Ik denk dat iedereen zelf een keuze moet maken voor een soort en maat van het display, de processor die het aanstuurt gaat er van uit dat het een 2 regelig display is met een standaard interface zoals je er 12 vind in het gebruikelijke dozijn. Of je dan LCD ; VFD of Oled neemt maakt wat dat betreft niet uit. Enige is dat er wel grote verschillen zitten in energie behoefte en voedings spanning van het display. En mogelijk ook in de manier waarop het gedimd kan worden, want dat gebeurt ook. De display gaat nu na ongeveer 8 seconde na bediening langzaam uit en weer aan wanneer je bedient, en de maximale helderheid is ook met de afstand bediening instelbaar. Het heeft dus mogelijk heel wat voeten in de aarde als voor een ander (niet LCD) display wordt gekozen.ray5150 schreef:Kun je dan niet beter een VFD of een OLED display nemen ?josh schreef:Mooi project, is het niet verstandigere om een groter display te gaan gebruiken?
Ik heb nl ongeveer hetzelfde display in gebruik maar vindt het op zo'n 4 m afstand moeilijk leesbaar.
Felheid en contrast zijn een stuk groter.
Voorversterker met PGA2310
Moderator: Beheerdersteam
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Re: Voorversterker met PGA2310
-
bromfietser
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
vervorming 0,001% bij 0,5V uit
vervorming 0,004% bij 5V uit
vervorming 1% bij 8.7 V uit
bandbreedte -0,5dB bij 11.6Hz en 77.6kHz
Brom -94dBv ruis -110 dBv
Bij 1 V uit zijn de 1ste en 2de harmonischen net aan herkenbaar en net zichtbaar iets boven het ruis niveau, andere producten die hoger liggen zitten boven 10 kHz en maximaal -80dBv
Ik denk dat je dat met een hobby budget alleen kunt doen met een PC. Goede geluidskaart aanschaffen en met ARTA of varianten moet je een eind kunnen komen. Ik denk dat zo'n setup voor 99% van de hobbyisten voldoende goed werkt.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Ik heb gemeten met een CLIO fw systeem met software versie 10. Ik heb ook ARTA geprobeerd nadat mijn oude CLIO 3 systeem het niet meer deed door het kapot gaan van de (oude) PC, CIO 3 heeft een ISA bus nodig en een PC met ISA bus vind je nergens meer. Met ARTA kreeg ik geen goed reproduceerbare resultaten, kon per keer verschillen. Als het niet reproduceerbaar is wat heb je dan gemeten? Gelukkig reproduceert CLIO wel goed, gezien de investering zou dat ook niet anders mogen.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Ik heb alles eindelijk geïnventariseerd en de prijzen opgeteld. Nog een verandering doorgevoerd, de voeding gebeurt nu met 2 kleine(re) trafo's omdat dan alleen de processor nog aan staat als alles verder uit is. Zonder processor wil hij namelijk met de remote niet meer aan. Dus een splitsing gemaakt in preamp en processor voeding, uiteindelijk nog goedkoper ook. Het print ontwerp waar de trafo's op zitten is ook klaar en kan naar de printen fabrikant. Dan is de zaak kompleet.
Ik kan een complete set componenten (printen, alles wat daar op zit, LCD display, rotary encoder, trafo's) aanbieden voor €376,25 . Niet inbegrepen is de bedrading, de boutjes, moertjes, afstand bussen, pluggen, zekering houders enz. Dat is helemaal afhankelijk van de wensen en de plaatsing in de kast.
Eventueel is iets op kosten te besparen door een kleiner LCD te gebruiken of geen phonotrap te bestellen. Ik zelf heb een LCD met een letter hoogte van 9.66mm gebruikt de standaard afmeting is nog geen 6mm en die is goedkoper. Ook heb ik voorzien in 2 geschakelde netspannings uitgangen waarvan 1 ook gebruikt wordt om de preamp zelf aan/uit te schakelen, deze uitgangen kunnen 2A schakelen.
