Pascal XT klinkt scherp.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ben65

Pascal XT klinkt scherp.

Bericht door Ben65 »

Medebouwers.

Ik heb de bekende Pascal XT gebouwd maar ben niet geheel tevreden. De speakers klinken scherp in het hoog , de bekende Ssss komt er heel nadrukkelijk naar uit. Dat irriteert me mateloos, verder klinken de speakers verrassend goed in het laag ( voor het formaat) en ruimtelijkheid.

De kasten zjn gebouwd volgens standaard schema, alleen met 22 mm MDF daardoor zijn ze wat dieper geworden. Het scheidingsfilter is hardwired gesoldeerd met Mundorf MKP supreme voor het hoog en een foliespoel voor het laag. Dat zijn toch kwaliteitsonderdelen dacht ik zo.

Ik ben niet op zoek naar de ulitime sound maar verwachtte van deze speakerset toch wel meer.Op dit moment speel ik altijd via een media-center > Asus Xonar D2 geluidskaart > Kenwood reciever af, maar ik heb ook nog even getest met een NAD CD speler en NAD versterker en originele cd's. Dat maakt dus bijna geen verschil.

Ik beschik niet over al te veel meet-apparatuur vandaar dat ik ook een standaard configuratie heb gekozen om dit soort problemen te omzeilen. Ik heb echter geen idee waar ik nu moet beginnen. Misschien zit er een "gat" in de kantelfrequentie's op het scheidingsfilter en moet het correctienetwerk iets aangepast worden. Er zit wat verschil tussen de oudere alcone's die ik heb en laatste versie's. Meten is weten dus.

Zit er iemand in de buurt van Den Haag / Leiden die ( tegen enige vergoeding) mij uit de brand kan helpen met een meting en/of wat gouden tips.

Grt Ben.
dre

Re: Pascal XT klinkt scherp.

Bericht door dre »

he ben,ik wil best even komen kijken/luisteren.

stuur maar een pm.
dre

Bericht door dre »

ik ben laatst gaan luisteren,het klinkt alsof er een enorme dip in het midden zit......
dun en tegen akelig aan.

helaas beschik ik niet over meetapparatuur........
misschien een vrijwilliger die het eens voor `m zou willen opmeten?
k.p.

Bericht door k.p. »

Het ontwerp is me onbekend, maar is alles wel met de juiste polariteit aangesloten?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

k.p. schreef:
Het ontwerp is me onbekend, maar is alles wel met de juiste polariteit aangesloten?
het een al wat ouder, maar wel goed bekend staand (in .de dan) ontwerp. en dat van die polariteit was ook t eerste wat me te binnen schoot, dus zitten de drivers wel zo aangesloten als op het filterschema staat. want vaak moet een van de 2 omgekeerd (dus bv de - van de tweeter aan de + draad van de versterker) worden aangesloten
John P

Bericht door John P »

Woofers en tweeters moeten allen 'normaal' aangesloten worden.
http://www.lautsprechershop.de/pdf/alco ... wnload.pdf
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”