Voorversterker met PGA2310

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Voorversterker met PGA2310

Bericht door Dalojan »

Na een tijdje niet veel meer aan versterkerbouw gedaan te hebben staat nu een nieuwe voorversterker op stapel. Het hart wordt gevormd door een volume regel IC van Ti (Burr Brown) de PGA2310. Regeling in 255 stapjes van 0,5 dB tot ruim 30dB versterking. Maximale uitgangs spanning 8 Volt rms. Ingangs keuze met relais en voorzien van IR afstand bediening (standaard universeel ding) en indicatie op LCD display. Besturing met een microcontroller.
Bijlagen
Het processor board met PIC16F877
Het processor board met PIC16F877
Het analoge board incl voeding
Het analoge board incl voeding
LCD display met zichtbaar actieve balans regeling
LCD display met zichtbaar actieve balans regeling
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door cool »

Interessant, kan ik goed gebruiken :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door hannesie »

Ik snap alleen niet dat er 2x de dB waarde staat gegeven, input en output?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door ray5150 »

Mooi gebouwd! het niveau hier word steeds hoger.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door Lieuwe »

hannesie schreef:
Ik snap alleen niet dat er 2x de dB waarde staat gegeven, input en output?
De titel van de foto is Balansregeling, dus ik denk dat de linker waarde voor de linker speaker is en de rechter voor de rechtse ;).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door hannesie »

Lieuwe schreef:
hannesie schreef:
Ik snap alleen niet dat er 2x de dB waarde staat gegeven, input en output?
De titel van de foto is Balansregeling, dus ik denk dat de linker waarde voor de linker speaker is en de rechter voor de rechtse ;).
:hide: Ik lees weer eens niet goed genoeg.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door hrscharft »

quanta kosta? :sure:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door Barry2001 »

Heel mooi Jan, benieuwd hoe het klinkt!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door ray5150 »

Hij doet me nogal denken aan deze van de Elektuur: http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 2446.lynkx
Of is dit een ontwerp uit eigen keuken ?
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door Dalojan »

Die twee dB waarden geven de versterking per kanaal aan. Links de versterking van het linker kanaal en rechts die van het rechter kanaal. Normaal zijn de waarden gelijk maar als je de balans regeling gebruikt gaan ze verschillen en dat zie je op de foto. Ik bedien de versterker met een universele afstand bediening voor Philips en hij luistert naar het adres voor een TV maar dat is simpel aan te passen naar het adres van een ander apparaat b.v een versterker.
Toetsen 1 t/m 8 zijn de ingangen waarvan slechts 4 op het analoge board aanwezig zijn, de andere 4 kunnen op een apart boardje geplaatst worden. De MUTE toets spreekt voor zich wat die doet, de volume up down en balans links rechts spreekt ook voor zich net als de aan/uit knop op de afstand bediening. Bij uitzetten slaat hij de gekozen ingang en huidige volume stand op en laad dat weer uit EEprom bij opnieuw opstarten zodat je weer daar begint waar je geeindigd ben. Versterking is regelbaar van -95,5 dB tot +31,5dB in stappen van 0,5 dB netjes klikvrij met onhoorbare overgangen. Maximaal kan hij ongeveer 8 a 9 Volt uitgang leveren (RMS), ingangs impedantie ongeveer 100k Ohm of naar wens anders. Ingangs keuze met relais, ook altijd zonder rare geluiden omdat eerst de versterking naar -95.5 dB gezet wordt dan het relais schakeld en dan de versterking weer terug gezet word op de waarde die het was en dat alles binnen enkele mS tijd. Ongeveer 15 seconde na gebruik van de afstand bediening dimt het display langzaam en is de backlight dus uit als je de remote weer gebruikt gaat de backlight direct weer aan. Met de helderheid toets is het overigens ook te regelen. Ik hoop dat dit relaas een aantal (komende) vragen beantwoord.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door Dalojan »

