Verity Audio Parsival kloon

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Grote dank aan Walter, die me even wat extra spoelen heeft bezorgd zodat ik impedantie-correctie op de woofer kan toepassen. :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Worden die schattige 'spoeltjes' ook weer eens gebruikt, je moet denk ik wel de einden even opnieuw vertinnen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

druk baasje!

staan ze er nog even? :sure:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Vanavond met de TV aan het hoog nog wat getuned, zodanig dat ook het midden optimaal klinkt. Op stemmengeluid van TV gaat dat gek genoeg altijd erg goed.

Daarna ben ik zo'n anderhalf uur bezig geweest met het laag filter aansluiten. Het filter is nu door alle samengestelde componenten belachelijk groot. :-&
Mijn soldeerbout is erin verstrikt geraakt. :lol: Het gedeelte binnen de rode cirkel is de midhoog sectie. Alles daarbuiten om is om het laag erbij aan te sluiten.
Bijlagen
filter2.0.jpg
foto2.0.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

@dre: je zou morgenavond naar MOB3W komen luisteren met de subs die je nog niet had gehoord, maar de sessie gaat niet door. We gaan de hele avond luisteren naar dit systeem. Sorry. :oops: Maar dat verdient dit systeem gewoon en straks gaat het weer richting Oosten van het land. Het klinkt belachelijk goed, die units zijn werkelijk heel bijzonder. Enorm detail, super warm, violen zijdezacht, piano die parelt, ik hoor details die ik nooit eerder heb gehoord.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door hannesie »

Ik heb ze jaren terug al eens gehoord, er zat nog niet eens verf op, maar nu word ik wel nieuwsgierig.

PB.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Het mooie is, die details komen niet op de Accuton manier. Het is veel muzikaler. Ik had al eens eerder deze units gehoord in commerciële systemen, maar toen leken ze me niet de moeite. Dit is toch wel heel fraai. Als het bij leobus thuis straks ook zo klinkt, dan zal hij nog veel plezier aan dit systeem beleven.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Olaf Analogue »

jeroen_d schreef:
Hierbij nog een foto van de topkast die recht doet aan de mooie afwerking.
Dit is dus gewoon kunst! met een grote K. een andere term heb ik er niet voor!
topkast.jpg
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo,

Ik heb mijzelf toch maar weer aangemeld bij dit forum. Nog lastig, want ik had al een gebruikersnaam en een wachtwoord, maar dat laatste was ik vergeten. Als je dan ook nog een nieuw mailadres hebt, wordt het lastig. Leobus is dus nu leobuss geworden. Update by mod: Leobuss is weer Leobus

Wat een enorme voortvarendheid Jeroen. Ik sta versteld. Wel leuk trouwens dat je zo enthousiast bent over de resultaten tot nu toe. Hopelijk ga ik dit straks thuis ook meemaken. Mochten er nog vragen zijn; ik kan en wil wel wat info geven. Bijvoorbeeld over de opbouw van de kasten.

Groet,

Leo
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door ray5150 »

Olaf Markus schreef:
Dit is dus gewoon kunst! met een grote K. een andere term heb ik er niet voor!
Het ziet er absoluut niet uit als een zelfbouwluidspreker, en dat is op zichzelf al een heel groot compliment !
Niet mijn persoonlijke smaak, wel apart en netjes.
En vertel nu maar eens hoe je die ringen gemaakt hebt !
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo Ray,

Dat heb ik dus niet zelf gedaan.
Twee helpers gehad. Een heeft de tekening in autocad gemaakt en een instrumentmaker heeft de schijven gedraaid en gefreesd en ook nog de gaten voor bevestiging aan de kast geboord. De schijf voor de middentoner wordt samen met de unit vast gezet, de ring voor het hoog zit met draadeinden vast. (vleugelmoeren aan de binnenkant) De unit wordt met boutjes vastgezet op de ring, waarin weer boutgaten zitten. Het is blank geanodiseerd aluminium.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Echt geniaal dat laagfilter, echt buiten alle proporties! Welke seriespoel heb je nu voor de woofer, ik zie 6.9mH in het schema, dat is een vreemde waarde toch?

Groetjes Walter
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Martijn M »

Mis ik wat? Zo buitenproportioneel is het filter voor het laag toch niet? Tweede orde laagdoorlaat en impedantiecorrectie?

Jeroen, je bent erg enthousiast! Leuk. Is dit beter dan je dipool?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Heb je de afmetingen en kwaliteit van de gebruikte componenten van de laagsectie gezien?

De 12mH parallel is een dikke Mundorf L140 luchtspoel met relatief lage Rdc, compleet overkill hier want er staat nog weerstand mee in serie... Maar wel de goede waarde :-)

Tevens zie ik nog een paar andere zeer dikke spoelen en condensatoren...

