Mini buizenampje tbv FM radio

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Mini buizenampje tbv FM radio

Bericht door Barry2001 »

Al een tijdje had ik het idee om een desktop radiootje te bouwen voor op het werk, en dan uiteraard met een buizeneindtrapje. Streamen mag/kan niet, een all-in-one radiootje moet het worden met de mogelijkheid mp3 af te spelen.

Vermogen hoeft het eigenlijk niet echt te hebben, het zal echt voor fluisterniveau zijn, een paar 100 mW aan 8 ohm zal al meer dan genoeg zijn. Heb van Ronny in Almelo enkele 6N16's overgenomen, zijn ook kanshebber, maar kreeg door een ruil met Rob een 5840 en een 5902 in handen, hier ga ik het eerst mee proberen.

Heb er wat bij besteld, 2 Hammond SE UGT's, 200V voedingstrafo met een 6V aftakking, en 2 FR8JS's (8 Ohm) Visaton's voor de weergave. De radio zelf wordt een gekocht dingetje van Dealextreme. Kosten US $ 11,- p/stuk, hoe kunnen ze het ervoor doen.. heb gelijk een paar modelletjes gekocht, als het toch de hele reis hiernaartoe moet maken. Pakketje van Dealextreme is nog niet binnen, chinees nieuwjaar zat er binnen en dan ligt alles blijkbaar 2 weken plat daar. Kreeg gisteren wel een mailtje dat de boel verstuurd is en onderweg hiernaartoe.

Ik ga nu eerst proberen een werkend versterkertje te maken, behuizing e.d. nog niet echt over nagedacht, maar het moet compact blijven natuurlijk.
Versterkertje wordt een simpel SE dingetje, met 2 x een 5840 en een 5902 erachter p/kanaal. Zie foto, erg miniatuur!
Wordt vervolgd.
Bijlagen
datasheet 5840.pdf
(214.1 KiB) 106 keer gedownload
datasheet 5902.pdf
(1.1 MiB) 211 keer gedownload
sku_57557_1[1].jpg
IMG_3052.JPG
IMG_3057.JPG
Zweitse

Re: Mini buizenampje tbv FM radio

Bericht door Zweitse »

Leuk project, ga ik even volgen. Ik heb nog nooit iets met een buis gedaan, maar lijkt mij heel leuk.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Jaaaa ! Dingen bouwen met klein spul is leuk. :mrgreen: Ga ik zeker volgen.

3 watt UGT ! humor !
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ja. Eens wat anders dan weer een rugbreuk oplopen van trapsjouwen van hobby- naar luisterkamer :mrgreen:
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Dit vind ik ook leuk! Zou je het misschien zo kunnen vertellen dat een absolute leek dit na kan bouwen? Misschien zelfs wel met een printje erbij en een kostenplaatje? Erg leuk voor op de desktop!

Edit: Ook leuk als wekkerradio! Door de rustige opwarming van de buizen ideaal om bij wakker te worden en gelijk een subtiele verlichting in een aardedonkere kamer. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Vinculum op do 16 feb 2012, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

edit... never mind
Laatst gewijzigd door TubeHead op do 16 feb 2012, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Printje er bij!
+1
AatV

Bericht door AatV »

Wat is het schema eigenlijk van dit versterkertje?

groet,
Aat
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik stond vorige week ook met dat soort buisjes in mijn handen... :D
AatV

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Stond ik daar toevallig naast?

groet,
Aat
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Als er een voorgebakken printje is kan elke leek het maken natuurlijk. Zal eerst eens zien dat ik de boel aan de praat krijg, zitten nog wel wat mitsen en maren aan. Printje maken, normaal doe ik het niet voor buizenbouwsels, hooguit stuurcircuits. Maar wie weet, kwestie van zin/tijd en voldoende animo.