De preamp heeft de volgende mogelijkheden:
- 4 ingangen relais geschakeld (1 phono MM met passive RIAA correctie)
- 1 uitgang relais geschakeld
- IR afstand bediening (RC-5 protocol) met de volgende functies: volume, balans, ingang keuze, mute, display helderheid, aan/uit, balans reset. De handset lever ik niet mee, een universele (philips TV type) voldoet prima.
- 1 knop (draai/ druk) bediening met de functies: volume, balans, ingang keuze, aan/uit
- mogelijkheid signaal niveau verschillen zelf in te programmeren zodat ondanks verschillende bron niveaus deze even luid klinken (deze verschillen worden in EEPROM opgeslagen)
- zelf instelbare inschakel vertraging( 0 tot 255 seconde) zodat eindversterker op 'stoom' kan komen voordat signaal geleverd wordt, deze schakelt o.a. het uitgangs relais en eventueel een van de netspannings uitgangen.
- soft aan /uit . Bij aan en uitzetten gaat het volume langzaam naar de ingestelde waarde en langzaam naar nul
- ingestelde ingang en volume wordt in EEPROM opgeslagen wanneer je de preamp uit zet en weer gebruikt bij opnieuw aanzetten.
- display dimmer wannneer de preamp bepaalde tijd niet bediend is. display gaat niet helemaal uit om aan te geven dat de versterker nog aan staat, dim functie gaat vloeiend (trage dim functie)
- ingestelde maximale helderheid (met IR afstand bediening) wordt in EEPROM bewaard en kan altijd veranderd worden
- Aantal ingangen met externe relais uit te breiden tot maximaal 7 (relais en print niet meegeleverd, en software dient aangepast met resterende teksten en aantal inputs)
- 2 geschakelde netspannings uitgangen (2A) waarvan 1 tevens gebruikt wordt door de preamp zelf.
Mocht er voldoende belangstelling zijn dan kan ik setjes samenstellen.
Ik ben ook bezig met een bijpassende eindversterker. Zelf heb ik als voorlopige oplossing 2 aangepaste Velleman K8060 einversterkers in de kast gemonteerd, maar kwalitatief slaat dat nergens op. De bijpassende eindversterkers gaan wel gebruikmaken van dezelfde koelblokken en trafo als de Velleman kit. dan past het weer precies in de bestaande Hammond kast van 7 cm hoog. Eerste proto type zal binnen enkele weken voor het eerst getest worden. Planning is dat de eindtrap voorzien wordt van MOSFETS en ongeveer 45 a 50 Watt gaat leveren aan 8 Ohm.
Ik kan een complete set componenten (printen, alles wat daar op zit, LCD display, rotary encoder, trafo's) aanbieden voor €376,25 . Niet inbegrepen is de bedrading, de boutjes, moertjes, afstand bussen, pluggen, zekering houders enz. Dat is helemaal afhankelijk van de wensen en de plaatsing in de kast.
Eventueel is iets op kosten te besparen door een kleiner LCD te gebruiken of geen phonotrap te bestellen. Ik zelf heb een LCD met een letter hoogte van 9.66mm gebruikt de standaard afmeting is nog geen 6mm en die is goedkoper. Ook heb ik voorzien in 2 geschakelde netspannings uitgangen waarvan 1 ook gebruikt wordt om de preamp zelf aan/uit te schakelen, deze uitgangen kunnen 2A schakelen.
De preamp heeft de volgende mogelijkheden:
- 4 ingangen relais geschakeld (1 phono MM met passive RIAA correctie)
- 1 uitgang relais geschakeld
- IR afstand bediening (RC-5 protocol) met de volgende functies: volume, balans, ingang keuze, mute, display helderheid, aan/uit, balans reset. De handset lever ik niet mee, een universele (philips TV type) voldoet prima.
