Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Duck Twacy schreef:
Dit is (was) de Aleph5 van onze audiovriend uit het noorden van het land (een van de 11 steden zeg maar).
We zien toen met zijn drieën begonnen met het bouwen van een Aleph5 (inderdaad bewust voor de pcb van de Aleph4 gekozen).
Je bedoelt dat dit exemplaar oorspronkelijk van Jan (Leeuwarden) afkomstig is ?
Jan heeft de foto's gezien, ik heb er niks over gehoord.
het lijkt me vrij stug, voor zover ik weet komt hij bij Ralph uit Gouda vandaan :

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 34&t=14018

Waar hij hem vandaan heeft zou ik niet kunnen zeggen, ik ga er van uit dat hij hem zelf gebouwd heeft.

Maar waarom dan die keuze voor de PCB van de 4 ? dat is mij niet helemaal duidelijk...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Duck Twacy schreef:
terwijl die van mij nooit is afgekomen :oops:

Mmm, misschien ga ik hier wel wat inspiratie uit halen.
Heb je hem wel nog in jouw bezit, Ronald ?
Eeuwig zonde om hem dan te laten verstoffen...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ik heb net een van die blauwe PCB's zitten strippen...nou,nou, meneer Kristijan Kljucaric, om Rob Geus dan te citeren :
"Daar word ik niet blij van...."
Nu ga ik niet zeggen dat ik een expert op pcb design ben, maar na een paar jaar tekenen mag ik toch wel zeggen dat ik er een klein beetje kijk op heb... een spoor naar de luidsperkeruitgang van net iets meer van 2 mm breed, aansluitpunten die niet in standaard pitch staan.

Kan dat beter ? Yep, dat kan veel beter... :mrgreen: een paar nieuwe PCB's kunnen er ook wel bij... :wink:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door BertDB »

ray5150 schreef:
Kan dat beter ? Yep, dat kan veel beter... :mrgreen: een paar nieuwe PCB's kunnen er ook wel bij... :wink:
Tegen beter weten in zou ik denken dat je dat graag doet ! 8-[ :rofl:
Ik moest het destijds op school ook (te) vaak doen, wss ben ik het daarom wat beu :-$

Heb je een foto van de onderkant van de print ?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door meanman64 »

ray5150 schreef:
Ha! en jullie dachten dat Farnell snel leverde...dan kennen jullie Loek nog niet ! :goeie: :goeie:
IMG_0746.JPG
Weer een probleem opgelost... :lol:
Tegen wie zegt ge het,Loek word stilaan mijn vaste componenten leverancier :lol: :lol:
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Duck Twacy »

ray5150 schreef:
Duck Twacy schreef:
Dit is (was) de Aleph5 van onze audiovriend uit het noorden van het land (een van de 11 steden zeg maar).
We zien toen met zijn drieën begonnen met het bouwen van een Aleph5 (inderdaad bewust voor de pcb van de Aleph4 gekozen).
Je bedoelt dat dit exemplaar oorspronkelijk van Jan (Leeuwarden) afkomstig is ?
Jan heeft de foto's gezien, ik heb er niks over gehoord.
het lijkt me vrij stug, voor zover ik weet komt hij bij Ralph uit Gouda vandaan :

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 34&t=14018

Waar hij hem vandaan heeft zou ik niet kunnen zeggen, ik ga er van uit dat hij hem zelf gebouwd heeft.

Maar waarom dan die keuze voor de PCB van de 4 ? dat is mij niet helemaal duidelijk...
Ralph uit Gouda was de 3e man van het trio (en hij was het eerste klaar met bouwen).
Mij staat bij dat Ralph toen gekozen had voor 500VA amplimo's en 15 cm hoge Seiferts?

Ik kan me dus vergissen, kan inderdaad ook de Aleph van Ralh zijn geweest (het is al zo lang geleden :) ). Ik dacht aan Jan omdat hij vaak lijm gebruikte om de kast af te monteren. Aan de andere kant had Jan in eerste instantie alles gewoon op een plank gemonteerd, weet niet eens zeker meer of hij ooit met een mooie kast verder is gegaan (op een gegeven moment is hij de UcD weg opgegaan)

We hebben (als ik het me goed herinner) indertijd voor de pcb van de Aleph4 gekozen, omdat op de pcb van de Aleph5 ook de mosfet moesten worden gesoldeerd en ons leek het minder mooi om alle electronica zo dicht bij de hete koelprofielen te bouwen. Ik zal in het weekend nog wat verder in het verleden spitten (helaas staat het meeste op een ander pc die ter ziele is)

Allles zit nog in dozen in de kelder. Een van mijn problemen was dat ik zo'n ingewikkelde kast bedacht had, dat de moed je al in de schoenen zakt om hem echt af te monteren.