Kosten indicatie, bij http://www.askjanfirst.com/ kosten de buisjes iets van 4/5 euri p/stuk, wie weet op eBay oid goedkoper. Trafo en UGT (Hammond) en komen hier http://www.tube-town.net/index.html vandaan. Hier komen dan wat c's en r's bij, en als je wilt de speakertjes RumoH http://www.rumoh.nl/nl/visaton/1201-fr-8-js-8ohm.html. De radio komt hier vandaan http://www.dealextreme.com/p/digital-au ... -lcd-57557. Daar heb ik er een paar van besteld dus straks wat over.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

AatV schreef:
Wat is het schema eigenlijk van dit versterkertje?

groet,
Aat
Heb dit gevonden, waar ik eerst vanuit ga, en komt hier http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... n-Mini.htm vandaan. Het is een basis om vanuit te gaan dus, de 280 Ohm bv waarmee men van 200V naar 110V gaat is al veel te laag. De overige instellingen lijken wel te kunnen kloppen.
Bijlagen
Jeschkeit-Mini-Amp2.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

AatV schreef:
ray5150 schreef:
Stond ik daar toevallig naast?
Toevallig wel, Ja ! :mrgreen:
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Hmmm jammer dat het geen "hifi" ugt's zijn. Bereik is 100hz tot 15khz. Leuk voor dit project of voor mijn idee maar had leuker gevonden als het echt ook als hifi versterker zou kunnen werken met een kleine breedbander ofzo. Ja ik weet het, ben een mierenfornicator.
Schat de kosten over de 100 euro, niet veel voor een buizenbak(je) maar misschien wel voor een wekkerradio. ;)
Toch... een 1 watt buizenbak met 6 buizen :rock: Mp3 ding is besteld.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Vinculum schreef:
Hmmm jammer dat het geen "hifi" ugt's zijn. Bereik is 100hz tot 15khz. Leuk voor dit project of voor mijn idee maar had leuker gevonden als het echt ook als hifi versterker zou kunnen werken met een kleine breedbander ofzo. Ja ik weet het, ben een mierenfornicator.
Schat de kosten over de 100 euro, niet veel voor een buizenbak(je) maar wel voor een wekkerradio. ;)
Toch... een 1 watt buizenbak met 6 buizen :rock:
Je hebt de frequency respons van de speakertjes gezien? Als je HiFi wilt Ardon zijn er betere alternatieven denk ik, speakers/UGT, maar ook voor de buisjes. Licht geven doen de 5902's wel, met 450mA gloei, heb ze gisteren al even aan de voeding gehad. Ach, het is ook het gadget gehalte dat je ervan moet zien, had wel eens zin wat met deze lieveheersbeestjes te doen :D
Laatst gewijzigd door Barry2001 op do 16 feb 2012, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Even gekeken wat er met dat buisje kan :D
Komt tot het volgende,stroom is kathodespanning/kathodeweerstand :twisted:
Om de (slechte?)eigenschappen van een UGT wat op te vangen kan de sec.wikkeling in het kathode-circuit.Kost wel ingangs-gevoeligheid.En de roosterweerstand mag volgens de data niet meer dan 500k zijn bij "autobias",dus niet 1M :shock: .
Anne
Bijlagen
MiniSE.JPG
AatV

Bericht door AatV »

De SRPP is op z'n best als er een hoge signaalspanning geleverd moet worden. Lijkt me bij een penthode eindbuis niet het geval. Een gewone anodevolger lijkt me hier veel beter op z'n plaats. De "bovenste" buis inclusief weerstanden kan dan vervangen worden door een enkele vermogensweerstand van tot zo'n 10k. Het eerste buisje staat volgens het schema trouwens stevig ingesteld met 10 mA. Dit kan denk ik wel wat minder! (zie dat er helaas geen triode gegevens zijn, het blijft dus experimenteren)
Je hebt gelijk met de weerstand voor de spanningsval van 90 Volt bij 30 mA. Dit zou 3k moeten zijn. De Elco van 22 uF lijkt me wat klein gedimensioneerd, zou van mij best 100 uF mogen zijn.
Voor de rest leuk om mee te experimenteren. ben benieuwd!

