6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Anne, ik dacht er aan om het uitgangsvermogen te verdubbelen door in de push pull uitgangstrap voor elke kant 2 triodes(parallel)te gebruiken. Moet ik dan een andere ingangsimpedantie van de uitgangstrafo kiezen? Spanning mag best hoger zijn, maar als dat voor de schakeling niets uit maakt hoeft het niet.
Versterkertje lijkt mij leuk te combineren met een hoog rendements breedbander.
Ronny
Versterkertje lijkt mij leuk te combineren met een hoog rendements breedbander.
Ronny
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Buisjes paralel zetten verdubbelt het vermogen,nog maar iets van hoogstens 3/4W
.
De Raa halveert,anodes en roosters aaneen maar ik zou toch elke buis z'n eigen kathodeweerstand+C geven om te voorkomen dat er een alles doet en de ander er voor spek en bonen
bijzit.
Eigenlijk kan er wel tot 1,5W uit maar ik ken die buizen niet en of ze er echt tegen kunnen
En dan is er ook een negatieve spanning nodig voor de ruststroominstelling.
Anne
De Raa halveert,anodes en roosters aaneen maar ik zou toch elke buis z'n eigen kathodeweerstand+C geven om te voorkomen dat er een alles doet en de ander er voor spek en bonen
Eigenlijk kan er wel tot 1,5W uit maar ik ken die buizen niet en of ze er echt tegen kunnen
En dan is er ook een negatieve spanning nodig voor de ruststroominstelling.
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Even tussen door,
Ik zit nog met een vraagje...............
Wilde voor de voorversterker een Hammond trafo gebruiken,deze heeft ook een 6,3v wikkeling [voor de EZ81]
Alleen werkt de trafo niet op 230v,maar ik moet een keuze maken uit 240v of 220v primare...........
Wat is nu de beste keuze en hoe voorkom ik dat de 6,3v te hoog of te laag wordt....................
Al vast bedankt.........
Ik zit nog met een vraagje...............
Wilde voor de voorversterker een Hammond trafo gebruiken,deze heeft ook een 6,3v wikkeling [voor de EZ81]
Alleen werkt de trafo niet op 230v,maar ik moet een keuze maken uit 240v of 220v primare...........
Wat is nu de beste keuze en hoe voorkom ik dat de 6,3v te hoog of te laag wordt....................
Al vast bedankt.........
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Zou voor 240 gaan. De netspanning is eerder hoger dan lager dan 230V. Afgezien daarvan gaan sommige 220V trafo's ook eerder/meer brommen op 230V.
Lijkt op een oud exemplaar. In een ver verleden hadden we hier 220V en in GB 240V.
Lijkt op een oud exemplaar. In een ver verleden hadden we hier 220V en in GB 240V.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Nee is een nieuwe,,,,,,,,, 369AX
Bij 240v,hou ik dan genoeg over van die 6,3v ???
Bij 240v,hou ik dan genoeg over van die 6,3v ???
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Da's raar want beide spanningen zij al lang niet meer algemeen in gebruik. Heel Europa zit op 230V tegenwoordig.
Meeste buizen hebben een tolerantie van 10% voor de gloei. Denk niet dat je een buil gaat vallen.
Kun je nooit helemaal van te voren zeggen. Die spanning is als hij nominaal belast wordt. Is dat voor een stroom van b.v. 3A opgegeven en je belast hem maar met 1A dan zal er wat meer spanning uitkomen. Dan is 240 een beter keus lijkt mij.democles schreef:Bij 240v,hou ik dan genoeg over van die 6,3v ???
Meeste buizen hebben een tolerantie van 10% voor de gloei. Denk niet dat je een buil gaat vallen.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Spanning is hier in Nieuw Amsterdam: 236V.
Leuke 1Watt uitgangstrafo in Duitsland gevonden, Freq. 20Hz tot 30Khz, 2 x 8K naar 4,8,16 Ohm.
http://www.roehrentechnik.de/html/bastel-au.html
Vanmiddag niet aan de hoofdtelefoon versie gewerkt maar aan de versterker versie gesimuleerd.
Onderstaand schema is hiervan de uitkomst.

0,75Watt aan 8 Ohm bij 1V input.
