Pass Labs Aleph-JX versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

Buiten is het koud en binnen brandt een Pass Labs Aleph-JX versterker :D

Al een tijdje ben ik bezig met het bouwen van een Pass Labs Aleph-JX versterker. Ik volg dit forum al geruime tijd en geïnspireerd door de fantastische zelfbouw audio dag in Almelo, vond ik het tijd om eens iets van mijn project te laten zien.

De Aleph-JX is een pure klasse A versterker met een JFet ingangstrap (voor de spanning) en een Mosfet eindtrap (voor de stroom). De versie die Ik bouw levert ongeveer 100W bij 8ohm en 160W bij 4ohm. Elk mono kanaal maakt gebruik van 12 mosfets gerangschikt in 4 banken van 3 mosfets. Elk mono kanaal verstookt continue ongeveer 400 watt.

Hierbij enkele kenmerken per mono kanaal:
- Trafo’s: 2 x Amplimo 800VA / 2 x 22 V
- Elco’s: 12 x Epcos 47000uF/ 40 V
- Dioden: 8 x BYW99W-200
- Spoel: 2 x Intertechnik Torobar Ringkern 2,2 mH
- Output mosfets: 12 x IRFP240
- Input mosfets: 2× 2SJ74 (na twee keer via Ebay een ‘fake’ 2SJ109 te hebben gekregen overgestapt op 2SJ74)
- Behuizing: 1x Hifi2000 Dissipante 5U 500 black

Op de eerste reeks foto’s zie je de volledig opgebouwde en geteste voeding. De print bevat een:
- DC filter bestaande uit 10 x 10000uf / 25V
- Een PIC16F88 Microchip die de volgende functies verzorgd:
- Inschakelvertraging ( omschakelen relais met tijdvertraging)
- IR afstandbediening voor Aan/Uit
- 2 temperatuur sensoren (voor temperatuur beveiliging in het geval er iets mis is en de temperatuur te hoog wordt)
- Aansturing ledje op het front

De voedingen zijn reeds gebouwd en getest. Het doel was om ongeveer 22V te krijgen, volledig belast is dit ongeveer 21,5 V geworden.
Bijlagen
DSC00527.JPG
DSC00529.JPG
DSC00531.JPG
DSC00532.JPG
Laatst gewijzigd door Okki op ma 06 feb 2012, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door ray5150 »

Foto's kunnen ook hiero op de server! En welkom!
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

Bericht aangepast en foto's toegevoegd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door dre »

mooie kachel! :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door hannesie »

Ik krijg het al warm als ik er naar kijk. :goeie:

Afgelopen dag in Almelo stond er ook een versterker de ruimte aardig te verwarmen, de verwarming kon wel uit.
Streaming Audio met CV toepassing. :-$
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door meanman64 »

Dit ga ik volgen,ik heb namelijk de bordjes ook liggen van deze amp.Ziet er tot nu toe echt knap uit.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door ray5150 »

Die straalkachels zijn ineens heel populair, het zal wel met het weer hebben te maken... :mrgreen:
Ze zien er trouwens prachtig uit! vakwerk! :goeie:
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door scanspeakman »

Hail to the king baby......ik dacht dat de ExtremA een vrij....extreem zelfbouwontwerp is. Maar dit..

Scanspeakman
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door dre »

en dan is het ook nog eens zeeeeeer goed! 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door ray5150 »

Dré heeft er ervaring mee ? :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door dre »

die heeft wel een paar pass labs gehoord ja. :wink:
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

Vandaag lekker vroeg thuis van mijn werk en tijd gehad om de laatste hand te leggen aan de achterpanelen. De D-Sub connector zit erop om de microcontroller opnieuw te kunnen flashen/programmeren. Het mooiste zou zijn als ik nog tegen een paar zwarte m3 boutjes aanliep, maar deze heb ik nog niet gezien bij de lokale ijzerhandel. Misschien bestel ik deze nog wel bij http://www.quartel.nl/webshop/productbr ... 1&show=100
Bijlagen
DSC00601.JPG
DSC00602.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door ray5150 »

Mooie achterplaten !
Ik zou die M3 schroefjes ook voor de XLR chassisdelen gebruiken.
(sterker nog, dat ben ik ook voor mijn Aleph-5 van plan...zover is Delfgauw nou ook weer niet van hier. :lol: )
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

Bedankt voor je compliment. Ik heb al wel besloten om de schroefjes te vervangen door zwarte. Ik ga nog even langs bij de elektronica winkel, misschien dat deze nog iets heeft. En anders ga ik ze bestellen, dat is voor mij een stuk eenvoudiger en sneller.

Dit weekend maar eens met het front beginnen. Hier moeten nog gaatjes in voor een ledje en de IR-ontvanger.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door scanspeakman »

Okki schreef:
Het mooiste zou zijn als ik nog tegen een paar zwarte m3 boutjes aanliep, maar deze heb ik nog niet gezien bij de lokale ijzerhandel.
Daar ben ik dus ook eindeloos naar op zoek geweest voor buffalo dac en extrema. Zeker omdat ik inbus en verzonken kopje wilde hebben en daarnaast ook heel klein (m2,5) nodig had. Uiteindelijk gevonden voor redelijke prijzen bij Oostenrijkse toko voor radiografische autootjes...

http://www.modellbau-werkstatt.at//shop/index.php

BTW; geen schakelaartje nodig voor als je RCA gebruikt ipv XLR (en dan gnd en - kortsluit) gebruikt bij dit ontwerp?