Ik heb de link naar het elektuur ontwerp even geprobeerd. Inderdaad gebruikt die het goedkope broertje van de PGA2310 de PGA2311 die slechts een voedings spanning van + en - 5 V mag hebben en dus ook beperkt is wat betreft de uitgangs spanning, versterking ligt wel in de zelfde orde maar de uitgangs spanning van de goedkopere PGA2311 klipt bij 2,8V en die van de PGA2310 pas bij 0ngeveer 9 V. Dat maakt de PGA2310 een stuk bruikbaarder gezien de maximaal 31,5 dB versterking. Bij de PGA2311 heb je snel headroom problemen en moet je heel zorgvuldig omgaan met de ingangs circuits en eventuele versterking na deze chip. De PGA2311 is wel een stukje goedkoper.
Wat ik hier gepost heb komt 100% uit eigen keuken. Schema, software en fabricage gedaan aan de keukentafel (letterlijk !). Als hij klaar is en ook de phono ingang naar behoren werkt, die heb ik nog niet getest, dan rest mij nog een kast er om heen. En de oplettende mede hobbyisten hebben ook gezien dat er op de processorboard nog een IC mist en nog een aantal header connectoren ongebruikt zijn, maar die zitten er niet voor niets maar de functies zijn nog niet getest.
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door MxTheo »

Mooi project, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door Dalojan »

Eerste metingen geven de volgende resultaten:
vervorming 0,001% bij 0,5V uit
vervorming 0,004% bij 5V uit
Clipping begint bij 8.6 V uit
vervorming 1% bij 8.7 V uit
bandbreedte -0,5dB bij 11.6Hz en 77.6kHz
Brom -94dBv ruis -110 dBv
Bij 1 V uit zijn de 1ste en 2de harmonischen net aan herkenbaar en net zichtbaar iets boven het ruis niveau, andere producten die hoger liggen zitten boven 10 kHz en maximaal -80dBv
josh
Berichten: 44
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 20:33
Locatie: Amersfoort

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door josh »

Mooi project, is het niet verstandigere om een groter display te gaan gebruiken?
Ik heb nl ongeveer hetzelfde display in gebruik maar vindt het op zo'n 4 m afstand moeilijk leesbaar.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door Dalojan »

Een groter display is moeilijk te vinden. Het LCD zelf is ongeveer 3,5 cm hoog met letters en cijfers van 10 mm en ik kan het prima lezen vanaf 4 meter. Het is niet zo'n standaard 13 in een dozijn LCD display maar duidelijk juist om de leesbaarheid op afstand een groter type.
josh
Berichten: 44
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 20:33
Locatie: Amersfoort

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door josh »

Dat is in ieder geval een mooi duidelijk display.
Heb je op de print ook eventuele buffertrapjes gebouwd?
Is dit ook makkelijk na te bouwen ivm programmeren, schema?
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door nxs77 »

Ik heb hier nog een pga liggen en heb er nooit een kristal bij gekregen in het pakket. En na een mailtje te sturen naar de verkoper ook nog geen reaktie en niks.

Wat voor kristal is het? welke frequentie? wie weet kan ik deze ergens uithalen?
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door Dalojan »

De PGA kan zelf helemaal niets met een kristal. Maar voor besturing van de PGA het je een of andere microprocessor of microcontroller nodig, die hebben meestal wel een kristal nodig. Ik gebruik voor de besturing van de PGA een PIC16F877(A). Deze microcontroller stuurt ook de ingangskeuze relais, de LCD en de verlichting daarvan en luistert ook naar de IR afstandbediening. Wat nog moet gebeuren is de draaiknop voor de besturing van het geheel. Overigens is het kristal een 20MHz exemplaar.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door Dalojan »

josh schreef:
Dat is in ieder geval een mooi duidelijk display.
Heb je op de print ook eventuele buffertrapjes gebouwd?
Is dit ook makkelijk na te bouwen ivm programmeren, schema?
Op de print zitten ingang buffers (noodzakelijk voor lage vervorming garantie) en uitgangs buffers (beetje bescherming tegen mishandeling van de uitgang) en een phonotrap met passieve RIAA correctie. En tevens de voeding (trafo extern) en 4 ingangskeuze relais. Tot nu toe is het een prototype en als hij goed werkt ga ik (als er belangstelling is) een aantal professionele printen voor laten maken. Plan is dan een set van 3 printen te maken : voeding ; preamp en processor. Dit kan gunstiger zijn wat betreft plaatsing van de voeding.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door John P »

