Inderdaad. Murphy was op alle fronten tegelijk aan het werk!!!Geenius schreef:Jammer dat ik zelf niet aanwezig kon zijn afgelopen zaterdag, maar fijn om te horen dat het probleem met het laag is opgelost.
Als ik het goed begrijp was het een optelsom van meerdere zaken:
1). de woofers in de ene speaker zaten uit fase t.o.v. de andere speaker
2). slechte soldeerverbindingen
3). pech met de luisterplek precies in een dip
Humble Statement
Moderator: Beheerdersteam
Re: Humble Statement
Re: Humble Statement
wat betreft de dip op je luisterpositie:
Lengte van de ruimte, je luisterpositie in die ruimte en de frequentie van de dip: correleert dat met de knoop van een staande golf?
Lengte van de ruimte, je luisterpositie in die ruimte en de frequentie van de dip: correleert dat met de knoop van een staande golf?
Re: Humble Statement
Dat kun je nooit stellig concluderen. Zulke dips zijn vaak een optelsom van factoren. Hij kan ook ontstaan uit een ongelukkige optelling van meer staande golven. De dip is breedbandig, er zal waarschijnlijk over een groot gebied gedempt moeten worden in het laag.
Re: Humble Statement
was een leerzame bijeenkomt, fijn dat het allemaal goed opgelost is
borkaenjo is helemaal gelukkig met zijn luidsprekers en kan nu eindelijk de instellingen van zijn versterker op "0"zetten
Ik moet wachten tot de speakers bij de spuiter vandaan komen, nog 2,5 week
@Jeroen: Dank voor het vernieuwde filter en de laatste aanpassingen. Ik neem aan dat ik gewoon de middentoner om kan polen ipv de woofers en tweeter
borkaenjo is helemaal gelukkig met zijn luidsprekers en kan nu eindelijk de instellingen van zijn versterker op "0"zetten
Ik moet wachten tot de speakers bij de spuiter vandaan komen, nog 2,5 week
@Jeroen: Dank voor het vernieuwde filter en de laatste aanpassingen. Ik neem aan dat ik gewoon de middentoner om kan polen ipv de woofers en tweeter
Re: Humble Statement
Natuurlijk. Als je maar zeker weet dat je het goed hebt gedaan straks. Het kan o zo gemakkelijk verkeerd.
Re: Humble Statement
Misschien heb ik het gemist, maar op welke frequentie zit die dip?jeroen_d schreef:Dat kun je nooit stellig concluderen. Zulke dips zijn vaak een optelsom van factoren. Hij kan ook ontstaan uit een ongelukkige optelling van meer staande golven. De dip is breedbandig, er zal waarschijnlijk over een groot gebied gedempt moeten worden in het laag.
Re: Humble Statement
Je hebt niks gemist, ik heb een grove meting gedaan en daar was een breedbandige dip zichtbaar. Niet een frequentie.
Re: Humble Statement
Als de kamer redelijk rechthoekig is, kun je de verdeling van staande golven vrij snel inzichtelijk maken en zo de oorzaak herleiden. Maar je doet er niet veel aan, anders dan met redelijk ingrijpende akoestische maatregelen de boel corrigeren.jeroen_d schreef:Je hebt niks gemist, ik heb een grove meting gedaan en daar was een breedbandige dip zichtbaar. Niet een frequentie.
Re: Humble Statement
De kamer is een L (vaak lastig met laag) met ook nog een keuken over de volle breedte aangebouwd. De scheiding naar de keuken is een wand over ongeveer 2/3 van de breedte. In die wand zitten speels een aantal zuilvormige openingen. De linkerbox staat bij de opening naar de keuken, de rechterbox bij de wand van de hal. Een nogal onvoorspelbaar geheel.
Re: Humble Statement
Je kunt de staande golven ook meten. Bron in één hoek van de kamer, microfoon in een andere. Meting herhalen in nog een paar andere hoeken en je hebt vrij snel een redelijk beeld van de problemen.
Re: Humble Statement
Ik heb e.e.a. weer omgebouwd in het filter om jouw voorstellen toe te passen.jeroen_d schreef:Hierbij het definitieve filterschema. Ik heb het wat bewerkt uit speakerworkshop om een zo duidelijk mogelijk schema te geven.
Voor het hoog heb ik afstemming opties gegeven met de serieweerstand en seriecondensator.
- Voor een iets helderder midden kan de 8.2uF worden toegepast (voor borkaenjo, vervang de 2.2uF in jouw hoogfilter door 3.3uF).
- Het hoog kan iets pittiger worden gezet met de 2.7ohm.
Ipv de 2.2 uF te vervangen voor een 3.3 uF heb ik mijn Mundorf Silver / Gold 4,7 uF
toegepast. Ik moet er nog even goed naar luisteren of ik dit beter vind. Misschien
is 4,7 uF weer teveel van het goede? Totaal 9,4 uF ipv 8,2 uF.
Het hoog wordt wat meer nadrukkelijk aanwezig en vrouwen lijken meer te slissen,
of misschien is me dat nu pas opgevallen.
