Deuk in m'n driver
Moderator: Beheerdersteam
Re: Deuk in m'n driver
Als je de speakers met de voorkanten vlakbij elkaar zet, eentje in tegenfase aansluit en ze hetzelfde signaal voert, kan je de verschillen tussen je speakers horen. Maar ik denk dat je bij deze speakers dan vooral de verschillen hoort tussen hoe de conussen opbreken.
Re: Deuk in m'n driver
Ooit eens een ongelukkje gehad met een titaniume dome tweeter en een neodinium magneetje.. De tweeter had een flinke beschadiging, maar mete nog identiek aan zijn broertje. Ik kan natuurlijk geen zekerheid geven, maar ik verwacht dat het klankmatig geen problemen zou opleveren. Misschien zit je alleen niet meer zo lekker zit tijdens het luisteren.EnjoyProg schreef:..Ik hoor niet direct verschil, maar ik heb ze ook nog niet zo lang. Hoe zit dat eigenlijk theoretisch? Kan dit invloed geven op het geluid?
Re: Deuk in m'n driver
Ik zal er wel iets voor maken
Maar het idee dat ie slechter kan klinken is al vervelend, maar ik probeer het van me af te zetten.
Maar het idee dat ie slechter kan klinken is al vervelend, maar ik probeer het van me af te zetten.
Re: Deuk in m'n driver
Je moet wel oppassen. Het is een metalen stofkap waarbij het metaal bij een scherpe buiging verstevigt. Denk aan een paperclip die je ombuigt, die is moeilijk weer terug te buigen.
Als je er wat aan wil doen adviseer ik je geen stofzuiger o.i.d. te gebruiken. Probeer desnoods een stukje tuinslang. Netjes recht afsnijden en dan voorzichtig met de mond een beetje vacuum zuigen.
Als je er wat aan wil doen adviseer ik je geen stofzuiger o.i.d. te gebruiken. Probeer desnoods een stukje tuinslang. Netjes recht afsnijden en dan voorzichtig met de mond een beetje vacuum zuigen.
Re: Deuk in m'n driver
Ik zou het zo laten. Met alles wat je aan doet kan het alleen maar slechter worden. Heb dezelfde ervaring als k.p. maar dan met titanium car tweeters: Deukje in de stofkap. Nou ja middenbolletje, van een stofkap kun je eigenlijk niet spreken. Meettechnisch niet te zien t.o.v. de niet gedeukte en ook niet te horen.EnjoyProg schreef:Ik zal er wel iets voor maken![]()
Maar het idee dat ie slechter kan klinken is al vervelend, maar ik probeer het van me af te zetten.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: Deuk in m'n driver
Ik heb het een keer opgelost met een plakbandje bij een dome tweeter.
Voorzichtig papieren plakband erop wrijven met een hard rond stukje plastic, zadat je een klein raakvlak hebt met veel druk, en daarna voorzichtig het er af trekken.
Of iets anders plakkends kan ook, vloeibare bruine hete suiker caramel, touwtje erin en laten afkoelen.
Terug trekken, en daarna het suiker met een nat wattenstaafje weer wegpoetsen.
Misschien is dat wat.
Voorzichtig papieren plakband erop wrijven met een hard rond stukje plastic, zadat je een klein raakvlak hebt met veel druk, en daarna voorzichtig het er af trekken.
Of iets anders plakkends kan ook, vloeibare bruine hete suiker caramel, touwtje erin en laten afkoelen.
Terug trekken, en daarna het suiker met een nat wattenstaafje weer wegpoetsen.
Misschien is dat wat.
Re: Deuk in m'n driver
Waarschijnlijk wel tricky en misschien ook niet veilig voor de coating, maar wel een heel mooi trucje!Theduboracle schreef:Of iets anders plakkends kan ook, vloeibare bruine hete suiker caramel, touwtje erin en laten afkoelen.
Terug trekken, en daarna het suiker met een nat wattenstaafje weer wegpoetsen.
- RumoH
- ZA-sponsor: RumoH
- Berichten: 374
- Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
- Locatie: De Wilp (Gn)
- Contacteer:
Re: Deuk in m'n driver
De dustcap is in dit geval zeer belangrijk, deze fungeert als tweeter. Het deukje is dan helaas ook fataal voor de driver.
Rudy
Rudy
Re: Deuk in m'n driver
Meen je dat nou? Inverted dome tweeters schijnen het juist goed te doenRumoH schreef:De dustcap is in dit geval zeer belangrijk, deze fungeert als tweeter. Het deukje is dan helaas ook fataal voor de driver.
Rudy
Dat verhaal van een dustcap als tweeter gaat op voor conussen met een hoge interne demping en geleidelijk verlopende break-up zoals papier en kunststof conussen maar toch niet voor metal cones. Daar blijft over het hele werkgebied de hele conus als zuiger werken.
Re: Deuk in m'n driver
Fataal lijkt me een beetje groot uitgedrukt. Ik hoor namelijk geen verschil.
Maar ik laat het deukje zitten, ik durf er niet meer aan te trekken en duwen dan ik al heb gedaan.
Maar ik laat het deukje zitten, ik durf er niet meer aan te trekken en duwen dan ik al heb gedaan.