Heb overigens ook nog pcbs voor een AlephX liggen meen ik.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Paar foto'tjes :

D'r zit een verstekeling in de vaatwasmaschine!
IMG_0748.JPG
Het printje :
IMG_0753.JPG
IMG_0752.JPG
IMG_0754.JPG
Het is niet zo dat er niets mis is met het ontwerp, het is op zich netjes symmetrisch opgezet met die rijen weerstanden en zeners.
Maar ik mis bijvoorbeeld ook bevestigingsgaten op de hoeken, een de steekmaat voor de C's is een beetje vreemd gekozen. (3.5 mm).
In het midden loopt de horizontale spoor dat de output moet voorstellen, nadeel hiervan is dat je niet goed van een printconnector gebruik kunt maken.

Ik denk dat ik toch voor het design ga waarbij de mosfet aan de print komen, reden hiervoor is dat de print toch horizontaal komt te zitten en warmte stijgt verticaal op.
Ook vermindert dit het aantal verbindingen en dus ook de kans op fouten.
vanuit het oogpunt van warmte spreiding is er wel iets voor te zeggen, maar ik maak de print op eurokaart formaat. met de mosfets zo veel mogelijk versprijd.
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 15 mei 2012, 0:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door markbakk »

ray5150 schreef:
Het is niet zo dat er niets mis is met het ontwerp, het is op zich netjes symmetrisch opgezet met die rijen weerstanden en zeners.
Nou meen ik me toch te herinneren dat symmetrische printontwerpen helemáál niet het beste hoeven te zijn (wie zei dat toch hier, Bruno P, Sander S of Peter uit de Bollenstreek?)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

markbakk schreef:
ray5150 schreef:
Het is niet zo dat er niets mis is met het ontwerp, het is op zich netjes symmetrisch opgezet met die rijen weerstanden en zeners.
Nou meen ik me toch te herinneren dat symmetrische printontwerpen helemáál niet het beste hoeven te zijn (wie zei dat toch hier, Bruno P, Sander S of Peter uit de Bollenstreek?)
Bedoel jij nu op het estetische of het elektronische ontwerp ?
Ik bedoelde het eerste... :wink:

En ach, wat is dat nou "het beste"...?
(Ik hoor dat toch niet...)
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Tom Magchielse »

Ah!buis schreef:
Dat er drie op een rijtje zitten maakt de koeling iets makkelijker,zo'n 25W per stuk.
Het bovenste deel is eigenlijk enkel een stroombron van 2A,als de onderste drie ook 2A trekken doen gaat er niks door de LS.Die onderste worden met het geluid gemoduleerd en het verschil met de 2A van boven gaat dan door de LS ,klasse A versterker.
Nu zit de LS aan de versterker via 4x 0,47 ohm parallel.De spanning daarover,een maat voor de geleverde stroom,wordt teruggevoerd naar de basis van de transistor die de stroom van de bron regelt.Gevolg is dat de stroombron meer stroom gaat leveren als die door de LS toeneemt(mee-koppeling),een verkapte B-instelling.Maar de 47n over de transistor kan die bij hogere frequenties niet volgen.Resultaat de versterker klipt op hoge frequenties eerder.
houdt het gevolg van de hoge stroom even vast zodat de stroombron bij lage tonen meeloopt en niet bij hoge.
De algemene tegenkoppeling (100k)zorgt er wel voor dat de lage tonen niet méér versterkt worden.
Anne

