lafayette/bocama LA224b

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sander1238

lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

afgelopen zaterdag op de terugweg vanaf Almelo een bocama la 224b buizenversterker gekocht van Gijs.
dit zou de basis moeten zijn van een nieuwe eindversterker behorende bij mn nieuwte bouwen 6072 line amp.
gisterochtend deze versterker maar eens aangesloten en....
WOUW
dit komt toch weer een heel eind in de richting van wat ik zoek.
referentie nummers die ik meestal aanhoud (yello , the race en paul simon, homeless) word mooi breed neergezet, mis nog wel wat in het hoog maar ga ervan uit dat dit te wijten is aan versleten caps.
allereerst ga ik mijn 6072 line amp afmaken maar dan volgt spoedig deze old timer. mijn bedoeling is de originele set-up enigszins te behouden maar te ontdoen van o.a. toonregeling, phone preamp, etc etc.. dus puur een eindtrap in een nieuwe behuizing. tweaken kan dan nog altijd.

sander
Bijlagen
DSCF1991.JPG
DSCF1987.JPG
DSCF1988.JPG
DSCF1990.JPG
Gijs

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Gijs »

En hop ! Mn goeie daad voor 2012 weer gedaan :twisted:

Goed om te lezen dat je er blij mee bent, was ik ook toen ik m in mn set had.
Als je je dreigt te vervelen heb ik ook nog een single ended versie voor de vergelijk, in een mooie jaren vijftig behuizing.....
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Waar zijn de foto's van de onderkant ? :foto:

Andere weerstanden al besteld voor de pre amp ?
TheoK

Bericht door TheoK »

Laat ik nou exact dezelfde versterker hier hebben staan zeg.
Deze deed het helemaal niet meer maar heb hem weer aan de praat.
Ben nog op zoek naar een schema maar kan hem nergens vinden.
En net wat Sander zegt de klank is geweldig van deze versterker is geweldig.
Bijlagen
P1050145.JPG
P1050146.JPG
P1050147.JPG
P1050148.JPG
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Hier staat er ook nog 1 op de plank. :mrgreen:
Agent327

Bericht door Agent327 »

TheoK,

Als je Google zoekt met de termen "Lafayetta Bocama" en afbeeldingen selecteert kom je massa's schema's tegen. En leuke ideeën om te modificeren. Vooral die 6BX7 variant van meneer KT88 op circuitsonline lijkt mij goed.
Echte triodes, mjammmm
TheoK

Bericht door TheoK »

Heb het gevonden.Bedankt.
Maar volgens mij is dit het originele schema.
Als dat niet zo is dan hoor ik het graag.
Voor de rest staan er wel veel tweaks op.
Dit is een project voor later.
Bijlagen
LA224-schema.gif
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

die Theo, die heeft zomaar wat verborgen schatten in huis....

Er zijn heel veel variaties mogelijk met deze versterker. Je kunt deze exact zo opbouwen als je HF10, Theo. Maar ja, dan doe je weer hetzelfde kunstje hè.
Wat wel veel gedaan wordt is het vervangen van de gelijkrichtbuis door twee "gewone" diodes (BYW of BYV types). De voedingstrafo staat erom bekend nogal warm te worden, door de gelijkrichtbuis te laten vervallen hoeft de trafo 12 tot 15W minder aan gloeivermogen te leveren.

Mijn persoonlijke smaak? Een mooi chassis met die leuke transformatoren en de buizen erbovenop. Die kun je toch leuk bouwen voor degene die zo'n zelfde versterker wilde als jij, Theo?

Als ik zo'n setje trafo's had zou ik het wel weten... mazzelaars
TheoK

Bericht door TheoK »

Dat die trafo heet werd was ik al achter gekomen Robert.
En net wat jij zegt de GZ34 eruit en diodes erin. Dat heb ik gedaan.
Verder waren er 2 ECC-tjes niet goed meer. Die heb ik vervangen.
Die opdracht heb ik nog niet binnen. Is een geldkwestie maar komt wel goed.
Wat ik met deze versterker ga doen weet ik nog niet.
Hij speelt nu in mijn hobbykamer op dit moment.
En de HF10 in de huiskamer.
Maar al met al de Lafayette geeft een enorme mooie klank.
En met de toonregeling kun je hem nog mooier naar je eigen smaak instellen.

