Paasproject 2010 maar dan anders
Moderator: Beheerdersteam
Paasproject 2010 maar dan anders
Belofte maakt schuld...
In een ander draadje heb ik gevraagd naar ervaringen van tegels gebruiken als zijpanelen van speaker kasten. Omdat ik eigenwijs ben en omdat ik de indruk had dat het hier nog niet eerder was geprobeerd, ben ik gewoon begonnen. Allereerst heb ik het ontwerp iets aangepast omdat ik de zijpanelen volledig wil laten doorlopen tot de voor, boven en andere kanten. Dat betekent dat er een smalle strook hout van 10 cm breed te zien is waar de driver in zit. De binnenvorm wil ik uiteraard gelijk houden. Eerst dus maar het hout op de juiste breedte laten zagen bij een vriendelijke houtzagerij: Daarna met de afkortzaag 45 graden op de hoeken met de juiste lengte gemaakt:
In een ander draadje heb ik gevraagd naar ervaringen van tegels gebruiken als zijpanelen van speaker kasten. Omdat ik eigenwijs ben en omdat ik de indruk had dat het hier nog niet eerder was geprobeerd, ben ik gewoon begonnen. Allereerst heb ik het ontwerp iets aangepast omdat ik de zijpanelen volledig wil laten doorlopen tot de voor, boven en andere kanten. Dat betekent dat er een smalle strook hout van 10 cm breed te zien is waar de driver in zit. De binnenvorm wil ik uiteraard gelijk houden. Eerst dus maar het hout op de juiste breedte laten zagen bij een vriendelijke houtzagerij: Daarna met de afkortzaag 45 graden op de hoeken met de juiste lengte gemaakt:
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
Dank! Ik had het nog liggen na het maken van een tafel en een badkamer meubel, dus was 'gratis'.Mooi materiaal!
De grootste moeilijkheid in dit project is wel de opening die in de baffle gemaakt moet worden voor de driver: de diamter van het frontplaat van de driver is 114 mm, terwijl het hout een breedte heeft van 100 mm. Daarnaast moet de diameter van het gat 96 mm worden, zodat er nog maar 2 mm hout aan beide zijden zou overblijven om de baffle to 1 gehala te houden. Veel frees werk met mijn net gebouwde cirkelgeleider: Om ervoor te zorgen dat de vrees niet de houtspanen aan de zijkant kappot maken, heb ik de baffle aan de zijkante ingeklemd met stukjes afval hout, zodat de frees overal hout 'ziet': Ik had nog speaker kabel terminals liggen, maar die waren eigenlijk bedoeld voor een versterker project en dus voor dunwandiger materiaal. Ik heb daarom de gaten verzonken gemaakt: Enig lijmwerk: En de baffle met lastig gat voor de driver is zichtbaar op deze foto. Overigens is de tegel waar het kistje op ligt de granieten tegel die als zijkant moet gaan dienen. Met schilderstape en daarop met potlood streep heb ik aangegeven waar ik de tegel moet door slijpen.
- Lars Oosterveen
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
- Locatie: de Wijk
- Contacteer:
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
Dit ziet er al goed uit, mooi hout ook!
Ben benieuwd naar de vorderingen, deze ga ik dus volgen.
Ben benieuwd naar de vorderingen, deze ga ik dus volgen.
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
Wat ik mij trouwens sterk afvraag is of ik nu wel of niet een filter moet toepassen. Daarnaast de keuze uit papier of aluminium (waarschijnlijk moeten deze vragen andersom) Ik wil in ieder geval niet de goud kleurige variant, maar dat moge duidelijk zijn met de keuze voor de tegel kleur
Ook heb ik gezien dat de poort soms met een (dikke?) coating is bedekt. Ik wilde die juist wit maken van binnen; geen bezwaar hoop ik?
Wat zijn de tips op het gebied van demp materiaal? Dun strookje vilt halverwege de poort, net om de hoek van voren gezien begreep ik en een uitgeplozen schaap in het 'bakje' onder de driver. Nog andere tips?
Ook heb ik gezien dat de poort soms met een (dikke?) coating is bedekt. Ik wilde die juist wit maken van binnen; geen bezwaar hoop ik?
Wat zijn de tips op het gebied van demp materiaal? Dun strookje vilt halverwege de poort, net om de hoek van voren gezien begreep ik en een uitgeplozen schaap in het 'bakje' onder de driver. Nog andere tips?
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
Een avondje slijpen levert een aardig resultaat! Met een diamant schijf heb ik redelijk netjes de tegel op maat geslepen. Daarna heb ik met een schuurschijf op de haakse slijper de zijden gladgeschuurd/gepolijst en ook een klein 45 graden kantje op de hoeken aangebracht:
Let ook op de uitsparing voor de driver: zoals ik al eerder meldde, is de driver breder dan het hout, zodat deze ook deels in de steen moet verzonken worden.