Leuke 1Watt uitgangstrafo in Duitsland gevonden, Freq. 20Hz tot 30Khz, 2 x 8K naar 4,8,16 Ohm.
http://www.roehrentechnik.de/html/bastel-au.html
Vanmiddag niet aan de hoofdtelefoon versie gewerkt maar aan de versterker versie gesimuleerd.
Onderstaand schema is hiervan de uitkomst.

0,75Watt aan 8 Ohm bij 1V input.
Laatst gewijzigd door koifarm op zo 12 feb 2012, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Waarom 2 trioden parallel? Voor een hoofdtelefoon heb je maar 10mW tot hooguit 100 mW nodig. En dan zit je op gevaarlijk hoge luisterniveaus.
Voor een versterker voor een speaker zou ik toch EL91/EL95 nemen, evt. in triode schakeling.
Voor een versterker voor een speaker zou ik toch EL91/EL95 nemen, evt. in triode schakeling.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Peter,
de bovenstaande schakeling is niet voor een hoofdtelefoon maar voor een paar breedbandluidsprekers(100db). Juist het gebruik van de 6n16 voor de eindtrap is de bedoeling.
Ronny
de bovenstaande schakeling is niet voor een hoofdtelefoon maar voor een paar breedbandluidsprekers(100db). Juist het gebruik van de 6n16 voor de eindtrap is de bedoeling.
Ronny
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ja, had ik al begrepen
Maar EL91 zijn ook lief klein hoor (45mm hoog) en kosten bijna niks, zijn wel robuuster. Maar goed dat is dus niet de bedoeling
Maar EL91 zijn ook lief klein hoor (45mm hoog) en kosten bijna niks, zijn wel robuuster. Maar goed dat is dus niet de bedoeling
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Peter,
Bendix 2c51 is ook heel lief.
Ronny
Bendix 2c51 is ook heel lief.
Ronny
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Inderdaad Peter,vond ik ook al veel voor een koptelefoon,maar Ronny heeft blijkbaar nog andere plannen,
De aanduiding 8k+8k voor die UGT is niet juist...of verkeerd
.
Een trafo met totaal 16k met middenaftaking is 4k+4k,zelfinductie is ook evenredig met het kwadraat van het aantal windingen (2x windingen -> 4x zelfinduktie).
Een trafo 8k+8k zou dan 32k totaal zijn,veel te veel.Een trafo 16k is te gebruiken,geeft 4k+4k
.
Nu is het wel zo dat bij klasseA de ene kant de andere ondersteunt en ziet de buis idd 8k en dus 8k+8k,maar dezelfde trafo en buis in klasseB niks onderlinge steun en de buis ziet 4k.
Omdat de leverancier niet kan weten hoe de trafo gaat gebruikt worden is de aanduiding 8k+8k onzin.De totale impedantie behoort opgegeven
.
De schakeling die je daar hebt kan wel,maar enkele bemerkingen.De eindbuisjes zitten wel op(over) hun max.dissipatie.
Gezien ze redelijk steil zijn,liefst stopweerstanden aan de roosters(1k...10k).
De kathodeweerstanden van de eindtrap niet zonder ontkoppeling laten(100µF/10V)erover.Een van de pluspunten van een triode-eindbuis is z'n lage Ra en die wordt met de kathodeweerstanden verknoeid
.
Dan nog even de tolerantie gloeispanning,beter niet verder dan +-5%
.
Anne
Versterkertje lijkt mij leuk te combineren met een hoog rendements breedbander.
De aanduiding 8k+8k voor die UGT is niet juist...of verkeerd
Een trafo met totaal 16k met middenaftaking is 4k+4k,zelfinductie is ook evenredig met het kwadraat van het aantal windingen (2x windingen -> 4x zelfinduktie).
Een trafo 8k+8k zou dan 32k totaal zijn,veel te veel.Een trafo 16k is te gebruiken,geeft 4k+4k
Nu is het wel zo dat bij klasseA de ene kant de andere ondersteunt en ziet de buis idd 8k en dus 8k+8k,maar dezelfde trafo en buis in klasseB niks onderlinge steun en de buis ziet 4k.
Omdat de leverancier niet kan weten hoe de trafo gaat gebruikt worden is de aanduiding 8k+8k onzin.De totale impedantie behoort opgegeven
De schakeling die je daar hebt kan wel,maar enkele bemerkingen.De eindbuisjes zitten wel op(over) hun max.dissipatie.
