zelfbouw TDA1543 dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

zelfbouw TDA1543 dac

Bericht door sevenup »

Even snel een postje met een eerste opzet voor een DAC print. Nog niet helemaal klaar. Samen met een collega gaan we er een paar maken. We hebben een paar DIR9001 chippies gratis besteld bij fabrikant.

Onderdelen:

DIR9001 receiver chip
TDA1543 DAC

optisch in
coax in

Past op een halve eurokaart

Voeding met externe 12V adapter

Binnenkort meer info :D
Bijlagen
dac_layout.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Nog een plaatje :D Precies een halve eurokaart groot. 8x10cm.
Bijlagen
dac_layout_2.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Een paar aanpassingen gemaakt. Toslink zit er nu op. Ook 4 montagegaten voor een koelplaatje bovenop de TDA1543. Ook staan alle componentwaardes er bij. Leuk werk dit. Telkens een beetje tweaken :D
Bijlagen
dac_layout_5.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Die 33 Volt moet zeker 3,3 zijn? Ikzelf zou alle haakse hoeken op 2 x 45 graden zetten.

Verder ziet het er keurig uit.

Welke fabrikant geeft gratis IC's weg?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

ray5150 schreef:
Die 33 Volt moet zeker 3,3 zijn? Ikzelf zou alle haakse hoeken op 2 x 45 graden zetten.

Verder ziet het er keurig uit.

Welke fabrikant geeft gratis IC's weg?
Het is idd 3.3V, maar de jpeg is een beetje slecht. de punt staat er wel, maar is niet goed te zien.

2x45 graden staat misschien wel mooier. Zal er eens mee bezig gaan.

Bij de meeste fabrikanten kun je samples bestellen. Moet je alleen wel een bedrijfje hebben. De DIR9001 is van Texas Instruments.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

sevenup schreef:
ray5150 schreef:
Die 33 Volt moet zeker 3,3 zijn? Ikzelf zou alle haakse hoeken op 2 x 45 graden zetten.

Verder ziet het er keurig uit.

Welke fabrikant geeft gratis IC's weg?
Het is idd 3.3V, maar de jpeg is een beetje slecht. de punt staat er wel, maar is niet goed te zien.

2x45 graden staat misschien wel mooier. Zal er eens mee bezig gaan.

Bij de meeste fabrikanten kun je samples bestellen. Moet je alleen wel een bedrijfje hebben. De DIR9001 is van Texas Instruments.
Het staat niet alleen mooier, het is ook beter om te etsen. In rechte hoeken (90°) blijft vaak wat etsmiddel achter, waardoor het etsproces soms iets te lang doorgaat en het baantje niet altijd mooi contact kan/zal geven. :wink:

mvg, bert
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

xbake schreef:
Het staat niet alleen mooier, het is ook beter om te etsen. In rechte hoeken (90°) blijft vaak wat etsmiddel achter, waardoor het etsproces soms iets te lang doorgaat en het baantje niet altijd mooi contact kan/zal geven.
Inderdaad, dit is mij destijds ook verteld op circuits-online.nl.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Ik ben al weer een stuk verder. Hij is zo goed als klaar :D . Heb op het internet een schema gevonden die als 2 druppels water lijkt op wat ik verzonnen heb. Lijkt er op dat de DIR9001 een vervanger gaat worden van de CS8412. Zie schema in attachment.

Heb een redelijke ruimte vrijgehouden rond de DAC, om een koelblokje te kunnen monteren.

Op Ebay zijn ze te koop:
dac
Bijlagen
TDA1543SCH.pdf
(43 KiB) 257 keer gedownload
dac_layout_8.JPG
dac_layout_7.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Kun je die printjes ook leveren aan medeforummers?
Ik ben benieuwd hoe dit klinkt in vergelijking met de HongKong DAC.

Hoeveel van die receiver chipjes heb je gekregen?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Kun je die printjes ook leveren aan medeforummers?
Ik ben benieuwd hoe dit klinkt in vergelijking met de HongKong DAC.

Hoeveel van die receiver chipjes heb je gekregen?
Ikzelf heb 2 receiver chips. Printjes maken doe ik niet zelf.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ben je toevallig ook van plan om meerdere printen te laten maken?

Ik weet niet of er hier meer mensen zijn die via een bedrijf in staat zijn om samples te bestellen.
prijs valt trouwens reuze mee, volgens TI zijn ze 2,65 Dollar het stuk indien je er 100 besteld.
dat is iets meer dan een Euro omgerekend.

Aangezien de TDA1543 ook 3 keer niks kost zou je voor een paar tientjes een hele leuke DAC kunnen bouwen.
(ex, voeding, kast en aansluitmateriaal natuurlijk.)

Vind die ebay ad een beetje merkwaardig.
volgens hun is de DIR9001 duurder dan de CS8412/16.
Als je al een 8412 kunt vinden kost hij enkele tientallen euro's en de 8416 krijg je voor rond de 7 euro.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

ray5150 schreef:
Ben je toevallig ook van plan om meerdere printen te laten maken?

