Verity Audio Parsival kloon
Moderator: Beheerdersteam
Verity Audio Parsival kloon
Ik heb een nieuw filter project voor een kloon van de Parsival. Erg mooi gebouwd door forumlid leobus, die eigenlijk nooit post maar het wel prima vind als ik een verslag van dit filterproject maak.
Er staat nu nog geen filter op, eerst even de zaak geïnstalleerd met alleen de midwoofers aangesloten. Mooi ruimtelijk geluid. We hebben het over Audio Technology Flex Units, 8" voor het laag en 5" voor het midden. De middentoner heeft een 'underhung' spreekspoel en Kapton drager. De tweeter is de Scanspeak D2904/710001: http://www.scan-speak.dk/datasheet/arch ... 710001.pdf
De ringen waarop de midwoofer en tweeter geplaatst zijn heeft leobus zelf gemaakt. De versterker die je op het kleed ziet liggen heeft intern UcD-modules, het is de versterker die CarloPJB enkele jaren geleden heeft laten horen op een van de ZBA-luisterdagen in Breda.
Er staat nu nog geen filter op, eerst even de zaak geïnstalleerd met alleen de midwoofers aangesloten. Mooi ruimtelijk geluid. We hebben het over Audio Technology Flex Units, 8" voor het laag en 5" voor het midden. De middentoner heeft een 'underhung' spreekspoel en Kapton drager. De tweeter is de Scanspeak D2904/710001: http://www.scan-speak.dk/datasheet/arch ... 710001.pdf
De ringen waarop de midwoofer en tweeter geplaatst zijn heeft leobus zelf gemaakt. De versterker die je op het kleed ziet liggen heeft intern UcD-modules, het is de versterker die CarloPJB enkele jaren geleden heeft laten horen op een van de ZBA-luisterdagen in Breda.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Hierbij nog een foto van de topkast die recht doet aan de mooie afwerking.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Gisteren zijn de metingen aan alle drivers uitgevoerd. Ik zal die van de tweeter niet laten zien, de metingen geven hetzelfde als de datasheet behalve dan dat er diffractie bij komt.
De midwoofer werkt zuiver onder alle hoeken 0 (zwart), 15 (blauw), 30 (rood), 45 (groen), 60 (paars) graden tot 3kHz.
Verity Audio heeft de filosofie dat de midwoofer ongefilterd moet blijven, behalve dat hij wordt vlak getrokken d.m.v. een seriespoel, maar dat ga ik niet volgen. Je krijgt dan een gedwongen overnamepunt op 5kHz waarmee het opbrekende gebied tussen 3 en 5kHz flink mee speelt on-axis en off-axis een dip in de respons geeft. Het midden zal dan niet optimaal helder en zuiver klinken.
Het laag beneden 300Hz heb ik samengesteld op basis van close range meting van de midwoofer en BR-poort. De BR-poort zit aan de achterkant en wordt dus met hoogafval en vertraging opgeteld bij de respons van de woofer. Daarop heb ik ook de bafflestep gesuperponeerd. Je ziet dat uit het resultaat een subliem mooie afstemming blijkt, dat heeft leobus erg goed voor elkaar!
De midwoofer werkt zuiver onder alle hoeken 0 (zwart), 15 (blauw), 30 (rood), 45 (groen), 60 (paars) graden tot 3kHz.
Verity Audio heeft de filosofie dat de midwoofer ongefilterd moet blijven, behalve dat hij wordt vlak getrokken d.m.v. een seriespoel, maar dat ga ik niet volgen. Je krijgt dan een gedwongen overnamepunt op 5kHz waarmee het opbrekende gebied tussen 3 en 5kHz flink mee speelt on-axis en off-axis een dip in de respons geeft. Het midden zal dan niet optimaal helder en zuiver klinken.
Het laag beneden 300Hz heb ik samengesteld op basis van close range meting van de midwoofer en BR-poort. De BR-poort zit aan de achterkant en wordt dus met hoogafval en vertraging opgeteld bij de respons van de woofer. Daarop heb ik ook de bafflestep gesuperponeerd. Je ziet dat uit het resultaat een subliem mooie afstemming blijkt, dat heeft leobus erg goed voor elkaar!
Re: Verity Audio Parsival kloon
Begrijp ik het goed dat de 8 inch laagunit aktief wordt aangestuurd? Of wordt het een 3-weg passief filter?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Verity Audio Parsival kloon
Mooi zo, dat gaat een leuk uitgebreid filtertje worden!
(mocht je er nog tegen aan lopen bepaalde spoelen of condensatoren te missen, laat het gerust weten, ik heb nog aardig wat hier liggen)
Groetjes Walter
(mocht je er nog tegen aan lopen bepaalde spoelen of condensatoren te missen, laat het gerust weten, ik heb nog aardig wat hier liggen)
Groetjes Walter
Re: Verity Audio Parsival kloon
Weet ik!