groet,
Aat

N.B. Je zou het eerste buisje nog als penthode kunnen schakelen, weer een wat anders!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Even gekeken wat er met dat buisje kan :D
Komt tot het volgende,stroom is kathodespanning/kathodeweerstand :twisted:
Om de (slechte?)eigenschappen van een UGT wat op te vangen kan de sec.wikkeling in het kathode-circuit.Kost wel ingangs-gevoeligheid.En de roosterweerstand mag volgens de data niet meer dan 500k zijn bij "autobias",dus niet 1M :shock: .
Anne
Ik zie het staan, 0.55Meg, daar heb je een punt. Die 470uF op de kathode is natuurlijk ook onbenullig, dat kan veel minder. Hoe kom je aan die 820 Ohm waarde? Edit: lama, zie het al, 25mA kathode stroom op 21V.
Dank voor de inbreng!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

AatV schreef:
De SRPP is op z'n best als er een hoge signaalspanning geleverd moet worden. Lijkt me bij een penthode eindbuis niet het geval. Een gewone anodevolger lijkt me hier veel beter op z'n plaats. De "bovenste" buis inclusief weerstanden kan dan vervangen worden door een enkele vermogensweerstand van tot zo'n 10k. Het eerste buisje staat volgens het schema trouwens stevig ingesteld met 10 mA. Dit kan denk ik wel wat minder! (zie dat er helaas geen triode gegevens zijn, het blijft dus experimenteren)
Je hebt gelijk met de weerstand voor de spanningsval van 90 Volt bij 30 mA. Dit zou 3k moeten zijn. De Elco van 22 uF lijkt me wat klein gedimensioneerd, zou van mij best 100 uF mogen zijn.
Voor de rest leuk om mee te experimenteren. ben benieuwd!

groet,
Aat

N.B. Je zou het eerste buisje nog als penthode kunnen schakelen, weer een wat anders!
Ik bouw het eerst toch experimenteel op Aat, zodat er fatsoenlijk wat gemeten kan worden. Ook dank voor de inbreng, zal de bevindingen nog wel laten weten hier.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Barry2001 schreef:
Je hebt de frequency respons van de speakertjes gezien? Als je HiFi wilt Ardon zijn er betere alternatieven denk ik, speakers/UGT, maar ook voor de buisjes. Licht geven doen de 5902's wel, met 450mA gloei, heb ze gisteren al even aan de voeding gehad. Ach, het is ook het gadget gehalte dat je ervan moet zien, had wel eens zin wat met deze lieveheersbeestjes te doen :D
Je hebt helemaal gelijk hoor. Voor het doel is het perfect. Ik loop al maanden met de meest overkill/extreme wekkerradio in mijn hoofd. Dit zou zeker passen in het plaatje! :rofl:

Mijn opmerking was meer om ook buiten alleen het gadget gehalte te kijken. Als echt "serieuze" sound voor bijv een slaapkamer of werkkamer. Je hebt gelijk, daar zijn andere schema's voor.
democles

Bericht door democles »

Leuk,, :wink: al die ideen,met die kabouter buisjes :mrgreen:

Als we dan uitgefreubeld zijn,zal het roer wel weer omslaan en wordt het tijd voor de grote jongens :rock:

Misschien is een eigengebouwde triode ,maat glazen cola fles,,,,[toch een beetje retero],,,,wel de ultieme uitdaging,,,,Zal NUON even mailen of ze nog ergens een tweedehandsje aan trafo hebben liggen :mrgreen:

En als alles vervaardigd is ,bouwen we de meest extreme PP klasse AA wekkerradio die er bestaat :rock: :rock: :rock:

Sorry ,,Barry,, gewoon een beetje gefilosofeer in de ruimte,,,,leuk projectje :wink:
Bijlagen
tube.png
TheoK

Bericht door TheoK »

Gaaf Project Barry.
Blijf het zeker volgen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Het is zeker een wens om nog eens een dikke amp te bouwen met dikke vette zendbuizen...een 300B op gloei is al een plaatje om te zien. Klanktechnisch is het maar de vraag of het beter wordt dan en SE 300B, maar goed.

Stond toen een filmpje op het forum van een fransman die zelf z'n buisjes maakt, en dan echt zelf dus ook het glas blazen, kan het filmpje niet terug vinden. Ideetje?
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Kreeg laats een leuk linkje van Lars

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8n4WVRKk ... ture=share[/youtube]

Jammer dat de Blackburn fabriek na z'n revival alweer dicht zit.. maakte toch wel bijzondere vernieuwde ecc83's..
Plaats reactie