Al een tijdje ben ik bezig met het bouwen van een Pass Labs Aleph-JX versterker. Ik volg dit forum al geruime tijd en geïnspireerd door de fantastische zelfbouw audio dag in Almelo, vond ik het tijd om eens iets van mijn project te laten zien.
De Aleph-JX is een pure klasse A versterker met een JFet ingangstrap (voor de spanning) en een Mosfet eindtrap (voor de stroom). De versie die Ik bouw levert ongeveer 100W bij 8ohm en 160W bij 4ohm. Elk mono kanaal maakt gebruik van 12 mosfets gerangschikt in 4 banken van 3 mosfets. Elk mono kanaal verstookt continue ongeveer 400 watt.
Hierbij enkele kenmerken per mono kanaal:
- Trafo’s: 2 x Amplimo 800VA / 2 x 22 V
- Elco’s: 12 x Epcos 47000uF/ 40 V
- Dioden: 8 x BYW99W-200
- Spoel: 2 x Intertechnik Torobar Ringkern 2,2 mH
- Output mosfets: 12 x IRFP240
- Input mosfets: 2× 2SJ74 (na twee keer via Ebay een ‘fake’ 2SJ109 te hebben gekregen overgestapt op 2SJ74)
- Behuizing: 1x Hifi2000 Dissipante 5U 500 black
Op de eerste reeks foto’s zie je de volledig opgebouwde en geteste voeding. De print bevat een:
- DC filter bestaande uit 10 x 10000uf / 25V
- Een PIC16F88 Microchip die de volgende functies verzorgd:
- Inschakelvertraging ( omschakelen relais met tijdvertraging)
- IR afstandbediening voor Aan/Uit
- 2 temperatuur sensoren (voor temperatuur beveiliging in het geval er iets mis is en de temperatuur te hoog wordt)
- Aansturing ledje op het front
De voedingen zijn reeds gebouwd en getest. Het doel was om ongeveer 22V te krijgen, volledig belast is dit ongeveer 21,5 V geworden.