Scanspeakman
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door ray5150 »

scanspeakman schreef:
geen schakelaartje nodig voor als je RCA gebruikt ipv XLR (en dan gnd en - kortsluit) gebruikt bij dit ontwerp?
Jij bedoelt zeker zo ?
XLR_4.jpg
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

Ik heb de Oostenrijkse site eens bekeken, lekker overzichtelijk :wink: De prijzen zijn wel redelijk. Overigens heeft Neutrik zwarte schroeven bij de connectoren. Bij Bax-shop.nl, Neutrik boutje M3x12 zwart verz. (per 200), kosten bij 50,- Euro. Teveel in aantal en prijs.

Wat betreft het schakelaartje ga ik het doen zoals Pass Labs het ook doet. Hierbij een citaat uit de XA200.5 user manual:
On the rear panel you will find both RCA and XLR type input connections for single-ended or balanced inputs. If you use the RCA input, be certain that the XLR connector has a gold shorting plug between pins 1 and 3, which connects the “minus” input to ground, otherwise the amplifier will not operate properly. If you lose this plug, just contact the factory – we give them away all the time.
Het voordeel is dat deze manier lekker simpel is en de XLR gaten afgedicht zijn (ivm met stof). Nadeel is dat bij omschakelen de plug voor handen moet zijn. Ik ben van plan om ze gebalanceerd aan te sturen dus de rca optie zal ik in de praktijk nauwelijks gebruiken.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door SuperR »

Bouw je deze versterker omdat je het leuk vindt om een klasse A versterker te maken of omdat je er van overtuigd bent dat Pass versterkers "beter" zijn dan een klasse AB/D/T/G/H versterker?
Eer de versterkers af zijn zit er voor een (klein) kapitaal aan spullen in terwijl meettechnisch gezien het echt niet het beste spul is. Even een snel sommetje komt neer op iets onder de 1.000 per kanaal. Ik ben wel benieuwd naar de motivatie van de bouw.

edit: Wat is je bias/ruststroom?
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door scanspeakman »

ray5150 schreef:
scanspeakman schreef:
geen schakelaartje nodig voor als je RCA gebruikt ipv XLR (en dan gnd en - kortsluit) gebruikt bij dit ontwerp?
Jij bedoelt zeker zo ?
XLR_4.jpg
Ja alleen zit je schakelaar dan andersom; nu sluit je - en gnd kort als je schakelaar op balanced staat.

En zo'n u-vorming brugje werkt natuurlijk ook. Ik raak die dingen alleen altijd kwijt. Dus vandaar voor schakelaar gekozen.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door 595ss »

Okki schreef:
Bedankt voor je compliment. Ik heb al wel besloten om de schroefjes te vervangen door zwarte. Ik ga nog even langs bij de elektronica winkel, misschien dat deze nog iets heeft. En anders ga ik ze bestellen, dat is voor mij een stuk eenvoudiger en sneller.
http://nl.farnell.com/jsp/search/browse ... allpartial

Van m3 tm m6, verzonken of gewoon en allemaal zwart.

(als je er niet zoveel nodig hebt, dus geen honderden, kan je me altijd PB`en, ik heb er hier van alles nog wel wat liggen)

edit, zie net dat ik m3 niet verzonken heb maar met gewone kop, m4 zowel verzonken als gewoon.

Rob
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door cool »

595ss schreef:
Okki schreef:
(als je er niet zoveel nodig hebt, dus geen honderden, kan je me altijd PB`en, ik heb er hier van alles nog wel wat liggen)


Rob
Ik kocht ze bij RS, was goedkoper en meer keus.
Ik heb ook wat voorraad :D
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door Okki »

@SuperR => De belangrijkste reden om deze versterker te bouwen is omdat ik het leuk vind. Daarnaast heb ik tijdens diverse audio shows een voorkeur ontwikkeld voor bepaalde merken, waaronder Pass Labs. Mede daardoor volg ik al jaren het Pass forum op diyaudio en vond het tijd om zelf iets te maken. Daarnaast worden de echte Pass Labs versterkers in de diverse (inter)nationale testen goed beoordeeld. Een XA160.5 kost 21.500 Euro en als ik daar voor een fractie van de prijs een beetje in de buurt kan komen dan ben ik blij. Ik hou ik er in ieder geval een mooie berg metaal aan over en heb me tijdens de winteravonden niet verveeld.

http://moremusic.nl/prijslijsten/passlabs.pdf

Mijn lokale elektronicawinkel Explorer te Almelo had gewoon zwarte bout + moersetjes op voorraad voor zeer redelijke prijs van 1,95 Euro per 10 stuks. Gelijk maar een voorraadje meegenomen en erin gezet. Ziet er gelijk weer een stukje beter uit.
Bijlagen
DSC00604.JPG
DSC00606.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door hannesie »

Had ik dat geweten, had ik ze afgelopen zaterdag mee kunnen nemen. :D

Mooie schroefjes, je zoekt je te pletter en vind ze haast nergens. :sure:
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door MxTheo »

Wat een schroefje al niet kan doen :o
400W per kanaal in rust? dat is echt een straalkachel :mrgreen:
Mooi opgebouwde voedingen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Labs Aleph-JX versterker

Bericht door ray5150 »

scanspeakman schreef:
ray5150 schreef:
scanspeakman schreef:
geen schakelaartje nodig voor als je RCA gebruikt ipv XLR (en dan gnd en - kortsluit) gebruikt bij dit ontwerp?
Jij bedoelt zeker zo ?
XLR_4.jpg
Ja alleen zit je schakelaar dan andersom; nu sluit je - en gnd kort als je schakelaar op balanced staat.

En zo'n u-vorming brugje werkt natuurlijk ook. Ik raak die dingen alleen altijd kwijt. Dus vandaar voor schakelaar gekozen.
In mijn Aleph zat dat ook met een brugje in de XLR-chassisdelen, dat vind ik niks.
Ik ga het ook zo uitvoeren met een schakelaartje.
Staat veel netter.
Plaats reactie