- 1 knop (draai/ druk) bediening met de functies: volume, balans, ingang keuze, aan/uit
- mogelijkheid signaal niveau verschillen zelf in te programmeren zodat ondanks verschillende bron niveaus deze even luid klinken (deze verschillen worden in EEPROM opgeslagen)
- zelf instelbare inschakel vertraging( 0 tot 255 seconde) zodat eindversterker op 'stoom' kan komen voordat signaal geleverd wordt, deze schakelt o.a. het uitgangs relais en eventueel een van de netspannings uitgangen.
- soft aan /uit . Bij aan en uitzetten gaat het volume langzaam naar de ingestelde waarde en langzaam naar nul
- ingestelde ingang en volume wordt in EEPROM opgeslagen wanneer je de preamp uit zet en weer gebruikt bij opnieuw aanzetten.
- display dimmer wannneer de preamp bepaalde tijd niet bediend is. display gaat niet helemaal uit om aan te geven dat de versterker nog aan staat, dim functie gaat vloeiend (trage dim functie)
- ingestelde maximale helderheid (met IR afstand bediening) wordt in EEPROM bewaard en kan altijd veranderd worden
- Aantal ingangen met externe relais uit te breiden tot maximaal 7 (relais en print niet meegeleverd, en software dient aangepast met resterende teksten en aantal inputs)
- 2 geschakelde netspannings uitgangen (2A) waarvan 1 tevens gebruikt wordt door de preamp zelf.
Mocht er voldoende belangstelling zijn dan kan ik setjes samenstellen.
Ik ben ook bezig met een bijpassende eindversterker. Zelf heb ik als voorlopige oplossing 2 aangepaste Velleman K8060 einversterkers in de kast gemonteerd, maar kwalitatief slaat dat nergens op. De bijpassende eindversterkers gaan wel gebruikmaken van dezelfde koelblokken en trafo als de Velleman kit. dan past het weer precies in de bestaande Hammond kast van 7 cm hoog. Eerste proto type zal binnen enkele weken voor het eerst getest worden. Planning is dat de eindtrap voorzien wordt van MOSFETS en ongeveer 45 a 50 Watt gaat leveren aan 8 Ohm.
- Bijlagen
-
- Een van de dingen die op de display kunnen staan. mode is volume regeling (draaiknop) gekozen input = Radio en volume links en rechts staan beide op de display. Balans regeling is duidelijk niet actief anders waren het wel verschillende getallen.
- preamp_2.jpg (37.79 KiB) 393 keer bekeken
- ronnydepony
Heb net mijn geld uitgegeven voor de eindversterker
Dus voor een volledige set moet ik afhaken.
Als de printen met de voorgeprogrammeerde PIC verkrijgbaar moesten zijn en natuurlijk een schema zou ik wel interesse hebben.
Als de printen met de voorgeprogrammeerde PIC verkrijgbaar moesten zijn en natuurlijk een schema zou ik wel interesse hebben.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Dat maakt wat betreft prijs dan toch niet uit? Maar je kan b.v. de phono weglaten als je die niet nodig hebt, dat scheelt €48,23 en het kleinere standaard display in plaats van de grote scheelt weer eens €21,61 . Samen toch wel weer mooi €69,84 bespaard, dan heb je 4 gewone line niveau inputs. En neem je genoegen met de teksten en namen van ingangen die ik er bij mij ingezet hebt dan scheelt mij dat weer aanpassen van de software en compileer werk, dan doe ik er ook nog eens €15,-- af. Dan ben je €84,84 in totaal aan het besparen, en heb je een prachtige preamp.ronnydepony schreef:Heb net mijn geld uitgegeven voor de eindversterker![]()
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
zo te zien gewone in/uitgangen en niet gebalanceerd?
is dit in een 1U kast te krijgen?
is dit in een 1U kast te krijgen?