Ik moet nog een 1000uF ruwe bipolair op de kop tikken, dan kan ik de 820 uF ook vervangen.
Re: Humble Statement
9.4 in totaal lijkt me wat teveel van het goede. Zoals hij afgelopen zaterdag klonk was het heel erg goed. Daar moet je niet een hele dB in het middengebied (meer specifiek het gebied van 1 tot 4 kHz) van gaan afwijken en dat is wel wat je doet met de 4.7uF. Met de 3.3uF komt er een 0.5dB bij, verder moet je niet gaan.
Ik zou er gewoon een 220uF bij zetten. Dan maak je er in totaal een betere condensator mee, 220uF + 820uF is een betere condensator dan een enkele 1000uF. Bovendien is het goedkoper.
Ik zou er gewoon een 220uF bij zetten. Dan maak je er in totaal een betere condensator mee, 220uF + 820uF is een betere condensator dan een enkele 1000uF. Bovendien is het goedkoper.
Re: Humble Statement
Ik zal eerst een paar dagen luisteren met de 4,7 uF en bevalt dat niet,
haal ik een 3,3 uF. Wel jammer van mijn dure silver / gold.
Een 1000 uF is ook wat moeilijker aan te komen heb ik gezien. Dat wordt
dus een 22o uf erbij.
haal ik een 3,3 uF. Wel jammer van mijn dure silver / gold.
Een 1000 uF is ook wat moeilijker aan te komen heb ik gezien. Dat wordt
dus een 22o uf erbij.
Re: Humble Statement
Mocht je die 4.7uF Silver/Gold willen verkopen om wat geld vrij te maken, stuur me dan maar een PM met een prijsvoorstel...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Humble Statement
Ik wil nog eens een centerspeaker bouwen ala Center der Centers.
Daar zit ook een 4,7 uF condensator in.
Ik moet er dus nog eens goed over nadenken wat mijn plannen zijn.
Daar zit ook een 4,7 uF condensator in.
Ik moet er dus nog eens goed over nadenken wat mijn plannen zijn.
Re: Humble Statement
Het zijn mooie condensatoren, ik heb 2 stuks 4.7uF Silver/Gold als koppelcondensator in mijn cd-speler gezet, ook een leuke plek om er toch gebruik van te kunnen maken...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Humble Statement
borkaenjo moet nog even wachten met aanschaffen van de 3.3uF. Het is natuurlijk onzin dat hij de 4.7 niet zou kunnen gebruiken (had ik eerder moeten bedenken voor hem)
. De 9.4uF verlaagd de impedantie van het filter, dus ik kan eenvoudig met een weerstandsnetwerkje exact de respons van 6.8 en 8.2uF benaderen. Dat betekent dat er een weerstand bij komt, parallel over de tweeter. Vanavond zal ik een tabel posten.
Re: Humble Statement
Bijgaand de tabel. Links in de tabel zie je de verschillende filteropties. Rechts in de tabel zie je hoe je die ook op een andere manier kan implementeren, met een vaste waarde van 9.4uF voor de seriecondensator.
Van boven naar beneden:
- de optie van afgelopen zaterdag
- meer hoog boven 4kHz
- meer midden van 1-4kHz
- meer midden én hoog boven 1kHz
Van boven naar beneden:
- de optie van afgelopen zaterdag
- meer hoog boven 4kHz
- meer midden van 1-4kHz
- meer midden én hoog boven 1kHz
Re: Humble Statement
Bedankt Jeroen.
Ik had eerder nog geen tijd om te reageren.
Ondertussen heb ik voor optie 1 gekozen, omdat ik dat het lekkerste
vind klinken. Het hoog en mid is dan mooi beheerst en overheerst niet.
Ik heb ook de 220 uF elco bijgezet. Dit geeft idd iets meer laag.
Ik had eerder nog geen tijd om te reageren.
Ondertussen heb ik voor optie 1 gekozen, omdat ik dat het lekkerste
vind klinken. Het hoog en mid is dan mooi beheerst en overheerst niet.
Ik heb ook de 220 uF elco bijgezet. Dit geeft idd iets meer laag.
Re: Humble Statement
Hoi Mario, ik leen even jouw draad om het eindresultaat te laten zien van mijn statements, ze zijn net terug van de spuiter
Kleur is grijs/bruin metallic, ''savonds lijken ze antraciet en overdag meer bruin
Kleur is grijs/bruin metallic, ''savonds lijken ze antraciet en overdag meer bruin
Re: Humble Statement
Ziet er goed uit Pieter.
Ik maak nog een afspraak om ze eens in het echt te bekijken,
en te beluisteren.
Ik maak nog een afspraak om ze eens in het echt te bekijken,
en te beluisteren.
Re: Humble Statement
absoluut en wederzijds ook nog want ik heb het uiteindelijk resultaat niet meer gehoord laatst
Re: Humble Statement
Thanks, ik heb ze in de afgelopen drie jaar wel eens vervloekt, maar het resultaat mag er zijn