Hierbij de close range meting van de 8" woofer, waarbij de output van woofer en poort zijn opgeteld. Er zit geen bafflestep op gesuperponeerd, de woofer zit aan de achterkant. Dat is een uiterlijke overweging geweest. Dat wordt filtertechnisch wel een uitdaging. Je krijgt het nooit echt optimaal, wat ik vooral kan doen is het overnamepunt laag leggen. Ik zit zojuist te bedenken dat het wellicht een optie is om de topkast niet te filteren aan de onderkant, ik had al een filter bedacht maar dat werkt het mooist als je de woofer naar voren laat stralen.
Hierbij de close range meting van de 8" woofer, waarbij de output van woofer en poort zijn opgeteld. Er zit geen bafflestep op gesuperponeerd, de woofer zit aan de achterkant. Dat is een uiterlijke overweging geweest. Dat wordt filtertechnisch wel een uitdaging. Je krijgt het nooit echt optimaal, wat ik vooral kan doen is het overnamepunt laag leggen. Ik zit zojuist te bedenken dat het wellicht een optie is om de topkast niet te filteren aan de onderkant, ik had al een filter bedacht maar dat werkt het mooist als je de woofer naar voren laat stralen.
Re: Verity Audio Parsival kloon
leobus heeft met onderstaand filter zitten stoeien als uitgangspunt. Het hoog klonk scherp en het midden viel een beetje weg. Hij heeft geprobeerd op dit filter wijzigingen toe te passen maar het bracht niet het gewenste resultaat.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Ik ga straks nog alleen de topkast filteren en beluisteren met onderstaand prototype.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Ik heb laatst gezien in Speaker Workshop dat je de weerstanden ook als rechthoekjes kan laten weergeven i.p.v. die rare z-vorm.
Denk je niet dat het beter zou zijn de woofer steiler af te filteren aan de bovenzijde, de reponsie lijkt daar nogal een piek en dal karakter te vertonen...
Groetjes Walter
Denk je niet dat het beter zou zijn de woofer steiler af te filteren aan de bovenzijde, de reponsie lijkt daar nogal een piek en dal karakter te vertonen...
Groetjes Walter
Re: Verity Audio Parsival kloon
Die Z-vorm is juist goed, dat is een ondubbelzinnige weergave. Een rechthoekig blokje geeft een impedantie weer, dat kan van alles zijn.
Nee, ik wil niet steiler filteren, afstraalgedrag vind ik belangrijker. 2de orde klinkt gewoon mooier, ik denk omdat het horizontale afstraalgedrag dan beter is samen met de verticale interferentie die richting vloer en plafond een dip geeft in de respons tussen 1 en 4 kHz. Ik heb nu al zo vaak gefilterd dat ik ervan overtuigd ben dat lagere orde mooier is. De resonanties in het hogere midden zijn ook met zo'n filter voldoende onderdrukt. Je moet de hoorbaarheid van dit soort resonanties ook weer niet overdrijven. Deze midwoofer heeft geen harde conus.
Nee, ik wil niet steiler filteren, afstraalgedrag vind ik belangrijker. 2de orde klinkt gewoon mooier, ik denk omdat het horizontale afstraalgedrag dan beter is samen met de verticale interferentie die richting vloer en plafond een dip geeft in de respons tussen 1 en 4 kHz. Ik heb nu al zo vaak gefilterd dat ik ervan overtuigd ben dat lagere orde mooier is. De resonanties in het hogere midden zijn ook met zo'n filter voldoende onderdrukt. Je moet de hoorbaarheid van dit soort resonanties ook weer niet overdrijven. Deze midwoofer heeft geen harde conus.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Verity Audio Parsival kloon
gaat die arme 5" dan niet veel te grote slagen maken als er wat diep laag voorbij komt? lijkt me nou niet wenselijk.jeroen_d schreef:..... een optie is om de topkast niet te filteren aan de onderkant, ....
maar lees ik nou goed dat de mid ook in een BR zit?
Re: Verity Audio Parsival kloon
Op de site van Verity Audio wordt het bovendeel van de Parsifal beschreven als volwaardige monitor, dus ik neem aan dat de gebruikte bas/mid driver inderdaad ook het volledige laag weergeeft.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Verity Audio Parsival kloon
@Henkjan: Je hebt gelijk, ik heb het idee alweer laten varen. Een ander nadeel is dat de impedantie van de speaker een stuk lager wordt. Ik zal beginnen met een kantelpunt op 200Hz en kijken hoe dat klinkt.
Wat betreft de BR-kast: ja, dat wordt ook aanbevolen door Audio Technology. Niet voor niets, je ziet hoe mooi de respons in het laag wordt. De basreflex afstemming in combinatie met bafflestep geeft een ideaal vlak verloop.
@Walt: foute aanname, als je de baskast gebruikt wordt de topkast aangesloten via de baskast. In de baskast zit een hoogdoorlaatfilter voor de topkast.
Wat betreft de BR-kast: ja, dat wordt ook aanbevolen door Audio Technology. Niet voor niets, je ziet hoe mooi de respons in het laag wordt. De basreflex afstemming in combinatie met bafflestep geeft een ideaal vlak verloop.