Gezien ze redelijk steil zijn,liefst stopweerstanden aan de roosters(1k...10k).
De kathodeweerstanden van de eindtrap niet zonder ontkoppeling laten(100µF/10V)erover.Een van de pluspunten van een triode-eindbuis is z'n lage Ra en die wordt met de kathodeweerstanden verknoeid
Dan nog even de tolerantie gloeispanning,beter niet verder dan +-5%
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Anne,
bedankt voor jouw op/aanmerkingen.
Ik heb de link naar de trafo leverancier er bij gezet.
Hij geeft 16k op, met een midden aftakking. Ik heb er zelf dan 2 x 8k van gemaakt.
Als dit niet goed is, wat vul ik dan in voor de simulatie?
Ronny
bedankt voor jouw op/aanmerkingen.
Ik heb de link naar de trafo leverancier er bij gezet.
Hij geeft 16k op, met een midden aftakking. Ik heb er zelf dan 2 x 8k van gemaakt.
Als dit niet goed is, wat vul ik dan in voor de simulatie?
Ronny
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Van simulatie-programmas weet ik niet veel,heb er alleen maar ruzie mee
.
Normaal wordt voor een PP-UGT de Raa opgegeven,dus 16k.Maar als je op 3/4W uitkwam zit het wel goed.
M'n "hoofdsimulatie" komt uit op 3mA voor de voorversterker,2,2mA fasedraaier en 6,2mA elke eindbuis
.
Anne
Normaal wordt voor een PP-UGT de Raa opgegeven,dus 16k.Maar als je op 3/4W uitkwam zit het wel goed.
M'n "hoofdsimulatie" komt uit op 3mA voor de voorversterker,2,2mA fasedraaier en 6,2mA elke eindbuis
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Heren, net 20 stuks rc5b van tesla gescoord. Dit zijn RD12a clonen.
Zeer kleine buizen met een max anode discipatie van 5watt, misschien ook leuk voor een "mini me" versterker.
http://tubedata.tubes.se/sheets/043/r/RD12Ta.pdf
Ronny
Zeer kleine buizen met een max anode discipatie van 5watt, misschien ook leuk voor een "mini me" versterker.
http://tubedata.tubes.se/sheets/043/r/RD12Ta.pdf
Ronny
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ja leuk spul
,nu nog de voetjes
.
Met een PP,gewoon twee buizen,haal je tegen de 2W
.
Wel klasseAB ,meer B dan A
.
Anne
Met een PP,gewoon twee buizen,haal je tegen de 2W
Wel klasseAB ,meer B dan A
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Wat een maffe buisjes, wel grappig:
http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren ... RD12Ta.htm
Anode met koelvin
Als dat 5W staat te kachelen staat die anode wel oranje rood. Denk niet dat ze lang mee gaan dan. Dit zijn typisch UHF zendbuisjes. Als ik zo de curven bekijk goed voor veel vervorming 
Anode met koelvin
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ja,ja zeg maar straalvinAnode met koelvin![]()
Dat het glas warm wordt wijst op een niet zo goeie doorlaatbaarheid voor infrarood
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Voetjes zijn gewoon beschikbaar.




- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Leuke buisjes Ronny, en een kleine gloeistroom (80mA), dat is ook wel eens prettig.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Zo,,,
Het beslag is klaar
Samen met nog wat andere hardware,kunnen we dit weekend weer los
Het beslag is klaar
Samen met nog wat andere hardware,kunnen we dit weekend weer los
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Net een doos vol RC5B(RD12ta clonen) binnen gekregen, mijn handen jeuken maar ik moet vanavond weg. Morgen ga ik de hoofdtelefoon versterker testen en de RC5B even laten gloeien.

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
@ koifarm
Zou jij misschien het schema en de werkvolgorde willen uploaden van die hoofdtelefoonversterker
? Ik ben trouwens degene die met je heeft gepraat in Almelo op de luisterdag haha
Ps. Wat kost dat kleine dingetje ongeveer? (los van de tin/koperdraad/stekkers/etc)
Ps. Wat kost dat kleine dingetje ongeveer? (los van de tin/koperdraad/stekkers/etc)
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ja,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,werk in uitvoering,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 
