Benodigde belastbaarheid van drivers bepalen voor meerweg LS

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Candisa

Re: Benodigde belastbaarheid van drivers bepalen voor meerwe

Bericht door Candisa »

Afhankelijk van de efficiëntie van het systeem is het inderdaad aan te raden een versterker te nemen die voldoende geluidsdruk kan produceren om alle dynamiek op verhoogd, doch nog aanvaardbaar luisterniveau er uit te kunnen halen zonder iets te overbelasten, dus niet te weinig, maar ook niet té gek overdreven...

Efficiënte drivers die toch wel wat kunnen hebben is de ideale manier om de keuze voor een dergelijke versterker te bevestigen: Al die power is niet nodig (door de gevoeligheid van het systeem), dus normaal ga je nooit tegen de grens van clipping aan komen, maar het kàn wel kortstondig (door de belastbaarheid).

Bij de selectie naar drivers kijk ik steeds ook naar welk geluidsniveau haalbaar is met de versterker waar ze op komen, en zonder ze te overbelasten. Om voldoende dynamiek zonder brokken te waarborgen hou ik voor een huiskamerspeaker een minimum piek-waarde per kanaal van 103dB boven de 50Hz aan, wat best veel is (het hele gebied onder de baffle-step moet dan bijna 110dB halen!), maar better safe than sorry.
Als dat haalbare geluidsdruk te laag uitvalt, dan begin ik er niet aan: te veel kans op brokken later!

Near-field situaties of slaapkamer-setjes zijn natuurlijk andere koek, daar kan het heel wat minder...

Isabelle
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”