lafayette/bocama LA224b
Moderator: Beheerdersteam
Re: lafayette/bocama LA224b
De koppelcondensators zijn die kleine grijze cilindertjes bij de voor- en eindbuizen Sander. Die met 0.05 uF er op.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
een weerstand en een condensator zijn al vervangen, de rest volgt
sander
sander
Re: lafayette/bocama LA224b
Ook even de blauwe elco's vervangen en dan ga je al een heel eind de goede kant op 
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
staan bij de volgende bestellingTubeHead schreef:Ook even de blauwe elco's vervangen en dan ga je al een heel eind de goede kant op
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
nee geen gekraak of gebrom, volume knop is allen lastig te bedienen omdat die in 2 delen werkt (balance). kraken die van jou wel ? mijn versterker wordt een keer ontleed dus dan heb ik wel wat overPA4URK schreef:Hoe zijn de potmeters en bronschakelaars Sander? Geen gekraak?
sander
Re: lafayette/bocama LA224b
Ik heb hem niet meer Sander, maar schakelaars zijn meestal wel kraakvrij te krijgen met wat contactspray. Potmeters van veertig jaar oud kun je beter vervangen, maar in jouw geval - met de toonregeling er uit - is dat alleen de volumepot. Ik meen echter dat een mooie ALPS niet past in de Bocama / Lafayette maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.
Re: lafayette/bocama LA224b
idd het is lastig bedienen die volumeknop.
Heb ook eerst de knoppen ingespoten met kontkaktspray.
Heb zelfs de pickup ingang nog niet eens getest.
Verder wil ik die van mij ook opknappen en misschien wel verkopen.
Heb ook eerst de knoppen ingespoten met kontkaktspray.
Heb zelfs de pickup ingang nog niet eens getest.
Verder wil ik die van mij ook opknappen en misschien wel verkopen.
Re: lafayette/bocama LA224b
Omdat ik vanmiddag niks te doen had ben ik even met de Lafayette bezig geweest.
Er zaten ECC82 op de phonotrap. Geluid was zeer slecht.
Had nog 2 12AX7 liggen van telefunken. Die er even gauw op gezet en was al stukken beter.
Anne je had gelijk. Met de diodes had ik 318 volt op de EL84 staan.
Gauw even een GZ34 erop gezet en heb er nu 290 volt op staan.
En even wat plaatjes gedraaid. Had zelfs nog een groen singletje liggen KID met Don't stop.
Leuk om weer even te horen.
Nu lees ik heel veel over het tweaken. De ene zegt volop tweaken en de ander zegt laat hem zo origineel mogelijk.
Dan vraag ik me af wat is nu beter? En wat is de waarde van de versterker?
Ik had zelf in gedachten om alle buizen te gaan vervangen en alle condensatoren.
En om elke EL84 een eigen weerstand met elco te geven. (goed voor het laag).
Er zit een heel klein brommetje in. Maar is wel hoorbaar als hij er geen signaal opstaat.
Nog even wat plaatjes erbij.
Er zaten ECC82 op de phonotrap. Geluid was zeer slecht.
Had nog 2 12AX7 liggen van telefunken. Die er even gauw op gezet en was al stukken beter.
Anne je had gelijk. Met de diodes had ik 318 volt op de EL84 staan.
Gauw even een GZ34 erop gezet en heb er nu 290 volt op staan.
En even wat plaatjes gedraaid. Had zelfs nog een groen singletje liggen KID met Don't stop.
Leuk om weer even te horen.
Nu lees ik heel veel over het tweaken. De ene zegt volop tweaken en de ander zegt laat hem zo origineel mogelijk.
Dan vraag ik me af wat is nu beter? En wat is de waarde van de versterker?
Ik had zelf in gedachten om alle buizen te gaan vervangen en alle condensatoren.
En om elke EL84 een eigen weerstand met elco te geven. (goed voor het laag).
Er zit een heel klein brommetje in. Maar is wel hoorbaar als hij er geen signaal opstaat.
Nog even wat plaatjes erbij.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
nou theo, die ziet er ook nog netjes uit, en dan dat singeltje
ik zou(ga) m in zoverre tweaken met wat betere condensatoren als orgineel vind het voor mij goed genoeg klinken. voor nu dan, misschien in de toekomst?
heb aan mijn buizenbakje niets meer gedaan, vanavond weer aan mn 6072 line amp werken, eerst deze klaar en werkend krijgen en dan komt de lafayette weer aan de beurt
sander
ik zou(ga) m in zoverre tweaken met wat betere condensatoren als orgineel vind het voor mij goed genoeg klinken. voor nu dan, misschien in de toekomst?
heb aan mijn buizenbakje niets meer gedaan, vanavond weer aan mn 6072 line amp werken, eerst deze klaar en werkend krijgen en dan komt de lafayette weer aan de beurt
sander
Re: lafayette/bocama LA224b
Dat kan geen kwaad,op de kathode staat ook iets van een 20V dus over de buis nauwelijks 300V,niks mis.Met de diodes had ik 318 volt op de EL84 staan.
Maar bij het inschakelen warmen de gelijkrichter en de eindbuizen gelijk op en is er geen onbelaste toestand.
Maar met diodes is de HS er onmiddelijk en de buizen nog koud,gevolg veel hogere spanning,niet goed voor de elkos en koppelkondensatoren.
Als we aannemen dat de versterker in goeie staat niet bromt dan is de beste kandidaat voor de brom nu de eerste elko,bij punt A in het schema,net na de GZ34.Vervangen door 47µF 400V en als het effe kan een goeie (lage serieweerstand).
Vooral niet groter nemen,kan de buis niet tegen.