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
inderdaad niet gebalanceerd, de PGA is dat ook niet. Maar met twee PGA's kan het natuurlijk wel maar wat bied het voor extra en wat kost het extra, weegt dat tegen elkaar op? En veel bronnen zijn van nature al niet gebalanceerd. Of het in een 1U kast past zal ik even moeten meten wat betreft hoogte. En even moeten uitzoeken wat binnen zo'n kast aan hoogte beschikbaar is.
Ik heb in mijn kast gemeten, vanaf de bodem gemeten blijft alles binnen de 42mm zoals het er bij mij in zit inclusief afstand bussen van 5mm waar mee alles op de bodem is gemonteerd. Dus ik neem aan dat het past, het display van mij past of net niet of net wel zie bijgevoegd PDF met de afmeting van de display . (44mm +/- 0.5mm voor het display met de 9.66 mm character hoogte)
Ik heb in mijn kast gemeten, vanaf de bodem gemeten blijft alles binnen de 42mm zoals het er bij mij in zit inclusief afstand bussen van 5mm waar mee alles op de bodem is gemonteerd. Dus ik neem aan dat het past, het display van mij past of net niet of net wel zie bijgevoegd PDF met de afmeting van de display . (44mm +/- 0.5mm voor het display met de 9.66 mm character hoogte)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
veel eindversterkers (bv Hypex) zijn gebalanceerd
een 1U kast is iirc 40mm hoog intern. is 5mm spacers niet te weinig voor de 230V voerende delen?
hoe ziet de voeding er eigenlijk uit?
een 1U kast is iirc 40mm hoog intern. is 5mm spacers niet te weinig voor de 230V voerende delen?
hoe ziet de voeding er eigenlijk uit?
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Kijk eens naar buisvoeten, de afstand tussen de poten is dan vaak op plaatsen niet meer dan 2 a 3 mm en de spanningen soms stukken hoger. De doorslag spanning van (droge) lucht is meer dan 1000 V / mm. 5mm afstand bussen is ruim bemeten als het gaat over veilige afstand.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
De linkse print, die met de 3 elco's, bevat de voeding exclusief de trafo's. Alle printen zijn 80 x 80 mm. Op de foto staat nog de oude voedings trafo, in dit geval een kleine ringkern trafo die zowel de voeding voor het versterker deel als de voeding voor de processor levert. In die situatie bleef de preamp volledig aan (wel het display uit) als de versterker uit gaat. De nieuwe opzet gebruikt 2 blok trafo's, een voor de processor en relais en een voor het analoge deel van de versterker. Het analoge deel gaat nu dus ook uit bij uitschakelen. Ook de trafo's zitten samen op een 80 x80 mm printje samen met de solid state relais voor de geschakelde netspanningen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
wat betreft de voeding: wat voor voeding is het? kan je een schema laten zien? gescheiden voeding voor processor en analoog deel lijkt me wel fijn. krijgt de phono trap ook nog z'n eigen voeding?
[edit]maar bij minder dan 6mm kan je natuurlijk extra een andere isolatie aanleggen tussen de print en de kast
niet mee eens. aangezien je er niet van uit kan gaan dat de versterker altijd aan de randaarde hangt (niet beschikbaar in het gemiddelde huishouden), moet je uitgaan van een klasse 2 apparaat, en dan geldt:Dalojan schreef:.... 5mm afstand bussen is ruim bemeten als het gaat over veilige afstand.
zie verder http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=14009Klasse II
Ook hier in het kort de eisen: een isolatie die 4240 Vt doorstaat, hetgeen een lucht- of kruipweg vereist van tenminste 6 mm (2 x 3 mm).