Ik zie nog geen negatieve reacties van het schema.
Dus is het wel de goeie.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Er is ooit een nummer geweest van Audio en Techniek waarin die trafo's gebruikt werden voor een setje 2A3 buizen.

Ik heb dat nummer nog ergens liggen, niet al te veel vermogen, single endend triode naar ik meen.
Ik zal het eens opzoeken.
AatV

Bericht door AatV »

hannesie schreef:
Er is ooit een nummer geweest van Audio en Techniek waarin die trafo's gebruikt werden voor een setje 2A3 buizen.

Ik heb dat nummer nog ergens liggen, niet al te veel vermogen, single endend triode naar ik meen.
Ik zal het eens opzoeken.
Was een van de artikelen van Rudy van Stratum. Hij heeft een aantal versterkers gebouwd zoals een PushPull 6V6, met de naam PTA en een PushPull 6BG4 (2A3 met 6,3 volt gloeispanning), de PTA+. Beide met een UGT van een oude Bocama/Lafayette LA-224B versterker.

groet,
Aat

N.B. PTA = Poor mans Tube Amplifier
Gijs

Bericht door Gijs »

Hij is er na de A&T periode nog eens mee aan de slag gegaan, getuige dit artikel
http://www.hifi.nl/artikel/1203/De-Boca ... sited.html

T is trouwens ook één van die mannen die nooit stoppen met bouwen, kom nog steeds geregeld dingen van m tegen op marktplaats. :goeie:
Ooit een Hiraga le Monstre van hem overgenomen, afgelopen jaar tegen een DACje van hem aangelopen. Nooit erg mooi opgebouwd, maar er komt wel muziek uit !
sander1238

TubeHead schreef:

Andere weerstanden al besteld voor de pre amp ?
zal nog wel foto's van de onderkant maken, de weerstanden moeten nog even wachten.
wil op aanraden van gijs een keer gaan kijken bij tripple m in rhenen en daar ook de missende onderdelen zoals de buizen en koppel c halen, maar ja tijd gebrek :rofl:

de lafayette word inderdaad behoorlijk warm maar zou het zoveel schelen in warmte als ik de gelijkricht buis zou vervangen door diodes?

sander
kupfer_m

Bericht door kupfer_m »

hannesie schreef:
Was een van de artikelen van Rudy van Stratum. Hij heeft een aantal versterkers gebouwd zoals een PushPull 6V6, met de naam PTA en een PushPull 6BG4 (2A3 met 6,3 volt gloeispanning), de PTA+. Beide met een UGT van een oude Bocama/Lafayette LA-224B versterker.
N.B. PTA = Poor mans Tube Amplifier
Die 6V6G PTA heb ik ook eens gebouwd. Een hele leuke versterker is dat!
Die Bocama uitgangstransfo's hebben iets speciaals.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Eerst even waarschuwen,als je de GZ34 door diodes vervangt gaat de HS omhoog en die is,volgens schema Theo al 300V,al het max. toegelaten voor een EL84.Misschien een "slechte"smoorspoel erbij,met nog al wat weerstand :shock: .
De waarde van de weerstanden in de fasedraaier en de koppelcondensatoren zijn niet best.In het artikel van hifi.nl is dat al verandert maar daar is de kathodeweerstand dan weer raar.Ook zijn er geen stopweerstanden (bijv.1k)aan het stuurrooster.
Voor de kathodeweerstanden,één per buis :!: ,270 ohm met 220µF over elk lijkt me beter.
Anne
sander1238

