Deuk in m'n driver

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Vuurkat »

Als je de speakers met de voorkanten vlakbij elkaar zet, eentje in tegenfase aansluit en ze hetzelfde signaal voert, kan je de verschillen tussen je speakers horen. Maar ik denk dat je bij deze speakers dan vooral de verschillen hoort tussen hoe de conussen opbreken.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door k.p. »

EnjoyProg schreef:
..Ik hoor niet direct verschil, maar ik heb ze ook nog niet zo lang. Hoe zit dat eigenlijk theoretisch? Kan dit invloed geven op het geluid?
Ooit eens een ongelukkje gehad met een titaniume dome tweeter en een neodinium magneetje.. De tweeter had een flinke beschadiging, maar mete nog identiek aan zijn broertje. Ik kan natuurlijk geen zekerheid geven, maar ik verwacht dat het klankmatig geen problemen zou opleveren. Misschien zit je alleen niet meer zo lekker zit tijdens het luisteren.
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door EnjoyProg »

Ik zal er wel iets voor maken :wink:

Maar het idee dat ie slechter kan klinken is al vervelend, maar ik probeer het van me af te zetten.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Dan »

Je moet wel oppassen. Het is een metalen stofkap waarbij het metaal bij een scherpe buiging verstevigt. Denk aan een paperclip die je ombuigt, die is moeilijk weer terug te buigen.
Als je er wat aan wil doen adviseer ik je geen stofzuiger o.i.d. te gebruiken. Probeer desnoods een stukje tuinslang. Netjes recht afsnijden en dan voorzichtig met de mond een beetje vacuum zuigen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Pjotr »

EnjoyProg schreef:
Ik zal er wel iets voor maken :wink:

Maar het idee dat ie slechter kan klinken is al vervelend, maar ik probeer het van me af te zetten.
Ik zou het zo laten. Met alles wat je aan doet kan het alleen maar slechter worden. Heb dezelfde ervaring als k.p. maar dan met titanium car tweeters: Deukje in de stofkap. Nou ja middenbolletje, van een stofkap kun je eigenlijk niet spreken. Meettechnisch niet te zien t.o.v. de niet gedeukte en ook niet te horen.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Theduboracle »

Ik heb het een keer opgelost met een plakbandje bij een dome tweeter.
Voorzichtig papieren plakband erop wrijven met een hard rond stukje plastic, zadat je een klein raakvlak hebt met veel druk, en daarna voorzichtig het er af trekken.
Of iets anders plakkends kan ook, vloeibare bruine hete suiker caramel, touwtje erin en laten afkoelen.
Terug trekken, en daarna het suiker met een nat wattenstaafje weer wegpoetsen.

Misschien is dat wat.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Arno »

Theduboracle schreef:
Of iets anders plakkends kan ook, vloeibare bruine hete suiker caramel, touwtje erin en laten afkoelen.
Terug trekken, en daarna het suiker met een nat wattenstaafje weer wegpoetsen.
Waarschijnlijk wel tricky en misschien ook niet veilig voor de coating, maar wel een heel mooi trucje! :D
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door RumoH »

De dustcap is in dit geval zeer belangrijk, deze fungeert als tweeter. Het deukje is dan helaas ook fataal voor de driver.

Rudy
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Pjotr »

RumoH schreef:
De dustcap is in dit geval zeer belangrijk, deze fungeert als tweeter. Het deukje is dan helaas ook fataal voor de driver.

Rudy
Meen je dat nou? Inverted dome tweeters schijnen het juist goed te doen :mrgreen:

Dat verhaal van een dustcap als tweeter gaat op voor conussen met een hoge interne demping en geleidelijk verlopende break-up zoals papier en kunststof conussen maar toch niet voor metal cones. Daar blijft over het hele werkgebied de hele conus als zuiger werken.
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door EnjoyProg »

Fataal lijkt me een beetje groot uitgedrukt. Ik hoor namelijk geen verschil.