[edit]maar bij minder dan 6mm kan je natuurlijk extra een andere isolatie aanleggen tussen de print en de kast
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Je hebt gelijk, dat zijn ongeveer de nen normen wat dat aangaat. In de praktijk valt het allemaal reuze mee, al tenminste 12 jaar is bij de bouw van woningen verplicht alle wandkontaktdozen met randaarde uit te voeren, dus zal het langzaam maar zeker steeds gebruikelijker worden dat alle aansluitingen aarde hebben. Bij apparaten zie een omgekeerde tendens en krijgen steeds minder apparaten een aarde aansluiting. En natuurlijk is het altijd te doen om de doorslag spanning te verhogen door onder de printen (en een stukje daarbuiten) een isolerende laag aan te brengen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
kom je naar Beetsterzwaag? en neem je m dan mee?
en kan je wat meer vertellen wat er "under the hood" afspeelt? hoe ziet de voeding er uit, heeft de phono een eigen voeding? etc, enz...
en kan je wat meer vertellen wat er "under the hood" afspeelt? hoe ziet de voeding er uit, heeft de phono een eigen voeding? etc, enz...
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
NATUURLIJK kom ik naar Beetsterzwaag en uiteraard neem ik de preamp mee!!!! Als alles een beetje mee zit is de nieuwe eindversterker dan ook werkend als prototype en komt die ook mee. Hij is van de tekentafel af en de onderdelen zijn besteld.Henkjan schreef:kom je naar Beetsterzwaag? en neem je m dan mee?
De premap bestaat uit 4 printen van 8 x 8 cm :
- spannings regelaars
- line amp met ingang keuze relais PGA chip en uitgang relais
- Phono board
- Processor board
Verder een 2 regelig 16 charakter LCD display met verlichting , een IR receiver chip voor de afstand bediening en een rotary encoder met drukknop functie
De nieuwe versie heeft ook nog een 8 x 8 cm print waarop twee blok trafo's en 2 solid state relais zitten, de trafo's voor de voeding van de preamp (trafo 1) voor alle analoge delen en een trafo (trafo 2) voor de voeding van alle niet audio onderdelen zoals de processor en de relais en LCD met verlichting.
Het phono board voed ik uit de gestabiliseerde voeding die ook de preamp voedt. Het phono board is zo uitgevoerd dat het ook als standalone gebruikt kan worden want het is voor bereid om ook gelijkrichting, afvlakking en stabilisatie op te monteren. Phono is 2 traps, ingangs trap daarna passieve RIAA en daarna tweede trap versterking .
Alle spanningen behalve de relais spanning zijn gestabiliseerd met LM317 / LM337 keurig HF en LF ontkoppeld, alle IC zijn op alle voedings pinnen voorzien van ontkoppel C's (WIMA MKS) Er zitten geen elco's in de signaal wegen. Keuze van de opamps voor de in en uitgangsbuffers zijn van gelijk kwaliteit kaliber als de PGA volume regel chip. Alle weerstanden zijn metaal film weerstanden, de potmeters voor offset instelling van de ingang buffers en de potmeter voor de display contrast zijn multiturn potmeters, alle C's die op een of andere manier in de signaal weg zitten zijn WIMA MKS
Verder zijn alle handigheden als soft on/off, balans regeling en gain offset tussen de ingangen geregeld door de processor (software dus) dat geld natuurlijk ook voor de sturing van het display, de afhandeling van de commando's van de afstand bediening en bediening met de draai/druk knop. Al het eigenlijk audio gebeuren speelt zich af op slechts één print (uitgezonderd de phono preamp)
Met de draai druk knop kan je de versterker aan en uit zetten, het volume regelen, de balans regelen en de ingang kiezen dus eigenlijk alles wat je maar nodig hebt. Met de afstand bediening kan je het zelfde plus de 'mute' functie en de helderheid van het display regelen.