Ah!buis schreef:
Eerst even waarschuwen,als je de GZ34 door diodes vervangt gaat de HS omhoog en die is,volgens schema Theo al 300V,al het max. toegelaten voor een EL84
Anne
dus beter niet vervangen?

sander
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

In ieder geval voorzichtig zijn,bijv. kunnen de gebruikte condensatoren de hogere spanning hebben enz.
De EL84 zal niet meteen sneuvelen en als er de 6V6 gebruikt is dan mag het wel :) .
Bi die ouwe toestellen moet je ook nog nakijken of de spanningen in het algemeen niet te hoog worden,ze zijn voor 220V bedoeld en 230V is soms te veel.Vooral de gloei,volgens fabikanten max.+5% en 220->230 geeft al meer dan +4,5% :o .
Anne
Sjef

Bericht door Sjef »

Leuke versterker, ook gehad. Klinkt best goed in originele staat. Komt wat tekort in beide uiteinden in laag en hoog maar dat maakt de rest meer dan goed. Heb er helaas ook velen gehoord die volledig kapot gemodificeerd zijn. Velen hebben blijkbaar nog steeds niet door waar de "magie" in een versterker zit. (in ieder geval zeker niet in meetresultaten en de prijs van de onderdelen) Voorzichtig dus met modificeren naar "moderne" inzichten, wordt het meestal niet beter op.
sander1238

Sjef schreef:
Leuke versterker, ook gehad. Klinkt best goed in originele staat. Komt wat tekort in beide uiteinden in laag en hoog maar dat maakt de rest meer dan goed. Heb er helaas ook velen gehoord die volledig kapot gemodificeerd zijn. Velen hebben blijkbaar nog steeds niet door waar de "magie" in een versterker zit. (in ieder geval zeker niet in meetresultaten en de prijs van de onderdelen) Voorzichtig dus met modificeren naar "moderne" inzichten, wordt het meestal niet beter op.
wil m ook zeker niet kapot modificeren, behalve de kast dan, die wel.
kan alleen niet zeggen dat ie tekort komt in het laag, ligt misschien ook aan mn speakers (LBVS)

heeft iemand misschien ook een duidelijkere tekening want deze is zo'n gekriebel :lol:

sander
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Die Bocama is echt een pracht versterkertje Sander met prima trafo's er in. Hier hebben er ook twee gestaan. Met de eerste heb ik dit gedaan: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... lit=bocama en de andere - een Lafayette - na verloop van tijd weer op Marktplaats gezet.
TheoK

Bericht door TheoK »

sander1238 schreef:
heeft iemand misschien ook een duidelijkere tekening want deze is zo'n gekriebel :lol:
Dat vond ik ook al. Maar kon geen betere vinden.
En de klank van deze versterker is enorm goed Sander.
Echt wel de moeite waard om op te knappen.
sander1238

TubeHead schreef:

bij deze
Bijlagen
DSCF1999.JPG
DSCF2001.JPG
TheoK

Bericht door TheoK »

Deze ziet er nog mooi uit Sander.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik zie een lelijk brandplekje bij de weerstand net boven de voedingstrafo en de omschakeling van 220 naar 110 volt Sander. Voor de rest ziet het er inderdaad prima uit. De koppel C's zijn allemaal nog origineel, gauw vervangen die dingen. En die C op de voedingstrafo tussen massa en voedingsspanning kan ook voor problemen zorgen, de meesten laten hem gewoon weg.
sander1238

PA4URK schreef:
Ik zie een lelijk brandplekje bij de weerstand net boven de voedingstrafo en de omschakeling van 220 naar 110 volt Sander. Voor de rest ziet het er inderdaad prima uit. De koppel C's zijn allemaal nog origineel, gauw vervangen die dingen. En die C op de voedingstrafo tussen massa en voedingsspanning kan ook voor problemen zorgen, de meesten laten hem gewoon weg.
welke zijn hier de koppel c's? vind het zo'n wirwar 8-[
weerstand met het plekje had ik inderdaad nog niet gezien, gauw even vervangen.

sander
Plaats reactie