Maar ik laat het deukje zitten, ik durf er niet meer aan te trekken en duwen dan ik al heb gedaan.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door sietse »

Ik heb natuurlijk zitten meelezen en nagedacht wat ik zou doen. Maar als het van aluminium is, dan maar beter zo laten. Want als je het weer naar voren weet te krijgen, zal het misschien nog slechter worden door de eigenschappen van alu. Eens verbogen, nooit meer recht. Jammer van het speakertje dus.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Wowly »

Toch, met hitte en koude zou je het metaal toch weer in de ori stand moeten krijgen? Zit hier geen auto-uitdeuker/carroseriespecialist in zaal?? Die weten daar alles van (leuk, ik had een typo: corroseriespecialist hahaha)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Arno »

Wowly schreef:
Toch, met hitte en koude zou je het metaal toch weer in de ori stand moeten krijgen?
Dat we daar niet eerder aan hebben gedacht :twisted:
Bijlagen
brander.jpg
brander.jpg (11.91 KiB) 521 keer bekeken
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door EnjoyProg »

:shock:

:D
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Dan »

Ik dacht eigenlijk meer aan "uitdeuken zonder spuiten" ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Pjotr »

Ha ha, doet mij tergdenken aan toen ik lang geleden eens een plaatstalen kast heb laten schoon stralen bij een grit-straal bedrijf. Hadden ze er toch mooi een gat in gestraald op een plek waar dat niet de bedoeling was :P :lol:
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door EnjoyProg »

Eigenlijk moet ik er wat voor maken, een doek ofzo, maar ik heb weinig zin om een heel frame ervoor te maken. Weet iemand een goed alternatief voor speakerdoek?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door Arno »

EnjoyProg schreef:
Eigenlijk moet ik er wat voor maken, een doek ofzo, maar ik heb weinig zin om een heel frame ervoor te maken. Weet iemand een goed alternatief voor speakerdoek?
Zal ik anders twee nette framepjes voor je frezen? O:)
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door EnjoyProg »

ok bedankt, maar het is niet zo dat het frontje veel werk is voor mij (ik ben meubelmaker), maar meer alles bij elkaar. De dopjes, doek spannen, frontje maken en monteren.

Bovendien is de voorkant van de luidspreker rond. Zoals deze, eigenlijk wil ik ook zo'n oplossing, en als je het frontje ervan afhaalt moet je niets (geen dopjes) kunnen zien.

Ben aan het kijken naar een grill die past om een diameter van 165mm, maar kan het niet zo snel vinden
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door wouter »

Mijn oplossing laatst voor een visaton FRS5 was hotglue druppel erop en daar een kleine platte schroevendraaier in houden.

Wanneer het bijna droog en afgekoeld is kun je al aan de schroevendraaier gaan trekken, die de kracht op het contactvlak van de druppel zet. Alles vervormt langzaam mee en laat zich als geheel nog van het stofkapje trekken. Maar ja, dat was op een luidspreker van nog geen 10 euro... Al zou ik het hiermee zeker ook proberen, ik verwacht geen schade en wel een kans.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door bartsegers »

hotglue zou ik ook doen!
én de warmte van de lijm, en de trekkracht van een druppeltje.

ik ken de driver niet uit mn hoofd, maar er zal wel geen poolkerngat aanwezig zijn ?
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door EnjoyProg »

Tja ik durf er zelf niet meer aan te trekken of te duwen, dat alu lijkt me zo kwetsbaar. De speaker staat nu te koop omdat ik met een ander zelfbouw project ben begonnen. De koper kan dan genoeg tips vinden om het toch te proberen.

Ik stoor me niet echt meer aan het deukje, in het begin doet een beschadiging altijd pijn....

Er is idd geen poolkerngat aanwezig.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door reddoortranscendence »

Al eens zo'n deukje verwijdered met een pleister. Werkt prima!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door b_force »

Iedere keer als ik deze topictitel tegenkom, moet ik denken aan een ontzettend carnavalskraker. :lol:
(geen idee waarom, maar het "klinkt" erg carnavals)
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Deuk in m'n driver

Bericht door ff lunche »

paard in de gang
bietjes op mijn knietjes
preitjes op mijn dijtjes
deukie in m'n driver
haha
idd carnavalesk

heb er zelf niets maar wel de tijd v/h jaar
Plaats reactie