De preamp heeft een geheugen waarin de laatst gekozen ingang en volume en balans instelling bewaard blijft. Tevens slaat hij ingestelde gain offset tussen de ingangen en de instelling van de ingestelde 'warm up' tijd (inschakel vertraging) op in geheugen dat overigens bewaard blijft als de spanning er helemaal af gaat. (EEPROM)
Hij levert 2 geschakelde netspanning uitgangen. (Solid state relais)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dus complete bediening met 1 knop. nais.
en 4 stuks 8x8 krijg je makkelijk in een normale kast, met plek over voor bv een DAC en/of een MC pre-pre
kan je ook schema's posten? ben bv nieuwsgierig hoe je de voeding gedaan hebt, dat die goed genoeg is voor een phono pre.
en 4 stuks 8x8 krijg je makkelijk in een normale kast, met plek over voor bv een DAC en/of een MC pre-pre
kan je ook schema's posten? ben bv nieuwsgierig hoe je de voeding gedaan hebt, dat die goed genoeg is voor een phono pre.
- ronnydepony
mis ik ook een beetje.
ziet er goed uit, maar zonder schema ???
heb hier 10 printen liggen met een symmetrische voeding met lm317, 337.
kan ik misschien ook gebruiken.
ziet er goed uit, maar zonder schema ???
heb hier 10 printen liggen met een symmetrische voeding met lm317, 337.
kan ik misschien ook gebruiken.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Heel belangrijk is de symmetrie van de voeding. Ik heb er een multiturn potmeter in zitten waarmee de symmetrie ingesteld wordt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
wat bedoel je met symetrie? dat de + spanning gelijk is aan de - spanning? is het niet belangrijker om een zo "glad" mogelijke spanning te hebben? ik las deze week ergens (weet niet meer waar, dacht zelfs hier) dat de voedingsspanning op een opamp alleen de max uitgangsspanning bepaalt, en dat het daarom niet belangrijk was als daar een klein verschil tussen zat. wat is nou waarDalojan schreef:Heel belangrijk is de symmetrie van de voeding. Ik heb er een multiturn potmeter in zitten waarmee de symmetrie ingesteld wordt.
- ronnydepony
ik heb mijn voorstellen gedaan, waarom deze voorversterker als een complete kit moet verkocht worden, blijft mij een raadsel.
wat mij betreft bestaan er nog andere schema's.
indien ik nu de printen en de pic kon aanschaffen, kon ik de onderdelen ergens volgend jaar kopen.
ik kan mij geen 700 euro spenderen aan een hobby in 1 maand tijd.
wat mij betreft bestaan er nog andere schema's.
indien ik nu de printen en de pic kon aanschaffen, kon ik de onderdelen ergens volgend jaar kopen.
ik kan mij geen 700 euro spenderen aan een hobby in 1 maand tijd.
Symmetrie is van onbelang, enkel voor je max uitgangssignaal heeft het invloed, en dan nog, opamps hebben vaak andere verliezen voor negatieve en positieve uitgangsspanning.
Dus stel dat maar gewoon met een weerstand in, die verlopen niet met de tijd en maken geen slecht contact !
Nu lang de andere zijde, +12 en -15V is misschien wel wat overdreven en staat niet zo mooi, maar an zich werkt het.
mvg Rudy
Dus stel dat maar gewoon met een weerstand in, die verlopen niet met de tijd en maken geen slecht contact !
Nu lang de andere zijde, +12 en -15V is misschien wel wat overdreven en staat niet zo mooi, maar an zich werkt het.
mvg Rudy
Ik vind dit topic zo langzamerhand meer passen in het subforum "aangeboden". Er wordt vooral verteld wat de functionaliteiten en specs van de voorversterker zijn, maar enige nuttige informatie voor de zelfbouwer ontbreekt. Ik wacht nog even, maar als er niet meer informatie komt, dan wordt het verplaatst zodat het wat duidelijker wordt wat hier de bedoeling is.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Natuurlijk bepaald de voedings spanning samen met wat chip eigen specificaties de maximale voltage swing aan de uitgang van een opamp maar a symmetrie heeft vaak wel invloed op de DC component die op de uitgang staat. Dat is hier van belang om schakel klikken e.d. te voorkomen tijdens het regelen van het volume.