Anne
PS.die 20V is wat overdreven,wel iets minder
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 19 feb 2012, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: lafayette/bocama LA224b
Als zo'n ding origineel goed klinkt zou ik hem niet teveel verbouwen.
Op marktplaats brengen deze versterkers tussen de 100 en 150 euro op.
Laat je 'm niet te lang op zijn kop spelen, Theo? Het lijkt mij dat de EL84's wel hun warmte kwijt moeten kunnen.
Op marktplaats brengen deze versterkers tussen de 100 en 150 euro op.
Laat je 'm niet te lang op zijn kop spelen, Theo? Het lijkt mij dat de EL84's wel hun warmte kwijt moeten kunnen.
Re: lafayette/bocama LA224b
Hij speelt perfect Robert.
Alleen een klein brommetje.
En de phonoingang klinkt ook niet zo geweldig.
Voor de rest een perfecte klank hoor.
Hij staat niet meer op de kop en de kap was eraf.
En had een verhoging onder de trafo staan zodat de buisjes niet op tafel kwamen.
Dus ik denk de C's bij de phonotrap vervangen. En de buizen.
En wat Anne zei de Elco bij de voeding. Dan maar kijken wat hij gaat doen.
Zat er aan te denken om de JJ buizen te gebruiken.
Maar als er betere zijn dan hoor ik dat graag.
Alleen een klein brommetje.
En de phonoingang klinkt ook niet zo geweldig.
Voor de rest een perfecte klank hoor.
Hij staat niet meer op de kop en de kap was eraf.
En had een verhoging onder de trafo staan zodat de buisjes niet op tafel kwamen.
Dus ik denk de C's bij de phonotrap vervangen. En de buizen.
En wat Anne zei de Elco bij de voeding. Dan maar kijken wat hij gaat doen.
Zat er aan te denken om de JJ buizen te gebruiken.
Maar als er betere zijn dan hoor ik dat graag.
Re: lafayette/bocama LA224b
Ik heb twee Bocama's gehad Theo, beide met de originele eindbuizen en die speelden de sterren van de hemel. Maar JJ is een goede keuze. Houdt er wel rekening mee dat een GZ34 gelijkrichterbuis van JJ niet past in de Bocama! Die is namelijk iets langer dan die van andere merken en dus kan de kap er niet meer op!
Op andere forums wordt trouwens geadviseerd om de condensator over de voedingstrafo gewoon weg te laten omdat die wel eens voor problemen kan zorgen mocht hij kaduuk gaan
.
Op andere forums wordt trouwens geadviseerd om de condensator over de voedingstrafo gewoon weg te laten omdat die wel eens voor problemen kan zorgen mocht hij kaduuk gaan
Re: lafayette/bocama LA224b
Bedankt voor de tip Rein. Zal erom denken.
Om problemen te voorkomen kan ik beter dan ook de condensator die over de trafo staat ook vervangen.
Omdat de klank van deze versterker zo enorm goed is, schijnt komen van de UGT's.
Dat heb ik al veel gelezen. Trafo wordt goed warm. Zeg maar heet.
Maar ja hij heeft het al jaren volgehouden dus zal het wel zo horen.
Om problemen te voorkomen kan ik beter dan ook de condensator die over de trafo staat ook vervangen.
Omdat de klank van deze versterker zo enorm goed is, schijnt komen van de UGT's.
Dat heb ik al veel gelezen. Trafo wordt goed warm. Zeg maar heet.
Maar ja hij heeft het al jaren volgehouden dus zal het wel zo horen.
Re: lafayette/bocama LA224b
UGT trafo heet ? Hmmm ok. Niet eerder bij mij voor gekomen.
Maar trafo's in het algemeen mogen er best warmpjes bij zitten.
Maar trafo's in het algemeen mogen er best warmpjes bij zitten.
Re: lafayette/bocama LA224b
Alleen de trafo wordt goed warm Glen. Zeg maar heet.
De UGT's een beetje handwarm.
De UGT's een beetje handwarm.
Re: lafayette/bocama LA224b
Dan zijn de UGT's nog goed. Voedings trafo mag rustig richting de 60 graden worden.
Re: lafayette/bocama LA224b
Het heet worden van de trafo heeft waarschijnlijk te maken met de spanning uit onze stopcontacten die de laatste veertig jaar verhoogd is. Alle Bocama's hebben hier last van Theo. Die UGT's zijn inderdaad van prima kwaliteit!
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
Misschien een ideetje, Bokma-gekoelde Bocamatrafo's. Een gat in de markt! 
Re: lafayette/bocama LA224b
Ik heb nog twee hele oude radiootjes staan en bij die heb je nog de keuze om ze op 240 te zetten en dat heb ik dan ook maar gedaan.
Als je die keuze niet heb zou je dus als het echt te heet wordt een weerstandje in de primaire lijn op kunnen nemen.
denk aan zo'n 10 tot 25 Ohm.
Maar ja het zijn natuurlijk lapmiddelen beter zou zijn iets met een zogenaamde verhuistrafo te regelen die een 220 aftak heeft ' hoeft dan in principe nog niet eens gescheiden te zijn van het lichtnet.
Als je die keuze niet heb zou je dus als het echt te heet wordt een weerstandje in de primaire lijn op kunnen nemen.
denk aan zo'n 10 tot 25 Ohm.
Maar ja het zijn natuurlijk lapmiddelen beter zou zijn iets met een zogenaamde verhuistrafo te regelen die een 220 aftak heeft ' hoeft dan in principe nog niet eens gescheiden te zijn van het lichtnet.
Re: lafayette/bocama LA224b
Je kunt ook een trafo(tje) 230V naar 12V 1A nemen.Door die 12V in tegenfase in serie met de 230V te zetten krijg je 218V bij 1A,genoeg voor 200W
Anne
Anne