PS de mosfets zijn wel met de poort de verkeerde kant uit getekend
Dank voor de uitleg, de werking is me nu duidelijk, de filosofie achter die frequentie-afhankelijke A/B insteliing nog niet.
(maar dat ligt niet aan jou!) Durft iemand het aan om die C van 47n gewoon te verwijderen? Het zou me n.l. niets verbazen als het ding stroom meekoppeling bij hoge frequenties niet verdraagt en instabiel wordt. Dan is de filosofie achter die C eerder: van een nood een deugd maken.
groeten, Tom
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Tot m'n schande moet ik bekennen dit onlangs beweert te hebben :oops:
Eerst even de 221 weerstanden
Da's gewoon 220 ohm hoor, 22 met 1 nul erachter
Kijk 's naar de rest, 453 da's dan 45 en 3 nullen ofte 45k en ook 221k danwel 220k
Dan een,volgens mij,misser .Links boven in het schema zit er een weerstand aan de +34V met vermelding 221,
dat moet 222 zijn (2k2)
Dat klopt niet :shock:
Ik kende de IRF9610 niet en ging er van uit dat het een kleine transistor,zoals meestal in een ingangstrap,is.
Met een weerstand van 221 ohm en 392 ohm loopt de disipatie op tot ruim 1W,teveel voor een gewone bijv TO92,dus dacht ik 220 ohm moet 2k2 zijn en 392 is dan 3k9.
Nu blijkt die IRF9610 een TO220 geval te zijn DUS WEL ECHT 392 EN 221 ohm :o .
Hoewel het wordt wel zo gedaan,de notatie van 221 komt wel voor op condensators van 220pF.Ook SMD weerstanden worden zo gecodeerd 473=47k
Alleen die precisie slaat nergens op,een zener heeft al een mogelijke afwijking van 5% en stopweerstanden aan de poorten hoeven al helemaal niet zo juist.
Dus samen gevat,221=220 ohm , 392=390 ohm , 453=470 ohm , 221k=220k :sure:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Dank voor jouw uitleg, Anne. nu hoef ik niet meer te vragen naar welke E48 waardes ik een aantal weerstanden zou moeten omzetten... :lol:
Ander vraagje, over de Zeners, 0.5 Watt of 1.3 Watt ?
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door MxTheo »

Leuk project zo'n dikke amp nieuw leven inblazen.
Trouwens als je het schema bekijkt is het best vreemd dat je de ruststroom niet in kunt stellen.
Ik neem aan dat door toleranties van weerstanden ed. dit toch niet altijd hetzelfde is?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Goeie vraag, Theo, die wilde ik zelf ook nog gaan stellen... :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

De zeners kunnen heel klein zijn.Het twee bij twee gedoe is een bescherming voor de mos-poort,gaat eigenlijk geen stroom door.De eenzaat linksboven verstookt ongeveer 25mW, (34-9,4)/10k :o
Wat de ruststroom betreft,die wordt bepaalt door de basis-emitter spanning van de bovenste NPNtransistor.
Dat is idd niet erg precies.De spanning over de 4 stuks 0,47 ohm (LSstroom) regelt via 220µF+453weerstand de ruststroom bij = meekoppeling.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

De Eagle versie van het schema, ter beoordeling van de experts... :wink:
(ik heb in plaats van de IRF9610 even de IRF740 gepakt, stond niet in de library, moet nog kijken of die pincompatible is.)
Aleph schema.png

Op de layout moet ik nog even wat peentjes zweten... :mrgreen:
Aleph Layout.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Een paar foutjes :o
Tussen R16 en C6 moet geen punt,is een kruising
R12 en D5 zitten daar niet aan masa,moet 10k tussen :shock:
Gelukkig zit de poortaansluiting nu wel aan de goeie kan,leesbaarder :sure:
Maar de IRF740 moet wel een P-mos wezen :wink:
Anne
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Duck Twacy »

Niet lachen (had wat Vishay weerstanden over)
Bijlagen
EPSN0001.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Na het bekijken van die (fraaie) fotos iets raars ontdekt :o
De condensator over de bovenste NPNtransistor is 1nF bij de Aleph4 en ineens 47n bij de 5 :?
Waar komt dat vandaan :shock:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Inderdaad, dat is mij ook opgevallen. in mijn exemplaar zat er 47nF gemonteerd.
Voor de goede orde : ik ga bij de nieuwe print uit van het schema van de 5.
In de service manual van de 5 in de startpost staat achterin het originele schema.
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 11 feb 2012, 1:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door b_force »

Wist niet dat je zo rijk was om EAGLE Professional te kopen? :mrgreen: :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Oudere versie...was in de opruiming... :mrgreen: :rofl:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door b_force »

:lol:

Ow, die actie!!!

Ik heb toen maar voor NI Multisim + Ultiboard gekozen :sure: :mrgreen:
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Okki »

@Duck Twacy
Alles zit nog in dozen in de kelder. Een van mijn problemen was dat ik zo'n ingewikkelde kast bedacht had, dat de moed je al in de schoenen zakt om hem echt af te monteren.
Mag ik hieruit opmaken dat jij eventueel ook zo'n leuk restauratie/afmaak project in de aanbieding hebt? Zo ja, ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door buisje »

Wauw wat een mooi project

Keer een vergelijk doen met mijn TAN7B ? :mrgreen:
Plaats reactie