Groetjes Walter
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Martijn M »

Aah... dan miste ik inderdaad wat :lol: . Ik keek hoofdzakelijk naar het schema.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Wat lees ik nou, dinsdag luisteravond bij Jeroen? :D

Nog een vraagje over het filter, hoe moet ik die 80uF zien die ook voor het hoog staat, maakt dit 3e orde op het hoog? Of is die C groot dat deze geen invloed heeft op de hoogsectie?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Heb je de afmetingen en kwaliteit van de gebruikte componenten van de laagsectie gezien?

De 12mH parallel is een dikke Mundorf L140 luchtspoel met relatief lage Rdc, compleet overkill hier want er staat nog weerstand mee in serie... Maar wel de goede waarde :-)

Tevens zie ik nog een paar andere zeer dikke spoelen en condensatoren...

Groetjes Walter
Ja, het zal nog even overleggen worden met leobus welke componenten hij in het definitieve filter wil hebben. Een simpele correctiespoel van ca 5,- zal het werk ook prima doen in plaats van die grote Mundorf L140. Daarnaast een T130 van 3.9mH/Rdc=0.07ohm, die qua Rdc vervolgens wordt verpest door een Tritec 3.0mH/Rdc=0.35ohm om samen de 6.9mH te maken. Het is beter om daar een Torobar, of een Jantzen C-core, of een Mundorf T130 voor te nemen maar dan meteen de goede waarde van 6.8mH. Ook de parallel cap van 147uF is nu opgebouwd met een Mundorf MKP van 100uF + een 47uF elco. Een combinatie van 100uF+47uF beide MKT of goedkope MKP is veel kleiner en voldoet zeker zo goed voor het laag.

Voor de overgang naar mid en hoog wordt een grote 80uF papier-olie gebruikt, die heeft leobus al. Die kan natuurlijk prima worden gehandhaafd. Omdat de topkast via de baskast wordt aangesloten speelt het hoog automatisch via deze condensator. Geen probleem verder, het hoog speelt vrijwel hetzelfde met en zonder de 80uF.

Als geheel klinkt het uitmuntend. dre en hannesie zijn vanavond geweest om te luisteren, die moeten maar een recentie schrijven als ze zin hebben. :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Martijn M »

Je maakt me erg nieuwsgierig, Jeroen! Dat het goed zal zijn, geloof ik graag, maar is dit werkelijk heel bijzonder?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Laat ik het zo zeggen, ik heb al vaak getwijfeld of ik mijn AL130 moest vervangen door een exclusieve driver. Na veel met dergelijke drivers gewerkt te hebben was tot nu toe altijd mijn conclusie: misschien 1% meer kwaliteit voor een hele hoop extra geld en moeite. Nu echter overweeg ik een Flex Unit voor MOB3W, mijn open baffle systeem.

Dit soort dingen zijn natuurlijk altijd persoonlijk, wat hoor je ergens in en hoe luister je naar muziek. Marieke heeft ze ook gehoord en toen ik erover begon om mijn middentoner te vervangen ging ze gewoon meedenken...ze had ook al gehoord dat het beter klinkt dan ons eigen systeem.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Martijn M »

Je vergelijkt twee nogal verschillende luidsprekers. Waarom denk je dat het verschil wordt veroorzaakt door de drivers? Als het al aan de drivers zou liggen, vraag ik me af of die kwaliteitsverschillen in metingen zouden zijn uit te drukken. De AL130 meet als een plaatje: vervorming onder de hoorgrens en binnen zijn inzetbereik resonantievrij. Meettechnisch gezien feitelijk niet te toppen....

Desalniettemin leuk om te lezen. Ik ben benieuwd waar dit toe gaat leiden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door hannesie »

Inderdaad geluisterd vanavond bij Jeroen, heel leuk om nu dan eens iets te horen wat eens, wel langer geleden niet echt indruk op mij had gemaakt.
Nu dus een herkansing voor mij om deze luidspreker weer te horen, duidelijk anders.

Ik had vrij snel al het duidelijk een beeld van een geheel andere opzet, helder, open en direct.

Na dus wat verschillende CD in de lade waren verdwenen, was het wel erg duidelijk, dit is een grandioos goed klinkende opzet geworden.
De ruimte die je ervaart, en de details zijn heel royaal aanwezig, zonder dat je het idee hebt dat er iets overdreven klinkt.

De dempingspanelen die Jeroen op een gegeven moment naast het TV scherm plaatste, maakte dat er net een andere balans kwam, het laag werd wat gedempt en er was een net weer wat lekkerder hoog, tikje vriendelijker en zachter in balans om dit weer te ervaren.

Het is een systeem met een hoog "hebberig" karakter, ik zou het echt wel thuis willen hebben. :mrgreen:

Met de opnames van het orgel is er een goed en ruimtelijk laag, tot verveling van Dre :D , hij heeft niets met orgels, maar het werd wel erg lekker gebracht.

Alle andere stukken met piano met Shura Cherkassky waren duidelijk als piano herkenbaar, een goede opname die de luidspreker als je er goed voor zat, ook als een compleet instrument neer werd gezet.

Wat mij wel opviel was, dat als je er goed in het midden zat, de diepte in het geluidsbeeld, erg goed te ervaren is, beter als ik ooit heb ervaren.