Mischien is het slim om een optie voor digitale ingangsselectie met Dac in te bouwen. De meeste mensen gebruiken nu toch meerdere bronnen met een digitale uitgang. Petje af voor het bouwen vanaf de grond af aan :goeie: .
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door Dalojan »

John P schreef:
Mischien is het slim om een optie voor digitale ingangsselectie met Dac in te bouwen. De meeste mensen gebruiken nu toch meerdere bronnen met een digitale uitgang. Petje af voor het bouwen vanaf de grond af aan :goeie: .
John,
Begrijp ik je vraag goed als ik denk dat je er ook graag een DAC op wilt hebben met b.v. optisch en coax input? Moet op zich kunnen maar er zijn al zoveel smaken DAC in omloop en velen hebben al een keus gemaakt. Als ik er een DAC bij in bouw dan is die keuze een opgedrongen keuze waar velen misschien liever wat anders gezien zouden hebben.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door John P »

Ik zit meer te denken aan een los bordje met "relais en digitale ingangen". Van daaruit kan het digitale signaal naar een willekeurige DAC-module en het analoge signaal naar een interne ingang. Het is dan voornamelijk zaak dat de software deze constructie begrijpt en dat er de benodigde aansluitingen zijn:
- jumper voor al of niet bordje aanwezig
- extra analoge "soldeer"-ingang op preamp-bordje
- extra stuursignaal voor relais op het digitaal-in bordje
Ik denk dat dit voor veel mensen een meerwaarde geeft aan het ontwerp, maar het is natuurlijk jouw kindje.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door Dalojan »

John P schreef:
Ik zit meer te denken aan een los bordje met "relais en digitale ingangen". Van daaruit kan het digitale signaal naar een willekeurige DAC-module en het analoge signaal naar een interne ingang. Het is dan voornamelijk zaak dat de software deze constructie begrijpt en dat er de benodigde aansluitingen zijn:
- jumper voor al of niet bordje aanwezig
- extra analoge "soldeer"-ingang op preamp-bordje
- extra stuursignaal voor relais op het digitaal-in bordje
Ik denk dat dit voor veel mensen een meerwaarde geeft aan het ontwerp, maar het is natuurlijk jouw kindje.
Op het bordje zitten 4 ingang keuze relais. De uitgang van de relais (is de ingang van de preamp) is naar buiten uitgevoerd zodat extra bronnen zijn aan te sluiten. De software is voorbereid op 8 ingangen en kan ook 8 relais sturen. Voor zover is dus in alles voorzien. Overigens is ingang 1 voor bestemd als phono ingang, de phono pree zit ook op het preamp board en heeft een passieve RIAA correctie. Tot nu toe is daar een spoor van brom hoorbaar, die komt NIET uit de voeding want met kortgesloten phono input is de brom volledig verdwenen. Ik heb de phono ingang getest met mijn Thorens met Benz Micro silver (high output MC) en die levert ongeveer een gelijk signaal niveau als mijn DACmagic (Cambridge Audio). Op normale luister afstand en niveau kan ik geen brom waarnemen en klinkt het vergelijkbaar met mijn DAC magic.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door Barry2001 »

Pikt dus wat op als je de ingang aansluit lijkt het wel. Komt het niet uit de draaitafel Jan? Als je die op een andere voorversterker prikt (als die voorhanden is), is 'ie dan wel bromvrij?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Voorversterker met PGA2310

Bericht door ray5150 »

josh schreef:
Mooi project, is het niet verstandigere om een groter display te gaan gebruiken?
Ik heb nl ongeveer hetzelfde display in gebruik maar vindt het op zo'n 4 m afstand moeilijk leesbaar.
Kun je dan niet beter een VFD of een OLED display nemen ?
Felheid en contrast zijn een stuk groter.
Plaats reactie