Brom in de buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jaapschreuder

Re: Brom in de buizenversterker

Bericht door jaapschreuder »

Nu een week later, en vele uren muziek verder, hier toch nog even een update met de beloofde foto's.

Eerst volgende wat ik eens wil gaan doen is alle schakelaars schoonmaken, of eens voorzien van een beetje contact spray...
Bijlagen
Voedings elco's vervangen, en een losse elco, dat is de blauwe van Philips.<br />Voedings elco is een 100+100 geworden.
Voedings elco's vervangen, en een losse elco, dat is de blauwe van Philips.
Voedings elco is een 100+100 geworden.
2e aanzicht van de elco's<br />hierop is goed te zien dat de meerweg elco (3) vervangen is door een meerweg elco (2) + een radiaal elco, dat zijn de zwarte geworden
2e aanzicht van de elco's
hierop is goed te zien dat de meerweg elco (3) vervangen is door een meerweg elco (2) + een radiaal elco, dat zijn de zwarte geworden
Blauwe elco links op de foto vervangen.<br />Koppelcondensatoren phono en tape ook maar gelijk mee vervangen.<br />Rechts op de foto is de ontkoppeling van de einbuizen te zien, misschien wat ver bij de eindbuizen vandaan.
Blauwe elco links op de foto vervangen.
Koppelcondensatoren phono en tape ook maar gelijk mee vervangen.
Rechts op de foto is de ontkoppeling van de einbuizen te zien, misschien wat ver bij de eindbuizen vandaan.
Bovenkant chassis; Vervangen elco's goed zichtbaar
Bovenkant chassis; Vervangen elco's goed zichtbaar
Bovenaanzicht;<br />Links onder is de montage van de ontkoppeling goed te zien
Bovenaanzicht;
Links onder is de montage van de ontkoppeling goed te zien
Sfeer-plaatje
Sfeer-plaatje
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Oke maar is nu de brom uit die amp.
jaapschreuder

Als ik niet op 2cm voor de speaker ga luisteren wel ja.

Dus op de luisterplek hoor ik helemaal niets.

Heb de versterker nu in de huiskamer staan en niemand hoort een brom. Versterker zo stil als wat.
het is een heel andere versterker geworden nu, vooral het laag is enorm verbeterd.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Nog even een sfeerplaatje vrienden. Ik ken die receiver :lol: .
Bijlagen
SX410-a.JPG
TheoK

Bericht door TheoK »

Geeft je toch wel een fijn gevoel dat het weer mooi speelt.
Het blijft een mooi apparaat.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Zo is het Theo, hij heeft bij mij op het werk een jaar uitstekend gespeeld voor ik hem aan Jaap heb verkocht. Maar een ontvanger/versterker van die leeftijd heeft gewoon even een kleine reorganisatie nodig. Het mooie is de uitgebreide KG-ontvanger tot voorbij de 27 mC band!
jaapschreuder

Dat is zeker mooi. Moet er alleen nog even een nette antenne aanknopen.
Als iemand suggesties heeft:-)
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat is een beetje afhankelijk van je beschikbare ruimte Jaap. Ik had er een meter of tien stevig tweelingsnoer aan zitten wat ergens op een kwart opengespleten was en de beide einden in een hoek van 180 graden gespannen. Aan het andere eind van het tweelingsnoer twee oogjes geklemd waarvan de ene in de antenne en de andere in de aarde. Je krijgt dus een soort T-antenne, een zogenaamde dipool. Daar waarde gespleten einden uit elkaar gaan een versteviging aanbrengen om verder splijten te voorkomen. Voor zowel de midden- als kortegolf en de FM-band is dat voor normaal gebruik afdoende. In de manual staan ook een paar voorbeelden die uitstekend werken. En op de websites van diverse zendamateurs staan ook voorbeeldn genoeg, zoals hier: http://members.home.nl/radiomorningstar ... istere.htm of hier: http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/antenne/. Succes!
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

De potmeters Vr5 en Vr6 zijn zgn ontbrompotmeters, heb je hier al eens aan gedraaid?

Als ik op de foto's kijk zie ik nergens in elkaar getwiste draden voor de gloeistroom, dat zal de oorzaak zijn van het laatste restje brom.

In elk geval heb je nu een lekker werkende versterker met prima geluid op de luisterplek, lekker muziek gaan luisteren dus!
jaapschreuder

Klopt robert, de ontbrom had ik gevonden in het schema. Had natuurlijk al lang aan gedraaid.
Gloei is weldegelijk getwist, alleen niet gefotografeerd. Op foto 1 zijn getwiste groen gele draden te zien.
Bron is alleen hoorbaar met oor voor de speaker, verre van hinderlijk dus.

Inderdaad lekker genieten van het geluid, iets om vrolijk van te worden;-)

Iedereen bedankt voor de input en bijdrage, word zeer gewaardeerd
jaapschreuder

Met het uitschakelen van de versterker heb ik soms nog wat vreemde geluiden. Het Gisteren dus de schakelaar uitelkaar gehaald en schoon gemaakt. Bleek niet het probleem te zijn.

Nu zie ik in bet voedingsgedeelte voor de trafo een aantal condensators zitten, ook 1 over de schakelaar als ik het goed zie.

Kan iemand mij de functie hiervan uitleggen, en of mijn geluiden bij uitschakelen hier vandaan kunnen komen?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Een condensator over de schakelaar helpt tegen uitschakelverschijnselen.
De spanning over een gesloten schakelaar is nul, de spanning over de condensator dus ook.
Wanneer je nu de schakelaar opent dan verzet die condensator zich nog even tegen de spanningsverandering, dus de spanning gaat wat geleidelijker van nul naar 220V.
Normaal gesproken - zonder condensator - onstaat hier een piekspanning doordat de transformator zich gedraagt als een spoel en die verzet zich tegen een verandering van stroom. Het onderbreken van de stroom (met de schakelaar) zorgt ervoor dat de spanning over de schakelcontacten omhoog zwiept. Dat veroorzaakt het plopgeluid. De condensator over de schakelaar gaat dat tegen.
Voordeel is ook dat je schakelaar langer meegaat.
jaapschreuder

En als ik in mijn verhaal zeg dat ik denk dat de condensator niet meer goed is aangezien ik de bijgeluiden heb en de schakelaar schoon heb, dan kan dat dus kloppen??

Waarvoor zijn die andere 2 condensatoren die er bij zitten?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja,'t is per slot een ontvanger van HF-signalen.Die krijg je liefst van de antenne en niet uit het(vervuilde)net.Dus zitten er op die lijn bij binnenkomen twee Ctjes om dat kort te sluiten naar massa.
Anne
Plaats reactie