Ik weet niet of er hier meer mensen zijn die via een bedrijf in staat zijn om samples te bestellen.
prijs valt trouwens reuze mee, volgens TI zijn ze 2,65 Dollar het stuk indien je er 100 besteld.
dat is iets meer dan een Euro omgerekend.

Aangezien de TDA1543 ook 3 keer niks kost zou je voor een paar tientjes een hele leuke DAC kunnen bouwen.
(ex, voeding, kast en aansluitmateriaal natuurlijk.)

Vind die ebay ad een beetje merkwaardig.
volgens hun is de DIR9001 duurder dan de CS8412/16.
Als je al een 8412 kunt vinden kost hij enkele tientallen euro's en de 8416 krijg je voor rond de 7 euro.
Ik maak de printjes bij een collega thuis. Zelf belichten/etsen. We gaan er eerst 2 maken voor ons beide. Als hij goed werkt, kunnen we re misschien wel een paar meer maken en aanbieden voor een leuke prijs. Zal hem eens vragen of hij er zin in heeft :D

Er zit inderdaad maar voor een paar tientjes aan onderdelen op. Niks fancy, gewoon een fatsoenlijke voeding en een paar chippies.
Ik heb de uitgangscondensator zo in de layout gezet dat er meerdere types in te solderen zijn. Verder een power led, status led en schakelaar voor ingangskeuze. Hij is heel mooi in te bouwen dit kastje. Schuift er zo in. http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=523224
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

het zou erg mooi zijn mochten jullie printjes aanbieden, ik heb namelijk nog een paar van die gesamplede DIR9001's liggen :twisted:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

xbake schreef:
ik heb namelijk nog een paar van die gesamplede DIR9001's liggen :twisted:
Hebben! hebben!
(kun je er nog meer krijgen?)
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

even zien of ik er nog kan samplen :wink:
Zelf heb ik er nog 2 liggen..

edit: ik heb er nog 5 extra kunnen samplen. hopelijk sturen ze de handel ook op, maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad :twisted:

Zou best leuk zijn om naast de HK dac ook nog deze te kunnen maken. 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

xbake schreef:
Zou best leuk zijn om naast de HK dac ook nog deze te kunnen maken. 8)
Jij kunt gedachten lezen? :lol:
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

jij maakt ook de layout van de printjes met sprint?? of heb ik dat nou verkeerd :x
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

danielv schreef:
jij maakt ook de layout van de printjes met sprint?? of heb ik dat nou verkeerd :x
yep :D
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

sevenup schreef:
danielv schreef:
jij maakt ook de layout van de printjes met sprint?? of heb ik dat nou verkeerd :x
yep :D
heb je de betaalde versie, anders stuur ik die wel ff op;)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

danielv schreef:
sevenup schreef:
danielv schreef:
jij maakt ook de layout van de printjes met sprint?? of heb ik dat nou verkeerd :x
yep :D
heb je de betaalde versie, anders stuur ik die wel ff op;)
Ja, heb ik. Draai vanaf een memory stick. Kan ik hem overal meenemen...
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

sevenup schreef:
danielv schreef:
sevenup schreef:
yep :D
heb je de betaalde versie, anders stuur ik die wel ff op;)
Ja, heb ik. Draai vanaf een memory stick. Kan ik hem overal meenemen...
handig ik heb m gwoon gedownload :twisted: illegaal :twisted: sst :roll:
;)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

danielv schreef:
sevenup schreef:
danielv schreef:
heb je de betaalde versie, anders stuur ik die wel ff op;)
Ja, heb ik. Draai vanaf een memory stick. Kan ik hem overal meenemen...
handig ik heb m gwoon gedownload :twisted: illegaal :twisted: sst :roll:
;)
Ik zei alleen dat ik de betaalde versie heb, niet hoe ik er aan ben gekomen :wink:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

goed nieuws,
ik heb nog 5 extra DIR9001 ic's kunnen samplen (vandaag toegekomen :shock: ).

@ ray1550: ik zal in je pakketje met de AT89S52 er ééntje bijdoen :D

Normaal gezien moet iedereen kunnen samplen.. ik heb (al een hele tijd terug hoor) wat fictieve bedrijfsgegevens ingevuld en alles komt toch nog steeds mooi toe hier :twisted:

mvg, bert
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

xbake schreef:
@ ray1550: ik zal in je pakketje met de AT89S52 er ééntje bijdoen :D
Dank,Dank,Dank.

Nu nog Sevenup heel lief aankijken of hij mij een printje wil verpatsen. :D
De rest van de spullen regel ik zelf wel.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

ray5150 schreef:
xbake schreef:
@ ray1550: ik zal in je pakketje met de AT89S52 er ééntje bijdoen :D
Dank,Dank,Dank.

Nu nog Sevenup heel lief aankijken of hij mij een printje wil verpatsen. :D
De rest van de spullen regel ik zelf wel.
Waarschijnlijk wel. Eerst even testen of hij goed is :D
Plaats reactie