelijk is het belangrijkst om de nul van de LSs niet op de print maar aan de alu te verbinden.
Anne
Ik heb geen idee wat daar het voordeel van zou kunnen zijn ?cool schreef:Misschien beter om de groundrail gescheiden te houden tot de laatste C's en daar koppelen?
En ik moet zeggen dat ik bij vrijwel alle Aleph versterkers die ik op internet heb gezien, en die met grote bekerelko's zijn uitgerust, dat die allemaal aan elkaar gekoppeld waren.
Hier een paar foto's als voorbeeld die aangeven wat ik bedoel :
Overigens passen jouw elco-beugels perfect, waarvoor nogmaals mijn dank.
Dat dacht ik al.Ah!buis schreef:Daarom staat er een stip bij de wikkeling.Volgens mij is dit wat jij bedoelde, zodat de wikkelingen in de juiste fase staan ?
Dat was ik al van plan, er komt een boutje in de plaat te zitten (steraarde) waar alle nul bedrading, (versterkers, ingangen, uitgangen, aarde.) op samenkomt door middel van soldeerogen.Ah!buis schreef:Vermoedelijk is het belangrijkst om de nul van de LSs niet op de print maar aan de alu te verbinden.
Dat is ook de reden dat er maar één nul-aansluiting op de versterker PCB's zit.
Ik heb dat ook in mijn JLH versterker gedaan en heb hier goede ervaringen mee.
Ik kwam er achter dat ik nog twee fotoprinten van 15 x 20 cm in huis had.
Dus heb ik aleph layout een paar centimeter in de breedte opgerekt :
En vervolgens een even de etsbak aangeslingerd :
Dus heb ik aleph layout een paar centimeter in de breedte opgerekt :
En vervolgens een even de etsbak aangeslingerd :
Dat ziet er mooi uit zeg, net een echte, doet er toch niet voor onder. 
.....................................................