Het lijmen doe ik met een nieuwe lijmsoort van Bison: transparante montage kit (het wordt pas transparant na uitharding). Om ervoor te zorgen dat er voldoende hechting is op het hout, heb ik er kleine gaatjes in geboord, waar het lijm in kruipt om ook daar vast te 'grijpen'. Met wat lijmklem-origamie heb ik de tegel vastgelijmd aan het hout. Om ervoor te zorgen dat ik geen lijm mors op de kopse kanten van de tegel en op de zijkanten van het hout, heb ik schilderstape aangebracht. De t elijmen tegel zit op de onderkant; de bovenste tegel is puur om de druk te verspreiden. Vanavond eens kijken naar het resultaat
Het lijmen doe ik met een nieuwe lijmsoort van Bison: transparante montage kit (het wordt pas transparant na uitharding). Om ervoor te zorgen dat er voldoende hechting is op het hout, heb ik er kleine gaatjes in geboord, waar het lijm in kruipt om ook daar vast te 'grijpen'. Met wat lijmklem-origamie heb ik de tegel vastgelijmd aan het hout. Om ervoor te zorgen dat ik geen lijm mors op de kopse kanten van de tegel en op de zijkanten van het hout, heb ik schilderstape aangebracht. De t elijmen tegel zit op de onderkant; de bovenste tegel is puur om de druk te verspreiden. Vanavond eens kijken naar het resultaat
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
Is het al avond?Bart-Jan schreef:Vanavond eens kijken naar het resultaat
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
FAN-TAS-TISCH!!!!Bart-Jan schreef:Let ook op de uitsparing voor de driver: zoals ik al eerder meldde, is de driver breder dan het hout, zodat deze ook deels in de steen moet verzonken worden.
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
Duurt te lang voordat het avond is
Dit ziet er uiterst netjes uit!!! Ben enorm nieuwsgierig naar het eindresultaat!
Dit ziet er uiterst netjes uit!!! Ben enorm nieuwsgierig naar het eindresultaat!
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
wauw, wordt erg mooi!
Als je maar materiaal hebt he. Netjes!
Als je maar materiaal hebt he. Netjes!
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
Dank voor de lovende woorden!
Ik kan zelf inderdaad ook nauwelijks wachten op het resultaat...
Morgen ga ik langs Rumoh om de Alpair 6p's en engelenhaar op te halen. Ik hoop dat ze komend weekend kunnen gaan spelen. Eerst nog even ongelakt hout; dan kan ik daarna besluiten wat ik daarmee doe; whitewash, blanke lak, olie... Zo veel keuzes!
Ik kan zelf inderdaad ook nauwelijks wachten op het resultaat...
Morgen ga ik langs Rumoh om de Alpair 6p's en engelenhaar op te halen. Ik hoop dat ze komend weekend kunnen gaan spelen. Eerst nog even ongelakt hout; dan kan ik daarna besluiten wat ik daarmee doe; whitewash, blanke lak, olie... Zo veel keuzes!
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
Gietmortel speakers... plavuizen in kasten plakken. We naderen de "Stenen tijdperk" 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
Ik heb gisteravond tijd gehad om de lijmklemmen origamie los te peuteren en het plakband los te trekken. Verder ben ik niet gekomen; dat ga ik vanavond doen. Maar het eerste resultaat zal ik jullie niet onthouden:
En het detail van de opening voor de driver is ook mooi gelukt:
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
Ziet er goed uit! Hoe heb je die uitsparing in de tegel gedaan? Gewoon op gevoel de slijper hanteren of zit er iets complexer achter?
- Lars Oosterveen
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
- Locatie: de Wijk
- Contacteer:
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
Heb je de lijmkant van de tegel ook op moeten ruwen? Of is deze, zoals een gewone vloertegel, al ruw?
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
@ Vinculum: Die uitsparing heb ik gemaakt door eerst schilderstape op de tegel te plakken. Vervolgens netjes uitgetekend waar de uitsparing moet komen en toen uit de losse pols met de diamantschijf geslepen. Gelukkig is de diameter van de schijf bijna dezelfde als die van de driver, dus ik hoop dat als de driver erin zit ik dat nog steeds kan zeggen;-)
@ Lars: de tegel was aan de achterkant erg ruw; ik heb hem wel met thinner ontvet, zodat ik er zeker van ben dat er geen stof, vuil en vet meet op zat. Met een flinke bas in de muziek zal ik erachter komen of dat voldoende was
@ Lars: de tegel was aan de achterkant erg ruw; ik heb hem wel met thinner ontvet, zodat ik er zeker van ben dat er geen stof, vuil en vet meet op zat. Met een flinke bas in de muziek zal ik erachter komen of dat voldoende was
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
Mooi hoor, vooral het detail van de uitspraring in de tegel maakt hem echt bijzonder om te volgen 
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
Idd ! Rete vet.EppeRRR schreef:Mooi hoor, vooral het detail van de uitspraring in de tegel maakt hem echt bijzonder om te volgen
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
Het was gisteravond een beetje te laat toen ik met de drivers thuis kwam om nog veel te doen, maar ik wilde toch even bekijken hoe de drivers in de uitsparing passen:
Dat maakte mij natuurlijk weer ZO enthousiast dat ik het niet kon laten om even verder te bouwen:
Ik had op mijn werk in de pauze heel nauwkeurig dikke trespa plaat op de juiste breedte gezaagd om als afstandsblokjes te gebruiken voor dit doeleind. Vanavond gaat de haakse slijper door de volgende steen.
Mijn verslaving aan lijmtang origamie stak een heel klein beetje de kop op, maar ik kon het bedwingen tot slechts 2:
Mijn verslaving aan lijmtang origamie stak een heel klein beetje de kop op, maar ik kon het bedwingen tot slechts 2:
Re: Paasproject 2010 maar dan anders
Voordat je de tweede zijplaat/tegel erop lijmt, wellicht een idee om eerst de demping etc. aan te brengen, dit zal naderhand zeer lastig te doen zijn door de kleine woofer uitsparing.
Groetjes Walter
Groetjes Walter

