Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Zie hier,en nu naar bed :-$
Anne
Bijlagen
rer.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Helemaal duidelijk zo! Dank je wel... :goedzo:

(ps, Anne, kijk ook even in je postvakje van deze site, ik heb je een PB gestuurd. linksboven klikken.)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ach en wee..
Moord en brand...
Wel twee hele draadbruggen... :lol:

Maar ik vind hem goed... :mrgreen:
Aleph-start-board.png
Gaatjes geboord en boutjes geplaatst.
De moeren en ringen zijn tijdelijk, bij de definitieve montage komen er aluminium bussen overheen te zitten, zodat de elko plaat altijd recht zit.
IMG_0788.JPG
IMG_0789.JPG
Een plaatje voor het centrale massapunt gemaakt :
IMG_0795.JPG
en even passen met een proefdruk van het netspannings-board :
IMG_0793.JPG


Het liefst zou ik ook aluminum strips voor de positieve en negatieve kanten van de elko's gebruiken, maar dan hebben de weerstanden ertussen geen zin meer.
Als iemand een idee daarover heeft hoe dat op te lossen hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door b_force »

Haha, ja twee teveel die je zo onder een zekering/condensator kunt leggen :lol:

Waarom al die weerstanden en niet gewoon een NTC? :roll:
Ziet er weer mooi uit Ray :goedzo:

edit:
Zo dus:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Haha, ja twee teveel die je zo onder een zekering/condensator kunt leggen :lol:
vonk,vonk, knetter, knetter, BOEM !
Hoogste tijd dat jij eens wat KEMA of NEN eisen gaat lezen over kruipafstanden bij netspanning.... :wink:
(no offence...)

[plaatje niet zichtbaar ?]
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door b_force »

Die kruipafstand is nu toch ook helemaal niet groot? :roll:
Maar ik snap je punt, het wordt anders erg dicht op elkaar, daar heb je gelijk in.

Zie anders het linkje, dat zou dan wel moeten werken:
viewtopic.php?p=1534413#p1534413

edit:
Je kunt de pootjes van zo'n weerstand toch ook langer maken (net als een condensator)?
Is het probleem ook opgelost.
Een draadbrug met HV erop vind ik namelijk ook nou niet helemaal veilig.
Laatst gewijzigd door b_force op ma 20 feb 2012, 21:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Jonge,jonge,de grote werken :goeie:
Om de plussen aan elkaar te zetten,waarom niet twee stroken printplaat met twee gaten.In het midden de koper wegvijlen en de weerstanden erover solderen :-s .
Wat de gelijkrichters betreft,geloof dat ik toch wel een beetje :^o ,te benauwd ben geweest voor spanningspieken enz.Max.70V erover als het tot 100V mag,zou toch wel meevallen.
Een draadbrug minder :o ,draai K2 een kwart slag tegen de klok en dan de schakelkontakten recht naar de C van 47n :wink: .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

De draadbruggen worden (natuurlijk) uitgevoerd met geisoleerd draad.
Ik zal de suggesties van Anne straks eens uitproberen.
En ik zal een plaatje fabrieken met een millimeter raster erin, zodat je de afstanden goed kunt zien en berekenen.
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 21 feb 2012, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Deze is met een raster van 1 millimeter erin verwerkt :
Aleph-start-board.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Met dat gedraaide relais komen de sporen toch dichter bij elkaar dan dat ik me had voorgesteld :( .
Zo kun je idd mooi hokjes tellen :D
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

ray5150 schreef:
Ah!buis schreef:
Om de plussen aan elkaar te zetten,waarom niet twee stroken printplaat met twee gaten.In het midden de koper wegvijlen en de weerstanden erover solderen :-s .
Dat is mischien niet zo'n gek idee. ik dacht eerst om twee stukjes aluminium te verbinden met een strookje plexiglas, maar ik denk dat dit mechanisch een stuk sterker is.
Maar dan wel etsen en niet vijlen... O:)

Idee even uitgewerkt, ik vind het wel wat hebben... :D
Ik moet alleen nog even de afstand van de elko's erin verwerken.
elko-koppel- strips.png
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door MxTheo »

Zit dat centrale massapunt wel precies in het midden van de plaat, ivm vereffeningsstromen :mrgreen:
Maar zonder gekheid, die printjes over de elko's is wel een mooie oplossing, je zou voor een robuster aanzicht misschien 2 weerstanden parallel kunnen zetten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

