flinke massief houten plaat

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

flinke massief houten plaat

Bericht door Wowly »

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een mooie plaat hout van zo'n 140 lang, 50 breed en 3 a 4 cm dik. Ik zoek nu al twee weken maar nergens wat te vinden. Planken zat, maar dit soort maten niet. Weet iemand waar ik in de buurt van Eindhoven/weert dit soort materiaal kan vinden?

groetjes

jan
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door markbakk »

http://www.af.nl
Voor een mooi stukje hout moet je wel een uurtje rijden... en weer terug.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door MarcoSQ »

Heeft Ikea niets van je gading ? Numerär, Värde, Lagan oid ?
Moet je het zelf allen nog wat kleiner zagen natuurlijk.

Of moet het écht massief, dus niet in stroken verzaagd en verlijmd ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door ray5150 »

markbakk schreef:
http://www.af.nl
Voor een mooi stukje hout moet je wel een uurtje rijden... en weer terug.
+1
(als je het daar niet vind, dan vind je het nergens...)

Wat wil je eigenlijk ermee gaan maken, Jan ?
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Christian »

Zoek op marktplaats naar eiken tafel met voldoende groot blad. Aanbod genoeg en vaak prachtig eiken (onder een dikke laag was weliswaar).

Even met de elektrische schaaf erover en klaar!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Wowly »

Ik heb een wat klinische badkamer (lees: grote witte en grijze tegels met minimale voeg) en wil daar en paar genuine natuurlijke materialen in zetten. Ik heb 2 waskommen die op een plaat moeten komen (werkblad), en wil voor dat werkblad een houten plank hebben. Noesten, zijkanten met schors, evt wat gaten hier en daar. Kortom; een stuk uit een boom. En dan het liefste een boom waarbij de tekening goed te zien is, bv een mooie kerseboom. Alleen; tegenwoordig worden bomen gekapt als ze 30 cm breed zijn en gezaagd tot planken van 15 cm breed max. Het is te gek voor woorden, maar in NL met je echt zoeken voor een seurieuze houten plank!

Ikea planken staan ook op het lijstje, maar deze zijn nauwelijks natuurlijk te noemen (geschaafd verlijmd geperst etc etc).

groetjes

jan
Gebruikersavatar
danalog
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 10:23
Locatie: Bussum

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door danalog »

Zoiets?
plank.jpg
120x35x5cm. Niet helemaal de maat die je zoekt maar wie weet. Mag geruild worden met iets leuks op audio gebied ;)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Arno »

Wowly schreef:
Het is te gek voor woorden, maar in NL met je echt zoeken voor een seurieuze houten plank!
Zo moeilijk is dat niet. Je gaat gewoon naar de dichtsbijzijnde timmerfabriek, en je zegt dat je een plank wilt kopen.
In de bouwmarkt vind je het inderdaad niet, maar dat is logisch.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Wowly »

Zelfs de houthandels in de buurt kunnen er niet aan komen. Ik heb zelfs een paar zagerijen afgebeld, maar nog niet de juiste gevonden..
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Henkjan »

:mrgreen: Afbeelding :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Arno »

Wowly schreef:
Zelfs de houthandels in de buurt kunnen er niet aan komen.
Je moet ook niet naar een houthandel, maar naar een timmerfabriek. Bij voorkeur eentje die ook trappen maakt.
Gebruikersavatar
danalog
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 10:23
Locatie: Bussum

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door danalog »

* zoekt "plank + schors" op Marktplaats

Huppakee: http://kopen.marktplaats.nl/search.php?q=plank%20schors
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Arno »

En als het allemaal een beetje ruig en nonchalant moet, dan kun je toch ook twee of drie smallere delen tegen elkaar aan batsen. Paar draadeinden er doorheen om te koppelen, sikaflex tussen de naden om af te dichten, driehoekskrabber en staalborstel er overheen om het nog een beetje op te leuken. Daarna wat Osmo Hardwax :D
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Wowly »

Aha: schaaldelen is het woord!! Super, nu vind ik ineens heel erg veel! Superbedankt mannen

Arno: ik heb eraan gedacht om het zo te doen, maar mooier is een fraai schaaldeel dus :D

groetjes

jan
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door markbakk »

Of: 'onbekantrecht' ('met de schors er nog aan').
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door TH0M »

Bij de plankencentrale (http://www.plankencentrale.nl/index.php/contact) heb ik onlangs iepen hout gehaald voor wat boekenkastjes.

Ze hadden daar ook prachtige schaaldelen van olijfhout. Mischien is dat wat voor je?

Groeten
Thom
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Wowly »

Bij welke vestiging was je?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door mischa72 »

Jan, je kunt ook het onderstel onder een eiken salontafel uit halen !!!

Zo koop je een plank van ca 140x70cm met een dikte van 4cm voor een paar tientjes :wink: .

hier bijvoorbeeld in Eindhoven. Even bij je ouders door de machinerie, een mooie olie erop en klaar.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door hannesie »

Ik zag bij Arnhem/Renkum wel dat verschrikkelijk mooie olijf liggen op een foto.

http://www.plankencentrale.nl/index.php ... fhout.html

Maar het is niet het goedkoopste. :oops:
http://www.plankencentrale.nl/media//17 ... anuari.pdf
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door richard »

Als de plank niet te veel mag werken en kromtrekken moet je er op letten dat je rift gezaagd, kwartiers gezaagd of wagenschot (bij eiken) krijgt. Daarbij staan de groeiringen haaks op de plankdikte.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Wowly »

Goeie tips allemaal

Olijfboompje: te kostbaar
Eikenblad: voldoet niet aan de "natuurlijkheids"-norm; te (be(schaafd). Bijna alles in het huis is al ontzettend afgewerkt, de badkamer voorop. Daarom iets "rauws", natuurlijks al gezaagde schaaldelen.

Arnhrm is net wat te ver rijden.

Jan
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door ovni »

Wowly schreef:
Goeie tips allemaal

Olijfboompje: te kostbaar
Eikenblad: voldoet niet aan de "natuurlijkheids"-norm; te (be(schaafd). Bijna alles in het huis is al ontzettend afgewerkt, de badkamer voorop. Daarom iets "rauws", natuurlijks al gezaagde schaaldelen.

Arnhrm is net wat te ver rijden.

Jan
Weekendje Terschelling bij zware storm. Dan hoef je alleen de prettige transportkosten te betalen. :sure:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Wowly »

hahaha nou klint aanlokkelijk! Overigens, bij mij in de buurt zit een "ambachtelijk dorp" eynderhoof, en daar hebben ze een ouderwetse zagerij. Ik heb ze al gebelkd en ze gaan kijken of ze wat geschikts voor me hebben staan in ekken of acacia (had ie het over). Hopenlijk binnekort meer nieuws!

groetjes

jan
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door Lars Oosterveen »

Of zo`n houtzaagmolen zoeken, daar hebben ze ook lekker ruwe planken, ambachtelijk gezaagd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: flinke massief houten plaat

Bericht door markbakk »

Wowly schreef:
ze gaan kijken of ze wat geschikts voor me hebben staan in ekken (had ie het over).
Da's vast Brabants voor dat té beschaafde hout. Maar nog even en je hebt ontdekt dat Henkjan's suggestie nog zo slecht niet was!
Plaats reactie