Re: Deuk in m'n driver
Ik heb natuurlijk zitten meelezen en nagedacht wat ik zou doen. Maar als het van aluminium is, dan maar beter zo laten. Want als je het weer naar voren weet te krijgen, zal het misschien nog slechter worden door de eigenschappen van alu. Eens verbogen, nooit meer recht. Jammer van het speakertje dus.
Re: Deuk in m'n driver
Toch, met hitte en koude zou je het metaal toch weer in de ori stand moeten krijgen? Zit hier geen auto-uitdeuker/carroseriespecialist in zaal?? Die weten daar alles van (leuk, ik had een typo: corroseriespecialist hahaha)
Re: Deuk in m'n driver
Dat we daar niet eerder aan hebben gedachtWowly schreef:Toch, met hitte en koude zou je het metaal toch weer in de ori stand moeten krijgen?
- Bijlagen
-
- brander.jpg (11.91 KiB) 521 keer bekeken
Re: Deuk in m'n driver
Ha ha, doet mij tergdenken aan toen ik lang geleden eens een plaatstalen kast heb laten schoon stralen bij een grit-straal bedrijf. Hadden ze er toch mooi een gat in gestraald op een plek waar dat niet de bedoeling was

Re: Deuk in m'n driver
Eigenlijk moet ik er wat voor maken, een doek ofzo, maar ik heb weinig zin om een heel frame ervoor te maken. Weet iemand een goed alternatief voor speakerdoek?
Re: Deuk in m'n driver
Zal ik anders twee nette framepjes voor je frezen?EnjoyProg schreef:Eigenlijk moet ik er wat voor maken, een doek ofzo, maar ik heb weinig zin om een heel frame ervoor te maken. Weet iemand een goed alternatief voor speakerdoek?
Re: Deuk in m'n driver
ok bedankt, maar het is niet zo dat het frontje veel werk is voor mij (ik ben meubelmaker), maar meer alles bij elkaar. De dopjes, doek spannen, frontje maken en monteren.
Bovendien is de voorkant van de luidspreker rond. Zoals deze, eigenlijk wil ik ook zo'n oplossing, en als je het frontje ervan afhaalt moet je niets (geen dopjes) kunnen zien.
Ben aan het kijken naar een grill die past om een diameter van 165mm, maar kan het niet zo snel vinden
Bovendien is de voorkant van de luidspreker rond. Zoals deze, eigenlijk wil ik ook zo'n oplossing, en als je het frontje ervan afhaalt moet je niets (geen dopjes) kunnen zien.
Ben aan het kijken naar een grill die past om een diameter van 165mm, maar kan het niet zo snel vinden
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Deuk in m'n driver
Mijn oplossing laatst voor een visaton FRS5 was hotglue druppel erop en daar een kleine platte schroevendraaier in houden.
Wanneer het bijna droog en afgekoeld is kun je al aan de schroevendraaier gaan trekken, die de kracht op het contactvlak van de druppel zet. Alles vervormt langzaam mee en laat zich als geheel nog van het stofkapje trekken. Maar ja, dat was op een luidspreker van nog geen 10 euro... Al zou ik het hiermee zeker ook proberen, ik verwacht geen schade en wel een kans.
Wanneer het bijna droog en afgekoeld is kun je al aan de schroevendraaier gaan trekken, die de kracht op het contactvlak van de druppel zet. Alles vervormt langzaam mee en laat zich als geheel nog van het stofkapje trekken. Maar ja, dat was op een luidspreker van nog geen 10 euro... Al zou ik het hiermee zeker ook proberen, ik verwacht geen schade en wel een kans.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Deuk in m'n driver
hotglue zou ik ook doen!
én de warmte van de lijm, en de trekkracht van een druppeltje.
ik ken de driver niet uit mn hoofd, maar er zal wel geen poolkerngat aanwezig zijn ?
én de warmte van de lijm, en de trekkracht van een druppeltje.
ik ken de driver niet uit mn hoofd, maar er zal wel geen poolkerngat aanwezig zijn ?
Re: Deuk in m'n driver
Tja ik durf er zelf niet meer aan te trekken of te duwen, dat alu lijkt me zo kwetsbaar. De speaker staat nu te koop omdat ik met een ander zelfbouw project ben begonnen. De koper kan dan genoeg tips vinden om het toch te proberen.
Ik stoor me niet echt meer aan het deukje, in het begin doet een beschadiging altijd pijn....
Er is idd geen poolkerngat aanwezig.
Ik stoor me niet echt meer aan het deukje, in het begin doet een beschadiging altijd pijn....
Er is idd geen poolkerngat aanwezig.
- reddoortranscendence
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
- Locatie: Waalwijk
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Deuk in m'n driver
Iedere keer als ik deze topictitel tegenkom, moet ik denken aan een ontzettend carnavalskraker.
(geen idee waarom, maar het "klinkt" erg carnavals)
(geen idee waarom, maar het "klinkt" erg carnavals)
Re: Deuk in m'n driver
paard in de gang
bietjes op mijn knietjes
preitjes op mijn dijtjes
deukie in m'n driver
haha
idd carnavalesk
heb er zelf niets maar wel de tijd v/h jaar
bietjes op mijn knietjes
preitjes op mijn dijtjes
deukie in m'n driver
haha
idd carnavalesk
heb er zelf niets maar wel de tijd v/h jaar