MxTheo schreef:
Zit dat centrale massapunt wel precies in het midden van de plaat, ivm vereffeningsstromen :mrgreen:
Je bedoelt dat gat ? dat zat er al in voordat ik het op maat zaagde... :mrgreen: Het is een stukje gebruikt aluplaat namelijk.
Ik had niks anders wat zou passen en had geen zin om een stuk te gaan kopen.
Straks zie je er niks meer van want er komen een stel gelijkrichters overheen te zitten.
MxTheo schreef:
Maar zonder gekheid, die printjes over de elko's is wel een mooie oplossing, je zou voor een robuster aanzicht misschien 2 weerstanden parallel kunnen zetten.
Dat kan, ja. of het echt zin heeft zou ik niet kunnen zeggen. Het moet er wel een beetje "strak" uitzien.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Vette diode's, Jonguh !!
IMG_0796.JPG
Wederom mijn dank aan Ronald (Duck Twacy) voor het beschikbaar stellen van deze monsters.
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Duck Twacy »

Ha ha, als er maar mooie muziek uit gaat komen ;)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ze passen netjes op de massaplaat:
IMG_0797.JPG
Nu is het zaak om eens uit te vogelen hoe ik dat het beste op de trafo's kan koppelen :

Dit is enigzins volgens de manier die Ah!buis voorstelde, alleen is het punt dat op de tekening van Anne het maar met 1 trafo uitgevoerd was.
ik zal er dus twee (zeer waarschijnlijk) paralel moeten schakelen, de vraag is hoe dat het beste uitgevoerd kan worden :
Aleph Nieuwe Voeding.png

Zou dit een praktisch alternatief zijn, of doe ik iets niet goed ? :
Aleph Nieuwe Voeding -2.png
[ps, ik kon niet het juiste symbool in eagle vinden, de dubbel anode en kathode leken er het meeste op. :wink: ]
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Best om het bij het eerste voorstel te houden :o
Daar zet je twee wikkelingen van dezelfde trafo parallel,zolang je de juiste fase aanhoud,geen bezwaar.
Maar bij het tweede zet je wikkelingen van verschillende (al zullen ze wel dezelfde zijn :? ) trafos paralel.
Als er een klein verschil is krijg je vereffeningsstromen en bij het aansluiten moet je ook nog de richting van de primaire in de gaten houden om de fase niet om te keren,liever niet :roll: .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

De oplossing stond in de datsheet van de trafo... :lol:
Aleph Trafo.png
Volgens mij is dit wat jij bedoelde, zodat de wikkelingen in de juiste fase staan ?

Ik heb ook gelijk het voedings-schema wat eenvoudiger en en duidelijker gemaakt :
Aleph Nieuwe Voeding.png
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door cool »

Misschien beter om de groundrail gescheiden te houden tot de laatste C's en daar koppelen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Volgens mij is dit wat jij bedoelde, zodat de wikkelingen in de juiste fase staan ?
Daarom staat er een stip bij de wikkeling.
Misschien beter om de groundrail gescheiden te houden tot de laatste C's en daar koppelen?
Zou betekenen de alu-plaat voor driekwart in de lengte doorzagen :shock:
Vermoedelijk is het belangrijkst om de nul van de LSs niet op de print maar aan de alu te verbinden.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

cool schreef:
Misschien beter om de groundrail gescheiden te houden tot de laatste C's en daar koppelen?
Ik heb geen idee wat daar het voordeel van zou kunnen zijn ?
En ik moet zeggen dat ik bij vrijwel alle Aleph versterkers die ik op internet heb gezien, en die met grote bekerelko's zijn uitgerust, dat die allemaal aan elkaar gekoppeld waren.
Hier een paar foto's als voorbeeld die aangeven wat ik bedoel :
1%20(9).JPG
gesamt_mit_kommentaren_klein.jpg

Overigens passen jouw elco-beugels perfect, waarvoor nogmaals mijn dank. :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Volgens mij is dit wat jij bedoelde, zodat de wikkelingen in de juiste fase staan ?
Daarom staat er een stip bij de wikkeling.
Dat dacht ik al. :D
Ah!buis schreef:
Vermoedelijk is het belangrijkst om de nul van de LSs niet op de print maar aan de alu te verbinden.
Dat was ik al van plan, er komt een boutje in de plaat te zitten (steraarde) waar alle nul bedrading, (versterkers, ingangen, uitgangen, aarde.) op samenkomt door middel van soldeerogen.
Dat is ook de reden dat er maar één nul-aansluiting op de versterker PCB's zit.
Ik heb dat ook in mijn JLH versterker gedaan en heb hier goede ervaringen mee.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ik kwam er achter dat ik nog twee fotoprinten van 15 x 20 cm in huis had.
Dus heb ik aleph layout een paar centimeter in de breedte opgerekt :
Aleph Layout.png
En vervolgens een even de etsbak aangeslingerd :
IMG_0801.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door hannesie »

Dat ziet er mooi uit zeg, net een echte, doet er toch niet voor onder. :kwijl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

..................................................... :kwijl:
Plaats reactie