@Walt: foute aanname, als je de baskast gebruikt wordt de topkast aangesloten via de baskast. In de baskast zit een hoogdoorlaatfilter voor de topkast.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Ik heb nog de volgende data van de woofer en midrange door gekregen:
Mid: 4H 52 06 17 SDK
- 4" conus, maar dat is bij Audio Technology nog steeds een oppervlak van 96cm2, dus eigenlijk toch een 5"
- magneet 120x20mm
- diameter spreekspoel 52mm
- lengte van de spreekspoel 6mm
- lengte luchtspleet 17mm (dus 'underhung' en Xmax van 11mm piek-piek)
- Symmetric Drive Kapton
Woofer: 8A 77 20 06 SD
- 8" conus, oppervlak 225cm2
- magneet 170x20mm
- diameter spreekspoel 77mm
- lengte van de spreekspoel 20mm
- lengte van de luchtspleet 6mm (dus standaard en Xmax van 14mm piek-piek)
- Symmetric Drive
Mid: 4H 52 06 17 SDK
- 4" conus, maar dat is bij Audio Technology nog steeds een oppervlak van 96cm2, dus eigenlijk toch een 5"
- magneet 120x20mm
- diameter spreekspoel 52mm
- lengte van de spreekspoel 6mm
- lengte luchtspleet 17mm (dus 'underhung' en Xmax van 11mm piek-piek)
- Symmetric Drive Kapton
Woofer: 8A 77 20 06 SD
- 8" conus, oppervlak 225cm2
- magneet 170x20mm
- diameter spreekspoel 77mm
- lengte van de spreekspoel 20mm
- lengte van de luchtspleet 6mm (dus standaard en Xmax van 14mm piek-piek)
- Symmetric Drive
Re: Verity Audio Parsival kloon
Wat een enorme magneet en gigantische spreekspoel voor een 8 inch woofertje! Je hebt zeker geen foto van de losse woofer? Ben wel benieuwd, moet er indrukwekkend uitzien...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Verity Audio Parsival kloon
http://www.openair-speaker.de/produkte/ ... echnology/Walt schreef:Wat een enorme magneet en gigantische spreekspoel voor een 8 inch woofertje! Je hebt zeker geen foto van de losse woofer? Ben wel benieuwd, moet er indrukwekkend uitzien...
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door hannesie op za 09 apr 2016, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Die afbeelding lijkt me een andere unit,tenminste die magneet lijkt geen 170mm diameter te zijn.
Mocht de magneet inderdaad 170mm zijn, dan vraag ik me af of de konus zijn 'druk' aan de achterzijde wel goed kwijt kan...
Groetjes Walter
Mocht de magneet inderdaad 170mm zijn, dan vraag ik me af of de konus zijn 'druk' aan de achterzijde wel goed kwijt kan...
Groetjes Walter
Re: Verity Audio Parsival kloon
Dan moet je even bij de "preise" kijken en dan zie je de verschillende uitvoeringen.
Er is er maar 1 op de foto gezet, maar je kunt zelf de verschillende opties bepalen.
Dat is juist het bijzondere bij deze fabrikant/drivers.
Er is er maar 1 op de foto gezet, maar je kunt zelf de verschillende opties bepalen.
Dat is juist het bijzondere bij deze fabrikant/drivers.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Ik heb van leobus het STEREO-O magazine gekregen en daaruit een scan gemaakt van de units.
P.S. het prototype filter speelt op de topkast, even lekker laten gaan want de units hebben een koude reis gemaakt gisteren en vannacht in de garage gestaan. Klinkt veelbelovend!
P.S. het prototype filter speelt op de topkast, even lekker laten gaan want de units hebben een koude reis gemaakt gisteren en vannacht in de garage gestaan. Klinkt veelbelovend!
Re: Verity Audio Parsival kloon
Die middelste unit heeft wel een beestachtig grote magneet
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Verity Audio Parsival kloon
Zeker! Die woofer trouwens ook, zoiets zie je eigenlijk nooit.
Ik moet zeggen, het klinkt heel mooi! Ik hoor al wel dat het hoog ietsie harder moet. Zaph heeft deze tweeter, die inmiddels uit roulatie is, ook gemeten. Probleemloos inzetbaar op een vrij lage overnamefrequentie.
Ik moet zeggen, het klinkt heel mooi! Ik hoor al wel dat het hoog ietsie harder moet. Zaph heeft deze tweeter, die inmiddels uit roulatie is, ook gemeten. Probleemloos inzetbaar op een vrij lage overnamefrequentie.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Hallo Jeroen,
Gaat het straks voor de gehele balans nog verschil maken dat je de midwoofer aan de onderzijde gaat afkappen? Ik bedoel of je daarmee niet iets aan db's verliest voor de mid.
EDIT: die middelste is de woofer lijkt mij gezien de korf vorm.
Groetjes Walter
Gaat het straks voor de gehele balans nog verschil maken dat je de midwoofer aan de onderzijde gaat afkappen? Ik bedoel of je daarmee niet iets aan db's verliest voor de mid.
EDIT: die middelste is de woofer lijkt mij gezien de korf vorm.
Groetjes Walter