Gitaarwerk van de CD 's die Dre meenam en zangstemmen van Eva Cassidy e.d. heerlijk.

Inderdaad een systeem om jaloers op te zijn. :kwijl: :kwijl:

P.S. : ik ben benieuwd of we dit systeem ook nog eens horen bij de AVMN. :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
Je vergelijkt twee nogal verschillende luidsprekers. Waarom denk je dat het verschil wordt veroorzaakt door de drivers? Als het al aan de drivers zou liggen, vraag ik me af of die kwaliteitsverschillen in metingen zouden zijn uit te drukken. De AL130 meet als een plaatje: vervorming onder de hoorgrens en binnen zijn inzetbereik resonantievrij. Meettechnisch gezien feitelijk niet te toppen....

Desalniettemin leuk om te lezen. Ik ben benieuwd waar dit toe gaat leiden.
Ik ervaar niet zo heel veel verschil meer in kwaliteit tussen verschillende concepten als ze tot in de puntjes zijn uitgewerkt en als ze zijn gefilterd zoals ik ze het mooist vind klinken. Het geluid wordt dan anders, maar het is dan ook een kwestie van smaak naar welk type systeem je het liefst luistert. Dat blijft voor mij nog steeds de open baffle. Maar het verschil dat ik nu hoor komt echt door de driver. Het zit duidelijk in het middengebied, het hoog is ook uitstekend maar dan hoor ik toch liever de AMT die ik al heb.
Ik denk dat de kwaliteitsverschillen niet zijn uit te drukken in metingen zoals we die doen met onze meetsetjes. Dat gaat vooral over respons en afstraalgedrag, met een beperkte resolutie waar ook beperkt de verschillende materiaaleigenschappen in zichtbaar worden (resonanties en reflecties binnen het diafragma van de driver zelf en op de baffle lopen door elkaar heen in de meting). Wat die metingen niet laten zien is het detail wat een driver kan weergeven en hoe realistisch hij klinkt met opnames van onversterkte instrumenten. Het is net als met de NEO3 vs AMT tweeter. Dat verschil in klank kan ik ook niet verklaren uit de relatief simpele responsmetingen die we doen, inclusief afstraalgedrag.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Ronkel »

Er spelen natuurlijk heel veel factoren tegelijk (kast, driver, filter). Wat betreft meetresolutie heb je wellicht gelijk, maar dit vraagt om een blinde test :P

En laten we eerlijk zijn, uiteindelijk telt de emotie/gevoel wat je bij een speaker hebt ook best wel mee. Dat is ook helemaal niks mis mee (en anders blijf je misschien ook wel eindeloos aanpassen). Wat dat betreft zit het wel goed bij deze speaker, want hij ziet er fantastisch uit! :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door b_force »

Ook in het middengebied is een dipool toch heel anders dan een gesloten kast.
Zeker als je ook de reflecties mee gaat nemen.
Daarnaast zijn de filters ook heel anders en zou het bv kunnen zijn dat van een bepaalde driver toch nog net eventjes wat extra kleuring meeneemt (subtiel maar net genoeg om waar te kunnen nemen).

Ik zou wel eens de richtingsgevoeligheid (tot tenminste 60 graden) van beide systemen naast elkaar willen zien, net als de frequentie responsie en nagalmniveaus van beiden op (tenminste) de luisterpositie.

Ik ben het niet helemaal met je eens dat verschillen in drivers of systemen niet te vangen zijn met metingen.
Probleem is eerder dat je heel wat metingen moet doen en plots moet laten zien om die verschillen duidelijk te maken (wellicht is het niet-lineaire vervorming). Dat maakt het allemaal een beetje complex en langdradig.

En resolutie vind ik een beetje vaag, een microfoon + FFT analyse + verschillende meettechnieken hebben resolutie zat.
Lees de boeken Loudspeaker Handbook (John Eargle) en Loudspeaker and Headphone Handbook (John Borwick) maar eens.
Over beter gezegd, de (voornamelijk, AES) artikelen waar ze naar verwijzen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Och, de discussie is sowieso eindeloos, jullie kunnen me naar 100 stukken literatuur verwijzen en allerlei bewijslast vragen maar, verklaar maar eens waarom de B110 zo klinkt als dat ie klinkt en het aan de box plak-effect heeft dat de B110 zo kenmerkt. Ook nadat je de resonanties hebt weggefilterd, die driver klinkt totaal anders dan andere ondanks vergelijkbaar afstraalgedrag, respons en niet-lineariteit.

Dit is niet het eerste systeem dat ik filter en wat me nu overkomt aan luisterervaring heb ik nog niet eerder meegemaakt. Zo simpel als wat eigenlijk. Je kan zoeken naar verklaringen, en die zou ik zelf ook wel graag willen vinden, maar ik geloof niet in de wegen die jullie me aanreiken. Je mag me dom en kortzichtig vinden. O:)

Mijn conclusie is gewoon dat ik ook een Audio Technology Flex Unit wil. :D
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”